Gå til innhold

Når man uten å vite det har kjøpt mye fisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er ikke alene om det frosken.  Selv har jeg jobbet selvstendig og det kunne gå lang tid før jeg fikk betalt.  Det er ikke alle som mottar det samme beløpet hver måned.  "Man" setter seg ikke bare ned og venter på neste utbetaling,  "man" bruker kredittkort.

 

Det stikker litt å se slike påstander på psykiatrisk forum hvor mange har lite penger og/eller har problemer med å forholde seg til penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er ikke alene om det frosken.  Selv har jeg jobbet selvstendig og det kunne gå lang tid før jeg fikk betalt.  Det er ikke alle som mottar det samme beløpet hver måned.  "Man" setter seg ikke bare ned og venter på neste utbetaling,  "man" bruker kredittkort.

 

Det stikker litt å se slike påstander på psykiatrisk forum hvor mange har lite penger og/eller har problemer med å forholde seg til penger.

Hvis en oga psykiatriske problemer med å forholde seg til penger er kretittkort ingen grei løsning. Kredittkort er det greit å bruke for de som har såpass innsikt i egen økonomi og pengebruk at en betaler inn hele det skyldig beløp når en får faktura fra kredittkortselskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at kredittkort er en grei løsning for de som ikke har innsikt, men løsningen er ikke å skrive at hvis man ikke har penger så bruker man dem ikke.  Den virkelige verden er ikke slik.

 

Det er mange av oss som har brukt og bruker kredittkort både her og der uten at det er et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort er det greit å bruke for de som har såpass innsikt i egen økonomi og pengebruk at en betaler inn hele det skyldig beløp når en får faktura fra kredittkortselskapet.

Det kan gå helt bra selv om man må fordele fakturaen over etpar lønninger også. Det har jeg selv testet opptil flere ganger, f.eks. ved bestilling av ferie før feriepengene har kommet ;)

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en oga psykiatriske problemer med å forholde seg til penger er kretittkort ingen grei løsning. Kredittkort er det greit å bruke for de som har såpass innsikt i egen økonomi og pengebruk at en betaler inn hele det skyldig beløp når en får faktura fra kredittkortselskapet.

 

Det er selvfølgelig best om man aldri har likviditetsproblemer. Siden en svært stor del av befolkningen har fått kastet minst ett kredittkort etter seg av banken, så klarer flertallet greit klare å holde styr på sin økonomi selv om de av og til bruker kredittkort. De fleste former for psykiske lidelser påvirker ikke ens evne til å styre økonomien, selv om noen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig best om man aldri har likviditetsproblemer. Siden en svært stor del av befolkningen har fått kastet minst ett kredittkort etter seg av banken, så klarer flertallet greit klare å holde styr på sin økonomi selv om de av og til bruker kredittkort. De fleste former for psykiske lidelser påvirker ikke ens evne til å styre økonomien, selv om noen gjør det.

Første setning ble dessverre ufullstendig og dermed ikke helt forståelig. Det skulle stå:

Hvis en pga psykiske vansker har problemer med å forholde seg til penger er kredittkort ingen grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan gå helt bra selv om man må fordele fakturaen over etpar lønninger også. Det har jeg selv testet opptil flere ganger, f.eks. ved bestilling av ferie før feriepengene har kommet ;)

Jeg også. Om det kan kalles dårlig økonomisk innsikt er ikke umulig. Har alle automatiske trekk på tjenester som betales med kort (Spotify, Netflix, Cmore play, osv) på Mastercard, og bruker også alltid Mastercard til kjøp på nett og kjøp i utlandet. Iblant betaler jeg ikke hele saldoen hver måned, hvis det har vært mye kjøp. Jeg har mer enn nok på sparekonto til å betale det, men jeg tvinger meg selv til å ikke gjøre en lettvint løsning ved å betale derfra. Da er det bedre (synes jeg) å betale en hundrelapp i rente og heller bli tvunget til å leve sparsommelig neste måned også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første setning ble dessverre ufullstendig og dermed ikke helt forståelig. Det skulle stå:

Hvis en pga psykiske vansker har problemer med å forholde seg til penger er kredittkort ingen grei løsning.

 

Det er jeg enig med deg i:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig med deg i:-)

Det er ganske ille hvor kynisk bankene er når de tilbyr kredittkort.

Man betaler jo opp mot 25 prosent rente i året. Bankene låner inn disse pengene til ca 3% rente med sikkerhet i fordringene de har mot kundene. Et gjennomsnittlig tap på kredittkortkrav for banken er 0,4-0,7%. Da er det bare å gjøre regnestykket. Differansen er ren netto.

Det er for jævlig hvor aggressivt dette blir markedsført også. Jeg har, for eksempel, 170.000kr i kredittgrense på mitt Mastercard. Det startet på 100.000, og så har banken økt det. Banken burde forstå at dersom du har så mye utestående på et kredittkort, så er det etter all sannsynlighet noe galt med deg. Man kjøper gjerne ikke en bil med kredittkort. Men hensynet til profitt går nok først, ref regnestykket over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sagt at kredittkort er en grei løsning for de som ikke har innsikt, men løsningen er ikke å skrive at hvis man ikke har penger så bruker man dem ikke.  Den virkelige verden er ikke slik.

 

Det er mange av oss som har brukt og bruker kredittkort både her og der uten at det er et problem. 

 

Det er uforholdsmessig dyrt.

Anonymous poster hash: 34652...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dyrt å bruke kredittkort hvis du betaler opp hver måned.  Det er når du ikke kan betale at rentene begynner å løpe.  Jeg har helt sikkert brukt kredittkort en eller annen gang til å kjøpe fisk, men ikke for flere tusen.

 

Jeg har opplevd å vente lenge på utestående regninger, og det kostet sikkert noen kroner å bruke kreditt den tiden.  Det var ingen om lovte meg da jeg ble født at jeg skulle leve livet gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kredittkort er ikke at man bruker dem for å betale noe når man faktisk vet at man får penger - og nok penger til å betale med. Problemene kommer for alle de som kjøper en masse på kreditt selv om de vet at de ikke kommer til å få nok penger til å betale med når regningen kommer. Slik sett er jeg enig med den som sa at "har man ikke penger, så handler man ikke". Altså - man handler ikke, eller kjøper ikke på kreditt, hvis man innerst inne vet at man ikke kan betale alt dette innen rimelig tid. Det er slik mange kommer inn i en "luksusfelle", som er fryktelig leit for dem det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Om det kan kalles dårlig økonomisk innsikt er ikke umulig. 

(...)

Jeg har mer enn nok på sparekonto til å betale det, men jeg tvinger meg selv til å ikke gjøre en lettvint løsning ved å betale derfra. Da er det bedre (synes jeg) å betale en hundrelapp i rente og heller bli tvunget til å leve sparsommelig neste måned også.

For meg / oss er kredittkortbruken ikke resultat av dårlig innsikt, tvert imot.  Hvis jeg skal bestille flybilletter til ferie for fire personer som betaler voksenpris, tjener jeg mye mer på å gjøre det noen måneder i forveien (mens prisene er anstendige) enn det jeg taper på å betale litt renter fram til vi får en betydelig sum i feriepenger.  Jeg vet jo både beløpet og når de kommer, men vi vil gjerne ha ferien på plass før det.  Jeg diller ikke med å overføre fra sparekontoen i mellomtiden, både fordi den har et begrenset antall uttak i året og fordi jeg foretrekker å betrakte den som "utilgjengelig" hvis det ikke er et reelt behov - og det regner jeg ikke noen hundrelapper i renter for å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mer enn nok på sparekonto til å betale det, men jeg tvinger meg selv til å ikke gjøre en lettvint løsning ved å betale derfra. Da er det bedre (synes jeg) å betale en hundrelapp i rente og heller bli tvunget til å leve sparsommelig neste måned også.

 

Hadde det ikke vært bedre å "låne" av sparekontoen og betale tilbake til den, med renter? Da hadde du fått de ekstra hundrelappene istedefor å betale dem til kredittkortselskapet. Du kan like mye tvinge deg selv til å leve nøkternt neste måned for den samme summen skal ut av lønnskontoen og inn på en annen konto. Du slipper bare å betale noen for å tvinge deg ;)

 

 

Jeg syns generelt folk her har et veldig enkelt syn på penger. Det er jo sikkert ikke noe problem med det, og det er helt klart en fordel for meg. Hadde alle betalt kredittkortregninga i tide hadde vi ikke hatt 0% rente første mnd. Jeg tenker at dersom man ikke har penger til å betale ferien så har man ikke råd til den ferien. Dersom det lønner seg å bestille noen mnd i forveien så burde man vel klare legge til seg en vane om at fjorårets feriepenger går med til årets reise. På den måten slipper man betale høye renter på ferielån. Men, som sagt, at folk gladelig betaler banken masse penger er jo bare en stor fordel for meg som ikke gir dem en krone mer enn jeg må. Regninger betales på forfallsdatoen, jeg vil jo heller ha de rentene man taper ved å betale for tidlig enn at banken skal få dem. Selv om det bare er småpenger så var det helt greit å få 5000 kr i renteinntekt i begynnelsen av året. Jeg forstår at de fleste trives best med systemene som har blitt lagt fram av andre her, selv om jeg anser det som slurv og latskap ;) Mener ikke å lage noen diskusjon eller tråkke noen på tærne, jeg er fullstendig klar over at det er jeg som har bikket over på det mer ekstreme ;) Det er vel straffa for å bli oppdratt av en økonom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom man ikke har penger til å betale ferien så har man ikke råd til den ferien. Dersom det lønner seg å bestille noen mnd i forveien så burde man vel klare legge til seg en vane om at fjorårets feriepenger går med til årets reise. På den måten slipper man betale høye renter på ferielån. Men, som sagt, at folk gladelig betaler banken masse penger er jo bare en stor fordel for meg som ikke gir dem en krone mer enn jeg må. Regninger betales på forfallsdatoen, jeg vil jo heller ha de rentene man taper ved å betale for tidlig enn at banken skal få dem. Selv om det bare er småpenger så var det helt greit å få 5000 kr i renteinntekt i begynnelsen av året. Jeg forstår at de fleste trives best med systemene som har blitt lagt fram av andre her, selv om jeg anser det som slurv og latskap. 

Jeg var heller aldri en eneste dag på etterskudd så lenge husstanden besto av bare meg.  Det er ikke alle som klarer å se på at feriepengene "saltes ned" et helt år.  Vi får rikelig med feriepenger til sammen, så jo - vi har råd til ferien, men vi kan ikke ta den akkurat når som helst og venter derfor ikke til juni med å bestille og betale.

 

Jeg klarer å holde sparekontoen vår intakt så lenge prinsippet er at den bare skal brukes i nødsfall eller til planlagte, dyre prosjekter (som betydelig oppussing). Hvis jeg begynner å skyfle penger ut og inn av den til stadighet, er det høyere risiko for at den får status som en nesten vanlig brukskonto (ikke fra min side, men jeg er ikke alene i verden), noe som igjen reduserer sjansen for at den virkelig er der den dagen det f.eks. skjer noe akutt med bilen eller boligen.

 

Et typisk valg jeg står overfor er å betale 400 i renter til en bank ved å bestille i god tid eller å betale (minst!) 4000 ekstra til et flyselskap (pluss ubehaget ved at hele ferien svever i usikkerhet) noen måneder senere.  Jeg vet at det kan se ut som slurv og latskap, men det handler mer om kompromiss og balansegang. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre å "låne" av sparekontoen og betale tilbake til den, med renter? Da hadde du fått de ekstra hundrelappene istedefor å betale dem til kredittkortselskapet. Du kan like mye tvinge deg selv til å leve nøkternt neste måned for den samme summen skal ut av lønnskontoen og inn på en annen konto. Du slipper bare å betale noen for å tvinge deg ;)

 

 

Jeg syns generelt folk her har et veldig enkelt syn på penger. Det er jo sikkert ikke noe problem med det, og det er helt klart en fordel for meg. Hadde alle betalt kredittkortregninga i tide hadde vi ikke hatt 0% rente første mnd. Jeg tenker at dersom man ikke har penger til å betale ferien så har man ikke råd til den ferien. Dersom det lønner seg å bestille noen mnd i forveien så burde man vel klare legge til seg en vane om at fjorårets feriepenger går med til årets reise. På den måten slipper man betale høye renter på ferielån. Men, som sagt, at folk gladelig betaler banken masse penger er jo bare en stor fordel for meg som ikke gir dem en krone mer enn jeg må. Regninger betales på forfallsdatoen, jeg vil jo heller ha de rentene man taper ved å betale for tidlig enn at banken skal få dem. Selv om det bare er småpenger så var det helt greit å få 5000 kr i renteinntekt i begynnelsen av året. Jeg forstår at de fleste trives best med systemene som har blitt lagt fram av andre her, selv om jeg anser det som slurv og latskap ;) Mener ikke å lage noen diskusjon eller tråkke noen på tærne, jeg er fullstendig klar over at det er jeg som har bikket over på det mer ekstreme ;) Det er vel straffa for å bli oppdratt av en økonom.

 

Jo, det hadde vært lurere på kort sikt å låne disse pengene av sparekontoen. Problemet er at det dessverre ikke ville vært naturlig gitt at de havnet tilbake dit ;)

 

Jeg har (muligens som følge av min OCD) en ekstrem "planstyring" av økonomien min. Jeg har 6 sparekontoer(!), nesten samtlige har et formål, og det går som fast sparing inn et beløp hver måned på alle sammen. I tillegg har jeg sparing i aksjefond og pensjonssparing.

 

Har en kapitalkonto hvor jeg sparer til større ting som kjøp av annen bolig eller betydelig oppussing. En konto til feriesparing, en til kortere ferier som helgeturer, BSU, en bufferkonto til større uforutsette utgifter, en konto hvor jeg sparer til bryllup dersom en eller annen stakkars jente en gang skulle ville gifte seg med meg ;) - bekymringen min er at hvis jeg tar penger av disse så er det ikke sikkert jeg er like flink til å sette tilbake pengene. Da føler jeg at det er bedre å heller betale litt rente og sikre at pengene blir der de er..

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Trine og skjønner ikke tankegangen til laban og ISW som gjerne betaler dyre renter til et kredittkortselskap for å forvalte sparepengene for de.

Jeg er også imot ar Skatteetaten med vilje beregner for høyt skattrtrekk for folk, for det er umyndiggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Trine og skjønner ikke tankegangen til laban og ISW som gjerne betaler dyre renter til et kredittkortselskap for å forvalte sparepengene for de.

Gjerne og gjerne - det er et resultat av en totalvurdering som blant annet inneholder en risikoanalyse  ;)  Men jeg har stor forståelse for at andre ordner seg på andre måter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Trine og skjønner ikke tankegangen til laban og ISW som gjerne betaler dyre renter til et kredittkortselskap for å forvalte sparepengene for de.

Jeg er også imot ar Skatteetaten med vilje beregner for høyt skattrtrekk for folk, for det er umyndiggjøring.

 

Jeg synes det er lett å forstå at folk kan ha ulike prioriteringer også på dette området. For de fleste av oss, så finnes det jo mange ulike områder hvor vi kan velge å være mer eller mindre økonomiske. Noen følger f.eks. godt med på hvor det er gode tilbud på mat og handler i forhold til det, mens andre ikke gjør det. Noen velger å legge mye penger i bilhold, mens andre forsøker seg med et minimumsbilhold. Noen bruker penger på ferier, andre holder seg hjemme, osv. osv. Selv kaster jeg bort mye penger i løpet av et år på å kjøpe kaffe latte på vei til jobb på morgener jeg synes det er tungt å komme i gang. I løpet av et år utgjør kaffe latten sannsynligvis mer enn hva andre betaler i kredittkortrenter.

 

Det kan være ganske behagelig å ikke være så opptatt av hvorvidt man har nok penger på lønnskonto akkurat det datoen man finner noe man har lyst til å kjøpe, uten at det trenger å betyr at man har noen tendens til å handle for impulsivt eller har dårlig økonomistyring i privatlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være ganske behagelig å ikke være så opptatt av hvorvidt man har nok penger på lønnskonto akkurat det datoen man finner noe man har lyst til å kjøpe, uten at det trenger å betyr at man har noen tendens til å handle for impulsivt eller har dårlig økonomistyring i privatlivet.

Jeg svarte vel egentlig på problemstillingen om man skulle bruke av sparekontoen for å betale kredittkortgjeld i stedet for å la det påløpe dyre kredittkortrenter.

Det synes jeg er å overlate ansvaret med å forvalte sparepengene til et kredittkortselskap.

Hvorvidt en velger å bruke nredittkort til å betale månedlige innkjøp eller ei er en helt annen problemstillig.

Personlig foretrekker jeg å ha passende med penger tilgjengelig enten på debetkortet eller kreditkortet og bruker jeg kredittkort nedbetaler jeg alltid utestående beløp før forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...