Gå til innhold

Forvirring...


Annkarin

Anbefalte innlegg

Uff sprakk og spiste sjokolade, boller, pizza slize og cheeseburger i jula, og faster nå PGA blodprøve i morgen, så blir sikkert dårlig resultat...

Bra, får jeg nesten si. Det er det reelle kolesterolet som skal måles, altså det du vanligvis har.

Det er ikke en konkurranse der du skal levere et best mulig resultat akkurat når du tar prøven. Da vil prøven ikke være representativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men vekta har gått opp en halvkilo uten at jeg forstår hvorfor har jo fulgt kcal plan, veldig fortvilende, håper det kommer seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triglyserider: 2,25

Kolesterol: 4,1

HDL: 0,8

LDL: 2,9

Jeg burde hatt mindre triglyserider og mer HDL... kanskje jeg må kutte kokkan. Og begynne å kjøpe egg.

Neida, dette var ikke TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vekta har gått opp en halvkilo uten at jeg forstår hvorfor har jo fulgt kcal plan, veldig fortvilende, håper det kommer seg

Vekten kan variere med helt opp til 5% uten at det skyldes at man har lagt på seg eller kvittet seg med fett.

Mange ting spiller inn. 1 gram karbohydrat lagret i musklene binder 5 gram vann. Så spiser du 200 gram karbo ekstra en dag kan du legge på deg 1 kg. Saltinntak kan bety mye. Etter en lang flytur kan du gjerne veie 2-3 kg mer. Hormonelle faktorer kan spille inn. Treig mage kan gjøre at du veier et par kg mer. Temperatur, nylig trening, masse rart. 

Derfor bør man ikke veie seg hver dag. Egentlig holder det lenge med en gang i måneden så lenge man har kontroll på kalorier inn og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Triglyserider: 2,25

Kolesterol: 4,1

HDL: 0,8

LDL: 2,9

Jeg burde hatt mindre triglyserider og mer HDL... kanskje jeg må kutte kokkan. Og begynne å kjøpe egg.

Neida, dette var ikke TS.

Kokka øker triglyserider og til en viss grad LDL. 

Litt trening eller et glass vin om dagen så er HDL'et ditt på 1,0 før du aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokka øker triglyserider og til en viss grad LDL. 

Litt trening eller et glass vin om dagen så er HDL'et ditt på 1,0 før du aner.

Er ganske aktiv allerede, og alkohol tåler jeg ikke. Fikk beskjed om å spise fisk og grønt. Men det har jeg ikke fulgt opp noe særlig. Men nå skal jeg koke meg en hel brokkoli til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske aktiv allerede, og alkohol tåler jeg ikke. Fikk beskjed om å spise fisk og grønt. Men det har jeg ikke fulgt opp noe særlig. Men nå skal jeg koke meg en hel brokkoli til kvelds.

Jeg er uansett misunnelig på kolesterolet ditt. Mine verste målinger var etter å ha spist lavkarbo (jeg tåler visst ikke det). Da hadde jeg:

Total 6,4, LDL 5,2 HDL 0,8 og triglyserider 0,7

Vanligvis har jeg noe sånt som:

Total 5,5 LDL 4,0 HDL 1,1 og triglyserider 0,8

Kos deg med brokkolien :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triglyserider: 2,25

Kolesterol: 4,1

HDL: 0,8

LDL: 2,9

Jeg burde hatt mindre triglyserider og mer HDL... kanskje jeg må kutte kokkan.

Uff.da.

Og begynne å kjøpe egg.

Og så egg som er så godt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du lære å lage fransk omelett.

Når jeg lager eggerøre så rører jeg hele tiden. :) Men jeg steker det litt mer enn hans omelett. Syns det så litt rått ut, men helt sikkert godt likevel. Men det skal i alle fall ikke være brunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager eggerøre så rører jeg hele tiden. :) Men jeg steker det litt mer enn hans omelett. Syns det så litt rått ut, men helt sikkert godt likevel. Men det skal i alle fall ikke være brunet.

Nei, brunsvidd omlettet er ikke lekkert. Ei heller svampe-konsistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brunsvidd omlettet er ikke lekkert. Ei heller svampe-konsistens.

Hva er det beste man kan gjøre med egg? Jeg går for eggerøre/omelett varmebehandlet et sted mellom at det er noe flytende der, og antydninger til bruning. Med et tillegg av BACON blir det en grunn til å spise seg ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste man kan gjøre med egg? Jeg går for eggerøre/omelett varmebehandlet et sted mellom at det er noe flytende der, og antydninger til bruning. Med et tillegg av BACON blir det en grunn til å spise seg ihjel.

Noe i den duren, vel.

Ellers er det jo snadder med godt brød med hardkokt egg, tomat, (masse) majones og salt & pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...