Gå til innhold

Trening uke 21


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Det er lettere for små personer enn store personer å ta hang ups/pull ups/chin ups. Det kommer av at muskeltverrsnittet er m2 mens volumet til kroppen, og dermed vekten er m3. En dobbelt så høy person er 4x så sterk, men 8x så tung om proporsjonene er like.

Derfor er det ikke nødvendigvis så vanskelig for små, lette damer å ta pull-ups. For en høy og kraftig dame er det veldig vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har prøvd å heise meg opp etter armene etter andre ting og har ikke sjanse! :D Selv om jeg er liten og ikke så alt for tung, men jeg mangler tydeligvis de musklene som skal til. ;) Men ok - jeg skal prøve neste gang jeg har sjansen!

hm takk og ok,

Hva kan forklaringen da være? på at jeg, helt utrent bare gjør dette, flere ganger?

Jeg var fra tidlig, ganske sterk, det vet jeg, men så fikk jeg barn og jeg trente jo ikke, ville jo, men greier ikke opprettholde motivasjon til å trene regelmessig, syns alt jo handler om å rekke og fyke rundt, så trening på toppen av det, fikser jeg ikke over tid. (strever med å spise mat om for mye stress, så har alltid vært undervektig, men er nå normalvektig)

Så jeg har fortsatt ønske om styrketrening, men erfaringen med min egen evne til å oppretteholde ting over tid, gjør meg lite motivert. Jeg vet jo at jeg ikke  så langt  har vært disiplinert nok, slik  som min bestefar var, men hva kan det skyldes at jeg evt fortsatt har såpass mye styrke?

Er det noe medfødt?

Det er et seriøst spørsmål, for jeg har alltid, også som barn vært forunderlig sterk fysisk. Og da på to varer, Mariekjeks og rød saft:lol:skulle tro spinat:-)

Om du vet hva dette kan skyldes svar meg gjerne, evt i en annen tråd, mente ikke ødeleggge treningstråden da.

tilgi meg for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Da bestemmer du deg for at du skal ha mye å skryte av søndag uke 22 :) Heier på deg :)

Takk for det! Har startet bra og er klar for å skryte søndag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Er det noe medfødt?

Det er et seriøst spørsmål, for jeg har alltid, også som barn vært forunderlig sterk fysisk. Og da på to varer, Mariekjeks og rød saft:lol:skulle tro spinat:-)

Om du vet hva dette kan skyldes svar meg gjerne, evt i en annen tråd, mente ikke ødeleggge treningstråden da.

tilgi meg for det.

Fortsetter i denne tråden jeg, tror nok ikke de andre har noe i mot det, det handler jo om trening dette også. :) Du driver jo med så mye annet, graving og sånt så det er ikke så rart om du har en god grunnstyrke i armene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

@mm: Det er mye genetisk. Du er sterk som tar pull-ups, men er ikke du også veldig lett? Det kan jo hende Lillemus er like sterk men tyngre? (Det er kanskje uhøflig å diskutere kvinners vekt, men men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, Gargamel skrev:

På et eller annet tidspunkt handler det vel om å holde kroppen ved like, og ikke at man skal sette personlige rekorder.

Man må vel også spise ganske mye for å bygge opp digre muskler.

Jeg prøver å holde ved like gjennom vinteren , men det blir likevel mindre trening da. Kanskje gjennomsnitt to ganger i uka pluss noen skiturer. Det er så fryktelig mye tyngre å komme seg ut igjen etter jobben, når det er bekmørkt ute. Men prøver for å unngå det totale forfall. :D Nei, digre musker får jeg aldri :) Bare litt konturer som kun jeg ser når jeg legger godviljen til:) Ha ha, jeg tror ikke du ville skjønt at dette er ei som trener mye styrke om du hadde sett meg, men blir jo fastere og litt mer v-form på overkroppen og mindre utstående skuldre. Det er i hvert fall målet og innbiller meg at det hjelper. 

Anonymkode: c8404...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Fortsetter i denne tråden jeg, tror nok ikke de andre har noe i mot det, det handler jo om trening dette også. :) Du driver jo med så mye annet, graving og sånt så det er ikke så rart om du har en god grunnstyrke i armene tror jeg.

ok:-)

Min mann sier feks at jeg er veldig aktiv, det syns jeg ikke selv, jeg sitter en god del og tenker, det syns ikke han, han syns jeg sitter lite ned. Jeg sitter faktisk mye mer enn han og andre tror, de tror jeg alltid fyker rundt, og da er det lett at man blir blind for stillesitting. Men han er enig jeg sitter stille når jeg har min pc, alt unntatt bena da:-)

Han tar altså mye feil, jeg sitter mye stille og jeg kan sitte kjempelenge stille når jeg skriver som nå, han glemmer det, han bare ser at jeg lager kaffe og er, mener han forunderlig i vaskekjelleren, på kjøkkenet og på loftet, mer eller mindre samtidig, da mener han toppetasjen, omtrent på samme tid. Så sjenker jeg kaffe og han mener han aldri har sett meg drikke varm kaffe. Det kan hende, men det har mer å gjøre med at jeg ikke syns at man skal sitte stille å vente bare helt til kaffen blir drikketemperatur, det tar lang tid, og at kaffen plutselig blir kald, handler om at jeg innen da faktisk ofte har glemt kaffen, ikke at jeg egentlig vil drikke kald kaffe (det er bare noe jeg tuller med). Jeg kan tenke meg å drikke lunken kaffe, men jeg syns ikke det er gøy å sitte å vente på at varm kaffe blir til lunken kaffe, da gjør jeg noe, mens jeg venter, og morningen er den beste tiden på dagen for å gjøre ting. For han kan det virke sånn at jeg er aktiv hele tiden, jeg er ikke det, ting går veldig fort for meg tidvis, men han fester seg akkurat ved det, og glemmer faktisk at jeg, rett som det er, sitter stille på en stol og ser på han og hvordan han kan sjonglere med mange hverdagsballer på en gang:-)

I helgen satt jeg lenge på en benk med en vakker dame:-) og når vi gikk, gikk vi kjempefort, og mye fortere enn jeg pleier gå. (håper du søte leser dette:-)

Det gøye for meg var at en psykiater sa da jeg forklarte om min mann, at han mistenkte at min mann har adhd:-) det syns jeg var morsomt, men det vil aldri min mann gå med på. (kanskje er han gen-synderen:-) mens jeg blir gjort til gensynderen:-)

 Jeg sitter faktisk en hel del, hvordan skulle jeg ellers vite så godt akkurat hvordan han gjør ting? Det er jo fordi at inni mellom sitter jeg og observerer/ser. 

Men det at barna sier at her var det en ting som gjaldt fra man våknet, det var ut på tur, det husker jeg, og jeg ser at sånn var det, jeg orket ikke være inne lenge med småbarn, men trengte ut i skogen å gå, så derfor dro vi tidlig avgårde, det vi glemte var å spise, men det husker ikke barna sier de. (heldigvis tenker jeg, for det er dårlig at en mor glemmer mat, men husker på tur, det er en ting jeg virkelig ville gjort annerledes)(men damen som med sine barn inni mellom om hun rakk tiden, stod klar, det var hun som minnet meg på maten, så på den måten, ble hun min hjelp, selv om hun tror jeg var hennes hjelp, det var vel mer sånn at jeg var flink på noe hun var dårlig på og omvendt. Hun er i dag en av mine beste venner, et menneske umulig å forstå seg på, men humor, det gjør vennskap mulig:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
56 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Dere er kjempeflinke alle samme med all treningen, skulle gjerne fått til noe tilsvarende.

min uke fra mandag til og med søndag er stort sett 0 trening hver dag :-(

Men for å forsøke imponere litt:-)

Jeg greier chin ups:-)

images?q=tbn:ANd9GcROJqBKiWsUjQzfPMTtcH3

Jeg er helt utrent, så forklaringen må være at rumpen min er lett (håper dere skjønner) Det fins ingen annen måte å forklare dette på.

Jeg oppdaget dette i helgen:-) , jeg ble tvunget til det, jeg prøvde å unngå det, fikk en følelse av panikk, og prøvde unngå ved å være på badet så lenge som mulig, men nyttesløst, og da jeg måtte syns jeg det var forbausende  lett, jeg kan ta flere uten at jeg noen gang har trent (jeg prøvde igjen da jeg kom hjem). Jeg trodde ikke kvinner hadde så lett for dette, har hørt/lest dette, men dette mestrer jeg, tross ingen trening.

(hva er de trente kvinners erfaring evt hva har menn lest, hørt om evt forklaring på hvorfor chin ups er regnet for vanskelig for kvinner, men lett for meg som er helt utrent?)

Jeg klatret også rett opp et fjell flere ganger, og jeg ble ikke sliten, derfor kunne jeg gjøre det mange ganger, Det eneste som satte begrensing var at jeg måtte vente på tur.

De andre sa jeg kom til å kjenne det dagen etter, men jeg kjente ingenting, så skulle jeg kjenne det dag nr 2 som er i dag, men jeg kjenner fremdeles ingen vondter, stølhet slik forespeilet.

Men jeg likte klatre i fjell, jeg ble sliten, men mer i musklene enn i pusten, så jeg likte det. Ble passe sliten,

Jeg trengte bare hvile et par minutter så kunne jeg klatre rett opp fjellet igjen, og sånn fortsatte det. Det er egentlig bra trening, så hvis jeg får gått klatrekurs kanskje jeg også blir flink på å trene litt hver dag:-)

 

 

Jeg tror ikke jeg ville greid dette, selv om rumpa mi er lett den også :) Jeg har nok for spinkle fyrstikkarmer til å kunne klare dette altså. Det er den saken jeg jobber med :) Men å klatre opp bratte fjell, der har vi en fordel vi som har lite å dra på. Jeg så det spesielt da jeg en gsng skulle gå Skarverennet med to godt trente menn hvor begge er nærmere 2-meter og begge over 100 kilo. Mens jeg så vidt over 50. De hadde trent mye på forhånd, mens de eneste skiturene jeg hadde tatt på den tiden var noen meter om gangen med yngstejenta. Jeg klatret opp alle bakker og skjønte ingenting av hvorfor de lå så langt bak plutselig og slik var det ca halvparten av løpet. Halveis i løpet ble treningsmengden deres synlig for da gikk jeg nærmest tom og hadde vondt for hvert skritt, mens de var utholdene og hadde ingen problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
28 minutter siden, cilie skrev:

Takk for det! Har startet bra og er klar for å skryte søndag :) 

Så bra :D Jeg har ikke klart å bestemme meg i dag for om jeg skal ut å gå eller dra på helsestudioet, men virker mest fristende å gå en tur i det fine været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
18 minutter siden, Gargamel skrev:

@mm: Det er mye genetisk. Du er sterk som tar pull-ups, men er ikke du også veldig lett? Det kan jo hende Lillemus er like sterk men tyngre? (Det er kanskje uhøflig å diskutere kvinners vekt, men men)

gøy, tenk at jeg virkelig er sterk:-)

Hvis du er seriøs og ikke tuller blir jeg glad!

Tja lillemus, høres liten ut, jeg veier for tiden som normalvektig ca 50 kg:-)  og jeg er 160 cm ca. (litt under det, men kommer an på, jeg mener jeg er 160cm og det står 160 cm i passet mitt) før veide jeg ca 40 kg men da var jeg undervektig, i dag er jeg kun slank og normalvektig.

Jeg går fort ned, alltid må jeg huske å spise. Når jeg fikk syntocinon nesespray, gikk jeg opp i vekt, da ble jeg normalvektig, jeg gikk opp fra 40 til ca 50 kg, , jeg bryr meg ikke så mye om det ene eller det andre, bare mine klær passer,  men jeg får ikke syntocinon nesespary lenger da overlegen mener jeg misbruker det. Derfor går jeg ned i vekt nå, men da min mann for litt siden sa jeg må spise mer, spiste jeg mer, pluss at jeg spiser godteri, sjokolade, is, og mer chips. Når jeg spiser is og sjokolade får jeg løs mage og kvalme, men det går greit, jeg er vant til det.

Men jo mindre dårlig jeg er i magen, jo mer legger jeg på meg. Jeg vil ikke bli tykk, men syns det var kjekt å få fred fra kritiske klager om at jeg må spise og masse mas om det. Jo mindre mas, jo mer spiser jeg, jo mer mas jo mindre spiser jeg, jeg kan faktisk gå i spise-vrang-lås av spisemas.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Så bra :D Jeg har ikke klart å bestemme meg i dag for om jeg skal ut å gå eller dra på helsestudioet, men virker mest fristende å gå en tur i det fine været. 

Gå tur i det fine været🌞 Særlig siden du allerede trener såpass mye styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, cilie skrev:

Gå tur i det fine været🌞 Særlig siden du allerede trener såpass mye styrke.

Jepp, har fått på joggeskoene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror ikke jeg ville greid dette, selv om rumpa mi er lett den også :) Jeg har nok for spinkle fyrstikkarmer til å kunne klare dette altså. Det er den saken jeg jobber med :) Men å klatre opp bratte fjell, der har vi en fordel vi som har lite å dra på. Jeg så det spesielt da jeg en gsng skulle gå Skarverennet med to godt trente menn hvor begge er nærmere 2-meter og begge over 100 kilo. Mens jeg så vidt over 50. De hadde trent mye på forhånd, mens de eneste skiturene jeg hadde tatt på den tiden var noen meter om gangen med yngstejenta. Jeg klatret opp alle bakker og skjønte ingenting av hvorfor de lå så langt bak plutselig og slik var det ca halvparten av løpet. Halveis i løpet ble treningsmengden deres synlig for da gikk jeg nærmest tom og hadde vondt for hvert skritt, mens de var utholdene og hadde ingen problemer. 

hm.

ok.

men hvorfoir greier jeg da dette? kanskje det rett og slett har med at jeg har adhd, tror du det? Det tror min mann.

Jeg mener å ha sett at du er høyere enn meg, dvs du er tynnere også, slik at forklaringen på at du evt om det er riktig ikke greier chin ups er derfor en annen.

Tror du det er gener og evt hva bidrar til at noen med mindre styrke og uten trening får dette til?

Jeg ble etter helgen noe mer motivert for å trene, tenkte "lurer på hvor lenge jeg må trene for å klare 20 chin-ups?"

Men fra styrke til kondisjon, kondisjon er mitt halsproblem:-) og evige problem og smerte og vondte:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
18 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror ikke jeg ville greid dette, selv om rumpa mi er lett den også :) Jeg har nok for spinkle fyrstikkarmer til å kunne klare dette altså. Det er den saken jeg jobber med :) Men å klatre opp bratte fjell, der har vi en fordel vi som har lite å dra på. Jeg så det spesielt da jeg en gsng skulle gå Skarverennet med to godt trente menn hvor begge er nærmere 2-meter og begge over 100 kilo. Mens jeg så vidt over 50. De hadde trent mye på forhånd, mens de eneste skiturene jeg hadde tatt på den tiden var noen meter om gangen med yngstejenta. Jeg klatret opp alle bakker og skjønte ingenting av hvorfor de lå så langt bak plutselig og slik var det ca halvparten av løpet. Halveis i løpet ble treningsmengden deres synlig for da gikk jeg nærmest tom og hadde vondt for hvert skritt, mens de var utholdene og hadde ingen problemer. 

hm.

jeg kom på dette.

Hvis jeg greier chin ups så lett, og du ikke, og vi er ca samme vekt, så kunne jeg rett og slett banket deg opp?

Det syns jeg er morsomt å forestille meg:-)

Jeg ville jo ikke gjort det da:-) men bare at jeg kunne ta knerten på deg, om vi var i reell kamp, det morer meg, men jeg kunne aldri skadet et menneske, sånn at det er helt avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
57 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er lettere for små personer enn store personer å ta hang ups/pull ups/chin ups. Det kommer av at muskeltverrsnittet er m2 mens volumet til kroppen, og dermed vekten er m3. En dobbelt så høy person er 4x så sterk, men 8x så tung om proporsjonene er like.

Derfor er det ikke nødvendigvis så vanskelig for små, lette damer å ta pull-ups. For en høy og kraftig dame er det veldig vanskelig.

hm jeg så ikke dette før nå.

Min sønn trener styrke, han skjønner ikke at jeg greier dette, og sa han ville lese litt.

'For han også mente dette ikke lå for kvinner.

Mener du nå at lette damer like lett som menn kan ta hang ups?

Det var vel ikke det du mente for en stund siden, men mulig jeg forstod deg feil.

Hvis det er sånn som du beskriver hvorfor tar da "gorillaene" på min sønns treningsstudie, som heter Haralds gym, jeg tenker bare Herregud, for der er det gorillamenn, hvorfor tar de så lett hang ups, de veier myye, virkelig, de ser ut som King kong super size mange av de.

Hvis jeg starter på et treningsstudie starter jeg der, ikke fordi jeg vil bli sånn, men fordi jeg liker mer svette og trening, og fokus på det, og jeg liker atmosfæren, men tror ikke jeg får lov å begynne, det ville vel ikke vært så ok med så spinkle mennesker i sånne miljøer, men det er ok atmosfære der, liker det mye bedre enn de vanlige treningsstudioene.

Jeg tror jeg liker at man får svette og streve og holde på uten for mange regler og litt på egenhånd, vet ikke, men Haralds gym virker ok, litt som med krav maga og boksing, bare at man får gå rett på og få noen få korrigeringer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
26 minutter siden, Madelenemie skrev:

hm jeg så ikke dette før nå.

Min sønn trener styrke, han skjønner ikke at jeg greier dette, og sa han ville lese litt.

'For han også mente dette ikke lå for kvinner.

Mener du nå at lette damer like lett som menn kan ta hang ups?

Det var vel ikke det du mente for en stund siden, men mulig jeg forstod deg feil.

Hvis det er sånn som du beskriver hvorfor tar da "gorillaene" på min sønns treningsstudie, som heter Haralds gym, jeg tenker bare Herregud, for der er det gorillamenn, hvorfor tar de så lett hang ups, de veier myye, virkelig, de ser ut som King kong super size mange av de.

Hvis jeg starter på et treningsstudie starter jeg der, ikke fordi jeg vil bli sånn, men fordi jeg liker mer svette og trening, og fokus på det, og jeg liker atmosfæren, men tror ikke jeg får lov å begynne, det ville vel ikke vært så ok med så spinkle mennesker i sånne miljøer, men det er ok atmosfære der, liker det mye bedre enn de vanlige treningsstudioene.

Jeg tror jeg liker at man får svette og streve og holde på uten for mange regler og litt på egenhånd, vet ikke, men Haralds gym virker ok, litt som med krav maga og boksing, bare at man får gå rett på og få noen få korrigeringer underveis.

Det skalaeffekten jeg skrev om er bare én faktor, men det er selvsagt også viktig hvor muskuløs og trent man er.

Menn har mer muskler fra naturens side, og klarer nok pull-ups lettere enn kvinner til tross for at de er høyere. Jeg ville forklare hvorfor noen små damer *tross alt* klarer pull-ups, uten å se ut som små gorillaer.

Det er ikke tvil om at du er sterk, uansett hvordan man ser det :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Det skalaeffekten jeg skrev om er bare én faktor, men det er selvsagt også viktig hvor muskuløs og trent man er.

Menn har mer muskler fra naturens side, og klarer nok pull-ups lettere enn kvinner til tross for at de er høyere. Jeg ville forklare hvorfor noen små damer *tross alt* klarer pull-ups, uten å se ut som små gorillaer.

Det er ikke tvil om at du er sterk, uansett hvordan man ser det :-) 

Jeg vet ikke, men vil tro det er litt genetikk eller andre faktorer her også.

 

I barndom/ungdom trente jeg mye (langrenn), og tok i en periode gjerne 100 push-ups i slengen nesten hver dag. Likevel hadde jeg problemer med pull-ups, som jeg klarte bare av og til, og rekorden var to.  Mens jenter i klassen som ikke gikk på trening klarte slike uten problemer. Det var ikke nevneverdige vektforskjeller. Pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det skalaeffekten jeg skrev om er bare én faktor, men det er selvsagt også viktig hvor muskuløs og trent man er.

Menn har mer muskler fra naturens side, og klarer nok pull-ups lettere enn kvinner til tross for at de er høyere. Jeg ville forklare hvorfor noen små damer *tross alt* klarer pull-ups, uten å se ut som små gorillaer.

Det er ikke tvil om at du er sterk, uansett hvordan man ser det :-) 

;)

Jeg kunne lett banket opp de fleste damene på dol:P

Unntatt Trine, den kampen hadde muligens blitt verre, men jeg hadde vunnet, det vet jeg, pga av føttene.

Jeg er så redd for å skade noen i det hele tatt, så litt komisk at jeg så fort tenker at jeg kan vinne en kamp, banke opp andre, jeg er absolutt ingen slåsskjempe, heller det motsatte., Jeg er så redd for at noen skal ha blitt lei seg, den enste som har egentlig forstått det, er psykopomp, det er komisk nok bare han som vet hvor følsom jeg er på at ingen må være lei seg i hjerte sitt:lol:

Det er mitt svake punkt, andres, lei seg:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg vet ikke, men vil tro det er litt genetikk eller andre faktorer her også.

 

I barndom/ungdom trente jeg mye (langrenn), og tok i en periode gjerne 100 push-ups i slengen nesten hver dag. Likevel hadde jeg problemer med pull-ups, som jeg klarte bare av og til, og rekorden var to.  Mens jenter i klassen som ikke gikk på trening klarte slike uten problemer. Det var ikke nevneverdige vektforskjeller. Pussig.

hm interessant.

Jeg tar også lett push ups, nå tar jeg overlevelig nok lett 20 (men jeg er lat og har treningsvegring) , og jeg er utrent, pull ups er verre men jeg greier 4, til min egen overraskelse.,

Eller til mitt eget sjokk er mer korrekt,

Jeg vurderer begynne trene, fordi plutselig fikk jeg en slags ny motivasjon,

men igjen, trening og meg er en dårlig match på lang tid, jeg er alt for glad i chips og morsomme innfall.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg vet ikke, men vil tro det er litt genetikk eller andre faktorer her også.

 

I barndom/ungdom trente jeg mye (langrenn), og tok i en periode gjerne 100 push-ups i slengen nesten hver dag. Likevel hadde jeg problemer med pull-ups, som jeg klarte bare av og til, og rekorden var to.  Mens jenter i klassen som ikke gikk på trening klarte slike uten problemer. Det var ikke nevneverdige vektforskjeller. Pussig.

100 push-ups i slengen er helt ekstremt :-o Mange damer må stå på knærne for i det hele tatt å ta push-ups. Det gjorde kanskje du også? Jeg kunne ta 50 i ungdommen og trodde det var bra. Vet ikke hvor mange jeg klarer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...