Gå til innhold

De med psykoselidelser slipper unna arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner en med diagnosen paranoid psykose og 2 med schizofreni. Alle er uføretrygdet. Selv har jeg bare paranoid personlighetsforstyrrelse og får ikke uføretrygd. Jeg mener at de kunne hatt flere enkle jobber som ikke krever så mye, men det virker som at har man en alvorlig diagnose kan man få velge å ikke jobbe hvis man vil det. Hun ene vil ikke ha jobb i kassa, vaskejobb eller andre lavstatusjobber. Virker som de ikke er bra nok for henne. Er dette riktig da? Hun ene lever et veldig aktivt liv. 

Anonymkode: 88c79...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er urettferdig. En ung mann jeg kjente hadde kreft i hjernen. Han slapp også å jobbe. Han fikk lov til å ligge i senga på sykehjemmet hele dagen så lenge han ønsket. Gratis mat fikk han jaggu også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, det er urettferdig. En ung mann jeg kjente hadde kreft i hjernen. Han slapp også å jobbe. Han fikk lov til å ligge i senga på sykehjemmet hele dagen så lenge han ønsket. Gratis mat fikk han jaggu også.

Det var da et tullete svar. Jeg trodde det var arbeidsevne og ikke diagnose som avgjør om man får uføretrygd eller ikke. Hun ene vil gjerne tjene penger og jobbe, men vil ikke ha lavstaus jobber tydeligvis. Hun ble tilbudt jobb på vernet bedrift, men det ville hun heller ikke ha. Det er noe annet med kreft. Dette er folk som lever aktive liv. 

Anonymkode: 88c79...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker