Gå til innhold

NHD/Ville du gitt meg opp?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å, hvordan skal jeg klare det? Kanskje jeg kunne fått hjelp til det?

Kanskje det beste er å finne noe å fylle dagene med, noe som får deg til å fokusere på noe annet. Lån deg en hund eller noe, kanskje du kunne passet hundene til noen mens de var på arbeid? Det finnes mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Fionys skrev:

Kanskje det beste er å finne noe å fylle dagene med, noe som får deg til å fokusere på noe annet. Lån deg en hund eller noe, kanskje du kunne passet hundene til noen mens de var på arbeid? Det finnes mange muligheter.

Trenger hjelp til å komme igang, har sittet så lenge i sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du selv som må be om hjelp for å få til en endring. De rundt deg kan være en støtte deg for deg, men det er ene og alene du selv som må be om hjelp og fortelle hva som kan gjøres for at du skal komme deg ut av sofaen og i gang med aktiviteter. Hvis det er noe spesielt du liker, eller trenger hjelp til må du gi beskjed til støtteapparatet rundt deg, så kan de være med deg på det du har lyst til. Hvis du har lyst til å komme i gang med en aktivitet og få et bedre kosthold, kan jo en ernæringsfysiolog være en mulighet å ta kontakt med. Det finnes jo muligheter, men det er du selv som må finne disse mulighetene ved hjelp av de som vil deg vel. Tenker også at du bør ha noen rundt deg som pusher deg, så du slipper å bli sittende i sofaen hele dagen. Pusher du ikke deg selv, og ikke er med på det som blir tilbudt for deg som f.eks gåing og svømming, kan du heller ikke forvente noe bedring. Ingen kan gjøre deg frisk, jobben er din. Du må skape dagene dine selv :)

Anonymkode: 96483...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er du selv som må be om hjelp for å få til en endring. De rundt deg kan være en støtte deg for deg, men det er ene og alene du selv som må be om hjelp og fortelle hva som kan gjøres for at du skal komme deg ut av sofaen og i gang med aktiviteter. Hvis det er noe spesielt du liker, eller trenger hjelp til må du gi beskjed til støtteapparatet rundt deg, så kan de være med deg på det du har lyst til. Hvis du har lyst til å komme i gang med en aktivitet og få et bedre kosthold, kan jo en ernæringsfysiolog være en mulighet å ta kontakt med. Det finnes jo muligheter, men det er du selv som må finne disse mulighetene ved hjelp av de som vil deg vel. Tenker også at du bør ha noen rundt deg som pusher deg, så du slipper å bli sittende i sofaen hele dagen. Pusher du ikke deg selv, og ikke er med på det som blir tilbudt for deg som f.eks gåing og svømming, kan du heller ikke forvente noe bedring. Ingen kan gjøre deg frisk, jobben er din. Du må skape dagene dine selv :)

Anonymkode: 96483...3b8

Ja det har du rett i, det er jo jeg som må komme meg opp av sofaen og forandre på ting. Trakk et negativt kort nå, angst bekymring og forvirring...ånei! Det var tarot kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja mulig det. Men da har jeg jo symptomer selv om jeg er medisinert? Hva kan jeg gjøre med det? Da er det jo tankene mine som er syke?

Ja, tankene dine er syke, det er vel vanlig ved psykiske lidelser. Det er vanlig å ha symptomer selv om man er medisinert, men de er ikke på langt nær så ille som uten medisiner. Det du kan gjøre er å prøve å endre tankene, uten at jeg vet hvordan du skal gjøre det. En start er vel å innse at tankene ikke henger sammen med virkeligheten. Slutte å høre på tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, tankene dine er syke, det er vel vanlig ved psykiske lidelser. Det er vanlig å ha symptomer selv om man er medisinert, men de er ikke på langt nær så ille som uten medisiner. Det du kan gjøre er å prøve å endre tankene, uten at jeg vet hvordan du skal gjøre det. En start er vel å innse at tankene ikke henger sammen med virkeligheten. Slutte å høre på tankene.

Kan jo prøve. Er dine tanker syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan jo prøve. Er dine tanker syke?

Ja, noen av dem. Men på en annen måte enn dine. Så har jeg det problemet at jeg har for mange tanker uten å egentlig vite helt hva de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, noen av dem. Men på en annen måte enn dine. Så har jeg det problemet at jeg har for mange tanker uten å egentlig vite helt hva de er.

Ok. Jeg vil jo tenke at det at du har for mange tanker er andres tanker, men sånn tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg vil jo tenke at det at du har for mange tanker er andres tanker, men sånn tenker jeg. 

Det er absolutt ikke andres tanker, det er mine egne kaotiske tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg vil jo tenke at det at du har for mange tanker er andres tanker, men sånn tenker jeg. 

Å tro på tankeoverføring er visst et vanlig symptom på schizofreni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det har du rett i, det er jo jeg som må komme meg opp av sofaen og forandre på ting. Trakk et negativt kort nå, angst bekymring og forvirring...ånei! Det var tarot kort. 

Tarot er bare tull, så du trenger ikke å bekymre deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, stjernestøv skrev:

Tror de gir meg opp snart, tror fact team har snakket om det.

Sykepleieren har blitt forandret, er det psykiateren som står bak eller fact team?

Så da er ikke psykiatrien plassen for meg, og jeg kan bare slutte med medisiner?  

Ikke vits for meg å være i hjelpeapparatet da, på tide å seile min egen sjø...

(Alle sitatene ovenfor er fra denne tråden, det blir så lett rot hvis jeg forsøker å sitere mange innlegg enkeltvis.)

Du må slutte å tro og overtolke og gruble på hva hjelpeapparatet mener om deg, du må ta det opp direkte med dem hvis det er noe du lurer på.  Jeg tviler sterkt på at de konstant diskuterer deg bak din rygg, for dem er du en av mange brukere.  Jeg tar kanskje feil, men jeg får følelsen av at når du er hos legen eller når sykepleieren kommer til deg, er du opptatt av å få det overstått og inntar en litt passiv holdning, og så grubler du i stedet en masse etterpå.  Da er det rikelig rom for feiltolking, og vi kan ikke hjelpe deg med å klare opp i det - vi er jo ikke der, vi får bare din halvferdig-tolkede versjon.   

En anonym gjeng på nett kan ikke vite hva slags planer teamet ditt har eller hvilke beslutninger som tas i systemet. Å spørre en gjeng synsere her om du skal droppe ut av psykiatrien eller slutte med medisiner, er like fornuftig som å slå kron og mynt.  Hvis du tror de tviler på om du har nytte av hjelpen du får, må du snakke med dem direkte

I det siste har du vært opptatt av å få hjelp til aktiviteter og et sunnere liv, det er positivt - dersom du følger opp tilbudene du evt. får. Men da må du være konkret og orke å få fram ønskene, ikke la f.eks. en telefon eller et skjema vokse til noe uoverkommelig.  

God helg, håper du får gjort noe hyggelig ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, laban skrev:

Jeg tar kanskje feil, men jeg får følelsen av at når du er hos legen eller når sykepleieren kommer til deg, er du opptatt av å få det overstått og inntar en litt passiv holdning, og så grubler du i stedet en masse etterpå.  Da er det rikelig rom for feiltolking, og vi kan ikke hjelpe deg med å klare opp i det - vi er jo ikke der, vi får bare din halvferdig-tolkede versjon.   

Støttes 

Anonymkode: 31cfa...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Janus30 skrev:

Å tro på tankeoverføring er visst et vanlig symptom på schizofreni. 

Men hvis det er symptomer det jeg har er det ikke sykdom? Da kan jeg vel ikke for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

(Alle sitatene ovenfor er fra denne tråden, det blir så lett rot hvis jeg forsøker å sitere mange innlegg enkeltvis.)

Du må slutte å tro og overtolke og gruble på hva hjelpeapparatet mener om deg, du må ta det opp direkte med dem hvis det er noe du lurer på.  Jeg tviler sterkt på at de konstant diskuterer deg bak din rygg, for dem er du en av mange brukere.  Jeg tar kanskje feil, men jeg får følelsen av at når du er hos legen eller når sykepleieren kommer til deg, er du opptatt av å få det overstått og inntar en litt passiv holdning, og så grubler du i stedet en masse etterpå.  Da er det rikelig rom for feiltolking, og vi kan ikke hjelpe deg med å klare opp i det - vi er jo ikke der, vi får bare din halvferdig-tolkede versjon.   

En anonym gjeng på nett kan ikke vite hva slags planer teamet ditt har eller hvilke beslutninger som tas i systemet. Å spørre en gjeng synsere her om du skal droppe ut av psykiatrien eller slutte med medisiner, er like fornuftig som å slå kron og mynt.  Hvis du tror de tviler på om du har nytte av hjelpen du får, må du snakke med dem direkte

I det siste har du vært opptatt av å få hjelp til aktiviteter og et sunnere liv, det er positivt - dersom du følger opp tilbudene du evt. får. Men da må du være konkret og orke å få fram ønskene, ikke la f.eks. en telefon eller et skjema vokse til noe uoverkommelig.  

God helg, håper du får gjort noe hyggelig ;)

 

Ja jeg grubler mye, skal ta det direkte opp med sykepleieren. Det er jo mine tanker dette her, og mine forestillinger. 

Takk og ha en god søndag der og :) 

Jeg har tatt det mest med ro i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Men hvis det er symptomer det jeg har er det ikke sykdom? Da kan jeg vel ikke for det?

Det er ikke din skyld at du er syk, men du kan gjøre noe for å lette på symptomene. Når du f.eks vet at tankene dine skyldes sykdom, så kan du jobbe med å ikke tro på/høre på tankene dine. Etterhvert vil kanskje da sykdommen få mindre og mindre makt over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Trine skrev:

Det er ikke din skyld at du er syk, men du kan gjøre noe for å lette på symptomene. Når du f.eks vet at tankene dine skyldes sykdom, så kan du jobbe med å ikke tro på/høre på tankene dine. Etterhvert vil kanskje da sykdommen få mindre og mindre makt over deg.

Får prøve å jobbe med det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en ung jente på 17 år som har en psykoselidelse. Hun var innlagt i 3 mnd, der hun lærte seg å mestre sykdommen sin og ta kontroll over stemmene. Hadde en slik innleggelse vært noe for deg? Og samtidig jobbe med å få struktur på hverdagen? 

Det virker som du får dårlig hjelp. Du blir liksom overlatt til deg selv gang på gang. Du skulle hatt skikkelig oppfølgning av en spesialist. Hva med å planlegge en slik innleggelse og få skikkelig hjelp en gang for alle? Du har vel kjempet på egen hånd i over 10 år nå? 

Anonymkode: 31cfa...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...