Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en som er uføretrygdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra du er ærlig og ikke later som du ser etter tapere.

Anonymkode: f8b59...ce1

Tapere er dine ord. Jeg tror det er ganske naturlig å ønske seg en mest mulig problemfri tilværelse og forsøke å innrette seg deretter. 

Forelskelse og tiltrekning var viktigste punkt nr. 1. Uten tiltrekning er det ikke noe vits i å ha et forhold. Tenning er viktig.

Deretter er stabil psyke viktig for meg etter å ha levd i 23 år med en mann som var mye sint og fant på mye rart å klage over. Berg og dalbane- humør orker jeg ikke. Han hadde ingen diagnose han og ikke var han uføretrygdet heller, så noen garanti har man ikke uansett. Men likevel tror jeg altså at sjansen er større for å finne en psykisk stabil mann som er fornøyd med seg selv og tilværelsen større blandt de arbeidsføre. 

Og så har jeg tro på at like barn leker best. Jeg synes det er trivelig med en kjæreste som orker å gå på ski med meg, på tur i marka, på fjelltur, en tur i slalombakken. Jeg har ingen tro på at en som bare sitter på dol og skriver om Cocca cola, har overskudd til å gjøre slike ting.

Ellers tror jeg det er håp for alle da, må bare finne en likesinnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Tapere er dine ord. Jeg tror det er ganske naturlig å ønske seg en mest mulig problemfri tilværelse og forsøke å innrette seg deretter. 

Forelskelse og tiltrekning var viktigste punkt nr. 1. Uten tiltrekning er det ikke noe vits i å ha et forhold. Tenning er viktig.

Deretter er stabil psyke viktig for meg etter å ha levd i 23 år med en mann som var mye sint og fant på mye rart å klage over. Berg og dalbane- humør orker jeg ikke. Han hadde ingen diagnose han og ikke var han uføretrygdet heller, så noen garanti har man ikke uansett. Men likevel tror jeg altså at sjansen er større for å finne en psykisk stabil mann som er fornøyd med seg selv og tilværelsen større blandt de arbeidsføre. 

Og så har jeg tro på at like barn leker best. Jeg synes det er trivelig med en kjæreste som orker å gå på ski med meg, på tur i marka, på fjelltur, en tur i slalombakken. Jeg har ingen tro på at en som bare sitter på dol og skriver om Cocca cola, har overskudd til å gjøre slike ting.

Ellers tror jeg det er håp for alle da, må bare finne en likesinnet.

 

Du "glemte" å ta med økonomi. Sikkert ikke morsomt å være sammen med en som aldri har råd til delta på aktiviteter eller reise bort, og bare sitter hjemme i sin kalde trekkfulle trygdeleilighet.

Anonymkode: f8b59...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er er en stor elefant i rommet, som ingen tørr å snakke om... og det er at det er en skam, i alle fall hvis man er ung og aldri har bidratt med en eneste egentjent skattekrone.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du "glemte" å ta med økonomi. Sikkert ikke morsomt å være sammen med en som aldri har råd til delta på aktiviteter eller reise bort, og bare sitter hjemme i sin kalde trekkfulle trygdeleilighet.

Anonymkode: f8b59...ce1

Ha ha, der bommet du kraftig :D Jeg hadde stort hus på beste vestkant. Vinterhytte, sommerhytte, leilighet i utlandet, seilbåt, motorbåt, 3 biler. Vi var på reise flere ganger i året.

Nå har en liten leilighet uten soverom, bare en sovealkove og en gammel bil. Likevel er jeg mye mer tilfreds med tilværelsen . Rart det der gitt , men det har med erfaring å gjøre. Jeg har en stabil og snill kjæreste og det betyr så mye mer og jeg har evnen til å glede meg over det jeg har. :) Ikke være misfornøyd over det jeg ikke har.

Men å ha orden på økonomien er viktig. Det kommer inn under det å ha en mest mulig problemfri tilværelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du "glemte" å ta med økonomi. Sikkert ikke morsomt å være sammen med en som aldri har råd til delta på aktiviteter eller reise bort, og bare sitter hjemme i sin kalde trekkfulle trygdeleilighet.

Anonymkode: f8b59...ce1

Da "glemte" du noe i startinnlegget også.  Spørsmålet handlet bare om en ufør person, ikke en ufør som har veldig dårlig råd og bare sitter hjemme. 

Ikke alle uføre har dårlig råd og / eller har vært uføre hele livet.  De jeg kjenner som er uføretrygdet, har helt ulike økonomiske forhold.    

Ikke alle uføre er så fokusert på det de ikke har råd til, at de unngår alle de gratis og billige aktivitetene man kan være med på, kanskje særlig hvis man slipper å gjøre dem alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ha ha, der bommet du kraftig :D Jeg hadde stort hus på beste vestkant. Vinterhytte, sommerhytte, leilighet i utlandet, seilbåt, motorbåt, 3 biler. Vi var på reise flere ganger i året.

Nå misforstod du. Jeg tenkte på en vanlig fattig trygdet.

Anonymkode: f8b59...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, laban skrev:

Da "glemte" du noe i startinnlegget også.  Spørsmålet handlet bare om en ufør person, ikke en ufør som har veldig dårlig råd og bare sitter hjemme. 

Ikke alle uføre har dårlig råd og / eller har vært uføre hele livet.  De jeg kjenner som er uføretrygdet, har helt ulike økonomiske forhold.    

Ikke alle uføre er så fokusert på det de ikke har råd til, at de unngår alle de gratis og billige aktivitetene man kan være med på, kanskje særlig hvis man slipper å gjøre dem alene. 

De fleste uføre har langt dårligere råd enn de som er i jobb.

Anonymkode: f8b59...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste uføre har langt dårligere råd enn de som er i jobb.

Anonymkode: f8b59...ce1

Det kommer jo an på når de har blitt uføre.  Hvis de aldri har jobbet, stemmer det nok for mange.

Men hvis du mener "en som er uføretrygdet, aldri har vært i jobb, har dårlig råd og lever isolert", må du nesten skrive det i spørsmålet.  Det gir et langt snevrere utvalg enn "en som er uføretrygdet".

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, laban skrev:

Det kommer jo an på når de har blitt uføre.  

Du vet like godt som meg at uføretrygden er mac 66% av tidligere inntekt, ofte langt under det hvis man har hatt høy inntekt tidligere.

Anonymkode: f8b59...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, laban said:

"en som er uføretrygdet, aldri har vært i jobb, har dårlig råd og lever isolert"

Det er gjerne disse som stigmatiseres. De som har jobbet tidligere har liksom "i alle fall forsøkt", og hvis man er sosialt integrert så får folk mer sympati.

Eller tar jeg feil?

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå misforstod du. Jeg tenkte på en vanlig fattig trygdet.

Anonymkode: f8b59...ce1

Jeg vet at for meg var det ikke økonomien som hadde bekymret meg mest om jeg skulle vurdere en som var uføretrygdet, så lenge man har orden på den og innretter seg deretter. Det er så mye hyggelig man kan gjøre som er helt gratis. Det koster ikke noe å bruke naturen hvis en tar med termos og matpakke og jeg det plager ikke meg om jeg må spare en god stund for å få råd til en utenlandstur. Det må jeg nå også. 

Selvsagt er det en fordel med god økonomi. Å påstå noe annet vil være løgn, men det viktigste er at en har orden på den for å slippe bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet like godt som meg at uføretrygden er max 66% av tidligere inntekt, ofte langt under det hvis man har hatt høy inntekt tidligere.

Anonymkode: f8b59...ce1

Ja, men ca. 60% av en høy inntekt trenger da ikke være så fattigslig?  Jeg har tre venninner som har blitt uføre etter et tosifret antall år i arbeidslivet, og to av dem har aldeles utmerket økonomi.  Den tredje har også råd til både reiser og andre aktiviteter, men hun må nok være nøye med prioriteringen (og hvem må ikke det?)

To av svigerinnene mine er også uføretrygdet, men de har ektefeller i arbeid, så da blir det vanskeligere å sammenlikne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Nicklusheletida said:

Selvsagt er det en fordel med god økonomi. Å påstå noe annet vil være løgn, men det viktigste er at en har orden på den for å slippe bekymringer.

Hvorfor sier du det? Tror du det å rote med penger har noe med uføretrygd å gjøre?

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gjerne disse som stigmatiseres. De som har jobbet tidligere har liksom "i alle fall forsøkt"

Anonymkode: 937e6...f5d

Mange som alltid har vært uføre, har en helt opplagt, synlig og tydelig grunn til å være det.  Jeg tror slett ikke disse stigmatiseres. Det er sikkert noen uvitende personer som fordømmer folk med lidelser som ikke er synlige, men det er ikke sånn at det store flertall tror at alle disse er snyltere som burde skamme seg.  Ca. 95% av de gangene jeg har hørt eller lest slike ytringer, kommer de fra bitre folk som selv omtaler hvordan de tror omverdenen ser på dem. Men det hører med til historien at jeg ikke kaster bort tiden på å lese hatfulle kommentarfelt, de er uansett ikke representative for samfunnet, heldigvis.

Denne tråden handlet om hvorvidt man kunne være sammen med "en uføretrygdet", og jeg (og flere andre) påpeker at dette slett ikke er synonymt med "en som er uføretrygdet, fattig, passiv, isolert og bitter".  Det er enklere å diskutere når alle skriver det de mener. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nicklusheletida said:

Og så har jeg tro på at like barn leker best. Jeg synes det er trivelig med en kjæreste som orker å gå på ski med meg, på tur i marka, på fjelltur, en tur i slalombakken. Jeg har ingen tro på at en som bare sitter på dol og skriver om Cocca cola, har overskudd til å gjøre slike ting.

Er det noen som bare sitter på DOL og prater om cola?

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, issomethingwrong said:

Når det gjelder årsaker til ufør generelt, og psykisk lidelse spesielt, så kunne jeg ikke vært sammen med noen som hadde en psykoselidelse, rusmisbruk eller personlighetsforstyrrelser cluster A (paranoid, schizotyp eller schizoid) eller B (narsissistisk, histrionisk, antisosial eller emosjonelt ustabil). Ikke fordi jeg stigmatiserer disse lidelsene, men fordi det rent praktisk ville vært for vanskelig. At man kan ha et felles verdisyn er viktig for meg.

Veldig usympatisk å dømme folk etter diagnose på denne måten. Du burde ha fått med deg nå, at folk med samme diagnose kan være veldig forskjellige individer. Så faktisk driver du nettopp med stigmatisering. Du vet hva det betyr? Det er ikke å mene negative om andre, det er å feilaktig tillegge en gruppe egenskaper basert på hvilken gruppe det er. Så du er en som stigmatiserer folk med psykiske lidelser.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du det? Tror du det å rote med penger har noe med uføretrygd å gjøre?

Anonymkode: 937e6...f5d

Jeg leser det stikk motsatt - hun mener at det å ha orden på økonomien, ikke trenger å henge sammen med høy eller lav inntekt.  

Mange som tjener relativt dårlig, har stålkontroll på økonomien - det er de nødt til.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, laban said:

Jeg leser det stikk motsatt - hun mener at det å ha orden på økonomien, ikke trenger å henge sammen med høy eller lav inntekt.  

Mange som tjener relativt dårlig, har stålkontroll på økonomien - det er de nødt til.  

 

Virker som dere mener det er flere her som bare sitter på dol og prater om cola, aldri er i fysisk bevegelse, roter til økonomien og lager bråk og drama rundt seg.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du det? Tror du det å rote med penger har noe med uføretrygd å gjøre?

Anonymkode: 937e6...f5d

Nei ikke nødvendigvis og det var heller ikke det jeg svarte på.

Men siden du spør. Noen psykiske sykdommer øker risikoen for å rote til økonomien har jeg forstått. Bipolar f.eks uten at det er en regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Nei ikke nødvendigvis og det var heller ikke det jeg svarte på.

Men siden du spør. Noen psykiske sykdommer øker risikoen for å rote til økonomien har jeg forstått. Bipolar f.eks uten at det er en regel.

Ja jeg får medisiner som er stemningsstabilierende, men har neppe bipolaritet av den grunn. Bare svada hele greiene. "Diagnosene" som ISW ramser opp, det er bare tull fra ende til annen. Det er ingen som "vet" noe som helst. Men dere tar ting for gitt, og tror på alt bullshit som serveres.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...