Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en som er uføretrygdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10/11/2016 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Om du selv er i full jobb?

Anonymkode: f8b59...ce1

Jeg er uføretrygdet pga av en funksjonshemning, jeg er sammen en person som tjener langt over gjennomsnittet.

Vi er sammen pga av felles interesser først og fremst, og videre like viktig kjærlighet, jeg har ikke tenkt over at det er annerledes, men det medfører praktisk at jeg ikke betaler for like mye, når vi går ut betaler kjæresten, det samme med ferier m.m..

Vi elsker hverandre som mennesker , og hvem vet...., enhver kan bli syk , og jeg er et trofast og prinsippfast menneske, som ikke minst ikke har gitt opp, selv om inntekten min på nåværende tidspunkt ikke er sammenlignbar med min kjærestes.

Jeg er glad for at det fins ekte kjærlighet, som ikke er beregnende, men som møter oss der vi er, og som de menneskene vi er.

Anonymkode: b5d49...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet pga av en funksjonshemning, jeg er sammen en person som tjener langt over gjennomsnittet.

Men du er kvinne. Tror nemmelig ikke en høyt utdannet kvinne med lønn langt over snittet hadde slått seg sammen med en ufør mann.

Anonymkode: 3686f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, laban said:

Det kan jo være et godt stykke mellom å fungere godt nok til å være sosial med venner og reise bort med partneren (som vel er de mest "ekstreme" eksemplene på velfungering Kayia nevner), og fungere i arbeidslivet?  Det finnes mange sykdommer man kan leve med i mange år, men som er krevende å leve med og som ville sendt livskvaliteten til bunns dersom man skulle brukt kreftene på jobb.

De fleste forstår at trygdede kan ha gode dager innimellom - og at de kanskje aldri ville hatt gode dager dersom de hadde jobbet. 

Hvem vet, kanskje jeg ikke vet hva sykdom og trygd er.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vet, kanskje jeg ikke vet hva sykdom og trygd er.

Anonymkode: 937e6...f5d

Det er i hvert fall mange variasjoner innenfor den store gruppa med uføretrygdede - sikkert flere enn både du og jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, laban said:

Det er i hvert fall mange variasjoner innenfor den store gruppa med uføretrygdede - sikkert flere enn både du og jeg vet om.

Ja, sånn må det være.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg lurer på hva som er problemet/funksjonshemning ift. det Kayia skrev. Jeg syns selv jeg fungerer greit, selv om jeg er trygda, og er usikker på om jeg har rettmessig krav på trygd. Men jeg er opptatt av sak.

Det er jeg imot, men tror folk flest syns det er merkelig med folk som fungerer helt bra, og før trygd. Mens de som har problemer og er på kjøret går på sosialhjelp - antageligvis er leger og saksbehandlere lettere til å trygda noen de syns er sympatiske, enn noen som har problemer og uønsket.

Man kommer ingen vei med NAV uten diagnose. Og misbrukere på kjøret behandles, av en eller annen grunn, som kriminelle, ikke syke.

Anonymkode: 3686f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Man kommer ingen vei med NAV uten diagnose. Og misbrukere på kjøret behandles, av en eller annen grunn, som kriminelle, ikke syke.

Anonymkode: 3686f...43b

Har du noen teorier om hvorfor? Det virker merkelig at mange trygdede har et mye bedre liv enn folk på sosialen.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har de trygd da? Hvis de fungerer?

Anonymkode: 937e6...f5d

Fordi de er syke, og blir enda sykere av å jobbe. Men sykdommen har ikke endret personligheten, dvs de har fremdeles sosialt samvær med venner, alle de fine kvalitetene og livslysten de hadde mens de var friske de fleste av årets dager, men det nye er at alt "koster" mer. Der jeg får energi av ferie og tid utenfor hjemmet må de hvile etter det samme. Det gir den glede, men koster energi.

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med kjærligheten er at man "faller" og så er løpet kjørt hehe. Jeg synes det er tøysete og sitte å diskutere hva man kunne ha valgt i kjærlighet når alle vet at man velger ikke i kjærligheten. Den oppstår bare og det helt uavhengig av alt. Man kan  selvfølgelig meddele hva man foretrekker i en evnt partner, men det er i grunnen av ingen betydning når kjærligheten treffer deg og alt det foretrukne ikke er av noen betydning lengre. 

Anonymkode: 16d61...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Kayia said:

Fordi de er syke, og blir enda sykere av å jobbe. Men sykdommen har ikke endret personligheten, dvs de har fremdeles kvaliteten og livslysten de hadde mens de var friske de fleste av årets dager. 

Men er de da syke?

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen teorier om hvorfor? Det virker merkelig at mange trygdede har et mye bedre liv enn folk på sosialen.

Anonymkode: 937e6...f5d

Det må ha sammenheng med rusmiddelpolitikken, altså at misbrukere ikke er syke, men kriminelle.

Anonymkode: 3686f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er de da syke?

Anonymkode: 937e6...f5d

Det er ikke enten eller når det gjelder sykdom, men glidende overganger. En kan være for syk til å jobbe, men fungere ok på hjemmebane, får en tro.

Anonymkode: 3686f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring med kjærligheten er at man "faller" og så er løpet kjørt hehe. Jeg synes det er tøysete og sitte å diskutere hva man kunne ha valgt i kjærlighet når alle vet at man velger ikke i kjærligheten. Den oppstår bare og det helt uavhengig av alt. Man kan  selvfølgelig meddele hva man foretrekker i en evnt partner, men det er i grunnen av ingen betydning når kjærligheten treffer deg og alt det foretrukne ikke er av noen betydning lengre. 

Anonymkode: 16d61...da0

Du synes andre er tøysete, jeg synes dette er tøys. Klart man til en viss grad velger også i kjærligheten. Man kanskje bli tiltrukket av absolutt hvem som helst, men de aller fleste vurderer ørlite nærmere før de ser an kjærestepotensialet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Det var en finurlig spørsmålsstilling.

Hvis man ser selektivt på kvinnene som velger mann med like stor eller mindre karriere, så gjelder naturligvis ikke påstanden min.

Det er imidlertid ganke sjelden at en kvinne velger en mann med vesentlig lavere ambisjoner enn hun selv har. Ja, jeg vet om noen, men det er kanskje 10% av alle jeg kjenner. Det motsatte er mye mer vanlig.

Jeg er mest vant til at man har relativt like ambisjoner, dvs at hverken mannen eller damen har lavere ambisjoner. I min vennekrets og i våre jobber har både menn og kvinner mulighet til å videreutvikle seg faglig, og jeg er ikke vant med at man er så opptatt av statusen til partneren (eller vennene) sin(e). Folk har nok med sitt, og når vi er sammen snakker vi ikke så innmari mye om jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke enten eller når det gjelder sykdom, men glidende overganger. En kan være for syk til å jobbe, men fungere ok på hjemmebane, får en tro.

Anonymkode: 3686f...43b

Kan man være i stand til å jobbe / forsørge seg selv, selv om man ikke fungerer sosialt?

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man være i stand til å jobbe / forsørge seg selv, selv om man ikke fungerer sosialt?

Anonymkode: 937e6...f5d

Kanskje, hvis man har en jobb hvor man ikke trenger å samhandle med andre, for eksempel nattevakt eller avisbud. Men så er spørsmålet om man i det hele tatt er ønsket på arbeidsmarkedet. :mellow:

Anonymkode: 3686f...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg lurer på hva som er problemet/funksjonshemning ift. det Kayia skrev.

Anonymkode: 937e6...f5d

Det varierer. En fikk slag like før h*n var 40. Før dette var h*n en dyktig og superartig person som var kjapp i replikken, omtenksom og oppmerksom mot folk rundt seg. Etter slaget er h*n uten særlig språk og har nedsatt førlighet. H*n kan ikke lenger utføre jobben sin, men som en del av NAVs oppfølging utfører h*n en tilrettelagt oppgave i 10-15% for selskapet h*n jobbet for før slaget. Til tross for dette er h*n fremdeles en positiv, sjarmig, varm og fin venn og god kjæreste for sin partner. En annen har vært arbeidsledig fordi h*n som midlertidig ansatt ikke fikk mer lønnsmidler når forskningsprosjektet h*n jobbet på var avsluttet. Til tross for dette er h*n selvfølgelig fremdeles en tøff, flink, klok, varm, lattermild og raus venn, forelder og kjæreste. En tredje er ufør fordi h*n gradvis har blitt sykere og sykere, uten at legene finner ut av årsaken. H*n følges opp som ME-pasient nå, og mellom alle plager og all mangel på energi er h*n fremdeles min elskelige, varme venn som elsker livet, familien sin og vennene sine. Jeg kunne nevne flere, men dette burde være nok til å understreke poenget mitt. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Kayia said:

Det varierer. En fikk slag like før han var 40. Før dette var han en dyktig og superartig kar som var kjapp i replikken, omtenksom og oppmerksom mot folk rundt seg. Etter slaget er han uten særlig språk og har nedsatt førlighet. Han kan ikke lenger utføre jobben sin, men som en del av NAVs oppfølging utfører han en tilrettelagt oppgave i 10-15% for selskapet han jobbet for før slaget. Til tross for dette er han fremdeles en positiv, sjarmig, varm og fin kompis og god kjæreste for min venninne. En annen har vært arbeidsledig fordi hun som midlertidig ansatt ikke fikk mer lønnsmidler når forskningsprosjektet hun jobbet på var avsluttet. Til tross for dette er hun selvfølgelig fremdeles en tøff, flink, klok, varm, lattermild og raus venninne. En tredje er ufør fordi hun gradvis har blitt sykere og sykere, uten at legene finner ut av årsaken. Hun følges opp som ME-pasient nå, og mellom alle plager og all mangel på energi er hun fremdeles min elskelige, varme venninne som elsker livet, familien sin og vennene sine. Jeg kunne nevne flere, men dette burde være nok til å understreke poenget mitt. 

Ja det er bra det finnes noen bra mennesker som er bra selv om de er uheldige å bli syke og/eller skadet.

Anonymkode: 937e6...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er bra det finnes noen bra mennesker som er bra selv om de er uheldige å bli syke og/eller skadet.

Anonymkode: 937e6...f5d

Ja hadde alle vært like kunne man like godt bare generalisert og feid alle under samme kam. Variasjonen blant alle grupperinger tilsier at man ikke vet før man faktisk vet ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...