Gå til innhold

Krampe...

webmistress

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er det som skjer når man får krampe i leggen, og hva skal man gjøre mens det står på?

Jeg hadde vært ute på en ganske strabasiøs sykkeltur i går, og akkurat i det jeg skal sette fra meg sykkelen, fikk jeg krampe i leggen. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg var livredd og har aldrig kjent slike smerter... Etter en stund var det som om smerten slapp taket og det virket som leggmuskelen "rullet" opp og ned et par ganger før krampen satte inn igjen for fullt. Hva er det beste å gjøre i et slikt tilfelle? Jeg tør ikke tenke på om jeg hadde fått noe slikt "blandt folk"... og jeg er livredd for på få det igjen, og i dag er jeg "mørbanket" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne du ikke healet det vekk, da? ;o) (ok, spøker litt fordi jeg vet hva slags side du er webmaster for..)

Kramper skyldes at muskelen er overarbeidet, gjerne i kombinasjon med forstyrrelser i væske-/saltbalansen i kroppen. Noen har god hjelp av å ta et mineraltilskudd jevnlig (magnesium/ kalsium), og tilstrekkelig tilgang på drikke under aktivitet er også viktig. Når krampen oppstår hjelper det å tøye ut leggen - noen har så store smerter (slik du antagelig opplevde) at de må ha hjelp til dette - ligge på ryggen med strakt bein rett opp, partner presser fotbladet/ tærne mot kroppen. Alene er det greit å gjøre slik:

http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Step.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ikke healet det vekk, da? ;o) (ok, spøker litt fordi jeg vet hva slags side du er webmaster for..)

Kramper skyldes at muskelen er overarbeidet, gjerne i kombinasjon med forstyrrelser i væske-/saltbalansen i kroppen. Noen har god hjelp av å ta et mineraltilskudd jevnlig (magnesium/ kalsium), og tilstrekkelig tilgang på drikke under aktivitet er også viktig. Når krampen oppstår hjelper det å tøye ut leggen - noen har så store smerter (slik du antagelig opplevde) at de må ha hjelp til dette - ligge på ryggen med strakt bein rett opp, partner presser fotbladet/ tærne mot kroppen. Alene er det greit å gjøre slik:

http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Step.html

Tusen takk for svar :)

Jo.... faktisk så holdt jeg begge hendene på for å hjelpe til, men jeg var helt vettaskremt og jeg holdt på å få panikk :) hadde folk sett og hørt meg...:)) Og jeg fikk jo ikke sove etterpå heller for jeg tenkte.... hjertet er en muskel... tenk om.... grøss...

Det rådet med å tøye eller få en til å tøye skal jeg legge meg på minnet:)

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jo.... faktisk så holdt jeg begge hendene på for å hjelpe til, men jeg var helt vettaskremt og jeg holdt på å få panikk :) hadde folk sett og hørt meg...:)) Og jeg fikk jo ikke sove etterpå heller for jeg tenkte.... hjertet er en muskel... tenk om.... grøss...

Det rådet med å tøye eller få en til å tøye skal jeg legge meg på minnet:)

Takk skal du ha!

Slapp av. Hjertet er en muskel, men har innebygde mekanismer for å ikke gå i krampe... Så det skal du ikke bekymre deg for.

Krampe er forårsaket av lave ATP-konsentrasjoner i musklen, sånn at muskel-mikrofibrillene (de som får muskelen til å trekke seg sammen) låser seg fast til hverandre. Trikset er å ta det med ro, og gjerne tøye slik birdie så godt har illustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Hjertet er en muskel, men har innebygde mekanismer for å ikke gå i krampe... Så det skal du ikke bekymre deg for.

Krampe er forårsaket av lave ATP-konsentrasjoner i musklen, sånn at muskel-mikrofibrillene (de som får muskelen til å trekke seg sammen) låser seg fast til hverandre. Trikset er å ta det med ro, og gjerne tøye slik birdie så godt har illustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei, du har fått bra svar. I tillegg mener man at B-vitaminkomplekset kan hjelpe, og så er det naturligvis det viktigste: Mer trening! Merker du at krampen kommer kan det hjelpe å stoppe og banke på muskelen. Ved sykling passer du vel på å holde en høy tråkketakt (90 eller deromkring pr. minutt for hvert ben) og dessuten å "rotere" ankelen aktivt på pedalen? Det var det første instruktøren lærte oss da vi skulle sikte mot Den Store.

Flere innlegg om krampe kan du nok finne på nettet og på andre fora, f.eks. via min hjemmeside.

Briv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...