Gå til innhold

Er det så ille da?


Gjest Masi

Anbefalte innlegg

En ting er hva gutten sier er greit på dagtid...noe helt annet er det hvis han brå våkner til knitrene lyder og et røykfult rom.....

Skjønner ikke helt jeg...hvis de aller fleste 5 åringene klarer seg så sinnsykt bra alene...hvorfor er det da umulig for oss som ikke har fult så tøffe unger å få plass på feks SEFO...?

Oddsene for brann er lave. Man kan ikke krisemaksimere hele tiden.

Gå utifra at hun kjenner sin egen unge og vet at han ikke blir redd.

Hva er sefo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    28

  • Vincent

    9

  • Jane

    8

  • yellow

    8

Mest aktive i denne tråden

Neida, yellow. Dette tilfellet er ikkje så gæernt, men det er så symptomatisk at det er RAMASKRIK... Skulle tru Masi hadde banka ungane.

Eg meiner at det ho gjorde (dersom dette ikkje er fake) er akseptabelt. Eg ville nok foretrukke at guten visste om at mamma kanskje var borte dersom han skulle vakne.

Men men... Det er ikkje saka som provoserer mest, men lynsjekorpset i seg sjølv.

Lynsjer ikke jeg...sier bare hva jeg mener...og det er jo det Masi ber om:-)

Men du.....ville du latt ungen ligge alene?..uten tanke på brann o.l?

Jeg kunne aldri ha tilgitt meg selv hvis det hadde begynt å brenne og ungen min hadde vært der inne alene...

men.....noen av oss er kanskje feigere enn andre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, yellow. Dette tilfellet er ikkje så gæernt, men det er så symptomatisk at det er RAMASKRIK... Skulle tru Masi hadde banka ungane.

Eg meiner at det ho gjorde (dersom dette ikkje er fake) er akseptabelt. Eg ville nok foretrukke at guten visste om at mamma kanskje var borte dersom han skulle vakne.

Men men... Det er ikkje saka som provoserer mest, men lynsjekorpset i seg sjølv.

Jeg føler meg ikke som medlem av en lynsjegjeng selvom jeg ikke er enig med Masi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddsene for brann er lave. Man kan ikke krisemaksimere hele tiden.

Gå utifra at hun kjenner sin egen unge og vet at han ikke blir redd.

Hva er sefo?

Som Frode Thuen sier: "Vi ligger på verdenstoppen i husbranner"....

...og jeg personlig velger da å ikke ta den sjansen, og jeg syns personlig at det er rart at andre foreldre gjør det.

Mente selvfølgelig SFO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste inlegget lurte jeg på om det var alvorlig ment. Men det er det visst. Og en del av de andre inleggene har sjokkert meg like mye. La det være helt klart: Barn på 5 år bør IKKE sove hjemme alene om natten. De som anser det som forsvarlig, skjønner lite av hva et barn på den alderen kan mestre. Dersom det skjer noe uforutsett, er det helt urimelig å forvente at en femåring handler rasjonelt. Og uforutsette ting skjer stadig vekk. I den forbindelse er det verdt å minne om at Norge ligger på verdenstoppen i husbranner. At barn sover alene om natten, slik som du beskriver, er et forhold som barenevernet vil komme til å gripe fatt i, dersom de blir kjent med det.

Jeg vil derfor absolutt oppfordre deg til å slutte med det, først og fremst av hensyn til barnet, men også av hensyn til deg selv.

Med vennlig hilsen

"Fag"personer - eller hva man nå enn skal kalle deg - (DOL er faktisk kjemisk fri for informasjon om deg) kan selvsagt ut av dette forutse at den uvitende guttungen brenner inne tre ganger i året, drekker seg full første gang da han går i 5. klasse. Røyker hasj i 7.klasse og er på nåla i 8. klasse.

Alt rett og slett fordi han våknet en januarkveld i 2002 mans mor var på café.

Det er rett og slett uhyrlig at du, med din røde prikk, kan være så fordømmende og til de grader kaster bensin på bålet.

En skulle, ved nærmere ettertanke, anta at du er i slekt med NHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke som medlem av en lynsjegjeng selvom jeg ikke er enig med Masi.

Nei, og det er forskjell på dei som svarar: "Nei det ville ikkje eg gjort" eller "Dette synst eg er ein dårleg ide" og dei som tar fram pisken og absolutt skal framheve kor fantastisk flinke _dei_ er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grøssmo

"Fag"personer - eller hva man nå enn skal kalle deg - (DOL er faktisk kjemisk fri for informasjon om deg) kan selvsagt ut av dette forutse at den uvitende guttungen brenner inne tre ganger i året, drekker seg full første gang da han går i 5. klasse. Røyker hasj i 7.klasse og er på nåla i 8. klasse.

Alt rett og slett fordi han våknet en januarkveld i 2002 mans mor var på café.

Det er rett og slett uhyrlig at du, med din røde prikk, kan være så fordømmende og til de grader kaster bensin på bålet.

En skulle, ved nærmere ettertanke, anta at du er i slekt med NHD.

Søk på han i kvasir så finner du ut hva han er..

er visst cand.psykol elns...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på han i kvasir så finner du ut hva han er..

er visst cand.psykol elns...

Anser det ulogisk at jeg må gå til en annen tjeneste for å få informasjon om bakgrunnen til den/de som undertegner med rød prikk. Dette er en informasjon som DOL bør å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rubi. Skaff deg en babysitter, Masi. Så blir vi fornøyde alle sammen....eller...kanskje ikke alle da. ;-)

Skulle tro at en babysitter ville forene de fleste her i diskusjonen, ja. Da dekker man liksom pose og sekk!

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fag"personer - eller hva man nå enn skal kalle deg - (DOL er faktisk kjemisk fri for informasjon om deg) kan selvsagt ut av dette forutse at den uvitende guttungen brenner inne tre ganger i året, drekker seg full første gang da han går i 5. klasse. Røyker hasj i 7.klasse og er på nåla i 8. klasse.

Alt rett og slett fordi han våknet en januarkveld i 2002 mans mor var på café.

Det er rett og slett uhyrlig at du, med din røde prikk, kan være så fordømmende og til de grader kaster bensin på bålet.

En skulle, ved nærmere ettertanke, anta at du er i slekt med NHD.

Han "hører til" på foreldreforum småbarn, det var en som tipset ham om å se på dette innlegget der inne. Jeg syns han har endel fornuftige poeng jeg da! Du har kanskje ikke sett "Barndommens rike" på NRK1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hehe* Snakker om brannfakkel! Vet ikke helt om jeg tror på historien.

Jeg kunne _aldri_ ha gjort noe sånt, tør ikke gå ned i underetasjen uten baby-sitteren på engang ;-) (Min er bare 10mdr da) Man er forskjellige som foreldre, og alle må bestemme seg for hva som er greit for seg og sine unger, men denne syns jeg var i drøyeste laget gitt! Hadde vært bedre om det var så nært at du kunne ha med deg en babysitter så du hørte hvis det skjedde noe eller han våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Da jeg leste inlegget lurte jeg på om det var alvorlig ment. Men det er det visst. Og en del av de andre inleggene har sjokkert meg like mye. La det være helt klart: Barn på 5 år bør IKKE sove hjemme alene om natten. De som anser det som forsvarlig, skjønner lite av hva et barn på den alderen kan mestre. Dersom det skjer noe uforutsett, er det helt urimelig å forvente at en femåring handler rasjonelt. Og uforutsette ting skjer stadig vekk. I den forbindelse er det verdt å minne om at Norge ligger på verdenstoppen i husbranner. At barn sover alene om natten, slik som du beskriver, er et forhold som barenevernet vil komme til å gripe fatt i, dersom de blir kjent med det.

Jeg vil derfor absolutt oppfordre deg til å slutte med det, først og fremst av hensyn til barnet, men også av hensyn til deg selv.

Med vennlig hilsen

At ikke alle femåringer synes det er greit å være alene hjemme om kvelden, er helt klart. Da skal man heller ikke gå fra dem. Men det er da forskjell på femåringer også, på lik linje med unger i andre aldersgrupper. Synes de det er greit, og har lyst til å forsøke dette, så la dem få lov til åprøve seg.

Når det gjelder uforutsette ting, så er det ikke vanlig at dette skjer "stadig vekk" hjemme hos folk på nattestid. Egentlig er det svært sjelden det dukker opp noe uforutsett om natta. Mht. brannfare, så kan man ta forholdsregler for å redusere denne.

Synes at unger skal behandles etter modenhet og mestringsevne, og ikke etter alder. For én unge vil bare tanken på å være alene hjemme virke skremmende, mens en annen vil finne opplevelsen positiv.

Når man går fra en sovende unge, så er det imidlertid en forutsetning at ungen er klar over dette på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Frode Thuen sier: "Vi ligger på verdenstoppen i husbranner"....

...og jeg personlig velger da å ikke ta den sjansen, og jeg syns personlig at det er rart at andre foreldre gjør det.

Mente selvfølgelig SFO..

Hva har denne saken med at dine barn ikke har plass på SFO å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han "hører til" på foreldreforum småbarn, det var en som tipset ham om å se på dette innlegget der inne. Jeg syns han har endel fornuftige poeng jeg da! Du har kanskje ikke sett "Barndommens rike" på NRK1?

Nok engang: Jeg forventer at DOL er i stand om å informere om bakgrunnen for sine "fag"-personer. Det er skal være totalt unødvendig å måtte ty til søketjenester på nett, eller å bare vie til et fjernsynsprogram.

Min kritikk av hans svar i denne tråden står selvsagt ved lag.

Om jeg ser det fjersynsprogramet du nevner, på NRK1 torsdager, er irrelevant i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Nok engang: Jeg forventer at DOL er i stand om å informere om bakgrunnen for sine "fag"-personer. Det er skal være totalt unødvendig å måtte ty til søketjenester på nett, eller å bare vie til et fjernsynsprogram.

Min kritikk av hans svar i denne tråden står selvsagt ved lag.

Om jeg ser det fjersynsprogramet du nevner, på NRK1 torsdager, er irrelevant i denne sammenheng.

http://www.doktoronline.no/section/default/?action=forumframe_groups&TopicList=106,129&Title=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Frode Thuen

Hei Lisi

Jeg har prøvd å følge med på forumet, men har til nå bare svart på direkte spørsmål. Det skyldes først og fremst mangel på tid.

I alle fall, her er litt informasjon om meg selv: Jeg er professor i samfunnspsykologi og jobber mye med barn og familier. Jeg har i de senere årene særlig vært opptatt av samlivsproblemer og samlivsbrudd, både i forhold til voksne og barn. I den forbindelse jobber jeg også som privatpraktiserende psykolog, hvor jeg både driver med parterapi, oppfølging etter samlivsbrudd, og som sakkyndig i barnefordelingssaker. Jeg har også noe erfaring fra barnevernssaker. I tillegg til dette er jeg altså initiativtager og faglig ansvarlig for TV-serien Barndommens rike. Og endelig er jeg far til tre barn. Så jeg har litt ulik erfaring i forhold til det å jobbe med barn. Men det er mange ting jeg ikke vet noe særlig om, så en del av inleggene i forumet har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om, i alle fall ikke noe mer enn alle andre foreldre.

- Frode Thuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frode Thuen

Hei Lisi

Jeg har prøvd å følge med på forumet, men har til nå bare svart på direkte spørsmål. Det skyldes først og fremst mangel på tid.

I alle fall, her er litt informasjon om meg selv: Jeg er professor i samfunnspsykologi og jobber mye med barn og familier. Jeg har i de senere årene særlig vært opptatt av samlivsproblemer og samlivsbrudd, både i forhold til voksne og barn. I den forbindelse jobber jeg også som privatpraktiserende psykolog, hvor jeg både driver med parterapi, oppfølging etter samlivsbrudd, og som sakkyndig i barnefordelingssaker. Jeg har også noe erfaring fra barnevernssaker. I tillegg til dette er jeg altså initiativtager og faglig ansvarlig for TV-serien Barndommens rike. Og endelig er jeg far til tre barn. Så jeg har litt ulik erfaring i forhold til det å jobbe med barn. Men det er mange ting jeg ikke vet noe særlig om, så en del av inleggene i forumet har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om, i alle fall ikke noe mer enn alle andre foreldre.

- Frode Thuen

Takk for det. :-)

Rart at DOL ikke kan spandere noen linjer på førstesiden i det aktuelle forum.

Syns det er greit å vite litt om bakgrunnen til fagpersonen tilknyttet fagforumene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...