Gå til innhold

Er det så ille da?


Gjest Masi

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er mange rasende innlegg her.

Vil bare si at jeg kjenner ganske mange som går på besøk til naboene sine etter at ungene har lagt seg om kvelden. Da har de med seg en sånn babysitter sånn at de hører det hvis barna våkner. Og de er jo gjerne på besøk et par timer. Disse ungene er fra 1/2 til 10 år gamle.

Det blir vel omtrent det samme?

Vil bare få fram at dette faktisk er ganske vanlig blant folk jeg kjenner iallefall, galt eller ikke.

Vi har ingen venner som bor så nært, så for oss har dette aldri vært en aktuell problemstilling.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 206
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    28

  • Vincent

    9

  • Jane

    8

  • yellow

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg ser at det er mange rasende innlegg her.

Vil bare si at jeg kjenner ganske mange som går på besøk til naboene sine etter at ungene har lagt seg om kvelden. Da har de med seg en sånn babysitter sånn at de hører det hvis barna våkner. Og de er jo gjerne på besøk et par timer. Disse ungene er fra 1/2 til 10 år gamle.

Det blir vel omtrent det samme?

Vil bare få fram at dette faktisk er ganske vanlig blant folk jeg kjenner iallefall, galt eller ikke.

Vi har ingen venner som bor så nært, så for oss har dette aldri vært en aktuell problemstilling.

Vennlig hilsen

Jeg er enig med rubi. Jeg er selv over hos naboen av og til når mitt barn som er 4 år ligger og sover. Det hender at naboen er over hos meg når hennes to barn ligger og sover. Og jeg vet om flere som gjør det samme.

Jeg underskriver ikke med mitt vanlige nick nå, for man blir visst omtrent halshugget nedover her ser jeg hvis man har en annen mening enn det "perfekte" flertallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Jeg ville ikke gått fra ungene lenger enn i høreavstand. 5-åringen min har vært alene på dagtid i 15-20 minutter mens jeg var i butikken. Da ville han det selv. Men om natta ville jeg ikke vært trygg.for å la ham være alene. Jeg ville vært for redd for brann eller at an skulle våkne av mareritt, eller at det skulle bli brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så galt som alle skal ha det til.

Disse skinnhellige, overbeskyttende, kvinnelige dolingene som har svart deg er en gjeng overbeskyttende "supermødre" som vil ha ungene boende hjemme til de er 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er mange rasende innlegg her.

Vil bare si at jeg kjenner ganske mange som går på besøk til naboene sine etter at ungene har lagt seg om kvelden. Da har de med seg en sånn babysitter sånn at de hører det hvis barna våkner. Og de er jo gjerne på besøk et par timer. Disse ungene er fra 1/2 til 10 år gamle.

Det blir vel omtrent det samme?

Vil bare få fram at dette faktisk er ganske vanlig blant folk jeg kjenner iallefall, galt eller ikke.

Vi har ingen venner som bor så nært, så for oss har dette aldri vært en aktuell problemstilling.

Vennlig hilsen

Det er vel en VISS forskjell - dersom man har med en baby-sitter, og dermed kan høre om barnet våkner eller noe skjer...!!

Men hvorfor ikke gjøre som andre her har foreslått, ta med barnet inni dyna og la det sove i naboens seng til man går hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis det skjer DEG noe??? Vet "alle" rundt deg at hjemme ligger en liten gutt uten mamman sin da?

Ellers er jeg enig med flisa - ja det er ille og det er værre at du ikke skjønner det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her tar heilt av og eg gjer det sikkert ikkje betre...

Tenker 20 år tilbake:

Eg 7 år og bror min 5 år søv godt i sengene våre mens mamma og pappa er på møte. Vi har farmor og farfar i nabohuset (200mm unna), vi veit kor mamma og pappa er og har telefonnummeret veldig tydeleg på lapp over telefonen.

Det høyrest ikkje heilt ulikt ut...

Veit ikkje heilt kva eg ville gjort sjølv, men det her kjem ann på mykje: Ungen, situasjonen, bustaden+++

Eg synest dokke (som drive med overhøvling...) e altfor raske til å dømme og moralisere. Tenk dokke om før dokke kalla for for uansvarlege og ute av stand til å ta vare på ungar. Det e andre ting eg synest e mykje værre enn det her!!! (Å overbeskytte ungane sine f.eks...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud..så mange tåpelige svar du har fått her. Jeg var selv alene hjemme om natten i 6-årsalderen. Det var da virkelig ikke noe problem. Poenget må vel være at jeg var klar for det selv. Hadde jeg sagt at jeg heller ville hatt barnevakt hadde jeg nok fått det. Ingen 6-åringer er like. Noen fikser det der helt fint, mens andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med rubi. Jeg er selv over hos naboen av og til når mitt barn som er 4 år ligger og sover. Det hender at naboen er over hos meg når hennes to barn ligger og sover. Og jeg vet om flere som gjør det samme.

Jeg underskriver ikke med mitt vanlige nick nå, for man blir visst omtrent halshugget nedover her ser jeg hvis man har en annen mening enn det "perfekte" flertallet.

En viss forskjell på å stikke over til naboen og å dra ned på puben nedi gata, synes du ikke?

*skåler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

En viss forskjell på å stikke over til naboen og å dra ned på puben nedi gata, synes du ikke?

*skåler*

Hva er det som er forskjell på det? Kafeen lå rett ved siden av der Masi bor? Akkurat som naboen min bor rett ved siden av meg. Ja, for var det ikke en kafe det var snakk om her da? Det er i allefall det det står i hovedinnlegget. Ellers så er det ikke noe mer galt med en pub synes jeg. Eller mener du at man nødvendigvis må drikke flere liter med øl hvis man er på en pub?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er forskjell på det? Kafeen lå rett ved siden av der Masi bor? Akkurat som naboen min bor rett ved siden av meg. Ja, for var det ikke en kafe det var snakk om her da? Det er i allefall det det står i hovedinnlegget. Ellers så er det ikke noe mer galt med en pub synes jeg. Eller mener du at man nødvendigvis må drikke flere liter med øl hvis man er på en pub?

Tja, jeg har vel en pakke med fordommer, muligens, når det kommer til forskjellen på å gå ut med en mann en lørdagskveld og å stikke over til naboen. Det jeg tenker på er jo graden av årvåkenhet. Jeg vil tro at man er rimelig opptatt av daten når man først er invitert ut - og beruset av både tiltrekningen og muligens alkohol?

Når Masi dessuten synes det er verre å "trekke en fremmed mann" i hus enn å gå fra ungen sin må jeg jo si at jeg synes det er en merkelig prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med din omsorg, din bedrevitenhet og din fortreffelige tilnærming til barneoppdragelse føler jeg meg rimelig sikker på at dine barn blir noen overbeskytta, blekfeite psykoskaller som ikke blir bukanes til hverken rått eller røti.

Dette innlegget har i prinsippet det samme innhold som dine innlegg i denne tråden - er like fordømmende og selvopphøyende, men altså bare med en litt annen form. Bitch!

Kaller du ungene dine for bitch også hvis de ikke lyer når du stikker ned på kafeen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Novembermom

Gud..så mange tåpelige svar du har fått her. Jeg var selv alene hjemme om natten i 6-årsalderen. Det var da virkelig ikke noe problem. Poenget må vel være at jeg var klar for det selv. Hadde jeg sagt at jeg heller ville hatt barnevakt hadde jeg nok fått det. Ingen 6-åringer er like. Noen fikser det der helt fint, mens andre ikke.

Tåpelige svar? Javel ja....vi tenker faktisk på barnas sikkerhet vi da framfor noen andre.

Man går ikke fra barna i lang tid og da spiller det ikke noe rolle hvor mange ganger i løpet av en dag hun kikker innom sønnen sin.

Barna kommer foran en pubtur uansett hvordan andre her vrir og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Nei, det er ikke så galt som alle skal ha det til.

Disse skinnhellige, overbeskyttende, kvinnelige dolingene som har svart deg er en gjeng overbeskyttende "supermødre" som vil ha ungene boende hjemme til de er 40.

Desverre :o) Ungene mine skal ut før de er 40.

Når man har barn, så kommer de i førsterekke, det mener jeg.

Skal man ut så skaffer man barnevakt. Har man ikke, ja så går man ikke.

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 5-åring stakk eg titt og ofte av frå barnehagen der eg var - eg ville heller klare meg sjølv, og frå eg byrja på skulen var eg heime aleina heile dagen etter skulen til foreldra mine kom heim. Det er klart at ungar er ulik i modning og mange klarer seg fint aleina og veks med ansvaret. Eg er 100% sikker på at det har gått meg så bra i livet fordi eg fekk ansvar for meg sjølv allereie som barn.

Overbeskytta ungar blir taparar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver time, hvert minutt og hvert sekund er forbundet med fare - heldigvis!

Retorikken til mødrefittene i denne tråden kan strekkes til det uendelige. Det er nesten så det er rart man ikke klandrer foreldrene til syvåringen som forulykket i dag fordi han gikk alene hjem fra skolen.

Jeg liker ikke denne fordømmende tonen- den unge moren ba i anstendighetens navn bare om noen synspunkter.

Det som er interessant, sett fra en sosiologisk synsvinkel (herunder sosialiseringsteori og kjønnssosiologi) er at svarene i denne tråden etter mitt skjønn er typiske i forhold til det reaksjonsmønster den vanlige kvinne utøver i kontroversielle spørsmål. Takk gud for at jeg slipper å omgås slike megger til daglig!

Det at hun spurte forteller vel kanskje at hun også hadde en liten stemme i hodet sitt som sa at det kunne være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre :o) Ungene mine skal ut før de er 40.

Når man har barn, så kommer de i førsterekke, det mener jeg.

Skal man ut så skaffer man barnevakt. Har man ikke, ja så går man ikke.

Sånn er det bare.

Overbeskytta unger er og blir pingler og tapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste inlegget lurte jeg på om det var alvorlig ment. Men det er det visst. Og en del av de andre inleggene har sjokkert meg like mye. La det være helt klart: Barn på 5 år bør IKKE sove hjemme alene om natten. De som anser det som forsvarlig, skjønner lite av hva et barn på den alderen kan mestre. Dersom det skjer noe uforutsett, er det helt urimelig å forvente at en femåring handler rasjonelt. Og uforutsette ting skjer stadig vekk. I den forbindelse er det verdt å minne om at Norge ligger på verdenstoppen i husbranner. At barn sover alene om natten, slik som du beskriver, er et forhold som barenevernet vil komme til å gripe fatt i, dersom de blir kjent med det.

Jeg vil derfor absolutt oppfordre deg til å slutte med det, først og fremst av hensyn til barnet, men også av hensyn til deg selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste inlegget lurte jeg på om det var alvorlig ment. Men det er det visst. Og en del av de andre inleggene har sjokkert meg like mye. La det være helt klart: Barn på 5 år bør IKKE sove hjemme alene om natten. De som anser det som forsvarlig, skjønner lite av hva et barn på den alderen kan mestre. Dersom det skjer noe uforutsett, er det helt urimelig å forvente at en femåring handler rasjonelt. Og uforutsette ting skjer stadig vekk. I den forbindelse er det verdt å minne om at Norge ligger på verdenstoppen i husbranner. At barn sover alene om natten, slik som du beskriver, er et forhold som barenevernet vil komme til å gripe fatt i, dersom de blir kjent med det.

Jeg vil derfor absolutt oppfordre deg til å slutte med det, først og fremst av hensyn til barnet, men også av hensyn til deg selv.

Med vennlig hilsen

Nå er vel ikke snakk om en hel natt her? Det går rimelig klart fram av innlegget.

Eller mener du at en 5 åring ikke skal sove på eget rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...