Gå til innhold

Hva syns du om okkultisme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Kayia skrev:

Okkultisme har skapt en del spenning i filmer og bøker, men ut over fiksjonens verden forholder jeg meg lite til det, og syns svært lite. 

Ja det er jo ofte i filmer, spennende er det men også litt skremmende. Du har jo venstrehåndsveien, det er ikke bra. 

1 minutt siden, Xtra skrev:

Okkultisme må være veldig skummelt for deg som skjuler alt rått.

Selv tror jeg ikke på det, men det kan jo være ganske spennende på film.

Ok. Prøver å ikke sluke alt rått da, men ja det er skremmende. Og bare det når at vi tenker på en person er forbindelsen der, alt vi kan gjøre både positivt og negativt. 

Ja det er spennende på film, mye av det i supernatural. 

Annonse

Akkurat nå, Trine skrev:

Hva mener du med skjult lære?

Den hemmelige lære, det var hemmelig før i tiden. Men nå er det åpent da. Madam Blavatsky var jo opptatt av det, hun grunnla jo teosofien. Så Rudolf Steiner har mye fra henne. 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Var vel en grunn for at det var skjult, men er ikke det nå lenger. 

Ordet har mange bruksområder på norsk hvor det brukes særlig om «kunnskap om det overnaturlige», i motsetning til «kunnskap om det målbare», vanligvis referert til som vitenskap.

Altså, bare tull for lettlurte sjeler.

Anonymkode: 25828...638

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ordet har mange bruksområder på norsk hvor det brukes særlig om «kunnskap om det overnaturlige», i motsetning til «kunnskap om det målbare», vanligvis referert til som vitenskap.

Altså, bare tull for lettlurte sjeler.

Anonymkode: 25828...638

Men hva er da da? Alt det "overnaturlige" som skjer? Alt jeg har opplevd i livet? 

Annonse

Enig med de andre. Det er best på film.

Er det ikke rart, forresten, at overnaturlige ting er så skummelt? Jeg kan ikke skjønne hvorfor evolusjonen har gjort oss sånn. Kanskje det er en grei regel å løpe hvis det skjer noe totalt uforståelig?

2 timer siden, Gargamel skrev:

Enig med de andre. Det er best på film.

Er det ikke rart, forresten, at overnaturlige ting er så skummelt? Jeg kan ikke skjønne hvorfor evolusjonen har gjort oss sånn. Kanskje det er en grei regel å løpe hvis det skjer noe totalt uforståelig?

Ja kan du forstå hvorfor det overnaturlige er skummelt, det har vi vel fra skrekkfilmer. Egentlig er det naturlig. 

2 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Okkultisme er jo bare det skjulte. De kristne driver også med okkultisme. Guden deres er en skjult gud.

Okkultisme er ikke en god kombinasjon med psykoselidelse, det har jeg erfart.

Ja alt er vel okkultisme. 

Føler jeg må lese om det for å forstå. Men jeg driver jo ikke med sermonier da. 

Mye uforstand innpå her. Kristendom er ikke okkultisme. Selv om ordet okkult er definert som den skjulte læren så ligger det noe helt annet i selve begrepet. Det forbindes ofte med det onde og svart magi. Og det finnes absolutt de som hengir seg til dette. Både hekser, satandyrkere, de som driver med spådom, kaste forbannelser og Woodo. I mange kulturer er dette en virkelighet i hverdagen som skaper mye frykt. Virkelig ikke noe å begynne å sette sin lit til. 

Anonymkode: 9a999...3e6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...