Gå til innhold

Overvekt og insulin

Resistent?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tips om at grunnen til min overvekt kan være at kroppen produserer for mye insulin.

Jeg er 1.60 høy og veier 77 kilo.

Jeg har lest boken "Naturlig slank" av F.A Lindberg, men endte opp mer forvirret en noen gang.

Mye av det som står det passer på meg og ifølge testene i boka er det stor risiko for insulinresistens og utvikling av diabetes 2.

Jeg har i 2 uker unngått å spise brød, pasta og poteter, og prøver å holde meg unna raske karbohydrater, uten at jeg merker noen nedgang i vekt. Merker heller ikke noe av det jeg har hørt om at man blir mer opplagt. Har tenkt å gi forsøket noen mnd før jeg gir opp, men er litt i tvil pga min egen vekthistorie.

Jeg hadde som 18 åring en normalvekt på 56 kilo, men mistet 6 kilo over en 2 ukersperiode der jeg totalt manglet matlyst. Denne vekten holdt seg i ca 1 år før jeg i løpet av en 2-3 års periode la på meg 24 kilo. Etter ytterligere 6-7 år med stabil vekt på 74 kilo begynte jeg å legge på meg igjen. "Sunt" kosthold (dvs fett- og sukkerfattig) og trening (3x 1-1,5 timer sykling og styrke pr uke) ser ut til å ha liten eller ingen innvirkning. Som nevnt er jeg nå blitt tipset om raske karbohydrater, men jeg lurer litt siden vektøkningen ikke har vært konstant til tross for at jeg har hatt samme matvaner hele tiden.Betyr dette at det ikke er karbohydrater og insulin som er problemet?

Lurer også på hvilke prøver jeg kan ta for å få bekreftet eller avkreftet om det er karbohydrater/insulin som er problemet.

Håper en fagperson og gjerne andre med kunnskap/erfaring på området kan gi meg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, anbefaler mer trening (universalmiddelet). Se også andre innlegg (bl. mine)

Joda, Universalmiddelet er trening. Men en start som er særlig mye mer enn 3x1,5 timer pr uke har en tendens til å ta piffen fra folk. Det egentlige spørsmålet mitt gjelder insulinresistens, ikke slanking :o)

Men takk likevel for svar.

Håper fremdeles på svar fra fagperson eller andre med erfaring på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Det er mulig at det kan være insulinresistens som er årsaken til din overvekt, men det er det selvfølgelig umulig for meg å si uten å vite mer. Ville likt å vite bl.a blodsukker nivået ditt og hemoglobin A1C (som forteller hva blodsukkeret ditt har vært de siste 3 månedene). Ellers kan nok legen din svare deg bedre på det.

Med insulinresistens er det viktig å ha et strukturert kosthold uten for store variasjoner i inntaket av karhohydrater. Dvs. at du gjennom dagen prøver å fordele karbohydrat-rik mat jevnt over måltidene du spiser. Karbohydrater er fremdeles et viktig drivstoff for alle celler i kroppen. Dette er primær-kilden til glukose som cellene kan bryte ned og skape energi til alle funksjoner i kroppen (f.eks å holde organer i gang, drivstoff til muskler etc). Men med insulinresistens er det anbefalt et litt lavere inntak slik at utskillelsen av insulin lettere kan kontrolleres. Pass også på at du ikke spiser masse karbohydrater til et måltid, og så nesten ingenting til neste.

Matvarene som øker blodsukkeret mest er korn/brød/pasta/ris og stivelsesrike grønnsaker (poteter, mais, bønner), frukt, og melk. Jo mer raffinert kornproduktene er, jo verre er responsen i blodet. Grovt brød er f.eks mye bedre enn loff og kaker. Melk bør ikke være mer enn 2 glass daglig (best med 3-4 halve glass fordelt utover dagen). Det er også viktig at du passer på å alltid ha en protein- eller fettkilde til hvert måltid. Dette vil sørge for at nedbrytningen av karbohydratene blir litt saktere, noe som igjen forhindrer en altfor høy stigning i blodsukkeret.

Du trenger ikke kutte ut brød og pasta helt. Vær bare nøye med å velge grovt brød (og gjerne grov pasta), og fordel det utover måltidene dine. Husk også at 2 uker er for kort tid til å merke noe forskjell. Økt fysisk aktivitet kan også forbedre insulinresistens. Har selv sett flotte resultater i flere av mine klienter ved hjelp av økt mosjon. Det trenger ikke være veldig intens trening. I tillegg til det du gjør nå, kan du prøve å gå en 20-30 minutters tur daglig. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er mulig at det kan være insulinresistens som er årsaken til din overvekt, men det er det selvfølgelig umulig for meg å si uten å vite mer. Ville likt å vite bl.a blodsukker nivået ditt og hemoglobin A1C (som forteller hva blodsukkeret ditt har vært de siste 3 månedene). Ellers kan nok legen din svare deg bedre på det.

Med insulinresistens er det viktig å ha et strukturert kosthold uten for store variasjoner i inntaket av karhohydrater. Dvs. at du gjennom dagen prøver å fordele karbohydrat-rik mat jevnt over måltidene du spiser. Karbohydrater er fremdeles et viktig drivstoff for alle celler i kroppen. Dette er primær-kilden til glukose som cellene kan bryte ned og skape energi til alle funksjoner i kroppen (f.eks å holde organer i gang, drivstoff til muskler etc). Men med insulinresistens er det anbefalt et litt lavere inntak slik at utskillelsen av insulin lettere kan kontrolleres. Pass også på at du ikke spiser masse karbohydrater til et måltid, og så nesten ingenting til neste.

Matvarene som øker blodsukkeret mest er korn/brød/pasta/ris og stivelsesrike grønnsaker (poteter, mais, bønner), frukt, og melk. Jo mer raffinert kornproduktene er, jo verre er responsen i blodet. Grovt brød er f.eks mye bedre enn loff og kaker. Melk bør ikke være mer enn 2 glass daglig (best med 3-4 halve glass fordelt utover dagen). Det er også viktig at du passer på å alltid ha en protein- eller fettkilde til hvert måltid. Dette vil sørge for at nedbrytningen av karbohydratene blir litt saktere, noe som igjen forhindrer en altfor høy stigning i blodsukkeret.

Du trenger ikke kutte ut brød og pasta helt. Vær bare nøye med å velge grovt brød (og gjerne grov pasta), og fordel det utover måltidene dine. Husk også at 2 uker er for kort tid til å merke noe forskjell. Økt fysisk aktivitet kan også forbedre insulinresistens. Har selv sett flotte resultater i flere av mine klienter ved hjelp av økt mosjon. Det trenger ikke være veldig intens trening. I tillegg til det du gjør nå, kan du prøve å gå en 20-30 minutters tur daglig. Lykke til!

Vennlig hilsen

Vil gjerne takke for utfyllende svar. Var god hjelp til tross for manglende konsultasjon :o)

Å gå til jobb tar ca 20 min og nå som det er mulig å gå uten fare for benbrudd og det som verre er, blir det nok til at jeg stort sett går både til og fra :o)

Skal ta en tur til legen å få sjekket de tingene som ble nevt, så får jeg vel en bekreftelse eller avkreftelse.

Enda en gang takk for svar som gjorde meg litt klokere:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...