Gå til innhold

Julaften og spleise lag

Anbefalte innlegg

Annet hvert år så feirer jeg julaften hos et familiemedlem og vedkommendes familie. Det pleier å være koselig, men for meg blir det konsumert i overkant med alkohol. Selv drikker jeg aldri sammen med disse, mest pga at jeg må kjøre hjem. Verten har tidligere stått for alt av mat og drikke, men i år blir det tydeligvis spleiselag ( skjønner jo at dette blir dyrt). Jeg har iallefall fått beskjed om at jeg må stå for desserten, noe som i utgangspunktet er helt greit.

Problemet mitt er at jeg har så utrolig prestasjonsangst, gruer meg allerede til julaften. Verten er dessuten fæl til å erte (mobbe??) Så hvis desserten ikke blir så god så kommer jeg til å få høre om dette i årevis. Dessuten tror jeg det kan bli fleipet om dette hele kvelden, mye pga alkohol forbruket. 

Har nesten ikke sovet nå pga dette og jeg kjenner klumpen i magen vokse. Samtidig så er jo dette en ypperlig anledning til å møte angsten så kanskje den kan bli litt mindre.

Hvordan gjør dere det på julaften? Og hvordan skal jeg takle dette? Vet heller ikke om jeg kan lage hva jeg vil til dessert. Kan verten si hva jeg skal lage eller er det noe jeg kan velge selv? En del av meg vil bare takke nei til hele julaften, men da er det jo angsten som vinner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/424059-julaften-og-spleise-lag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, emilie321 skrev:

Annet hvert år så feirer jeg julaften hos et familiemedlem og vedkommendes familie. Det pleier å være koselig, men for meg blir det konsumert i overkant med alkohol. Selv drikker jeg aldri sammen med disse, mest pga at jeg må kjøre hjem. Verten har tidligere stått for alt av mat og drikke, men i år blir det tydeligvis spleiselag ( skjønner jo at dette blir dyrt). Jeg har iallefall fått beskjed om at jeg må stå for desserten, noe som i utgangspunktet er helt greit.

Problemet mitt er at jeg har så utrolig prestasjonsangst, gruer meg allerede til julaften. Verten er dessuten fæl til å erte (mobbe??) Så hvis desserten ikke blir så god så kommer jeg til å få høre om dette i årevis. Dessuten tror jeg det kan bli fleipet om dette hele kvelden, mye pga alkohol forbruket. 

Har nesten ikke sovet nå pga dette og jeg kjenner klumpen i magen vokse. Samtidig så er jo dette en ypperlig anledning til å møte angsten så kanskje den kan bli litt mindre.

Hvordan gjør dere det på julaften? Og hvordan skal jeg takle dette? Vet heller ikke om jeg kan lage hva jeg vil til dessert. Kan verten si hva jeg skal lage eller er det noe jeg kan velge selv? En del av meg vil bare takke nei til hele julaften, men da er det jo angsten som vinner.

Dette synes jeg er en fin anledning til å utfordre angst. Sett utenifra virker det helt overkommelig å lage desserten. 

Hva pleier dere å spise til dessert på julaften? Har du grunn til å tro at du og verten er uenig om hva som er en ok dessert, siden du lurer på hvem som har rett til å avgjøre menyen?

1 time siden, emilie321 skrev:

Kjøp ferdig riskrem, så kan dere erte/mobbe Fjordland i fellesskap hvis den ikke smaker bra.

Anonymkode: 15118...d46

Nicklusheletida
1 time siden, emilie321 skrev:

Du har fått ansvaret og du bestemmer hva som skal spises :)

En dessert som er helt umulig å feile på er den jeg selv lager på julaften, nemlig hjemmelaget fruktdessert. 

Du skjærer opp eple, bærer, druer, appelsiner, banan og valnøtter. Ellers kan du jo bruke kiwi, jordbær eller hva du selv ønsker. 

Serveres med pisket krem eller vaniljesaus. 

Enklere kan det ikke gjøres :)

2 timer siden, emilie321 skrev:

Jøjje meg. Jeg hadde heller vært hjemme alene enn å feire julaften som ender med et sjøslag... Helt seriøst, jeg hadde meldt avbud. Slik du beskriver det høres det uansett ikke noe koselig ut så jeg hadde ikke giddet.

Nicklusheletida
8 minutter siden, Lillemus skrev:

Jøjje meg. Jeg hadde heller vært hjemme alene enn å feire julaften som ender med et sjøslag... Helt seriøst, jeg hadde meldt avbud. Slik du beskriver det høres det uansett ikke noe koselig ut så jeg hadde ikke giddet.

Jeg synes ikke det er urimelig at man deler på oppgavene, når det er fast tradisjon at de feirer sammen. 

Annonse

10 minutter siden, Lillemus skrev:

Hun vet jo hva hun går til, har valgt å være med på dette mange ganger tidligere - og kan trekke seg tilbake i god tid før det utarter til noe "sjøslag" fordi hun skal kjøre hjem.  Hvis hun hadde mislikt hele opplegget, hadde det vel ikke blitt noen tradisjon.  Slik jeg leser det, er det nye momentet, som hun er usikker på, at hun skal lage dessert. Det er jeg sikker på at hun vil klare. 

15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg synes ikke det er urimelig at man deler på oppgavene, når det er fast tradisjon at de feirer sammen. 

Det var sjøslaget jeg siktet til, ikke desserten. Julaften og alkohol hører ikke sammen for meg, men vi drikker nesten ikke alkhol vi da. 

2 timer siden, emilie321 skrev:

Hvis du bare er bedt om å lage dessert, er det du som bestemmer.  Ikke spør.  

Hvis du ikke helst vil slippe av andre årsaker, skal du selvfølgelig stille - dessert er ikke vanskelig når du kan velge fritt.  Her er det jeg pleier å gjøre, siden vi har grøt på lille julaften: Kok og avkjøl risengrynsgrøt (velg den du selv liker, basert på pose eller annen grøtris).  Pisk krem og bland sammen grøt og ris til det har en konsistens du liker.  Smak til med vaniljesukker.  Ta med rød saus (gjerne Tines ferdige Piano-saus hvis du ikke har masse bær i fryseren du vil bli kvitt) og evt. litt mandelhakk til å strø på. 

Forslaget til Nicklus over her er også utmerket.  Lag noe du føler deg trygg på.

Husk at alle er mette innen man kommer så langt som til desserten på julaften, så du trenger ikke beregne mye til hver.  Hvis dere er mange, kan du legge en mandel i riskremen og ta med en "premie", så tar alle i det minste en liten klatt

Nicklusheletida
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Det var sjøslaget jeg siktet til, ikke desserten. Julaften og alkohol hører ikke sammen for meg, men vi drikker nesten ikke alkhol vi da. 

Jeg svarte deg litt kjapt og skjønte det først etterpå. 

Vanskelig for meg å si om det er noe sjøslag her. Regner med det ikke er det. Da hadde hun vel ikke ønsket å dra tilbake. 

Jeg drikker lite selv jeg og foretrekker faktisk Pepsi max til pinnekjøttet, selv om jeg også setter frem vin. 

Men litt baileys til kaffen unner jeg meg. 

Jeg er ytterst forsiktig da. Jeg vet det skal veldig lite til før jeg føler meg brisen. 

Akkurat nå, frosken skrev:

Dette synes jeg er en fin anledning til å utfordre angst. Sett utenifra virker det helt overkommelig å lage desserten. 

Hva pleier dere å spise til dessert på julaften? Har du grunn til å tro at du og verten er uenig om hva som er en ok dessert, siden du lurer på hvem som har rett til å avgjøre menyen?

Ja, kommer til å utfordre angsten, så jeg må bare hoppe i det.

De har ikke noe fast til dessert, men de pleier å lage noe fancy noe. Jeg tenkte på riskrem, men tror ikke det forslaget falt i god jord.

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Ingen blir ravende fulle, men det blir konsumert en del. Det kan lett bli noen diskusjoner (jeg trekker meg fort fra dem)

Annonse

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg drikker også svært sjelden. Nå blir jeg vanligvis redd når det blir konsumert mye, men her har det aldri blitt noe bråk (bare høylytte diskusjoner)  Jeg drar også vanligvis før det er slutt. 

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Du har fått ansvaret og du bestemmer hva som skal spises :)

En dessert som er helt umulig å feile på er den jeg selv lager på julaften, nemlig hjemmelaget fruktdessert. 

Du skjærer opp eple, bærer, druer, appelsiner, banan og valnøtter. Ellers kan du jo bruke kiwi, jordbær eller hva du selv ønsker. 

Serveres med pisket krem eller vaniljesaus. 

Enklere kan det ikke gjøres :)

Flott forslag:)

Frukt er jo godt og lett etter ribba

Akkurat nå, laban skrev:

Hvis du bare er bedt om å lage dessert, er det du som bestemmer.  Ikke spør.  

Hvis du ikke helst vil slippe av andre årsaker, skal du selvfølgelig stille - dessert er ikke vanskelig når du kan velge fritt.  Her er det jeg pleier å gjøre, siden vi har grøt på lille julaften: Kok og avkjøl risengrynsgrøt (velg den du selv liker, basert på pose eller annen grøtris).  Pisk krem og bland sammen grøt og ris til det har en konsistens du liker.  Smak til med vaniljesukker.  Ta med rød saus (gjerne Tines ferdige Piano-saus hvis du ikke har masse bær i fryseren du vil bli kvitt) og evt. litt mandelhakk til å strø på. 

Forslaget til Nicklus over her er også utmerket.  Lag noe du føler deg trygg på.

Husk at alle er mette innen man kommer så langt som til desserten på julaften, så du trenger ikke beregne mye til hver.  Hvis dere er mange, kan du legge en mandel i riskremen og ta med en "premie", så tar alle i det minste en liten klatt

Takk laban:)

Skal skrive opp dette. (Det er mange år siden jeg har laget dessert)

Mandel må man ha;)

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg svarte deg litt kjapt og skjønte det først etterpå. 

Vanskelig for meg å si om det er noe sjøslag her. Regner med det ikke er det. Da hadde hun vel ikke ønsket å dra tilbake. 

Jeg drikker lite selv jeg og foretrekker faktisk Pepsi max til pinnekjøttet, selv om jeg også setter frem vin. 

Men litt baileys til kaffen unner jeg meg. 

Jeg er ytterst forsiktig da. Jeg vet det skal veldig lite til før jeg føler meg brisen. 

Får jeg Pepsi Max er jeg mer enn fornøyd:P Skal ta med meg Pepsi Max, kanskje noen andre også vil ha.

5 timer siden, emilie321 skrev:

Takk for fine svar. Er mer letta nå, katastrofe tankene har dempet seg.:)

Akkurat nå står valget mellom fruktsalat og riskrem,...hmm begge dessertene er jo godt, får tenke litt på dette:)

Riskrem av ferdig grøt er lettvint og godt. :) Men ikke bruk billig-grøten til Kiwi, den blir det suppe av... Fjordland sin er tykk og gir god riskrem - husk å smaksette med malte mandler og/eller mandelessens! Vi bruker begge deler. :) 

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Riskrem av ferdig grøt er lettvint og godt. :) Men ikke bruk billig-grøten til Kiwi, den blir det suppe av... Fjordland sin er tykk og gir god riskrem - husk å smaksette med malte mandler og/eller mandelessens! Vi bruker begge deler. :) 

Hvorfor ikke bruke Fjorlands ferdige riskrem? Likegod som hjemmelaget den, så kan en eventuelt smakssette med mandelflak.

Anonymkode: 15118...d46

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...