norf Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Hei! Jeg er en jente på 18 år med mye futt i. Jeg lever et helt vanlig liv med et godt kosthold og god helse. Men det er to ting som plager meg, som vel egentlig har plaget meg siden jeg var liten jente. For det meste av tiden så sliter jeg med en indre kløe. Altså, en intens kløe som setter seg f.eks. inni magen, i skuldre, albuer, knær, lår, tær.. overalt! Og er til tider så plagsom at jeg ikke får sove om natten i villrede. Det er så plagsomt at jeg rett og slett innimellom har mest lyst til å sette meg ned å grine. Jeg har vært hos legen med dette, og skal tilbake - for de ser visst ikke ut til å finne noe spesielt. Jeg ble anbefalt å begynne med folsyre tabletter og jernduretter daglig, og det har jeg også prøvd å holde gående som best kan. Selv om jeg må innrømme at jeg glemmer det til tider. Jeg har holdt på med dette siden en god stund før jul.. jeg begynte vel for 3-4 mnd siden, og jeg merker ingen forskjell. Kløen er ikke konstant, men kommer og går.. og flytter veldig på seg. Jeg har merket meg at hvis f.eks kløen sitter i magen hjelper det akkurat der og da å stramme magen så hardt jeg kan. Men funksjonen slutter jo bare et par tiendelssekunder etter at jeg har sluppet opp igjen. Det samme funker i skuldre, tær, fingre også.. at jeg enten strekker leddet, knekker det og drar i det. Men har jo også skjønt at dette ikke er helt bra. For det har nå blitt en vanesak, så jeg legger ikke lenger merke til at jeg faktisk nesten drar skulderen min ut av ledd annen hvert sekund. Og er litt redd for å gjøre for mye slitasje. Mamman min har i det siste begynt å fundere på om jeg kanskje har noe som heter indre psoriasis, men selv tror jeg nok dette er ganske utelukket. Det andre som plager meg er også noe jeg har hatt siden jeg var liten jente. Jeg får eksem/utslett(?) på f.eks. armene mine i perioder.. gjerne samtidig med kløen. Først starter det som små til større områder som blir nuppete, og etterhvert røde.. så forsvinner rødfargen og alt blir mer og mer hvitt, før så nuppene også forsvinner helt, og jeg har mange hvite flekker oppover hele armen.. før så også disse forsvinner igjen. Flekkene flytter på seg, og de kommer ikke neødvendigvis bare på armene, men kan også komme på magen, skuldrene (!), halsen og i ansiktet. Disse kan også ha en tendens til å klø litt innimellom, men ikke veldig intenst, som det er inni kroppen min. Jeg har ikke gått til behandling med denne plagen enda, fordi legen mente det ikke var nødvendig å se på det enda. Jeg undres litt om de to har noe med hverandre å gjøre. Det jeg lurer på er om du har hørt om noen lignende tilfeller, eller om du kanskje har noen gode råd og/eller tips å gi meg. Kanskje du har en alternativ behandlingsmetode jeg kanskje burde se nermere inn på? Eller noen dietter å foreslå? kanskje noen ideer om hva jeg burde unngå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Hei norf, Det er dessverre umulig for meg og si noe om hva dette kan være. Det er også vanskelig å anbefale noen diett så lenge jeg ikke vet hva det er. Jeg kan derfor ikke annet enn å henvise deg til legen din for å få det grundig sjekket opp. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.