Gå til innhold

Jeg er så redd for å miste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke spurt han om dette med tidligere kjærester. Kun forsøkt å komme innpå emnet. Men han virker til å avsky slike emner. Emne religion avskyr han fullstendig. Det vil han ikke prate om. Jeg vet ikke årsaken til det. Jeg får ikke inntrykk av at han følger religionen sin men han sier at han er tilhørende en religion som er noe annerledes enn det som er vanlig i Norge. Så jeg har lurt mye på kulturen hans. Tror også at det er normalt i hans kultur å leve tett innpå familie og venner. De er veldig sammensveiset. 

Jeg er veldig glad i han tross at jeg føler dette er vanskelig. Og jeg ønsker at dette skal fungere. Jeg er veldig forelsket i han. Men jeg er stresset med at jeg vet for lite om hans kultur. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Du sier han avskyr det. Hva sier han, helt konkret? "Jeg vil ikke snakke om det"? "Det har ikke du noe med"? Eller?

Jeg synes du skal si tydelig til ham at dere må ha en alvorsprat, og at det er viktig for deg å få klarhet i en del ting som har vært med på å forme ham til det mennesket som han er i dag, som du er blitt glad i. Vær tydelig, ikke fjas det bort. Dette gjelder både tidligere kjærester, religion, syn på sex og prevensjon, familiestrukturer (hvor mye familien betyr og hva som forventes av en svigerdatter dersom dere skulle gifte dere), hva han tenker om kvinner som jobber og andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke spurt han om dette med tidligere kjærester. Kun forsøkt å komme innpå emnet. Men han virker til å avsky slike emner. Emne religion avskyr han fullstendig. Det vil han ikke prate om. Jeg vet ikke årsaken til det. Jeg får ikke inntrykk av at han følger religionen sin men han sier at han er tilhørende en religion som er noe annerledes enn det som er vanlig i Norge. Så jeg har lurt mye på kulturen hans. Tror også at det er normalt i hans kultur å leve tett innpå familie og venner. De er veldig sammensveiset. 

Jeg er veldig glad i han tross at jeg føler dette er vanskelig. Og jeg ønsker at dette skal fungere. Jeg er veldig forelsket i han. Men jeg er stresset med at jeg vet for lite om hans kultur. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Ja det kan være du vet for lite om hans kultur. Men én ting er sikkert: Du løser ikke dette ved å google.

Dere har store kommunikasjonsproblemer i forholdet, og uansett om du er glad i ham, må det være slitsomt og vondt å føle at du må passe på hva du snakker om.

Har dere forresten snakket om likestilling, kvinnesyn og kjønnsroller? Jeg får inntrykk av at han har et veldig gammeldags syn på dette.

Og er han en god lytter, som er oppriktig interessert i deg og hvordan du har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg tror ikke hans oppførsel har direkte med din adferd å gjøre. Det er normalt at du vil ha mye sex i starten av et forhold og det er normalt at du blir redd for å ta initiativ når du blir mye avvist. Du spør ham om ting, men får ikke svar. Det er ikke din feil.

Det er visse elementære ting han bare må fortelle deg: Hva sier religionen hans om sex og ekteskap? Har han hatt kjæreste før?Har han vært gift før?  Det er ikke snakk om å brette ut detaljer om fortiden, og du trenger heller ikke gå i detalj om tidligere forhold.

Du må ikke få barn med ham uten å finne ut av dette. Her er det for mye usikkerhet.

Du har helt rett i det. Blir man mye avvist så blir man forsiktig med å ta initiativ. 

Jeg vet at han ikke har vært gift før men ingenting mer.... 

Jeg er utrolig glad i han blitt. Ønsker å få dette til å fungere men det er opp til han og. 

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Kommunikasjon er kanskje det vanskeligste i et forhold. Vi har ikke vært så gode til det, men det kommer seg.

Når dere er såpass voksne som dere er, er det nok ekstra viktig å være tydelig helt fra begynnelsen, slik at ikke uheldige mønster og snevre rammer sementeres i forholdet deres altfor tidlig. Det er som regel vanskeligere å forandre på ting etter lang tid sammen, enn fra begynnelsen, mens dere er forelsket.

Jeg sier som de andre her: vær tydelig og konkret med dine ønsker og dine drømmer. Du skal ikke gå rundt og være redd for hva du skal si. Dersom han er en mann som vil deg vel, vil han gjøre det beste for deg, og gjøre deg glad og lykkelig. Hvis du er utydelig om hva du ønsker, er det nok vanskelig for ham å vite hvordan han skal være for å få deg lykkelig. Dersom han er en som ikke vil det beste for deg, er det imidlertid klokt å trekke seg ut av forholdet.

Og du - her er altfor mye usikkerhet og uklarheter til å få barn i denne situasjonen. Bli kjent med hverandre på en ordentlig måte før dere prøver på barn. Og bruk prevensjon. Du har barn fra før. Det er ikke krise dersom du ikke blir gravid med denne mannen. Det ville jo være trist om dere fikk barn og i løpet av svangerskapet eller det første året fant ut at forholdet ikke var liv laga.

Ønsker deg alt godt!

Takk for gode tips og råd. . Jeg ser jo at her er det et eller annet som virker til å skurre litt. Men jeg er veldig glad i han. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Babette skrev:

Ja det kan være du vet for lite om hans kultur. Men én ting er sikkert: Du løser ikke dette ved å google.

Dere har store kommunikasjonsproblemer i forholdet, og uansett om du er glad i ham, må det være slitsomt og vondt å føle at du må passe på hva du snakker om.

Har dere forresten snakket om likestilling, kvinnesyn og kjønnsroller? Jeg får inntrykk av at han har et veldig gammeldags syn på dette.

Og er han en god lytter, som er oppriktig interessert i deg og hvordan du har det?

Vi har pratet litt om likestilling / kjønnsroller osv. Han sier at i hans land er det ganske likt som i Norge. Men jeg får et inntrykk om at han og hans kultur/ omgangskrets er litt gammeldags i synet på det selv om de ikke sier det. 

Å ha sex kun for sexens del er ikke normalt i hans land. Det er unormalt. Så jeg skal ihvertfall føle meg trygg på at jeg mest sannsynlig ikke blir brukt for sex. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha sex kun for sexens del er ikke normalt i hans land. Det er unormalt. Så jeg skal ihvertfall føle meg trygg på at jeg mest sannsynlig ikke blir brukt for sex.  

Anonymkode: bff6c...4cf

Nå synes jeg du også faller inn i en gammeldags kvinnerolle: Sex er da vel like mye til glede og nytelse for kvinner som for menn? Og jeg skjønner ikke helt hva som ligger i det du skriver om at sex for sexens skyld ikke er normalt. Er den kun for å lage barn, da? Har han sagt det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Babette skrev:

Nå synes jeg du også faller inn i en gammeldags kvinnerolle: Sex er da vel like mye til glede og nytelse for kvinner som for menn? Og jeg skjønner ikke helt hva som ligger i det du skriver om at sex for sexens skyld ikke er normalt. Er den kun for å lage barn, da? Har han sagt det?

 

Han mener at i Norge er det mange som liker å ha sex med en tilfeldig dame uten følelser. Det er noe de ikke gjør i hans miljø. De må ha følelser og ønske om et liv med kvinnen for å ha sex. Jeg synes det er en veldig fin holdning. For jeg har samme holdning. Forstår du hva jeg mener nå? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Babette skrev:

Nå synes jeg du også faller inn i en gammeldags kvinnerolle: Sex er da vel like mye til glede og nytelse for kvinner som for menn? Og jeg skjønner ikke helt hva som ligger i det du skriver om at sex for sexens skyld ikke er normalt. Er den kun for å lage barn, da? Har han sagt det?

 

Jeg vet lite om akkurat det med barn og kulturen hans. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener at i Norge er det mange som liker å ha sex med en tilfeldig dame uten følelser. Det er noe de ikke gjør i hans miljø. De må ha følelser og ønske om et liv med kvinnen for å ha sex. Jeg synes det er en veldig fin holdning. For jeg har samme holdning. Forstår du hva jeg mener nå? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Ja, jeg skjønner hva du mener. Og dermed har du jo også fått en forklaring på hvorfor han ikke prøvde seg på første date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Babette skrev:

Ja, jeg skjønner hva du mener. Og dermed har du jo også fått en forklaring på hvorfor han ikke prøvde seg på første date.

Det er nettopp det jeg liker med kulturen hans. Altså synet på sex og kjærlighet sammen. Altså at sex skal finne sted med kjærlighet for hveandre. Men det er mye annet som jeg ikke forstår. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Emne religion avskyr han fullstendig. Det vil han ikke prate om. Jeg vet ikke årsaken til det. Jeg får ikke inntrykk av at han følger religionen sin men han sier at han er tilhørende en religion som er noe annerledes enn det som er vanlig i Norge.

Anonymkode: bff6c...4cf

Nettopp derfor bør han forstå at det er viktig for deg å vite hans religiøse ståsted og at du vet hvordan han evt. utøver sin religion - ikke minst i forhold til om dere skulle få barn sammen. Hvordan vil det påvirke barna? Vil han forlange at barna skal følge hans religion og kultur?

Jeg hadde vært svært skeptisk til å stifte familie med en så  unnvikende mann i slike viktige spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener at i Norge er det mange som liker å ha sex med en tilfeldig dame uten følelser. Det er noe de ikke gjør i hans miljø. De må ha følelser og ønske om et liv med kvinnen for å ha sex. Jeg synes det er en veldig fin holdning. For jeg har samme holdning. Forstår du hva jeg mener nå? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Men nå er jo ikke du en tilfeldig dame lenger da - er det like normalt å ha sex bare en gang i mnd når man er i et nyforelsket forhold også? Vi hadde vel sex opptil flere ganger om dagen ved anledning det første halve året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det jeg liker med kulturen hans. Altså synet på sex og kjærlighet sammen. Altså at sex skal finne sted med kjærlighet for hveandre. Men det er mye annet som jeg ikke forstår. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Det er bra at han mener sex hører hjemme i et forhold hvor man er glad i hverandre.

Det finnes mer ekstreme synspunkter der ute. En god del kristne i Norge som mener at sex bare hører hjemme i ekteskapet. Katolikker mener i tillegg at sex i bunn og grunn bare skal brukes til å lage barn og at man skal være "kysk" i ekteskapet også:(. Jeg tviler på om mange katolikker lever etter det, men sikkert noen. De ser på onani og prevensjon som synd fordi det ikke er "Guds plan". Sånt kan det være greit å finne ut av på forhånd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han mener at i Norge er det mange som liker å ha sex med en tilfeldig dame uten følelser. Det er noe de ikke gjør i hans miljø. De må ha følelser og ønske om et liv med kvinnen for å ha sex. Jeg synes det er en veldig fin holdning. For jeg har samme holdning. Forstår du hva jeg mener nå? 

Anonymkode: bff6c...4cf

Jeg tror ikke hovedproblemet i dette forholdet er kulturforskjellene, men heller det at han ikke vil snakke om dem. Altså hans unnvikende adferd, som flere andre er inne på. Og for å løse dette er det ikke nok at du blir tøffere og mer pågående, han er nødt til å komme deg i møte, og ikke minst forstå at dette er noe dere må finne ut av for å kunne bygge et godt og tillitsfullt forhold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Gargamel skrev:

Det er bra at han mener sex hører hjemme i et forhold hvor man er glad i hverandre.

Det finnes mer ekstreme synspunkter der ute. En god del kristne i Norge som mener at sex bare hører hjemme i ekteskapet. Katolikker mener i tillegg at sex i bunn og grunn bare skal brukes til å lage barn og at man skal være "kysk" i ekteskapet også:(. Jeg tviler på om mange katolikker lever etter det, men sikkert noen. De ser på onani og prevensjon som synd fordi det ikke er "Guds plan". Sånt kan det være greit å finne ut av på forhånd.

 

Dette var det veldig fokus på da jeg var ung. Jeg mente selv at sex hørte hjemme kun i ekteskapet, og syntes det var litt vanskelig da jeg fikk kjæreste og han ikke mente det samme. Jeg fant imidlertid ut at jeg ville trosse de reglene som inntil da hadde vært helt naturlige mht dette, men sleit med dårlig samvittighet ganske lenge.

Nå har jeg ungdommer som er mer eller mindre aktive i kristne sammenhenger, og der de går, er det mye mer liberalt enn da jeg var ung. Jeg vet imidlertid at en del menigheter har det samme synet på sex før ekteskapet som da jeg var ung. jeg vil tro at blant katolikker i Norge er de i hovedsak noe mer konservative enn protestanter, men her vil det jo være store individuelle forskjeller. Blant katolikker og andre kristne nedover i Europa er det sikkert store forskjeller - fra de mest konservative til de mest liberale. Nå vet jeg jo ikke om det er kristendom kjæresten til TS er oppvokst med. Jeg kjenner også noen muslimer, og blant dem er det også store individuelle forskjeller på hva de mener om sex før ekteskapet.

Det viktige her er i alle fall å snakke om det. Finne ut hva en mener om de store viktige tingene i livet, og hvor sterkt en mener det en gjør. Dersom en har noen områder den ene parten ikke kan/vil/ønsker å fire en tomme på, er det veldig viktig å kommunisere dette til partneren, og da særlig før en etablerer seg ordentlig og evt får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lillemus skrev:

Nettopp derfor bør han forstå at det er viktig for deg å vite hans religiøse ståsted og at du vet hvordan han evt. utøver sin religion - ikke minst i forhold til om dere skulle få barn sammen. Hvordan vil det påvirke barna? Vil han forlange at barna skal følge hans religion og kultur?

Jeg hadde vært svært skeptisk til å stifte familie med en så  unnvikende mann i slike viktige spørsmål.

Veldig enig med deg, Lillemus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Det er bra at han mener sex hører hjemme i et forhold hvor man er glad i hverandre.

Det finnes mer ekstreme synspunkter der ute. En god del kristne i Norge som mener at sex bare hører hjemme i ekteskapet. Katolikker mener i tillegg at sex i bunn og grunn bare skal brukes til å lage barn og at man skal være "kysk" i ekteskapet også:(. Jeg tviler på om mange katolikker lever etter det, men sikkert noen. De ser på onani og prevensjon som synd fordi det ikke er "Guds plan". Sånt kan det være greit å finne ut av på forhånd.

 

Enig med deg i at det er bra at han mener at sex hører hjemme i et forhold hvor man er glade i hveandre. Jeg er ikke-troende og norsk men jeg mener at det er en verdi som er viktig for meg. Og det er det sikkert mange av oss nordmenn som mener. Fins de som synes det er greit å rote litt, men det fins også de med samme verdi som han og meg når det gjelder sex. 

Han er katolsk. Men han vil ikke prate om hva det innebærer. Venner og familie av han er veldig å poengtere dette. Altså at det er forskjell på meg og han når det gjelder at han er katolsk. De er veldig å stirre på meg når de prater om det, og jeg har fått et inntrykk om at det er noe forskjell pga kulturer og det katolske. 

Det første han sa da vi hadde sex var om jeg var at han helst ville ha sex med mål om å bli gravid. Jeg tenkte at det har noe med kulturen å gjøre. Han var veldig å poengtere under sex at å sprute var for å lage barn. Familie og venner var veldig å prate til meg om foreks: se der kommer noen kjørende med en barnevogn... osv.. De virker veldig opptatt av å prate med meg om babyer, og barn. Så jeg får inntrykk at det er noe med kulturen i det... Men jeg er ikke 100 prosent sikker ..

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Men nå er jo ikke du en tilfeldig dame lenger da - er det like normalt å ha sex bare en gang i mnd når man er i et nyforelsket forhold også? Vi hadde vel sex opptil flere ganger om dagen ved anledning det første halve året...

Jeg må si at jeg føler meg "ekkel" siden at han vil ha så sjelden sex. Det er kanskje ikke så rart at jeg føler meg usikker... slik som @Gargamel sier . det er jo normalt å føle problemer med å ta intiativ dersom noen hele tiden avviser en på det sexuelle plan. Så det er nok ikke bare manglende intiativ fra meg det skyldes. For jeg tar jo intiativ til å ha sex.. men så sier han: nei stopp, og skylder på at han er for sliten til det. Det skjer ganske mye. Men kan jo være at han er sliten... jeg vet ikke... eller så kan det ha med annet å gjøre, men jeg føler meg jo litt avvist av det. 

 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...) 

Det første han sa da vi hadde sex var om jeg var at han helst ville ha sex med mål om å bli gravid...

Anonymkode: bff6c...4cf

Dette er katolsk tro. Formålet med sex skal være å bli gravid. Det er det den katolske kirken mener om den saken.

Han er nok ganske personlig religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

 

Dette er katolsk tro. Formålet med sex skal være å bli gravid. Det er det den katolske kirken mener om den saken.

Han er nok ganske personlig religiøs.

Jeg tenker det samme. Tror at han er født og oppdratt ganske religiøst. 

Da jeg kom til hjemstedet hans i sommer ble jeg møtt av katoske kirker overalt. Folk var veldig å prate om dette med giftemål og barn osv. Han pratet mye om det selv. Forholdet var ganske nytt, og dette var en litt anderledes opplevelse enn hva jeg var vant med. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Gargamel skrev:

 

Dette er katolsk tro. Formålet med sex skal være å bli gravid. Det er det den katolske kirken mener om den saken.

Han er nok ganske personlig religiøs.

Problemet er ikke at han er katolsk. Jeg respekterer det fullt ut. Men problemet er at han ikke vil prate om hvor mye religiøs han er, eller hva det innebærer. Han sier bare at han er katolsk og at familien og vennene er det samme og punktum. Ingenting mer. 

Anonymkode: bff6c...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...