Gå til innhold

Bekymrer du deg over at partneren kan ha mistet forelskelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Kayia skrev:

Ja men da går det ikke an å si at dette handler om kultur eller religion, det handler om hans valg eller personlighet, dét er poenget mitt.

Og- jeg tror Ts bør være klar over dette før hun går inn i et forhold der de allerede etter få måneder snakker om å få barn sammen. 

Så du mener at strengt praktiserende religiøse bare kan velge å gjøre noe annet? Det er nok ikke så enkelt, når man er født inn i det, som han trolig er. Jeg synes dette oppførselen i svært stor grad virker til å være knyttet til nettopp hans kultur og religion. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katolikker er sikkert like forskjellige som kristne og muslimer. Du har light-varianter og tyngre utgaver. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Det er sant. Og hvis man søker opp hva den katolske kirke står for så leser man litt om kyskhet og sex der. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at strengt praktiserende religiøse bare kan velge å gjøre noe annet? Det er nok ikke så enkelt, når man er født inn i det, som han trolig er. Jeg synes dette oppførselen i svært stor grad virker til å være knyttet til nettopp hans kultur og religion. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Det stemmer, for mye av interessene hans i livet, og gjøremålene, og adferden er ikke lik den norske. Den er ganske anderledes. Vennene hans er like. Så noe forskjell er det. Det har du rett i. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at strengt praktiserende religiøse bare kan velge å gjøre noe annet? Det er nok ikke så enkelt, når man er født inn i det, som han trolig er. Jeg synes dette oppførselen i svært stor grad virker til å være knyttet til nettopp hans kultur og religion. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Er også enig med at de velger ikke kulturen sin. Han er oppdratt i et annet land, i en svært religiøs familie helt fra han var spebarn. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker sannsynlig at det er religion og kultur heller enn manglende følelser for deg som er utfordringen da? Du må finne ut om forskjellene mellom dere er forenelige med hva du har behov for og hva du ønsker. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det virker sannsynlig at det er religion og kultur heller enn manglende følelser for deg som er utfordringen da? Du må finne ut om forskjellene mellom dere er forenelige med hva du har behov for og hva du ønsker. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

Jeg er enig med deg. Jeg er litt anderledes enn norske generellt selv, og jeg ser faktisk mye som er mye bedre i hans kultur enn jeg har opplevd i Norge. Men jeg ser også noe som kan være vanskelig å forstå. Det er det som jeg må komme til bunns i. Altså dette med sex, og tanker om det. Ser også at han er mye mer gammeldags i tankene enn norske er. Dette ser jeg hos familien og vennene hans også. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker sannsynlig at det er religion og kultur heller enn manglende følelser for deg som er utfordringen da? Du må finne ut om forskjellene mellom dere er forenelige med hva du har behov for og hva du ønsker. 

Anonymkode: 8b1f5...56f

De lever mer slik de gjorde i Norge i gamle dager. Ser mye likheter med Norge i gamle dager og de. Men landet han kommer fra er ellers vel så moderne / hvis ikke mer..som Norge når det gjelder det meste unntagen adferden og skikkene. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Og hvis man søker opp hva den katolske kirke står for så leser man litt om kyskhet og sex der. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

"Unmarried people should be celibate, that is, refrain from sexual activity. Those who have taken monastic vows, or who have been ordained and are not married (either unmarried or widowed), are held to follow a celibate life.

Some of the Church teachings say that celibacy is better than marriage, while others hold them more equally. "One of the paradoxes of Christian ethics is that marriage and celibacy, if they presuppose different practical behaviors, are based on the same theology of the Kingdom of God and, therefore, on the same spirituality."[15]

St. Paul indicated his preference for celibacy: "It is good for a man not to touch a woman. ... For I wish that all men were even as I am myself. But each one has his own gift from God, one in this manner and another in that. But I say to the unmarried and to the widows: It is good for them if they remain even as I am" (I Cor. 7:1,7-8).

The goal of celibacy is not just to remain free of carnal pleasure, but to emancipate a believer from secular cares and orient the person towards God."

https://orthodoxwiki.org/Sex

 

Det virker etterhvert tydelig at avholdenheten hans er religiøst motivert. Religionen må virkelig ha en stor plass i hans liv. Det er ikke "fordi" han er katolikk - de fleste katolikker er ikke bokstavtro religiøse.

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Xtra skrev:

Det virker etterhvert tydelig at avholdenheten hans er religiøst motivert. Religionen må virkelig ha en stor plass i hans liv. Det er ikke "fordi" han er katolikk - de fleste katolikker er ikke bokstavtro religiøse.

 

Ja - det var dette vi snakket mye om i den andre tråden for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er veldig flink til å tenke på andre mennesker. Så denne mannen er etter min vurdering svært empatisk , omsorgsfull snill mann som ønsker andre godt . Jeg har ganske mange eksempler på hvor snill og omsorgsfull han er. Men jeg kan ikke utlegge alt det i tråden. Men det er trekk med han som jeg er blitt veldig glad i han for. Og det er godheten han viser for både meg og andre, altså tiltross for at han er slik sexuellt. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Ut fra det du forteller, har du funnet en snill mann. Jeg tror ikke han ønsker å utnytte deg.

MEN - som vi har snakket om flere ganger, så må du finne ut om dette er nok for deg - om du kan leve med at deler av deg ikke får utfoldes og i stedet blir understimulert. Og dere må snakke om disse forskjellene, face to face.

Som mange her sier, så er ikke det å være katolikk ensbetydende med å være så konservativ når det gjelder sex. På samme måte som det å være protestantisk kristen i Norge i dag, ikke er ensbetydende med å vente med sex til ekteskapet, slik mange gjorde for en generasjon siden. Jfr det vi snakket om i den andre tråden for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Ut fra det du forteller, har du funnet en snill mann. Jeg tror ikke han ønsker å utnytte deg.

MEN - som vi har snakket om flere ganger, så må du finne ut om dette er nok for deg - om du kan leve med at deler av deg ikke får utfoldes og i stedet blir understimulert. Og dere må snakke om disse forskjellene, face to face.

Som mange her sier, så er ikke det å være katolikk ensbetydende med å være så konservativ når det gjelder sex. På samme måte som det å være protestantisk kristen i Norge i dag, ikke er ensbetydende med å vente med sex til ekteskapet, slik mange gjorde for en generasjon siden. Jfr det vi snakket om i den andre tråden for noen dager siden.

Han er for snill og omtenksom type til å ville utnytte meg. Ja , som sagt : selv om levesettet hans er noe annerledes så er det en hel rekke kvaliteter som han har som er virkelig fine. 

Men jeg blir jo litt bekymret når mange skriver at dette med sexen kan skyldes andre at forelskelsen ikke er tilstede for meg. Jeg vet at det kan skyldes andre ting men jeg vet jo ikke. Egentlig bør jeg ta det opp med han i en samtale. Men det er ikke lett å ta det opp. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Xtra skrev:

"Unmarried people should be celibate, that is, refrain from sexual activity. Those who have taken monastic vows, or who have been ordained and are not married (either unmarried or widowed), are held to follow a celibate life.

Some of the Church teachings say that celibacy is better than marriage, while others hold them more equally. "One of the paradoxes of Christian ethics is that marriage and celibacy, if they presuppose different practical behaviors, are based on the same theology of the Kingdom of God and, therefore, on the same spirituality."[15]

St. Paul indicated his preference for celibacy: "It is good for a man not to touch a woman. ... For I wish that all men were even as I am myself. But each one has his own gift from God, one in this manner and another in that. But I say to the unmarried and to the widows: It is good for them if they remain even as I am" (I Cor. 7:1,7-8).

The goal of celibacy is not just to remain free of carnal pleasure, but to emancipate a believer from secular cares and orient the person towards God."

https://orthodoxwiki.org/Sex

 

Det virker etterhvert tydelig at avholdenheten hans er religiøst motivert. Religionen må virkelig ha en stor plass i hans liv. Det er ikke "fordi" han er katolikk - de fleste katolikker er ikke bokstavtro religiøse.

 

Det er mye av dette som står skrevet som stemmer helt med situasjonen vår. Og blant annet at han vil ha sex med mål om å lage barn. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye av dette som står skrevet som stemmer helt med situasjonen vår. Og blant annet at han vil ha sex med mål om å lage barn. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

La oss nå si at du blir gravid, dere får et barn og etter en tid er dere (du) for gammel til å få flere. Hva da? Er det helt over med sex da? For da er det jo ingen vits å ha sex lenger om man skal tenke som ham. Det hadde ikke jeg kunnet leve med, ikke så lenge han er frisk og rask og det ikke er noen fysiske grunner til at han ikke skulle kunne ha sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Lillemus skrev:

La oss nå si at du blir gravid, dere får et barn og etter en tid er dere (du) for gammel til å få flere. Hva da? Er det helt over med sex da? For da er det jo ingen vits å ha sex lenger om man skal tenke som ham. Det hadde ikke jeg kunnet leve med, ikke så lenge han er frisk og rask og det ikke er noen fysiske grunner til at han ikke skulle kunne ha sex.

Vet ikke, men antar det stiller seg litt annerledes om man er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

La oss nå si at du blir gravid, dere får et barn og etter en tid er dere (du) for gammel til å få flere. Hva da? Er det helt over med sex da? For da er det jo ingen vits å ha sex lenger om man skal tenke som ham. Det hadde ikke jeg kunnet leve med, ikke så lenge han er frisk og rask og det ikke er noen fysiske grunner til at han ikke skulle kunne ha sex.

Han ønsker at vi skal få barn sammen så fort som mulig, men virker det som om han jobber for det når man har kun sex en til toppen to ganger i måneden? 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Xtra skrev:

Vet ikke, men antar det stiller seg litt annerledes om man er gift.

Jeg tror at dette kan være en forklaring på at han har levd singel i hele sitt liv. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Innenfor ekteskapet er det ingen plikt til å ønske seg eller planlegge barn, selv om man er sammen seksuelt.

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskapets-sakrament

Jeg har lest det stikk motsatte. Altså for å kunne gifte seg så må begge tenke på å formere seg. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Innenfor ekteskapet er det ingen plikt til å ønske seg eller planlegge barn, selv om man er sammen seksuelt.

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskapets-sakrament

Jepp , her står det jo svart på hvitt at det ikke er noen plikt om å ønske seg eller planlegge barn. Men jeg har lest noe annet. Og trodde at det var årsaken. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jepp , her står det jo svart på hvitt at det ikke er noen plikt om å ønske seg eller planlegge barn. Men jeg har lest noe annet. Og trodde at det var årsaken. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Om han er ortodoks er nok ting en del "strengere" enn i den norske katolske kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...