Gå til innhold

Bekymrer du deg over at partneren kan ha mistet forelskelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, laban skrev:

Innenfor ekteskapet er det ingen plikt til å ønske seg eller planlegge barn, selv om man er sammen seksuelt.

http://www.katolsk.no/tro/tema/sakramenter/artikler/ekteskapets-sakrament

Leser dette Kirken sier også at kunstig prevensjon er moralsk galt, fordi hver og sex handling kan skje bare mellom mann og kone, og må være rettet mot to ender: kjærlighet og liv, det vil si den intime enhet mellom mann og kvinne (kjærlighet) og muligens procreating et annet menneske (liv). Unnfangelse og graviditet trenger ikke å skje hver gang, men ingen menneskeskapte barrierer skal hindre hva Gud kan tenkt å skje.

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest det stikk motsatte. Altså for å kunne gifte seg så må begge tenke på å formere seg. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Jeg ser ikke de to tingene som "stikk motsatte". Skal man gifte seg, må man være forberedt på å ta imot de barna som kommer som en konsekvens av seksuallivet.  Men hvis man først er gift, kan man ha sex uten at målet er å avle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

  Men hvis man først er gift, kan man ha sex uten at målet er å avle barn.

Ikke så lett om prevensjon er bannlyst 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Ikke så lett om prevensjon er bannlyst 😳

Man trenger ikke ha barn som mål / hensikt, selv om risikoen er til stede.  Men jeg skjønner jo poenget ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Jeg ser ikke de to tingene som "stikk motsatte". Skal man gifte seg, må man være forberedt på å ta imot de barna som kommer som en konsekvens av seksuallivet.  Men hvis man først er gift, kan man ha sex uten at målet er å avle barn.

Men hvis man er ugift så må målet være å avle barn? ;) . Han forsøker å få barn med meg mens han er ugift. Han spurte om dette med en gang vi begynte med sex. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, laban skrev:

Man trenger ikke ha barn som mål / hensikt, selv om risikoen er til stede.  Men jeg skjønner jo poenget ditt ;)

Han har ikke forklart meg nok om dette med religionen og tankene hans. Men det som er merkelig er at han vil ha barn med meg, samtidig som han knappt vil ha sex. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man er ugift så må målet være å avle barn? ;) . Han forsøker å få barn med meg mens han er ugift. Han spurte om dette med en gang vi begynte med sex. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Man er i utgangspunktet seksuelt avholdende som ugift. Det er mulig han bruker muligheten for å gjøre deg gravid, som en slags unnskyldning i sitt eget hode, men du får ikke svar på dette ved å gruble eller spørre oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Man er i utgangspunktet seksuelt avholdende som ugift. Det er mulig han bruker muligheten for å gjøre deg gravid, som en slags unnskyldning i sitt eget hode, men du får ikke svar på dette ved å gruble eller spørre oss.

Jeg tror dere er like forvirret i hva som kan være årsaken som meg. Jeg hadde aldri trodd at religionen hans var så komplisert. Jeg får et inntrykk om at folk lever ganske ulikt som følge av den religionen. 

Det er noe som er rart i denne sammenheng. Jeg forsøker selv å være litt forsiktig med å ta kontakt med han nå. Han må vise interesse, slik at jeg føler meg trygg i forholdet. Hvis ikke får han gå. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke forklart meg nok om dette med religionen og tankene hans. Men det som er merkelig er at han vil ha barn med meg, samtidig som han knappt vil ha sex. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

En kan undre seg over hvorfor han ikke like godt kan gifte seg med deg om han vil avle barn, så kan dere ha så mye sex dere bare orker uten betenkeligheter. Jeg sier ikke at det er lurt, all den tid det er så mye usikkerhet, men det ville løse akkurat denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, laban skrev:

Man er i utgangspunktet seksuelt avholdende som ugift. Det er mulig han bruker muligheten for å gjøre deg gravid, som en slags unnskyldning i sitt eget hode, men du får ikke svar på dette ved å gruble eller spørre oss.

Jeg er fryktelig glad i han. Og jeg synes at det bor utrolig mye godt i han, men jeg må allikevel trekke meg litt tilbake for å se om han viser mer interesse for meg. Jeg vil ikke at han skal føle seg presset til noe som helst. Alt må komme naturlig. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

En kan undre seg over hvorfor han ikke like godt kan gifte seg med deg om han vil avle barn, så kan dere ha så mye sex dere bare orker uten betenkeligheter. Jeg sier ikke at det er lurt, all den tid det er så mye usikkerhet, men det ville løse akkurat denne problemstillingen.

Det er det som er merkelig. Han vil helller ikke bli samboer på en lang stund. Så hvorfor vil han ikke det når han vil lage barn? Er mye som skurrer ja. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Xtra skrev:

En kan undre seg over hvorfor han ikke like godt kan gifte seg med deg om han vil avle barn, så kan dere ha så mye sex dere bare orker uten betenkeligheter. Jeg sier ikke at det er lurt, all den tid det er så mye usikkerhet, men det ville løse akkurat denne problemstillingen.

Det er jo mer komplisert å lage barn enn å bli samboer eller gifte seg egentlig... 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det som er merkelig er at han vil ha barn med meg, samtidig som han knapt vil ha sex. 

Det kan ha noe med holdning til prevensjon å gjøre. Men det er mange forskjellige syn på dette her, både blant katolikker og andre. Du finner ikke ut av det uten å ta det opp med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, laban skrev:

Det kan ha noe med holdning til prevensjon å gjøre. Men det er mange forskjellige syn på dette her, både blant katolikker og andre. Du finner ikke ut av det uten å ta det opp med ham.

Det er sant. Det kan ha noe med holdningen til prevensjon å gjøre. Jeg er sjelden alene sammen med han. Han har som oftest noen fra kollektivet med seg. Men jeg skal spørre han om hvilke tanker han har om prevensjon når jeg får annledning. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo mer komplisert å lage barn enn å bli samboer eller gifte seg egentlig... 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Selvfølgelig. Nettopp derfor undrer jeg meg over at dere tar så lett på det å lage barn. Som om det å gifte seg er noe langt mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Xtra skrev:

Selvfølgelig. Nettopp derfor undrer jeg meg over at dere tar så lett på det å lage barn. Som om det å gifte seg er noe langt mer alvorlig.

Jeg forstår lite og ingenting av dette ...... Jeg forstår ikke hvorfor han ser lettere på å lage barn enn å bli samboer / gifte seg... Er mye som er uforståelig. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår lite og ingenting av dette ...... Jeg forstår ikke hvorfor han ser lettere på å lage barn enn å bli samboer / gifte seg... Er mye som er uforståelig. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Husker jeg hadde en katolsk venninne som poengterte at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Kan være noe der når gjelder holdning til sex.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laban skrev:

Det kan ha noe med holdning til prevensjon å gjøre. Men det er mange forskjellige syn på dette her, både blant katolikker og andre. Du finner ikke ut av det uten å ta det opp med ham.

Men enig med dette som laban sier: dette kan ha noe med holdningen til prevensjon å gjøre 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Xtra skrev:

Husker jeg hadde en katolsk venninne som poengterte at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Kan være noe der når gjelder holdning til sex.

Mulig. Jeg har forsøkt å spurt han litt om religionen, men han sier at han vil ikke prate om det. Men han poengterer samtidig at han er katolikk, og praktiserer det. Og at det er noe spesiellt for han å være sammen med en som ikke er katolikk. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er merkelig. Han vil helller ikke bli samboer på en lang stund. Så hvorfor vil han ikke det når han vil lage barn? Er mye som skurrer ja. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Så om dere får barn så blir du i praksis alenemor med en far som stikker innom når det passer ham? Hvordan passer det inn i hans strengt katolske tro???

Har han tenkt at dere skal fortsette å være "bare" kjærester slik at du har all jobben med barnet og han skal fortsette å bo i dette familiekollektivet og ha det fritt og godt der? Jeg håper virkelig du bruker prevensjon!!!

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...