Gå til innhold

Bekymrer du deg over at partneren kan ha mistet forelskelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror de fleste av dere ville vurdert å dumpe han med tanke på situasjonen. Men desverre jeg er glad i han. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Xtra skrev:

Når dere har så seriøse planer som å sette barn til verden må dere jo kunne snakke om hva som skal skje om du blir gravid - og evt. hva som skjer om du ikke blir det. Jeg er som sagt litt rystet over at dere setter i gang før dere har klarhet i slike ting. Det kan virke som du lett overlater avgjørelser til "skjebnen" i stedet for å ta bevisste valg, i denne som i andre saker.

Jeg er like sprø som han. Jeg gjør jo akkurat det samme som han: tar sjansen på å bli gravid og overlater det til skjebnen.... Men jeg ser at det er mye som burde vært mer sikkert i forholdet vårt. Og en del forandringer som burde rettes på. Og bedre kommunikasjon mellom oss. Jeg er litt feig som ikke våger å ta opp alt. Jeg har forsøkt litt men han er veldig å avvise enkelte typer samtaler. Og jeg vil jo ikke plage han heller. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste av dere ville vurdert å dumpe han med tanke på situasjonen.

Anonymkode: dd1bb...ee2

Du har ikke fått entydige råd om å dumpe ham, men alle reagerer på at dere ikke kommuniserer om såpass viktige ting, samtidig som dere tenker på / planlegger felles barn. 

Han er nødt til å utdype hva det vil si at han "er katolikk og praktiserer det".  Det kan bety mange forskjellige ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 timer siden, Kayia skrev:

Da må jeg nesten meddele at flere av mine venner av meg er katolikker, og jeg vet veldig godt at de har hatt raust med sex både som ugifte, single, i og utenfor kollektiv. Et par av dem er til og med homofile og ugifte også. Ingen god forklaring på lite sex slik jeg kjenner katolikker altså... 😛 Det må bety at HAN er/velger det sånn...

Jeg er ikke enig med deg.

Jeg kjenner mange kristne, blant annet i min egen slekt, og har et helt annet bilde. Sex før ekteskapet er ikke godtatt. Jeg kjenner ei som måtte gifte seg som 17-åring for å unngå skammen ved å være gravid (det er, eller var lov ved foreldrenes samtykke). Dette er etniske nordmenn.

Det er for enkelt å si at det er et personlig valg. Dette er reglene i hele det sosiale nettverket deres, og de må bryte med hele familien for å leve annerledes. Viktigst av alt: De tror de kommer til helvete hvis de synder. Dette er protestantiske kristne av bedehustypen.

En katolikk er ikke en katolikk. De du kjenner er åpenbart ikke veldig religiøse. Det finnes helt sikkert noen dypt religiøse der også, og jeg synes det typen til TS passer inn i det bildet. At han bor i familiekollektiv. At han er jomfru og snakker om giftemål fra dag en. At familien maser om giftemål og overvåker sexlivet. At han ikke vil bruke prevensjon. Mest av alt at han gjør et stort nummer ut av at sexen er motivert av ønske om barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, laban skrev:

Du har ikke fått entydige råd om å dumpe ham, men alle reagerer på at dere ikke kommuniserer om såpass viktige ting, samtidig som dere tenker på / planlegger felles barn. 

Han er nødt til å utdype hva det vil si at han "er katolikk og praktiserer det".  Det kan bety mange forskjellige ting. 

Han ønsker ikke å prate om religionen sin. Han sier at han er katolikk men at han vil ikke prate om det. Det er det som er det store problemet. For da er det umulig å forstå hveandre. Jeg er glad i han og ønsker å ta hensyn , og vil akseptere hans tro og religion. Men det fører lett til vanskelige misforståelser når man ikke kan prate om det. Det er sant. Jeg sliter litt med dialoger og slik selv. Men jeg forsøker å spørre og være åpen. Jeg er veldig redd for å fornærme han eller skremme han bort. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er ikke enig med deg.

Jeg kjenner mange kristne, blant annet i min egen slekt, og har et helt annet bilde. Sex før ekteskapet er ikke godtatt. Jeg kjenner ei som måtte gifte seg som 17-åring for å unngå skammen ved å være gravid (det er, eller var lov ved foreldrenes samtykke). Dette er etniske nordmenn.

Det er for enkelt å si at det er et personlig valg. Dette er reglene i hele det sosiale nettverket deres, og de må bryte med hele familien for å leve annerledes. Viktigst av alt: De tror de kommer til helvete hvis de synder. Dette er protestantiske kristne av bedehustypen.

En katolikk er ikke en katolikk. De du kjenner er åpenbart ikke veldig religiøse. Det finnes helt sikkert noen dypt religiøse der også, og jeg synes det typen til TS passer inn i det bildet. At han bor i familiekollektiv. At han er jomfru og snakker om giftemål fra dag en. At familien maser om giftemål og overvåker sexlivet. At han ikke vil bruke prevensjon. Mest av alt at han gjør et stort nummer ut av at sexen er motivert av ønske om barn.

Det er mulig at du har rett. Jeg tenker i de baner fordi det er så mye som tyder på det. Jeg er hele tiden redd for å ikke være tiltrekkende nok for han... Det er det som er så vondt. Altså all usikkerheten. Men alt kan skyldes forklaringer. Vi ser jo måten han lever på. Den er ikke lik vår måte å leve på. Og dette med prevensjon er noe norske menn er veldig opptatt av. Første gangen jeg har møtt denne typen mann. Kollektivet blander seg veldig inn i vårt private liv / til og med sexlivet vårt så det er jo noe som er unormalt. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg er ikke enig med deg.

Jeg kjenner mange kristne, blant annet i min egen slekt, og har et helt annet bilde. Sex før ekteskapet er ikke godtatt. Jeg kjenner ei som måtte gifte seg som 17-åring for å unngå skammen ved å være gravid (det er, eller var lov ved foreldrenes samtykke). Dette er etniske nordmenn.

Det er for enkelt å si at det er et personlig valg. Dette er reglene i hele det sosiale nettverket deres, og de må bryte med hele familien for å leve annerledes. Viktigst av alt: De tror de kommer til helvete hvis de synder. Dette er protestantiske kristne av bedehustypen.

En katolikk er ikke en katolikk. De du kjenner er åpenbart ikke veldig religiøse. Det finnes helt sikkert noen dypt religiøse der også, og jeg synes det typen til TS passer inn i det bildet. At han bor i familiekollektiv. At han er jomfru og snakker om giftemål fra dag en. At familien maser om giftemål og overvåker sexlivet. At han ikke vil bruke prevensjon. Mest av alt at han gjør et stort nummer ut av at sexen er motivert av ønske om barn.

Wow. Dette du beskriver blant protestanter er generalisering på høyt nivå !!!!!!!!

Anonymkode: 0027e...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er frustrerende fordi jeg har så mye følelser for han, men samtidig så usikker. Men jeg får bare se om jeg finner mer ut av dette. Forsøke å spørre han en del spørsmål. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Dette du beskriver blant protestanter er generalisering på høyt nivå !!!!!!!!

Anonymkode: 0027e...6b6

Jeg vet om mange protestanter som kun vil ha sex etter at de er gifte. Er selv vokst opp rundt meget kristne venner. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de fleste av dere ville vurdert å dumpe han med tanke på situasjonen. Men desverre jeg er glad i han. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Over hvor mange sider skal dette pågå? Det holder nå.

Anonymkode: 42958...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Over hvor mange sider skal dette pågå? Det holder nå.

Anonymkode: 42958...c5e

Det er mange som engasjerer seg i dette. Om du synes det er kjedelig er det vel bare å hoppe over tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om mange protestanter som kun vil ha sex etter at de er gifte. Er selv vokst opp rundt meget kristne venner. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Det er riktig at noe velger dette og noe man anbefaler. Og når begge er enig i dette er det helt greit og faktisk et valg andre ikke har noe med. Men å snakke om utestengelse av det sosiale nettverk osv hvis man ikke følger reglene er fullstendig feil i år 2018. Da har man ikke fulgt med. 

Anonymkode: 0027e...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Dette du beskriver blant protestanter er generalisering på høyt nivå !!!!!!!!

Anonymkode: 0027e...6b6

Svarte du på feil innlegg? Hele poenget mitt er at kristne er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han ønsker ikke å prate om religionen sin. Han sier at han er katolikk men at han vil ikke prate om det.

Det er jo ikke troen / religionen i seg selv som må på dagsorden, men hvilke konsekvenser den får for din (evt. deres felles) hverdag.  

Selv om du hadde vært katolikk, måtte dere ha snakket sammen om sex, prevensjon og barn.  Mennesker har ikke felles syn på slike emner selv om de tilfeldigvis er døpt inn i samme kirke.  Det gjelder enten de er jøder, katolikker, protestanter eller noe annet. Lokal kultur, oppdragelse, familiemiljø - og egne standpunkter man kommer fram til som voksen - spiller også en stor rolle. 

I et parforhold må man være åpne om forventningene rundt slike grunnleggende emner / verdier når det blir såpass alvorlig at man tenker på samboerskap, ekteskap eller barn. Ingen hadde fått forsøke å sette barn på meg uten at jeg visste noe som helst om hva det ville innebære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Xtra skrev:

Det er mange som engasjerer seg i dette. Om du synes det er kjedelig er det vel bare å hoppe over tråden.

Det er veldig spesielt at en 40-åring  +  holde på slik. Jeg mistenker trolling.

Anonymkode: 42958...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Xtra skrev:

Det er mange som engasjerer seg i dette. Om du synes det er kjedelig er det vel bare å hoppe over tråden.

Enig. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig spesielt at en 40-åring  +  holde på slik. Jeg mistenker trolling.

Anonymkode: 42958...c5e

Jeg vet at jeg er sær og at jeg skiller meg ut i holdninger i livet, men jeg troller ikke. Jeg har selv alltid vært motstander av å bruke prevensjon. Det er jo sært av meg. Jeg har allikevel ingen religiøs tro. Men jeg aksepterer fullt ut at folk er ulike, og jeg har full forståelse for at folk har et helt annet syn på det enn hva jeg har. Så denne mannen passer jo meg helt perfekt sånn sett. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, laban skrev:

Det er jo ikke troen / religionen i seg selv som må på dagsorden, men hvilke konsekvenser den får for din (evt. deres felles) hverdag.  

Selv om du hadde vært katolikk, måtte dere ha snakket sammen om sex, prevensjon og barn.  Mennesker har ikke felles syn på slike emner selv om de tilfeldigvis er døpt inn i samme kirke.  Det gjelder enten de er jøder, katolikker, protestanter eller noe annet. Lokal kultur, oppdragelse, familiemiljø - og egne standpunkter man kommer fram til som voksen - spiller også en stor rolle. 

I et parforhold må man være åpne om forventningene rundt slike grunnleggende emner / verdier når det blir såpass alvorlig at man tenker på samboerskap, ekteskap eller barn. Ingen hadde fått forsøke å sette barn på meg uten at jeg visste noe som helst om hva det ville innebære.

Ja jeg røpet mitt syn på prevensjon nå. Jeg har aldri brukt det, og alltid vært imot å bruke det. Vet at det er en sær holdning i norske samfunnet. Men jeg aksepterer fullt ut at andre har et annet syn på prevensjon. Jeg er allikevel ikke religiøs. Så snakk om sammentreff.  Mannen passer meg perfekt sånn sett. Men problemet er ikke dette med prevensjon men usikkerheten på om han virkelig er interessert. Men det kan komme av mange årsaker. Både tidligere erfaringer pluss det som jeg ikke forstår. Takker for svar og råd osv i denne tråden. :)

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Svarte du på feil innlegg? Hele poenget mitt er at kristne er forskjellige.

Det er sant. Folk har ulike syn på ting selv om se et kristne eller ikke. Helt enig. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg røpet mitt syn på prevensjon nå. Jeg har aldri brukt det, og alltid vært imot å bruke det.

Hvorfor det. Hva om du hadde endt opp med 10 unger?

Anonymkode: 42958...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det. Hva om du hadde endt opp med 10 unger?

Anonymkode: 42958...c5e

Hadde det blitt for mange så hadde nok passet meg. 

Anonymkode: dd1bb...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...