Gå til innhold

Kunne du tenkte deg å droppe all julefeiring i år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Helt enig med deg Kayia . Problemet er ikke at vi som jobber fulltid har for mange fridager. 

Det er vel et større problem for samfunnet at for mange ikke jobber i det hele tatt. 

* snøft *

Ikke enig om å ta fra høstferien da. Fineste tida på fjellet jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Xtra skrev:

Høres kjekt ut det. Hyggelige folk er det også i min familie, men det har hatt en tendens forventes at man skal være sammen 24/7 om man først er sammen (har jo erfaring fra noen ferier), og da blir jeg sliten etter to dager, både på mannens og min side. Har allerede tenkt på at jeg ikke skal ha slike forventninger når jeg blir eldre ;).

Jeg har egentlig aldri reflektert over om det er noen forventninger, jeg tror egentlig ikke de er der i særlig stor grad. Eller jo - eksen og jeg har forventet at besteforeldre har  k j e m p e l y s t  til å ta morgenvakten med jr, og at vi får sove utpå :P 

Tonen hos eks og hos meg har vær mer sånn "stikker en tur på butikken, noen som skal ha noe?" eller "når er det middag, passer det best at vi tar en skitur nå eller etter mat?", underforstått "Regner med vi kan stikke uten å ta med kidden" ;) :P Vi kan ellers slenge oss på sofaen og lese bok uten at noen maser om noe som helst, og det er frivillig å bli med på kortspill, ludo, fellestur ute eller andre fellesaktiviteter. Middag og brunsj stiller alle til, men det er bare kos. 

Vi har nok vært heldige med foreldrene våre (og jr med besteforeldrene sine) både eksen og jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg må innerømme at jeg i tillegg til å gi penger,  gir en liten ting fra  «julenissen» også til barna mine som 27, 25 og 17 😀 I fjor kledde jeg meg ut som nisse til og med.  Det var nok jeg selv som hadde mest morro med  det da 😄 I fjor fikk de pyjamas og tøfler. I år tror jeg kanskje det blir ullundertrøyer. 

Ellers gir jeg til kjæresten selvsagt og til foreldrene mine. Søsken gir jeg ikke tul. Det er mange år siden vi kuttet ut. 

 

Pyjamas, tøfler og ullundertøy er ikke små ting i mine øyne.  Jeg har tenkt å gi barnebarna ullundertøy til jul, og så en liten leke med siden de er små barn.  Ullundertøy er dyrt og en stor gave i min familie.

Anonymkode: 8e8c8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Helt enig med deg Kayia . Problemet er ikke at vi som jobber fulltid har for mange fridager. 

Det er vel et større problem for samfunnet at for mange ikke jobber i det hele tatt. 

* snøft *

Enig, og da spesielt unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ikke enig om å ta fra høstferien da. Fineste tida på fjellet jo :)

Haha, men da tar du bare ut to ekstra dager ferie da vettu ;) 

Jeg styrer ferie sånn noenlunde fritt selv, og mens jr var liten følte jeg på et behov for å ta ut ferie når han hadde fri. Nå når jr ikke lenger styrer mitt behov for fri, jobber jeg som regel tre/fire av de fem høst- og vinterferieukene, og tar heller en uke fri fordelt før og etter jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, Kayia skrev:

Haha, men da tar du bare ut to ekstra dager ferie da vettu ;) 

Jeg styrer ferie sånn noenlunde fritt selv, og mens jr var liten følte jeg på et behov for å ta ut ferie når han hadde fri. Nå når jr ikke lenger styrer mitt behov for fri, jobber jeg som regel tre/fire av de fem høst- og vinterferieukene, og tar heller en uke fri fordelt før og etter jul. 

Jeg tok en hel uke på fjellet i høst. Har spart 3 dager til jul og med de to fridagene vi får betalt har jeg lang juleferie i år. 

Men vanligvis tar jeg ikke ut fullt så mye høstferie og ikke ferie i jula. Ble slik pga en litt spesiell sommer på jobben i år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pyjamas, tøfler og ullundertøy er ikke små ting i mine øyne.  Jeg har tenkt å gi barnebarna ullundertøy til jul, og så en liten leke med siden de er små barn.  Ullundertøy er dyrt og en stor gave i min familie.

Anonymkode: 8e8c8...9f8

Det er fine gaver det og man gir selvfølgelig etter økonomi. Småbarnsfamilier har jo gjerne en trangere økonomi enn når man er litt opp i åra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er vel et større problem for samfunnet at for mange ikke jobber i det hele tatt. 

Hvor finnes jobbene til disse da? Ellers regner jeg med at du vet at Norge er ett av de landene i verden med høyest yrkesdeltagelse (i Europa er det kun Sveits som har flere i jobb).

Anonymkode: b0dd6...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er fine gaver det og man gir selvfølgelig etter økonomi. Småbarnsfamilier har jo gjerne en trangere økonomi enn når man er litt opp i åra. 

Barnebarna mine får veldig store og mange gaver.  Jeg har grei økonomi, men jeg er vokst opp med lite penger og i stor familie så jeg liker ikke moderne fråtsing.  Julegaver er ikke til å vise økonomi.  Tror ikke at gleden blir større over dyre gaver.  Jeg har bestemt meg for å kjøpe ullundertøy til barnebarna i år og det er en stor gave.  Ellers så strikker jeg ofte fine klær til dem og det er til stor glede for alle. 

Anonymkode: 8e8c8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Nå når jr ikke lenger styrer mitt behov for fri, jobber jeg som regel tre/fire av de fem høst- og vinterferieukene, og tar heller en uke fri fordelt før og etter jul. 

Nå håper jeg du roter litt - du har ikke 5 uker høst- og vinterferie!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Nå håper jeg du roter litt - du har ikke 5 uker høst- og vinterferie!?

Haha dager. Jeg tar ikke ÉN uke engang :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kayia skrev:

Haha dager. Jeg tar ikke ÉN uke engang :P 

Gjettet egentlig på det ja. :) Vi tar heller ikke ut høst- og vinterferie lenger etter at ungene er så store at de ikke har fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå styrer jeg selv mye av min arbeidstid og kan derfor bestemme over om jeg jobber i romjula, og om jeg tar høst- og vinterferie.  Jeg liker best å ta fri andre uker når det passer med jobben og reise vekk.  Om jeg kommer til å jobbe i romjula vet jeg ikke og da blir det på pc hjemme.  Det er heller ikke mange arbeidsdager i romjula denne gangen, og hvis jeg jobber blir det for å ta fri andre dager i januar.

De siste årene pleier jeg å være hos mine barn og barnebarn i julen.  Jeg har helt sluttet å feire jul i eget hjem, og jeg gjør lite ut av jula.  Jeg savner innimellom juletiden da barna var små, men den tiden kommer aldri tilbake.

 

Anonymkode: 8e8c8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri juleaften (men vet om mange ikke har det), samt 1.+2. dag jul og 1. nyttårsdag. Og det er det. Ikke rom for å ta ut det vi vil når vi vil der jeg jobber ihvertfall. Det samme med påske, har fri helligdagene, og det er det. Ble litt forundret over noen jeg møtte i påsken i fjor som har fin kontorjobb, som tilsynelatende ble veldig overrasket over at mange faktisk ikke har fri hele uken. Forøvrig ser min arbeidsgiver veldig positivt på at feriedagene blir tatt ut utenfor "sesong", da det gjør ferieavvikling langt enklere for dem. 

Endret av Mëmëso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gitt særlig med gaver , men heller aldri fått mange selvsagt. Det er så forsvinnende lite man som enkeltmenneske kan gjøre for andre ofte.

Anonymkode: 679e4...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt trenger man kanskje ikke. Det virker bare søkt eller " corny" i en verden med stor fortvilelse og nød. Det er leit å være sånn negativ ,men endene strekker ofte ikke til alle gode formål. Selv menneskerettar viker stadig overalt. Men jeg tar frem et stearinlys iblant. Håper vi hjelper dem i Amerika nå.

Anonymkode: 679e4...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi alle bremser hva vi kan for Forbrukerhysteriet i dag på helårsbasis. Blir kanskje litt fersk melk til Julegrøten dog. Noe skal man unne seg.

Anonymkode: 679e4...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi alle bremser hva vi kan for Forbrukerhysteriet i dag på helårsbasis. Blir kanskje litt fersk melk til Julegrøten dog. Noe skal man unne seg.

Anonymkode: 679e4...19b

Melk til julegrøten syntes jeg du skal unne deg.

Anonymkode: b0dd6...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...