Gå til innhold

Å komme full til behandler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ring iallefall og avbestill timen i morgen tidlig som Kupton sier noe om. Håper også at du er ærllg og ikke lyver.

Anonymkode: ad4ac...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, kupton skrev:

Ca hver 6. time i vanlig psykiatri og ikke langt fra hver tredje i rusbehandling går tapt pga ikke møtt/ikke gitt beskjed.

Hadde alle gitt beskjed innen kl. 08.00 når de ikke gidder å møte, hadde en ikke hatt ventelister i psykiatrien.

😲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "alle" ringer kl. 08 for å avbestille, blir det laaaang kø på telefonen i stedet 😛 

Nei, seriøst. Lite fornuftig å møte full eller veldig bakfull. Godt mulig du slipper inn til behandler om du ikke bruker for mange kvadratmeter pr. skritt, men noe særlig lengre tror jeg ikke du kommer. Sannsynligvis finner dere ut at timen blir lite produktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner dette gjør meg provosert. En av mine kjære er alvorlig syk og venter på time. Hn trenger virkelig en time, men står i kø. Så kaster du bort en time som hadde vært verdifull for en annen fordi du er så ansvarsløs. Behandleren din får neppe brukt denne tiden på en annen som sårt trenger timen. 

Anonymkode: ad4ac...f80

Tipper at denne, en av dine kjære, også kommer til å avlyse en gang eller to pga sykdom. Er hn da uansvarlig og opptar plassen for en annen?

Anonymkode: 8dc15...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, kupton skrev:

Hvis du ikke kan møte edru, ringer du i morgen tidlig og avbestiller. Det har ingen hensikt å møte til time om du er full.

Har ringt og avlyst nå. Sovna til slutt i natt og føler meg ikke så dårlig nå, så kunne kanskje egentlig ha dratt?

Anonymkode: 8dc15...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at denne, en av dine kjære, også kommer til å avlyse en gang eller to pga sykdom. Er hn da uansvarlig og opptar plassen for en annen?

Anonymkode: 8dc15...524

Sykdom er noe annet enn rus. 

Anonymkode: ad4ac...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rusproblem klassifiseres faktisk som sykdom. Enigheten rundt det er noe annet. Og med det som det meste annet er det varierende hvor lett det er for den enkelte å være bevisst å ta litt ansvar for seg selv og andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Rusproblem klassifiseres faktisk som sykdom. Enigheten rundt det er noe annet. Og med det som det meste annet er det varierende hvor lett det er for den enkelte å være bevisst å ta litt ansvar for seg selv og andre. 

Ok. Da beklager jeg. 

Anonymkode: ad4ac...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Rusproblem klassifiseres faktisk som sykdom. Enigheten rundt det er noe annet. Og med det som det meste annet er det varierende hvor lett det er for den enkelte å være bevisst å ta litt ansvar for seg selv og andre. 

Det virket som om ts var temmelig oppegående ennå i går kveld da. Jeg er enig i at det er på kanten til respektløst å drikke seg dritings og enten ikke ringe å avlyse timen eller dukke opp full. Men nå var ts her såpass edru i morrest at h*n ringte og avlyste så da er vel saken ganske grei denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i helsevesenet og blant befolkningen er det liksom et skille blant psykiatri og rus. Og dette forstår jeg ikke.

Jeg tenker at det er jo nettopp her, i en slik sårbar situasjon burde man dra til behandleren sin. Man har vært svak. Man tydde til det eneste man tenkte var håndterbart der og da for å døyve følelsene.

Om ikke psykologen kunne gi «faglig» terapi der og da, kunne hun kanskje gi en skulder, noen råd, en vei videre om nødvendig. Å avlyse timen skulle ikke være et alternativ. Jeg trodde det var rom for alt i slike timer.

Anonymkode: 427a4...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

i helsevesenet og blant befolkningen er det liksom et skille blant psykiatri og rus. Og dette forstår jeg ikke.

Jeg tenker at det er jo nettopp her, i en slik sårbar situasjon burde man dra til behandleren sin. Man har vært svak. Man tydde til det eneste man tenkte var håndterbart der og da for å døyve følelsene.

Om ikke psykologen kunne gi «faglig» terapi der og da, kunne hun kanskje gi en skulder, noen råd, en vei videre om nødvendig. Å avlyse timen skulle ikke være et alternativ. Jeg trodde det var rom for alt i slike timer.

Anonymkode: 427a4...db4

Overskriften var "Å komme full til behandler". Dersom man er full, så vil man ikke kunne ha utbytte av en terapitime. Da er det bedre å først bli edru, og så neste time snakke om det som har skjedd. Dette handler ikke primært om moralisme, men om hvorvidt man kan nyttiggjøre seg behandlingen når man er full. I tillegg kommer hensyn til andre pasienter på venteværelset osv. Som full vil man jo fort kunne oppføre seg ukritisk - og upassende - og det kan man la være å utsette andre pasienter for i en situasjon som den trådstarter tok opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker har som regel hatt sitt i livet. Husker min behandler sa til meg i forkant av timene " Kom til time om så enn i pyamasen" 

Anonymkode: 3eb18...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er svært viktig å komme på time. Psykoterapi er som medisiner, om dosen er for lav, virker det ikke. Ved å skulke timer, blir doseringen lavere. Men å komme ruset er ikke ønskelig. I tillegg til det frosken nevner, er det slik at andres rus trigger ruslysten hos misbrukere som prøver å holde seg rusfri. På et venterom kan en ruset person være det som får andre som plages med rusmisbruk til å sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...