Gå til innhold

Ukas, eller månedens kanskje, vekt. Januar


Villanda

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, cilie skrev:

Du burde absolutt være fornøyd med det! Ingenting er bedre for helsen enn røykeslutt. Da er det faktisk verdt - og vanlig - med litt vektøkning, så du må være skikkelig stolt 👏👏

Tusen takk😊

Er fornøyd, men ikke stolt, ikke ennå. Tørr liksom ikke helt å stole på at jeg nå faktisk har greid å slutte. Har prøvd så mange ganger før. Lenge siden jeg har greid det så lenge da. Bruker også nikotintyggis, men den får jeg trappe ned med senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, emilie321 skrev:

Tusen takk😊

Er fornøyd, men ikke stolt, ikke ennå. Tørr liksom ikke helt å stole på at jeg nå faktisk har greid å slutte. Har prøvd så mange ganger før. Lenge siden jeg har greid det så lenge da. Bruker også nikotintyggis, men den får jeg trappe ned med senere. 

Tenk så lenge du har vært uten! Klart du klarer dette videre. Ellers må du jo opplevde disse ukene «på nytt.» Nikotin hadde jeg brukt en god stund. Vær stolt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Synes dette går litt tregt, men med tanke på at jeg har sluttet å røyke så burde jeg kanskje være fornøyd. Har gått ned 2.5 kg i januar og har vært røykfri like lenge. Er mye sulten, håper virkelig den gir etterhvert (er ofte helt hol etter at jeg sluttet å røyke) 

Noen som har sluttet å røyke ?  Ble dere veldig sulten etter røykeslutt? 

Hvordan går det med dere andre?

Siden nikotin er sentralstimulerende, og sentralstimulerende ofte gir dårligere matlyst, er det ikke så rart om matlysta øker når man slutter å røyke. Jeg har aldri prøvd å slutte å røyke, har bare erstattet ganske mange røyk med snus. Hos meg tror jeg mer det går på rastløshet enn økt matlyst. Det må litt sterkere midler til for å redusere matlysta mi. Dersom jeg holder på med noe fysisk, men ikke stressende, eller hvis jeg sitter oppslukt, gjerne i bilderedigering, er det mye lettere å drøye ut snusen, enn hvis jeg sitter og egentlig ikke gjør noe spesielt. Da må jeg enten snuse eller spise.

Og sånn ellers, har ikke veid meg siden sist jeg veide hundene, som var en eller annen gang denne måneden. Da veide jeg 58 kg. Jeg har da en bmi på 21,4. Det er vel kanksje greit. Virker som at jo mer aktiv jeg er, jo høyere blir vekta. jeg veide mindre i sommer og da orket jeg ikke gjøre noe som helst. Men uansett beveger ikke vekta seg hverken opp eller ned så mye. +/- 1,5 kg kanskje. Jeg tror jeg spiser mye mer enn det som er normalt. Har alltid vært sånn. Må ha mat ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, cilie skrev:

Tenk så lenge du har vært uten! Klart du klarer dette videre. Ellers må du jo opplevde disse ukene «på nytt.» Nikotin hadde jeg brukt en god stund. Vær stolt :) 

Ja, har nå iallefall fått en litt friskere kropp. Hoster så og si ikke lenger og føler meg noe mindre sliten. Noe jeg ikke hadde regnet med, var at jeg nå nesten ikke er tett i nesen lenger. Har slitt med tett nese i flere år og har rett og slett ikke tenkt på at det kunne ha noe med røykingen å gjøre. Lommeboka liker også at jeg ikke har røyka på noen uker🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Siden nikotin er sentralstimulerende, og sentralstimulerende ofte gir dårligere matlyst, er det ikke så rart om matlysta øker når man slutter å røyke. Jeg har aldri prøvd å slutte å røyke, har bare erstattet ganske mange røyk med snus. Hos meg tror jeg mer det går på rastløshet enn økt matlyst. Det må litt sterkere midler til for å redusere matlysta mi. Dersom jeg holder på med noe fysisk, men ikke stressende, eller hvis jeg sitter oppslukt, gjerne i bilderedigering, er det mye lettere å drøye ut snusen, enn hvis jeg sitter og egentlig ikke gjør noe spesielt. Da må jeg enten snuse eller spise.

Og sånn ellers, har ikke veid meg siden sist jeg veide hundene, som var en eller annen gang denne måneden. Da veide jeg 58 kg. Jeg har da en bmi på 21,4. Det er vel kanksje greit. Virker som at jo mer aktiv jeg er, jo høyere blir vekta. jeg veide mindre i sommer og da orket jeg ikke gjøre noe som helst. Men uansett beveger ikke vekta seg hverken opp eller ned så mye. +/- 1,5 kg kanskje. Jeg tror jeg spiser mye mer enn det som er normalt. Har alltid vært sånn. Må ha mat ofte.

Jeg merker også at jeg takler sulten bedre når jeg er aktiv. Noen ganger greier jeg å glemme at jeg er sulten mens jeg er aktiv. Største problemet er på kvelden og natta, da kan jeg jo ikke være i aktivitet. Da må jeg roe ned for å greie og få sove. Og når jeg våkner på natta så er jeg på det svakeste, da blir det fort et nattmåltid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, har nå iallefall fått en litt friskere kropp. Hoster så og si ikke lenger og føler meg noe mindre sliten. Noe jeg ikke hadde regnet med, var at jeg nå nesten ikke er tett i nesen lenger. Har slitt med tett nese i flere år og har rett og slett ikke tenkt på at det kunne ha noe med røykingen å gjøre. Lommeboka liker også at jeg ikke har røyka på noen uker🤑

Bra jobbet altså! 

Her går det kanskje 5000kr i året på nesespray, og jeg røyker ikke. Kronisk tett og avhengig🤧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, cilie skrev:

Bra jobbet altså! 

Her går det kanskje 5000kr i året på nesespray, og jeg røyker ikke. Kronisk tett og avhengig🤧

Takk😊

Føler med deg. Det er ubehagelig å være tett i nesa. 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg merker også at jeg takler sulten bedre når jeg er aktiv. Noen ganger greier jeg å glemme at jeg er sulten mens jeg er aktiv. Største problemet er på kvelden og natta, da kan jeg jo ikke være i aktivitet. Da må jeg roe ned for å greie og få sove. Og når jeg våkner på natta så er jeg på det svakeste, da blir det fort et nattmåltid.

 

Tenkte på snus og røyk jeg da, men når du sier det så fortrenger jeg nok sultfølelsen når jeg holder på med noe jeg ikke ønsker å avbryte. Eller når jeg roter meg bort på tur og begynner å lure på om man kan spise bark, da bare går jeg, uten at jeg forstår hvordan jeg klarer det. Normalt blir jeg jo helt tom dersom jeg blir sulten. Heldigvis våkner jeg ikke på natta av at jeg er sulten. Det har så klart skjedd, men da har jeg også vært så sulten at jeg har blitt uvel. Men jeg har en tendens til å bli sulten før jeg skal legge meg, og siden jeg ikke vil våkne på natta av at jeg er sulten, spiser jeg litt da. Lurer litt på om det er pga quetiapin, som jeg tar for å få sove. Kanskje jeg burde legge meg før jeg rekker å bli sulten, for jeg vet ikke om sultfølelsen er reell. Og jeg er så lat at jeg ikke gidder stå opp for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Trine skrev:

Eller når jeg roter meg bort på tur og begynner å lure på om man kan spise bark,

Haha - jeg tar gjerne en jafs eller tre av mye forskjellig ute i skogen, enten hvis jeg eller sulten, eller hvis jeg bare har lyst på en ny smak i munnen:

  • furunåler
  • grannåler
  • rogneblader (særlig om våren, de helt nye smaker helt nydelig)
  • bjørkeblader
  • blåbærlyng ++++

Og så lukter jeg på pors... den lukta blir jeg nesten helt rusa av... den beste lukta som finnes, er å gni porsblader mellom fingrene og gå og lukte på det :blink::D - men jeg har ikke spist det da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, påskelilje skrev:

Haha - jeg tar gjerne en jafs eller tre av mye forskjellig ute i skogen, enten hvis jeg eller sulten, eller hvis jeg bare har lyst på en ny smak i munnen:

  • furunåler
  • grannåler
  • rogneblader (særlig om våren, de helt nye smaker helt nydelig)
  • bjørkeblader
  • blåbærlyng ++++

Og så lukter jeg på pors... den lukta blir jeg nesten helt rusa av... den beste lukta som finnes, er å gni porsblader mellom fingrene og gå og lukte på det :blink::D - men jeg har ikke spist det da...!

Hmm, har aldri tenkt på at man kan spise alt det der. Hvem trenger nøtter da liksom. Får bli mest grannåler nå på vinteren da. Furutrærne her er stort sett så høye at jeg må klatre for å få tak i nålene.

Lurer på om det var pors jeg skulle lete etter en gang for lenge siden. Det var ihvertfall en eller annen her på dol som snakket om en plante som luktet veldig godt. Men nå leste jeg at den vokser mest på kystnære myrer, så da er det kanskje ikke så rart jeg aldri fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, cilie skrev:

Bra jobbet altså! 

Her går det kanskje 5000kr i året på nesespray, og jeg røyker ikke. Kronisk tett og avhengig🤧

Det høres virkelig ikke bra ut. Har du snakket med lege om det? Det er sikkert nesesprayen som gjør at du er tett. Man skal ikke ta den mer enn 10 dager i strekk.

https://forskning.no/medisin-menneskekroppen/2016/09/forskertipsene-mot-nesespray-avhengighet

Jeg bruker kun saltvannsløsning. Jeg brukte olje en liten periode når slimhinnene var tørre pga kulde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gargamel skrev:

Det høres virkelig ikke bra ut. Har du snakket med lege om det? Det er sikkert nesesprayen som gjør at du er tett. Man skal ikke ta den mer enn 10 dager i strekk.

https://forskning.no/medisin-menneskekroppen/2016/09/forskertipsene-mot-nesespray-avhengighet

Jeg bruker kun saltvannsløsning. Jeg brukte olje en liten periode når slimhinnene var tørre pga kulde.

 

Ja, har vært hos øre, nese hals flere ganger, og han er overraskende rolig og udramatisk til forbruket. Nesen er still going strong! Så lenge den fungerer, utsetter jeg sluttingen. Har nok vært sånn i 15 år😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2019 den 8.04, emilie321 skrev:

Synes dette går litt tregt, men med tanke på at jeg har sluttet å røyke så burde jeg kanskje være fornøyd. Har gått ned 2.5 kg i januar og har vært røykfri like lenge. Er mye sulten, håper virkelig den gir etterhvert (er ofte helt hol etter at jeg sluttet å røyke) 

Noen som har sluttet å røyke ?  Ble dere veldig sulten etter røykeslutt? 

Hvordan går det med dere andre?

2,5 kg på en måned er vel bra? 0,5 kg i uken?🤗

Jeg har stått stille siden sist veiing, men tror egentlig ikke den stemte  at jeg hadde gått ned 2,5 på 2 uker. Buksene passer i alke fall bedre, selv med stillongs under 😊

Har sluttet å røyke. Men nest siste gang røykte jeg bare noen måneder,  og siste gang en oakke iver et par uker. Usikker på om det virker inn. Litt kanskje. Verst er nok Tolvon, jeg må bare være flink å komme meg i seng kort tid etter jeg har tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Villanda skrev:

2,5 kg på en måned er vel bra? 0,5 kg i uken?🤗

Jeg har stått stille siden sist veiing, men tror egentlig ikke den stemte  at jeg hadde gått ned 2,5 på 2 uker. Buksene passer i alke fall bedre, selv med stillongs under 😊

Har sluttet å røyke. Men nest siste gang røykte jeg bare noen måneder,  og siste gang en oakke iver et par uker. Usikker på om det virker inn. Litt kanskje. Verst er nok Tolvon, jeg må bare være flink å komme meg i seng kort tid etter jeg har tatt den.

Så bra at du også har sluttet å røyke😊  Jeg sliter med maten pga medisiner jeg og, men det ble mye verre etter at jeg sluttet å røyke. Så jeg må bare ta meg selv i nakken....hver dag. Ikke alltid jeg greier det da, men har også godtestopp og det tror jeg nok hjelper med at jeg ikke har gått opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg virkelig i farta, både med røykeslutt og maten. Føler jeg akkurat nå har kontroll med begge tingene, det føles godt.  Har gått ned 4,3 fra begynnelsen av januar og totalt 18 fra det største jeg var på. Har mye igjen da.

Var å kjøpte meg to klesplagg i går, som belønning for å ha vært uten røyk. Har tenkt til å belønne meg selv for hver 14 dag jeg greier å være uten røyk (trenger dessuten sårt nye klær) 

Hvordan går det for dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror det går sakte nedover. Uke for uke:

83,4

82,7

82,2

82,0 i dag.

Oppskriften min er å spise mindre lunsj og ikke ta masse middag etter at jeg er mett. Vektnedgangen er tregere enn jeg skulle ønske, men så lenge tallene går ned er det greit. 1kg i måneden blir 12 kg i året, og så tynn vil jeg ikke bli 🙂

Jeg veier meg hver flere ganger i uka om morgenen og noterer den laveste vekta. Det gir et ganske presist bilde av utviklingen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror det går sakte nedover. Uke for uke:

83,4

82,7

82,2

82,0 i dag.

Oppskriften min er å spise mindre lunsj og ikke ta masse middag etter at jeg er mett. Vektnedgangen er tregere enn jeg skulle ønske, men så lenge tallene går ned er det greit. 1kg i måneden blir 12 kg i året, og så tynn vil jeg ikke bli 🙂

Jeg veier meg hver flere ganger i uka om morgenen og noterer den laveste vekta. Det gir et ganske presist bilde av utviklingen tror jeg.

Så bra 😊 

Følelsen av å ha kontroll over maten er en god følelse.

Jeg veier meg også flere ganger i uka, normalt skriver jeg opp vekta på mandag og fredag. Idag tidlig trodde jeg det var fredag, derfor ble det sånn idag😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...