Gå til innhold

Er du ung ufør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg hadde fått en krone for hver gang jeg leser «behandler har bedt meg søke ufør»..... 

Det finnes sikkert unntak, men en behandler skal virkelig drite i hvorvidt jeg vil jobbe eller ikke. Jeg synes behandlere skal utøve sin rolle med å håndtere sykdom og gi F i å presse folk ut av arbeidslivet med å «selge» uføretrygd, sykmeldinger og AAP. Valget om å jobbe eller ikke skal gjøres av pasienten selv. Om han velger å søke ufør, får heller behandler bistå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt engasjert i dette av flere grunner.

En tidligere bekjent av meg med psykisk lidelse. Klarte seg helt fint i jobben sin. Ble "tvunget" av psykolog til å søke ufør, for å kunne fokusere mer på terapi. Ble ufør, livet raste sammen, følte seg verdiløs, tok livet sitt til slutt.

#epicfail. Tror dessverre ikke denne historien er unik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er litt engasjert i dette av flere grunner.

En tidligere bekjent av meg med psykisk lidelse. Klarte seg helt fint i jobben sin. Ble "tvunget" av psykolog til å søke ufør, for å kunne fokusere mer på terapi. Ble ufør, livet raste sammen, følte seg verdiløs, tok livet sitt til slutt.

#epicfail. Tror dessverre ikke denne historien er unik.

Det er utrolig trist. Det gjør meg sint. Jeg håper det vekker forstanden til behandlere. Hvorvid man kan jobbe skal man velge selv. Det er jo mulig å gå ned på deltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Er litt engasjert i dette av flere grunner.

En tidligere bekjent av meg med psykisk lidelse. Klarte seg helt fint i jobben sin. Ble "tvunget" av psykolog til å søke ufør, for å kunne fokusere mer på terapi. Ble ufør, livet raste sammen, følte seg verdiløs, tok livet sitt til slutt.

#epicfail. Tror dessverre ikke denne historien er unik.

Så er det de som tar livet sitt fordi de blir presset ut i arbeid. 

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket annet alternativ har du? Hva tenker du om det?

Anonymkode: 67b64...53e

Alternativet er å prøve igjen. Å jobbe eller studere. Det kan enten gå bra, eller det kan påvirke sykdommen negativt, og så raser alt. De siste gangene jeg har prøvd har det dessverre gått dårlig, så det er mulig at det er bedre å bruke litt tid på å bli stabil før jeg begynner med noe, for å øke sannsynligheten for at det går bra. 

Hvor lang tid tar en slik prosess, vanligivs? Altså å søke, og å få søknaden behandlet? Søker man selv, eller er det behandler som gjør det? Er det mye styr?

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Om jeg hadde fått en krone for hver gang jeg leser «behandler har bedt meg søke ufør»..... 

Det finnes sikkert unntak, men en behandler skal virkelig drite i hvorvidt jeg vil jobbe eller ikke. Jeg synes behandlere skal utøve sin rolle med å håndtere sykdom og gi F i å presse folk ut av arbeidslivet med å «selge» uføretrygd, sykmeldinger og AAP. Valget om å jobbe eller ikke skal gjøres av pasienten selv. 

Hva skal man gjør om man er ustabil (som TS skriver) og AAP-perioden på 3 år er gått ut?

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet er å prøve igjen. Å jobbe eller studere. Det kan enten gå bra, eller det kan påvirke sykdommen negativt, og så raser alt. De siste gangene jeg har prøvd har det dessverre gått dårlig, så det er mulig at det er bedre å bruke litt tid på å bli stabil før jeg begynner med noe, for å øke sannsynligheten for at det går bra. 

Hvor lang tid tar en slik prosess, vanligivs? Altså å søke, og å få søknaden behandlet? Søker man selv, eller er det behandler som gjør det? Er det mye styr?

Anonymkode: e312c...0ce

Hva lever du av nå?

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alternativet er å prøve igjen. Å jobbe eller studere. Det kan enten gå bra, eller det kan påvirke sykdommen negativt, og så raser alt. De siste gangene jeg har prøvd har det dessverre gått dårlig, så det er mulig at det er bedre å bruke litt tid på å bli stabil før jeg begynner med noe, for å øke sannsynligheten for at det går bra. 

Hvor lang tid tar en slik prosess, vanligivs? Altså å søke, og å få søknaden behandlet? Søker man selv, eller er det behandler som gjør det? Er det mye styr?

Anonymkode: e312c...0ce

Det kan være en ganske lang prosess å søke ufør. Du må ikke søke før nav gir klarsignal. Da risikerer du å få avslag og stå uten rett til hverken ufør eller aap. Før du kan søke må saksbehandleren i nav skrive en arbeidsevnevurdering. I de aller fleste tilfeller krever det at man er igjennom arbeidsrettet tiltak. Der gjøres det en vurdering av hvorvidt det er mulig for deg å stå i en ordinær jobb eller ikke. Ev. hva slags tilrettelegging som må til for at du skal fungere i jobb. Når de finner ut at du ikke fungerer, eller kun fungerer delvis, skriver saksbehandleren arbeidsavklaringen og sender den til en annen person i nav, som skal godkjenne den. Når alt det er gjort, får du beskjed om at du kan søke. Det tar ca 2 min og gjøres på nett. Nav sørger for å innhente nødvendige opplysninger fra lege/behandler. Dersom din behandler mener du bør søke ufør, bør du be om et møte med saksbehandler i nav og behandleren din. Så kan dere sammen bli enige om veien videre. Hvor lang tid arbeidsavklaringen tar, kommer an på hvor raskt du kommer i tiltak, hvor lenge du orker å være i tiltak og hvor effektiv saksbehandleren din og den andre personen som skal godkjenne arbeidsavklaringen er. Behandlingstiden for uføresøknaden varierer. For meg tok det 3-4 mnd. men tror den skal behandles i løpet av 8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på AAP. Behandlerne mine mener ikke at jeg skal forbli ufør. De mener jeg kan ha godt av det en stund, til jeg selv er klar for å jobbe. Og de mener at jeg egentlig er ressurssterk, men at jeg trenger ro. Mitt tilfelle er kanskje noe spesielt mtp at jeg har gjennomgått noen ganske syke greier, noe utenom det vanlige. Har ikke lyst til å diskutere hva her. Så jeg forstår psykologen og psykiaterens forslag om å søke ufør, for å få ro en stund. Jeg har ikke inntrykk av at de prøver å gjøre meg hjelpeløs. Helt motsatt. Samtidig gir et slikt forslag litt å tenke på. Jeg er ikke så redd for å få avslag, egentlig. Om jeg hadde søkt.

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på AAP. Behandlerne mine mener ikke at jeg skal forbli ufør. De mener jeg kan ha godt av det en stund, til jeg selv er klar for å jobbe. Og de mener at jeg egentlig er ressurssterk, men at jeg trenger ro. Mitt tilfelle er kanskje noe spesielt mtp at jeg har gjennomgått noen ganske syke greier, noe utenom det vanlige. Har ikke lyst til å diskutere hva her. Så jeg forstår psykologen og psykiaterens forslag om å søke ufør, for å få ro en stund. Jeg har ikke inntrykk av at de prøver å gjøre meg hjelpeløs. Helt motsatt. Samtidig gir et slikt forslag litt å tenke på. Jeg er ikke så redd for å få avslag, egentlig. Om jeg hadde søkt.

Anonymkode: e312c...0ce

Det er bare det at dersom du får avslag, får du ikke aap lenger heller. hvor lenge har du gått på aap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trine skrev:

Det er bare det at dersom du får avslag, får du ikke aap lenger heller. hvor lenge har du gått på aap?

Å, ja. Skjønner. I tre år. Da behandlerne mine tok det opp med meg spurte jeg om jeg var en kandidat til det. De virket jo helt sikre på at jeg ville få ung ufør fordi situasjonen min er så alvorlig. De har kanskje ikke lov til å si sånt? De ga meg inntrykk av at det kom til å gå helt fint. Psykiateren min jobber også på NAV. Ikke med min sak, selvfølgelig, men personen kan vel en del om disse tingene. Jeg vet ikke. Burde kanskje være mer kritisk. Mister jeg AAP blir i alle fall ingenting bedre.

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, ja. Skjønner. I tre år. Da behandlerne mine tok det opp med meg spurte jeg om jeg var en kandidat til det. De virket jo helt sikre på at jeg ville få ung ufør fordi situasjonen min er så alvorlig. De har kanskje ikke lov til å si sånt? De ga meg inntrykk av at det kom til å gå helt fint. Psykiateren min jobber også på NAV. Ikke med min sak, selvfølgelig, men personen kan vel en del om disse tingene. Jeg vet ikke. Burde kanskje være mer kritisk. Mister jeg AAP blir i alle fall ingenting bedre.

Anonymkode: e312c...0ce

Uansett kan du bare gå 3 år på AAP nå.

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett kan du bare gå 3 år på AAP nå.

Anonymkode: 67b64...53e

Jeg har avtale med NAV om fire år.

Anonymkode: e312c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bare har et år igjen på aap og behandleren din mener du ikke har blitt frisk nok  til å jobbe innen et år, ville jeg satt igang prosessen nå. Men få med deg saksbehandleren i nav, det er viktig når du skal søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Om jeg hadde fått en krone for hver gang jeg leser «behandler har bedt meg søke ufør»..... 

Vet ikke om du har merket det men alle uføre har moral langt over snittet (hehe...), det utspiller seg ved slike kommentarer som det, nå snakker jeg ikke om TS altså han vet jeg ingenting om. Det er altså "noe" som foregår (i snitt) som gjør at en heller vil vinkle det slik, dette er fordi vi er avhengig av aksept fra flokken når det gjelder å ikke bidra, ellers blir en sett på (men god eller dårlig grunn) som snylter og latsabb og en blir skydd som pesten og hetset. Dvs, det påvirker folk til å, desverre, ikke være helt ærlige med seg selv og andre, angående denne tematikken (nå snakker jeg ikke om TS men på generelt grunnlag), ingen vil si at de ikke vil jobbe, får da får du et stempel, så derfor sier folk de sa at jeg ikke kan jobbe eller de ba meg søke ufør, de mente jeg var så syk, etc, en vet best selv, men folk er ikke ærlige.

Dette er forøvrig et meget stort problem for de svært få som er ærlige, sånn som meg :) NAV tenker nok litt av hvert når det for første gang kommer en "kunde" som ikke lyver og faktisk er ærlig, jeg vil ikke jobbe pga sykdom gjør livet ulevelig å være ute i samfunmnet, da ser det ikke bra ut for meg, og trolig blir jeg straffet meget hardt for det, å være ærlig, og si det som det er, for det skal man ikke, for da blir ens ett på som ditt og datt og at en har dårlige holdninger og gudene vet hva, de virker helt forvirret og skjeønner ingenting hvorfor sier han slikt og trolig blir konsekvensen søppelplukkings på sosialen som "straff" for mine tilsynelatende "dårlige holdninger"

Så på generelt grunnlag tror jeg ikke du trenger å tolke slike utspill, som at leger slenger uføre etter folk, det er folk som slenger legen foran seg pga hvor brutalt fært falskt og ekkelt det sosiale samspillet er, det blir en refleks, en forsvarsmekanisme, og faktisk logisk og nødvendig om en vil det beste for seg selv. Jeg vil ikke anbefale noen som helst å være ærlige fordi det straffer seg...

Forøvrig et så idiotisk system somd et er mulig å få det, hvorfor kan ikke folk få være ærlige, om en ikke er ærlig må en leve med det resten av livet, er det rettferdig ovenfor de uføre, skal folk i rullestol hevde at de ikke kan jobbe for å få trygd, skal en måtte "lyve", nei folk i rullestol kan jobbe, sier de at de ikke kan lyver de, men det betyr ikke at de ikke bør få trygd om de ikke klarer får seg en jobb, det er forskjellen, og systemet er idiotisk når det krever at folk i rullesotl skal lyve, og andre

 

At leger er litt løse med sykemeldinger og antidepressivaer derimot det er jeg enig i og at det kan være litt dumt

 

Håper dette var oppklarende. Og jeg snakker ikke om TS her, men på generelt grunnlag

Anonymkode: 5e235...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har avtale med NAV om fire år.

Anonymkode: e312c...0ce

Da begynner det å haste med å bestemme seg. 

Anonymkode: 67b64...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er forøvrig et meget stort problem for de svært få som er ærlige, sånn som meg :) NAV tenker nok litt av hvert når det for første gang kommer en "kunde" som ikke lyver og faktisk er ærlig, jeg vil ikke jobbe pga sykdom gjør livet ulevelig å være ute i samfunmnet, da ser det ikke bra ut for meg, og trolig blir jeg straffet meget hardt for det, å være ærlig, og si det som det er, 

Akkurat det er nok ikke så taktisk smart... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, heisenberg skrev:

Akkurat det er nok ikke så taktisk smart... 🙄

hehe too late :ph34r: 

Men tror kanskje de gir opp likevel av andre grunner for det ble mannefall der borte.... tror ikke de tør å ha meg gående rundt som menneskelig kanonkule lenger ble for stor turnover :P 

Det er vel fordelen med å være ufordragelig og ulevelig å være i nærheten av 😕 Vel... den eneste fordelen for ellers er det dritt og ikke noe liv da.. -_- 

Samme kan det være

Anonymkode: 5e235...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...