Gå til innhold

Matte.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Forstår du det?

Det var et Helvete på skolen, lærte mg aldri å dele og gange, bare plusse. Men jeg trenger det ikke nå så det er ikke så farlig, men var jeg dum rett og slett? Forstod ingenting av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår du det?

Det var et Helvete på skolen, lærte mg aldri å dele og gange, bare plusse. Men jeg trenger det ikke nå så det er ikke så farlig, men var jeg dum rett og slett? Forstod ingenting av det. 

Har ingen problemer med de fire regnemåtene (pluss, minus, gange, dele) nei, hadde gode karakterer i matte faktisk. Kanskje du har dyskalkuli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Har ingen problemer med de fire regnemåtene (pluss, minus, gange, dele) nei, hadde gode karakterer i matte faktisk. Kanskje du har dyskalkuli?

Ok. Heldig du da. Vet ikke hva det betyr men har det sikkert, gikk gjennom hele skolen uten å kunne noe matte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Heldig du da. Vet ikke hva det betyr men har det sikkert, gikk gjennom hele skolen uten å kunne noe matte. 

Dyskalkuli = tallblindhet, spesifikke lærevansker i matematikk, det er en diagnose på lik linje med dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Dyskalkuli = tallblindhet, spesifikke lærevansker i matematikk, det er en diagnose på lik linje med dysleksi.

OK. Det syns jeg de burde plukket opp på skolen, gikk jo både barne og ungdsomsskolen uten å kunne matte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en snill filletante som hadde en kurv med epler som hun skar i biter og dermed" knekket koden "for meg. Siden tok jeg noen høyere grads kurs mange år senere mange år  etter en urdårlig artium og da lærte jeg  noe om at matte kunne være så mye mer og slett ikke uinteressant og redselskabinettaktig. Jeg tror man kan ta kurs mot bare studieavgift også som godt voksen. For slike enkeltemner er det nok i massevis å ha realkompetanse tror jeg.

Anonymkode: 70b5b...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

OK. Det syns jeg de burde plukket opp på skolen, gikk jo både barne og ungdsomsskolen uten å kunne matte. 

Det er dessverre mange unger som går gjennom skolegangen uten at slikt blir oppdaget. Har en kompis som har dysleksi og jeg ble overrasket da jeg fikk vite da vi var i slutten av 20-årene at han hadde dysleksi og det ikke hadde blitt oppdaget på skolen. Selv jeg hadde skjønt det lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Forstår du det?

Ja jeg er nok ganske langt over snittet når det gjelder å forstå slikt :) Synes det bare er logisk jeg bare regler du må følge mye lettere å forstå enn f.eks mennesker :ph34r: For de er ikke logiske, ihvertfall ikke kvinnfolk ;) 

Anonymkode: 6076d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg var dårlig i matte. Hadde lærere som ikke var så gode, dessverre. Pluss en del andre utfordringer. Nå, mens jeg har vært hjemmeværende, har jeg holdt litt på med matte for å se om jeg kunne bli bedre. Litt for å trene hjernen, og litt fordi jeg vurderer å ta opp matte for å komme inn på et krevende studie i fremtiden. Jeg har blitt mye bedre, og jeg lærer mer på egenhånd enn jeg gjorde på skolen🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er dessverre mange unger som går gjennom skolegangen uten at slikt blir oppdaget. Har en kompis som har dysleksi og jeg ble overrasket da jeg fikk vite da vi var i slutten av 20-årene at han hadde dysleksi og det ikke hadde blitt oppdaget på skolen. Selv jeg hadde skjønt det lenge.

Ok. Det burde jo være hjelp å få for dette også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er nok ganske langt over snittet når det gjelder å forstå slikt :) Synes det bare er logisk jeg bare regler du må følge mye lettere å forstå enn f.eks mennesker :ph34r: For de er ikke logiske, ihvertfall ikke kvinnfolk ;) 

Anonymkode: 6076d...882

Heldig du som forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg var dårlig i matte. Hadde lærere som ikke var så gode, dessverre. Pluss en del andre utfordringer. Nå, mens jeg har vært hjemmeværende, har jeg holdt litt på med matte for å se om jeg kunne bli bedre. Litt for å trene hjernen, og litt fordi jeg vurderer å ta opp matte for å komme inn på et krevende studie i fremtiden. Jeg har blitt mye bedre, og jeg lærer mer på egenhånd enn jeg gjorde på skolen🤓

Å det er flott at du lærer det nå. Kanskje jeg også skal øve på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å det er flott at du lærer det nå. Kanskje jeg også skal øve på egenhånd. 

Mange tenker at "det skipet har seilt" når man er voksen, men jeg tenker at det er aldri for seint å lære. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Mange tenker at "det skipet har seilt" når man er voksen, men jeg tenker at det er aldri for seint å lære. 

Nei det er jo lov å prøve seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å det er flott at du lærer det nå. Kanskje jeg også skal øve på egenhånd. 

Se om du kan få tak i en lærebok for mellomtrinnet, 5-7 klasse, ny eller gammel, og se om du skjønner noe av det. :) Det finnes to bøker som kom ut i 2005 som heter "Moro med matte", den ene for 1-4 trinn og den andre for 5-7 trinn, om de ikke har dem på biblioteket hos deg så be dem bestille dem for deg (vi har dem!). Kan være et greit sted å starte tenker jeg ettersom du sier du aldri har skjønt matte. Jeg tror også det i mange tilfeller handler om å "knekke koden" rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Se om du kan få tak i en lærebok for mellomtrinnet, 5-7 klasse, ny eller gammel, og se om du skjønner noe av det. :) Det finnes to bøker som kom ut i 2005 som heter "Moro med matte", den ene for 1-4 trinn og den andre for 5-7 trinn, om de ikke har dem på biblioteket hos deg så be dem bestille dem for deg (vi har dem!). Kan være et greit sted å starte tenker jeg ettersom du sier du aldri har skjønt matte. Jeg tror også det i mange tilfeller handler om å "knekke koden" rett og slett.

Ok. Takk for tips. Ja det er vel noe med det å knekke koden. Det er en vanskelig kode. Kan ikke gangetabellen en gang, husket vi pugget den på barneskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Forstår du det?

Det var et Helvete på skolen, lærte mg aldri å dele og gange, bare plusse. Men jeg trenger det ikke nå så det er ikke så farlig, men var jeg dum rett og slett? Forstod ingenting av det. 

Du vet ikke hva 5 ganger 3 er??

Anonymkode: 60e30...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ikke hva 5 ganger 3 er??

Anonymkode: 60e30...967

Jo det er 15. Men vet ikke sånne vanskelige tall, 9 ganger 8 osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...