Gå til innhold

Å slå som en del av barneoppdragelsen? Forferdelig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror det skjedde veldig mye ufint bak stengte dører som noen hevder det også gjør i dag. Alt var ikke bare å være barn den gang heller tror jeg. Husker jeg så andre barn som ble utsatt for så mye verre enn meg selv. Derfor er vi kanskje ikke av dem som roper høyest og kravstore som voksen.

Anonymkode: f6375...c4e

Det er lenge siden det var VANLIG å slå barn i den norske kulturen. Uten at de som har opplevd å bli slått skal føle seg støtt av at jeg sier det. Om noen har opplevd bli slått og kjenner andre som har blitt slått så er ikke det normalen. Når man snakker om vanlig er det vel en naturlig del av barneoppdragelsen. I flere kulturer er det vanlig og en naturlig del av barneoppdragelsen. Slik er det da ikke i Norge? 

Anonymkode: c13a6...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Det skulle man tro, men samtidig trekker man vel mot det som er kjent fra før. Det er jo heller ikke alle som er voldelige fra dag 1 i et forhold, det kan gjerne komme etterhvert.

Ja, det er noe sånt. Man føler også at man ikke fortjener bedre og at ingen andre vil ha en. 

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lenge siden det var VANLIG å slå barn i den norske kulturen. Uten at de som har opplevd å bli slått skal føle seg støtt av at jeg sier det. Om noen har opplevd bli slått og kjenner andre som har blitt slått så er ikke det normalen. Når man snakker om vanlig er det vel en naturlig del av barneoppdragelsen. I flere kulturer er det vanlig og en naturlig del av barneoppdragelsen. Slik er det da ikke i Norge? 

Anonymkode: c13a6...7af

Mine foreldre opplevde aldri å bli slått i oppveksten. Da jeg var liten , på 80 tallet så var det ulovlig å slå barn. Og det var heller ikke normalen utifra hva jeg fikk med meg. Jeg vil tro at de i Norge som sier at de opplevde å bli slått opplevde noe som ikke er normalen i Norge. Det er lenge siden det var normalt å slå ungene som en del av barneoppdragelsen. 

Jeg er rystet over at det jeg leser enkelte skriver i tråden. Jeg vil kalle det vold selv om det er gitt av omsorg og som barneoppdragelse. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre opplevde aldri å bli slått i oppveksten. Da jeg var liten , på 80 tallet så var det ulovlig å slå barn. Og det var heller ikke normalen utifra hva jeg fikk med meg. Jeg vil tro at de i Norge som sier at de opplevde å bli slått opplevde noe som ikke er normalen i Norge. Det er lenge siden det var normalt å slå ungene som en del av barneoppdragelsen. 

Jeg er rystet over at det jeg leser enkelte skriver i tråden. Jeg vil kalle det vold selv om det er gitt av omsorg og som barneoppdragelse. 

Anonymkode: 0c261...61d

Jeg kommer heller ikke fra en famlie som har trodd på fysisk eller psykisk avstraffelse, men jeg vet jo at det ikke er lenge siden andre har levd under andre kår. Jeg blir derfor ikke overrasket over at dette har skjedd, og syns det er rart at du blir så rystet og sjokkert over å høre om dette. Leste du linken til Frosken? Hvorfor tror du lovverket er endret så nylig, dersom vold ikke har vært et problem for mange barn?

Jeg tror det er måten du framstiller dette på som får folk til å svare som de gjør i tråden. Det virker noe naivt å ikke kunne forstå at vold i hjemmet har vært tilfelle for andre, selv om det ikke har vært det for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre opplevde aldri å bli slått i oppveksten. Da jeg var liten , på 80 tallet så var det ulovlig å slå barn. Og det var heller ikke normalen utifra hva jeg fikk med meg. Jeg vil tro at de i Norge som sier at de opplevde å bli slått opplevde noe som ikke er normalen i Norge. Det er lenge siden det var normalt å slå ungene som en del av barneoppdragelsen. 

Jeg er rystet over at det jeg leser enkelte skriver i tråden. Jeg vil kalle det vold selv om det er gitt av omsorg og som barneoppdragelse. 

Anonymkode: 0c261...61d

 Jeg oppvokste med fysisk og psykisk vold på 80-tallet og fram til jeg flyttet ut tidlig på 90-tallet. Så også på at min mor og søsken ble mishandlet. Jeg visste ikke av noe annet og trodde det var normalt også i andre hjem men at det bare ikke ble snakket om... 

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg sier at det ikke er vanlig å slå barn så betyr det ikke at jeg ikke tror de som har blitt slått. Jeg både tror og har stor sympati for de som opplever og har opplevd fysisk og psykisk misshandling. Selv har jeg opplevd incest. 

Anonymkode: c13a6...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er bare sprøyt og tull å kalle sånt for barneoppdragelse. En annen sak er at det å ha barn og rettlede barn og ungdom er en uhyre vanskelig oppgave og ansvar jeg faktisk synes det er godt å slippe. Jeg synes selv jeg har hatt nok å passe på i livet.  Men jeg synes at det er godt å høre at så mange ønsker å bli bedre på denne store gjerning.

Anonymkode: f6375...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Jeg kommer heller ikke fra en famlie som har trodd på fysisk eller psykisk avstraffelse, men jeg vet jo at det ikke er lenge siden andre har levd under andre kår. Jeg blir derfor ikke overrasket over at dette har skjedd, og syns det er rart at du blir så rystet og sjokkert over å høre om dette. Leste du linken til Frosken? Hvorfor tror du lovverket er endret så nylig, dersom vold ikke har vært et problem for mange barn?

Jeg tror det er måten du framstiller dette på som får folk til å svare som de gjør i tråden. Det virker noe naivt å ikke kunne forstå at vold i hjemmet har vært tilfelle for andre, selv om det ikke har vært det for deg. 

Selv om jeg ikke har opplevd dette selv så tror jeg på dem som skriver eller sier at de er blitt slått. Men jeg er rystet over at dette har skjedd. Jeg mener at å slå er vold uavhengig av årsak. 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg sier at det ikke er vanlig å slå barn så betyr det ikke at jeg ikke tror de som har blitt slått. Jeg både tror og har stor sympati for de som opplever og har opplevd fysisk og psykisk misshandling. Selv har jeg opplevd incest. 

Anonymkode: c13a6...7af

Enig med deg. Jeg tror på de som sier de opplevde dette. Og jeg tror også at det ikke var en ond hensikt i å praktisere dette som barneoppdragelse men jeg mener uansett at det går under begrepet vold  

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mine søsken alle etnisk norske opplevde mye av dette i oppveksten på 70 og 80 tallet. En ting er å bli slått en annen ting som setter dypere spor er psykisk terror der alkohol kommer inn. 

Jeg ble nok sterkere av det. Men svakere da sykdom spiller en rolle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ting man best klarer sjøl tror jeg. Å oppdra sine barn. Men jeg tror det er mange også såkalte ressurssterke som har store skjulte problemer i dag på ikke bare dette.

Anonymkode: f6375...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ting man best klarer sjøl tror jeg. Å oppdra sine barn. Men jeg tror det er mange også såkalte ressurssterke som har store skjulte problemer i dag på ikke bare dette.

Anonymkode: f6375...c4e

Jeg mener. Jeg tror at dette er problemer som er mye mer " almenne" enn man ofte tror. Det er ikke ett "rent ressursvakes problem " som det ofte fremstilles som. For  barna er det jo uansett en katastrofe og bli tildelt så dårlige forutsetninger eller " kort" i livet. I min barndom kan jeg huske at representanter for  den selvutnevnte eliten i kommunen løp rundt å spurte ut barn for å finne barn til sine utprøvingsanstalter. De gjorde ikke folks liv mye bedre dessverre. Men de var jo helt trygg for i arkive i dag finnes ingenting. Men fremdeles lever noen av oss som husker. Ikke rart mange er bitre.

Anonymkode: f6375...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var relativt vanlig før 1970 at barn ble straffet med juling hjemme. Vi tenkte ikke på det som vold, men som straff. Selv kan jeg ikke huske at jeg ble slått, men det var på nære nippet en gang jeg var fryktelig sint på moren min og rakte tunge til henne.

Da bykset hun fram for å ta tak i meg, men jeg kom meg unna, føk ut døra og løp fra henne. Da jeg lusket tilbake etter et par timer hadde sinnet lagt seg. Tipper jeg var rundt 11-12 år på dette tidspunktet. Og det hadde nok vanket en ørefik om jeg ikke hadde klart å flykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 minutter siden, Babette skrev:

Det var relativt vanlig før 1970 at barn ble straffet med juling hjemme. Vi tenkte ikke på det som vold, men som straff. Selv kan jeg ikke huske at jeg ble slått, men det var på nære nippet en gang jeg var fryktelig sint på moren min og rakte tunge til henne.

Da bykset hun fram for å ta tak i meg, men jeg kom meg unna, føk ut døra og løp fra henne. Da jeg lusket tilbake etter et par timer hadde sinnet lagt seg. Tipper jeg var rundt 11-12 år på dette tidspunktet. Og det hadde nok vanket en ørefik om jeg ikke hadde klart å flykte.

Jeg levde konstant under et slikt stress hvor jeg måtte være forberedt på å flykte... 

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg levde konstant under et slikt stress hvor jeg måtte være forberedt på å flykte... 

Anonymkode: fbe71...7c2

Men jeg rakte aldri mer tunge til moren min, så sånn sett virket nesten-slaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Babette skrev:

Men jeg rakte aldri mer tunge til moren min, så sånn sett virket nesten-slaget.

Det er bra. 

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 I min barndom kan jeg huske at representanter for  den selvutnevnte eliten i kommunen løp rundt å spurte ut barn for å finne barn til sine utprøvingsanstalter. De gjorde ikke folks liv mye bedre dessverre. Men de var jo helt trygg for i arkive i dag finnes ingenting. Men fremdeles lever noen av oss som husker. Ikke rart mange er bitre.

Anonymkode: f6375...c4e

Den selvutnevnte eliten løp rundt og spurte ut barn for å finne barn til sine utprøvingsanstalter??? 

Hvem er den selvutnevnte eliten, og hvilke utprøvingsanstalter er det du snakker du om?

Tror du sliter noe voldsomt, og at det er på tide med et besøk hos psykiateren. 

Anonymkode: beba4...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg levde konstant under et slikt stress hvor jeg måtte være forberedt på å flykte... 

Anonymkode: fbe71...7c2

Men da beskriver du en helt annerledes hjemmesituasjon enn min oppvekst. Jeg hadde en trygg og fin barndom med foreldre som var glad i oss barna. De så ikke noe galt i å bruke korporlig avstraffelse når det ikke hjalp å snakke til oss. Jeg synes ikke det går an å likestille dette med psykisk og fysisk mishandling. Det blir feil å se på dette med 2019-briller.

Endret av Babette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Babette skrev:

Men da beskriver du en helt annerledes hjemmesituasjon enn min oppvekst. Jeg hadde en trygg og fin barndom med foreldre som var glad i oss barna. De så ikke noe galt i å bruke korporlig avstraffelse når det ikke hjalp å snakke til oss. Jeg synes ikke det går an å likestille dette med psykisk og fysisk mishandling. Det lbir fiel å bruke 2019-øyne.

Enig i det.

Anonymkode: fbe71...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen andre som ikke har opplevd å bli slått eller fått juling av voksne i barndommen? Jeg synes det virker som om de fleste som deltar i denne tråden fikk juling som en del av oppdragelsen.... 

Anonymkode: 0c261...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...