Gå til innhold

Sterk sosial angst og innleggelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Idag har jeg og min psyk.sykepleier blitt enig om å søke om innleggelse. Først skal jeg i kontakt med akuttpsykiatrien for å muligens bli lagt inn der ei uke pga selvmordstanker, mens det samtidig sendes søknad om planlagt innleggelse over tid.

Jeg sliter med flere ting, deriblant sterk sosial angst. Så jeg lurer på hvordan de går frem for å gi meg den behandlingen jeg trenger når jeg sliter sånn. Å snakke med andre i gruppeterapi osv er uaktuelt nå iallefall, å delta på sosiale arrangementer går ikke, eneste som kan funke er en til en samtale med psykolog eller lignende. Vil oppholdet tilrettelegges meg, eller må jeg følge en oppsatt plan som skal passe alle? Jeg vil så gjerne ha hjelp, men gruer meg så innmari til å måtte møte nye personer osv 😔

Går det an å medisinere «vekk» sosial angst i den grad man klarer å delta på disse timene osv, sånn at man faktisk klarer å jobbe med problemet?

Anonymkode: ff597...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror miljøterapi kan være gunstig for deg og det skjer ofte under innleggelse. Avdelingen jeg pleier å være på er miljøterapi en viktig del av behandlingen og jeg sliter mindre med angst nå mye takket være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anbr42
På 27.3.2019 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Først skal jeg i kontakt med akuttpsykiatrien for å muligens bli lagt inn der ei uke pga selvmordstanker,

Jeg tror det er vanlig at folk kan få selvmordstanker av og til. Skulle man ha lagt inn alle akutt som har selvmordstanker, måtte det bygges flere sykehus og opprettes flere døgnplasser.

Det jeg vil si er at selvmordstanker ikke er farlige. Verre er det hvis du har dårlig impulskontroll og er redd for å miste kontrollen. Verst er det hvis du har konkrete planer, altså at du har bestemt deg for at du vil gjøre selvmord innen kort tid. 

Men jeg skal selvsagt ikke stille meg som dommer over dine behandlere. Deres vurderinger og avgjørelser er nok helt riktige i ditt tilfelle. Jeg tenkte bare sånn generelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 hours ago, Anbr42 said:

Jeg tror det er vanlig at folk kan få selvmordstanker av og til. Skulle man ha lagt inn alle akutt som har selvmordstanker, måtte det bygges flere sykehus og opprettes flere døgnplasser.

Det jeg vil si er at selvmordstanker ikke er farlige. Verre er det hvis du har dårlig impulskontroll og er redd for å miste kontrollen. Verst er det hvis du har konkrete planer, altså at du har bestemt deg for at du vil gjøre selvmord innen kort tid. 

Men jeg skal selvsagt ikke stille meg som dommer over dine behandlere. Deres vurderinger og avgjørelser er nok helt riktige i ditt tilfelle. Jeg tenkte bare sånn generelt. 

Jeg skjønner hva du mener 😊

Jeg ble sendt til sykehuset for å legges inn der, nettopp pga jeg har dårlig impulskontroll og har gjort forsøk pga det før. Så får vi se hvor lenge jeg skal være her.

foreløpig så har de tatt hensyn til min sosiale angst, hadde ei fantastisk miljøarbeider igår som virkelig så min side av saken. Er alle slik kan dette gå mye bedre enn jeg trodde! 

Anonymkode: ff597...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nattergalen

Jeg ble innlagt på DPS i litt over tre uker i 2018. Jeg hadde aldri vært innlagt før, eller generelt vært innom psykiatrien i det hele tatt, før jeg ble veldig syk og trengte hjelp pga det. De tingene du beskriver at du er redd for, er mye det samme som jeg var redd for. Når jeg ble innlagt var jeg et nervevrak, jeg hadde isolert meg i flere måneder, avvist all form for kontakt med familie og venner, rett og slett isolert meg fra verden. Så det å plutselig måtte forholde meg til ukjente folk, spise middag sammen ol. var ting jeg så på som et mareritt. De første dagene var det grusomt, jeg følte nesten jeg måtte «lære» meg å være sosial på nytt, hvis det gir mening. Jeg holdt meg på rommet for å unngå å møte på de andre, men etterhvert løsnet alt litt og litt. Plutselig snakket jeg med noen under middagen, noe som bare dager i forveien virket helt uoverkommelig. Jeg husker godt det å føle en slags «seier» over en så enkel og dagligdags ting, men når livet er så mørkt og så vanskelig å håndtere, så føles slike fremskritt veldig store. En annen ting som hjalp meg, var de faste rutinene. At det var måltider til faste tider. Det å spise sunn mat til faste tider fikk  meg til å føle meg mer normal og som en del av «den normale verden». Også var det så godt å være et sted der ingen brydde seg om jeg plutselig begynte å gråte under middagen (slet mye med det før jeg ble innlagt, begynte å gråte i de kleineste situasjoner). Det jeg prøver å si er vel egentlig at det er en trygg og god atmosfære. Der jeg var innlagt var absolutt all gruppeaktivitet frivillig. Og da var det snakk om turer, klatring, svømming, malekurs osv. Men det var helt frivillig å være med. Og tro meg, du kommer mest sannsynlig til å få lyst til å bli med etterhvert.  

De har veldig stor respekt for dine ønsker, dersom du ikke føler for å være med på fellesaktivitet akkurat den dagen, så kan du f.eks. heller gå tur med den som er din sykepleier den dagen. Eller lese bok, slappe av. Men de er nøye på at man står opp og spiser frokost, at man starter dagen.  Vi hadde foresten aldri gruppeterapi der jeg var.

Mitt beste tips hvis du blir innlagt, grip muligheten, og innstill deg på å utfordre deg selv, når du først er innenfor så trygge rammer. Man blir ikke frisk bare av å være der, eller noe blir kanskje det, men jeg tror at jo mer aktiv man selv er i prosessen, jo mer får man igjen for oppholdet, som i neste omgang kan gjøre livet litt lettere. 

Jeg ble «heldigvis» akuttinnlagt, så da slapp jeg i det minste å grue meg på forhånd. Jeg var så redd for innleggelse at jeg nektet i flere måneder. Jeg så på det som et enormt nederlag og skam, men nå er jeg evig takknemlig for at et slikt tilbud finnes, og for at jeg fikk hjelp. Jeg var på ingen måte helt frisk etter innleggelsen, men det å måtte omgås folk såpass mye, gjorde f.eks. at jeg ikke isolerte meg når jeg kom hjem, jeg turte å gå på butikken igjen, turte å møte på naboene istedenfor å gjemme meg bak hekken hvis de kom forbi akkurat når jeg skulle ut i bilen osv. 😅

Jeg ønsker deg lykke til, og håper du får det bedre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for veldig utfyllende svar! 

Er her på 3. dagen, og jeg føler meg trygg her nå. Men det er veldig utfordrende å gå ut og være blant folk fortsatt, men jeg prøver å pushe meg selv litt nettopp fordi nå har jeg trygge rammer rundt meg, og en kontakt jeg kan snakke med!

Men jeg merker jeg sliter litt med at jeg til nå bare har hatt nye kontakter ved hvert vaktskifte. Føler jeg ikke klarer å åpne meg helt før vaktskifte er over 😔 

Anonymkode: ff597...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattergalen
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for veldig utfyllende svar! 

Er her på 3. dagen, og jeg føler meg trygg her nå. Men det er veldig utfordrende å gå ut og være blant folk fortsatt, men jeg prøver å pushe meg selv litt nettopp fordi nå har jeg trygge rammer rundt meg, og en kontakt jeg kan snakke med!

Men jeg merker jeg sliter litt med at jeg til nå bare har hatt nye kontakter ved hvert vaktskifte. Føler jeg ikke klarer å åpne meg helt før vaktskifte er over 😔 

Anonymkode: ff597...4f3

Så bra at du føler deg trygg der nå, og så bra at du allerede prøver å pushe deg selv litt! Syns det er modig gjort av deg etter kun 3 dager. Skal du være der en uke nå? Og så en planlagt innleggelse på et senere tidspunkt? 

Kjenner meg veldig igjen mtp. nye kontakter. Den første uken min hadde jeg hatt 11 kontakter, altså kun tre ganger fikk jeg en kontakt jeg hadde hatt fra før i løpet av første uken. Jeg var der i fellesferien, så jeg tror nok det var litt derfor. Men som du sier, det er veldig utfordrende å måtte forholde seg til en ny person ved hvert vaktskifte. Man føler seg allerede sårbar i den situasjonen, og det er selvfølgelig vanskeligere å knytte trygge relasjoner når man får så mange forskjellige kontakter. I tillegg er det jo veldig store forskjeller mellom kontaktene syns jeg. Noen brenner skikkelig for jobben sin, og gjør det de kan for å hjelpe. Mens andre helst vil ha minst mulig «stress», og heller strikke/se fortballkamp/snakke med de andre som er på vakt, fremfor de som er innlagt. Det syns jeg var veldig rart, men det er vel i psykiatrien som ved alle andre arbeidsplasser, noen er flink og andre ikke. 

Syns du at du har fått utbytte av å være der hittil? Eller savner du bedre tiltrettelegging og oppfølging? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, Nattergalen said:

Så bra at du føler deg trygg der nå, og så bra at du allerede prøver å pushe deg selv litt! Syns det er modig gjort av deg etter kun 3 dager. Skal du være der en uke nå? Og så en planlagt innleggelse på et senere tidspunkt? 

Kjenner meg veldig igjen mtp. nye kontakter. Den første uken min hadde jeg hatt 11 kontakter, altså kun tre ganger fikk jeg en kontakt jeg hadde hatt fra før i løpet av første uken. Jeg var der i fellesferien, så jeg tror nok det var litt derfor. Men som du sier, det er veldig utfordrende å måtte forholde seg til en ny person ved hvert vaktskifte. Man føler seg allerede sårbar i den situasjonen, og det er selvfølgelig vanskeligere å knytte trygge relasjoner når man får så mange forskjellige kontakter. I tillegg er det jo veldig store forskjeller mellom kontaktene syns jeg. Noen brenner skikkelig for jobben sin, og gjør det de kan for å hjelpe. Mens andre helst vil ha minst mulig «stress», og heller strikke/se fortballkamp/snakke med de andre som er på vakt, fremfor de som er innlagt. Det syns jeg var veldig rart, men det er vel i psykiatrien som ved alle andre arbeidsplasser, noen er flink og andre ikke. 

Syns du at du har fått utbytte av å være der hittil? Eller savner du bedre tiltrettelegging og oppfølging? 

 

 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal være her enda, skal avgjøres i morgen etter møte med lege og psykolog. Men de snakka om at det blir noen dager ut i uka som kommer og så planlegge et lengre opphold på Dps døgn. 

Både igår kveld og idag har jeg en kontakt som er mer opptatt av andre ting enn å hjelpe meg, så  akkurat nå savner jeg den tette oppfølgingen jeg hadde første dagene. Jeg forsvinner fort inn i tankekjør som er en veldig negativ ladet, og jeg blir urolig og stressa. De små samtalene jeg hadde ganske ofte i starten hjalp veldig på det. Jeg får meg ikke til å si ifra heller 😔 vet at en kontakt jeg har vært fornøyd med kommer på vakt i kveld, så ser frem til det.

Anonymkode: ff597...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...