Gå til innhold

Kopipraparater og krav til disse.


kupton

Anbefalte innlegg

@isw: Diskusjonen om norsk legemiddelpolitikk tar jeg gjerne, men i en annen tråd inkl. hva det å stadig få ulik emabalasje, navn og form på tabletter gjør med etterlevelse av medisinering.

Men i denne tråden er jeg opptatt av å ta de pasienter som rapporterer om ulik virkning/bivirkning på alvor. De blir lett avfeid med at det er innbilning og at medisinene er identiske (kanskje også pga at de er "psykiatrisk pasienter").

Jeg vil på det mest bestemte avvise at jeg misbruker statistikk. Avviket fra orginalproduktet vil mest sannsynlig være normalfordelt. Det betyr at ytterpunktene er særdeles sjeldne - men de forekommer. I studiet ble vi stadig minnet på at "det vanligste er vanligst, men det sjeldne forekommer".

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Generika muliggjør priskonkurranse og gjør virksom behandling tilgjengelig for allmennheten.

Siden de medisiner vi her snakker om er på blå resept, er tilgjengeligheten for allmennheten til stede både for orginalene og for kopiene.

Hvorfor alt i Norge skal være offentlig unntatt dokumentasjonen for godkjenning av generika, har jeg vanskelig for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, kupton skrev:

@isw: Diskusjonen om norsk legemiddelpolitikk tar jeg gjerne, men i en annen tråd inkl. hva det å stadig få ulik emabalasje, navn og form på tabletter gjør med etterlevelse av medisinering.

Men i denne tråden er jeg opptatt av å ta de pasienter som rapporterer om ulik virkning/bivirkning på alvor. De blir lett avfeid med at det er innbilning og at medisinene er identiske (kanskje også pga at de er "psykiatrisk pasienter").

Jeg vil på det mest bestemte avvise at jeg misbruker statistikk. Avviket fra orginalproduktet vil mest sannsynlig være normalfordelt. Det betyr at ytterpunktene er særdeles sjeldne - men de forekommer. I studiet ble vi stadig minnet på at "det vanligste er vanligst, men det sjeldne forekommer".

Siden de medisiner vi her snakker om er på blå resept, er tilgjengeligheten for allmennheten til stede både for orginalene og for kopiene.

Hvorfor alt i Norge skal være offentlig unntatt dokumentasjonen for godkjenning av generika, har jeg vanskelig for å forstå.

Jeg tror dog ikke vi skal underslå at å få en medisin av et annet merke, form, etc. kan føre til en ikke ubetydelig placeboeffekt (muligens feil ord) hva angår effekt og bivirkning. Der man aldri skal bagatellisere noe, er jeg tilbøyelig til å tro at mye av den opplevde forskjellen kan tilskrives det. For depotpreparater er jeg mer tilbøyelig til å være enig med deg ettersom mekanismene rundt frisettelse kan være ulike. For andre medisiner tror jeg (og jeg tror de fleste fysiske og kjemiske lover tilsier) at ulikheten i beste fall er marginal. 

Men for all del. Da jeg var ung hadde jeg en bestemt formening at jeg hadde bedre effekt av Zyrtec enn av Cetirizin generisk. Hvem vet. 

Jeg synes ikke blå resept i seg selv er et argument. Langt fra alle originalpreparater (der generika ikke finnes) er å få på blå resept. Det er først når generika finnes at prisen senkes til markedspris (frikonkurranse). Jeg er av prinsipp imot mesteparten av monopoler. Å ha monopol på å selge en medisin anser jeg som problematisk, selv om man selvsagt skal ha noe igjen for utviklingskostnadene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror dog ikke vi skal underslå at å få en medisin av et annet merke, form, etc. kan føre til en ikke ubetydelig placeboeffekt (muligens feil ord) hva angår effekt og bivirkning. Der man aldri skal bagatellisere noe, er jeg tilbøyelig til å tro at mye av den opplevde forskjellen kan tilskrives det.

I så fall er jo dette i seg selv et kjempeproblem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror dog ikke vi skal underslå at å få en medisin av et annet merke, form, etc. kan føre til en ikke ubetydelig placeboeffekt (muligens feil ord) hva angår effekt og bivirkning. Der man aldri skal bagatellisere noe, er jeg tilbøyelig til å tro at mye av den opplevde forskjellen kan tilskrives det.

Det er i hvert fall et svært generelt, lettere nedlatende utsagn som ikke kan sies å være vitenskapelig fundert. 

Jeg spurte nylig om byttet fra ett kopipreparat til et annet (quetiapin) kunne skape kraftig forverring av visse bivirkninger. Som tregt utredet BPII-pasient har jeg etterhvert pløyd meg gjennom en ganske lang liste med medisiner, og bivirkninger har faktisk aldri stått høyt på min bekymringsliste. Frem til nå, da jeg fra en dag til en annen fikk så oppsvulmede og verkende ben at jeg nesten ikke klarte å gå normalt. Når dette skjedde kun timer etter at jeg hadde tatt første dose med quetiapin fra en annen produsent, er det naturlig å stille spørsmål om hvorvidt det er en sammenheng. Nei, korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, men gitt at mine ben ikke finnes på gruppenivå, må man begynne å nøste et sted. 

Jeg er for ordens skyld svært skeptisk til konsekvensene av en for rigid patentordning kombinert med manglende konkurranse, men også som psykiatrisk pasient er det mulig å stille spørsmål om effektene av preparatbytte uten at dette er utslag av nevrotisisme. 

Mine ben er foreløpig fullt og helt in vivo, og slik vil jeg gjerne beholde dem. Da trenger jeg ikke-dogmatiske svar på medisineringsspørsmål, og her er det vel ikke kupton som har inntatt den mest dogmatiske holdningen. 

Endret av adhoc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At samme medisinene kommer med forskjellige navn, form og farve er et stort problem for de som tar mange forskjellige medisiner. Noe som er vanlig blandt eldre mennesker. Her kan det bli mye feilmedisinering som gir forverring av sykdommer og koster samfunnet mer. 

Anonymkode: 32daf...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2019 den 15.22, kupton skrev:

@isw: Diskusjonen om norsk legemiddelpolitikk tar jeg gjerne, men i en annen tråd inkl. hva det å stadig få ulik emabalasje, navn og form på tabletter gjør med etterlevelse av medisinering.

Men i denne tråden er jeg opptatt av å ta de pasienter som rapporterer om ulik virkning/bivirkning på alvor. De blir lett avfeid med at det er innbilning og at medisinene er identiske (kanskje også pga at de er "psykiatrisk pasienter").

Jeg vil på det mest bestemte avvise at jeg misbruker statistikk. Avviket fra orginalproduktet vil mest sannsynlig være normalfordelt. Det betyr at ytterpunktene er særdeles sjeldne - men de forekommer. I studiet ble vi stadig minnet på at "det vanligste er vanligst, men det sjeldne forekommer".

Siden de medisiner vi her snakker om er på blå resept, er tilgjengeligheten for allmennheten til stede både for orginalene og for kopiene.

Hvorfor alt i Norge skal være offentlig unntatt dokumentasjonen for godkjenning av generika, har jeg vanskelig for å forstå.

Har jo egentlig lest dette før, men vel tenkt at det bare er unntaksvis så stor forskjell. 

Men kanskje derfor jeg noen ganger får følelsen av å ha glemt Efexor ("seponeringssymptom"  som jeg får allerede på formiddagen ved glemt dose ) selv når jeg vet (dosett hjelper meg å vite) jeg har tatt den. Den er jo også depot som ISW skriver om, eller jeg vil si den er det, den administreres som depotabkett?, selv om noen mener depot innebærer mye lenger deponering og lenger virketid. Efexor har vanlig granulat. Innholdet i Venlafaxin ser ut som sukketter eller Albyl-E-tabletter. 

Uff, dette ble visst bare vrøvl

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som vet om kroppsvekt og samtidig inntak av mat og drikke kan virke på serumkonsentrasjonen? Da jeg veide en del mindre enn det jeg gjør nå, så virket medisinene bedre. Kanskje var det fordi jeg ikke hadde brukt de før eller fordi jeg brukte kun ett preparat? Kanskje jeg utviklet toleranse? I såfall så har ikke medisinene, både opprinnelig og kopipreparat, samme virkning ĺenger og det er frustrerende.

Anonymkode: 5f519...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kissejanson
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som vet om kroppsvekt og samtidig inntak av mat og drikke kan virke på serumkonsentrasjonen? Da jeg veide en del mindre enn det jeg gjør nå, så virket medisinene bedre. Kanskje var det fordi jeg ikke hadde brukt de før eller fordi jeg brukte kun ett preparat? Kanskje jeg utviklet toleranse? I såfall så har ikke medisinene, både opprinnelig og kopipreparat, samme virkning ĺenger og det er frustrerende.

Anonymkode: 5f519...13c

Du må lese på felleskatalogen for den aktuelle medisinen under «administrering». Der kan noen anbefales uten mat, andre med. Dette kommer an på om medisinen er fett- eller vannløselig. Fettløselige skal tas med mat. Dette øker opptaket, og også serumkonsentrasjon. Hvis man tar den på tom mage den ene dagen og til et stort måltid den andre dagen, vil serumkonsentrasjon svinge.

Når det gjelder vekt så kan dette stemme. Veldig ofte kan medisin beregnes ut ifra vekt istedenfor alder. Dette er fordi medisinen fordeles i omtrent hele kroppens volum, og dermed vil en større kropp få mindre medisin per kg. 

Jeg har funnet opp noen tall om en tullemedisin.

Optimal dose for denne tullemedisinen er 150 mg/kg.

 

Ano Nym veier 60 kg og legen beregner dosen til 150mg/kg = 60 kg * 150 mg = 9 gram

Ano Nym trener tung styrketrening og spiser masse burger king og går opp 30 kg på 10 år. 

Ano Nym veier nå 90 kg og tar fortsatt samme dose på 9 gram som legen skrev ut. Ano Nym på 90 kg skal egentlig ha 150mg/kg = 150 mg*90kg= 13,5 gram, men tar fortsatt bare 9 gram.

30 kg tyngre Ano Nym får i seg halvparten av den dosen han skal egentlig ha nå.

(Dette var bare et eksempel, du må ikke øke dosen din selv! Forhør deg med forskrivende lege og fortell om din vektendring og bekymring rundt medisinens effekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kissejanson skrev:

Du må lese på felleskatalogen for den aktuelle medisinen under «administrering». Der kan noen anbefales uten mat, andre med. Dette kommer an på om medisinen er fett- eller vannløselig. Fettløselige skal tas med mat. Dette øker opptaket, og også serumkonsentrasjon. Hvis man tar den på tom mage den ene dagen og til et stort måltid den andre dagen, vil serumkonsentrasjon svinge.

Når det gjelder vekt så kan dette stemme. Veldig ofte kan medisin beregnes ut ifra vekt istedenfor alder. Dette er fordi medisinen fordeles i omtrent hele kroppens volum, og dermed vil en større kropp få mindre medisin per kg. 

Jeg har funnet opp noen tall om en tullemedisin.

Optimal dose for denne tullemedisinen er 150 mg/kg.

 

Ano Nym veier 60 kg og legen beregner dosen til 150mg/kg = 60 kg * 150 mg = 9 gram

Ano Nym trener tung styrketrening og spiser masse burger king og går opp 30 kg på 10 år. 

Ano Nym veier nå 90 kg og tar fortsatt samme dose på 9 gram som legen skrev ut. Ano Nym på 90 kg skal egentlig ha 150mg/kg = 150 mg*90kg= 13,5 gram, men tar fortsatt bare 9 gram.

30 kg tyngre Ano Nym får i seg halvparten av den dosen han skal egentlig ha nå.

(Dette var bare et eksempel, du må ikke øke dosen din selv! Forhør deg med forskrivende lege og fortell om din vektendring og bekymring rundt medisinens effekt)

Aha, det ga mening. Det er nok derfor den ikke virker lenger. Takk skal du ha:-)

Anonymkode: 5f519...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...