Gå til innhold

Hva synes du om den nye NRK skatten? Her kan du se hvor mye du må betale.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ikke TV men ser via data på alt annet enn NRK. 

Anonymkode: 53707...fdc

Var meg som skrev

Anonymkode: 53707...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thebutterfly
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var meg som skrev

Anonymkode: 53707...fdc

Meg . Kom anonymt med uhell. Men alle må få ha forskjellig mening om det. Er ikke noe galt med å ha ulike meninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det største problemet jeg har med NRK, er att de ikke gir nøytrale nyheter. Feks om Israel / Palestina konflikten. De virker politisk korrekte. Hadde de vært mer nøytrale så ville jeg likt de bedre. Men jeg ser nå nyhetene hver dag allikevel.

 

Etter 22.juli har det vært lite kritisk om islam. Før var det noe. Att de ikke ser dette er en trussel er greit, men de burde vel gi litt tid til de som synes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Thebutterfly skrev:

Meg . Kom anonymt med uhell. Men alle må få ha forskjellig mening om det. Er ikke noe galt med å ha ulike meninger. 

Nei, men du klarer ikke å forklare hvorfor nyhetene og dokumentarene på NRK er så dårligere enn andre kanaler. 

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Thebutterfly skrev:

Dersom NRK er like dårlig som den var før 20 år siden så er jeg overhodet ikke interessert i den kanalen.  Jeg synes NRK er utspekulerte. 

 

15 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg så litt gjennom hva som sendes på NRK pga din sterke anbefaling. Men nei jeg synes NRK er fortsatt helt uinteressant å se på for min del. Desverre. 

Det var noen merkelige holdninger, selv om du selvfølgelig skal få mene hva du vil.  Jeg synes NRK helt uten sammenligning er beste TV-kanalen på norsk, og da tenker jeg særlig på nyheter, aktualitetsmagasiner, dokumentarer og utenriksstoff. I tillegg er det vel få andre kanaler du kan se uten å måtte betale (ser her bort fra NRK-lisensen/skatten, som er uavhengig av om du ser eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
4 timer siden, Xtra skrev:

 

Det var noen merkelige holdninger, selv om du selvfølgelig skal få mene hva du vil.  Jeg synes NRK helt uten sammenligning er beste TV-kanalen på norsk, og da tenker jeg særlig på nyheter, aktualitetsmagasiner, dokumentarer og utenriksstoff. I tillegg er det vel få andre kanaler du kan se uten å måtte betale (ser her bort fra NRK-lisensen/skatten, som er uavhengig av om du ser eller ikke).

Jeg mener det jeg mener. NRK interesserer meg ikke ( ferdig snakka.)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2019 den 18.54, Xtra skrev:

Skal du betale mindre skatt også om du ikke benytter deg av sykehus eller skole?

 

På 29.3.2019 den 22.09, Kayia skrev:

Sånn er det å være borger i et land som tilbyr ikke-kommersielle tjenester til alle. Jeg, eller jr, bruker feks ikke skoler, barnehager eller institusjoner nå, men jeg skjønner og aksepterer at vi skal være med på spleiselaget. 

Disse sammenligningene er så sinnsykt tynne. Barnehage er en fordel for alle. Det gir muligheten til å ha flere folk i arbeid, som igjen betyr mer skatteinntekter. Å sende barna på skolen er en fordel for alle. De får seg en utdanning og kommer seg ut i jobb når de blir voksne. Sykehus er noe alle trenger fra tid til annen. Det er faktisk livsviktig i ganske mange tilfeller. Skatt til helsetjenester er en forsikring. NRK er ikke livsviktig. Det genererer noen arbeidsplasser, men ellers har det ikke særlig stor nytte i dagens samfunn. 

Jeg har ikke sett på tv på over 2 år. Ikke har jeg hørt på radio heller for jeg har det for meg at radioen i bilen ikke fungerer lenger siden den ikke er dab. Men skulle jeg finne på å høre på radio, er det ikke NRK jeg velger å høre på. Jeg klarer meg utmerket godt uten NRK.

Noen mener tydeligvis at NRK er ekstremt viktig. Det kunne jo være at det oppsto en krise og kriser blir jo kun formidlet via NRK. Men om det er så viktig med denne krisekanalen, så kan de holde seg til å ha én kanal. Ikke NRK1, NRK2, NRKsuper, P1, P2, P3 o.s.v. Det hadde holdt i massevis om de bare hadde hatt en nettside hvor de kunne sørget for å holde folket opplyst om ev. kriser.

Det nye systemet koster meg 1700 kr i året. 1700 kr er nesten en hel måned med mat. Det er 1700 kr jeg mye heller skulle brukt på noe fornuftig. Jeg har ikke TV og betaler ikke NRK-lisens i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg mener det jeg mener. NRK interesserer meg ikke ( ferdig snakka.)

Sånn bare av prinsipp altså.

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne tattt pengene til "kunst" folka og "kirken" så hadde vi fått "gratis" NRK

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2019/Dokumenter1/Fagdepartementenes-proposisjoner/Kulturdepartementet-KD/Prop-1-S-/Del-1-Innledning-/2-Oversikt-over-budsjettforslaget-for-2019-/

Men det kan vi ikke, for disse kunst greiene til eliten, de er viktig for å: Kunst og kultur er ytringer med samfunnsbyggende kraft, og kulturpolitikken skal være fundert på ytringsfrihet og toleranse

Grunnlovens overordnete formål i § 2 om å «sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene» skal også ligge til grunn for statens støtte til tros- og livssynsrelatert virksomhet. Regjeringen vil føre en helhetlig og aktiv tros- og livssynspolitikk.

Det er altså en menneskerett, å få staten, til å finansiere folks "livssyn" ? Javel, ok, nei da har jeg ingenting å si da får det være sån da kan ikke bryte folks menneskerett til at staten skal sponse "religion" og "kunst".

 

Lykke til Norge i 2019

Anonymkode: 56143...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne tattt pengene til "kunst" folka og "kirken" så hadde vi fått "gratis" NRK

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2019/Dokumenter1/Fagdepartementenes-proposisjoner/Kulturdepartementet-KD/Prop-1-S-/Del-1-Innledning-/2-Oversikt-over-budsjettforslaget-for-2019-/

Men det kan vi ikke, for disse kunst greiene til eliten, de er viktig for å: Kunst og kultur er ytringer med samfunnsbyggende kraft, og kulturpolitikken skal være fundert på ytringsfrihet og toleranse

Grunnlovens overordnete formål i § 2 om å «sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene» skal også ligge til grunn for statens støtte til tros- og livssynsrelatert virksomhet. Regjeringen vil føre en helhetlig og aktiv tros- og livssynspolitikk.

Det er altså en menneskerett, å få staten, til å finansiere folks "livssyn" ? Javel, ok, nei da har jeg ingenting å si da får det være sån da kan ikke bryte folks menneskerett til at staten skal sponse "religion" og "kunst".

 

Lykke til Norge i 2019

Anonymkode: 56143...afd

 

Staten gir jo stipend til 3 av de som skapte forestillingen som hang ut Wara og dyttet samboeren hans inn i galskap.

 

Men venstreekstremisme er jo ikke så farlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne tattt pengene til "kunst" folka og "kirken" så hadde vi fått "gratis" NRK

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2019/Dokumenter1/Fagdepartementenes-proposisjoner/Kulturdepartementet-KD/Prop-1-S-/Del-1-Innledning-/2-Oversikt-over-budsjettforslaget-for-2019-/

Men det kan vi ikke, for disse kunst greiene til eliten, de er viktig for å: Kunst og kultur er ytringer med samfunnsbyggende kraft, og kulturpolitikken skal være fundert på ytringsfrihet og toleranse

Grunnlovens overordnete formål i § 2 om å «sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene» skal også ligge til grunn for statens støtte til tros- og livssynsrelatert virksomhet. Regjeringen vil føre en helhetlig og aktiv tros- og livssynspolitikk.

Det er altså en menneskerett, å få staten, til å finansiere folks "livssyn" ? Javel, ok, nei da har jeg ingenting å si da får det være sån da kan ikke bryte folks menneskerett til at staten skal sponse "religion" og "kunst".

 

Lykke til Norge i 2019

Anonymkode: 56143...afd

Må bare si : du forklarer dette så riktig. Det virker som om staten har en menneskerett til å finansiere folks livssyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 29.3.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittslønnen er vel 550'000 i Norge, litt mer progressivt enn makstak på 350'000 kunne dermed forsvares mener jeg, den 10 mill greia var ment mer som et ekstremt eksempel, en 600k+ = 2500 f.eks kunne forsvart 150k-250k = 600 el.l, tiper jeg. (...) 

Jeg synes det er en relevant betraktning.

Andre fellesgoder finansieres gjennom skatt hvor de rikeste betaler prosentvis mer enn de fattigste. En som tjener 10 mill betaler kanskje 50x mer skatt enn en som tjener 220 tusen.

Jeg forstår godt at @butterfly ikke blir glad for å få en ekstraregning på 1400 når hun sliter sånn med økonomien.  Før kunne hun velge det bort. Det er litt rart å se hvor sjokkerte folk blir av at noen ikke ser på NRK. I Kina er det nok uhørt å ikke se statskanalen, men vi bor tross alt i Norge.😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det er en relevant betraktning.

Andre fellesgoder finansieres gjennom skatt hvor de rikeste betaler prosentvis mer enn de fattigste. En som tjener 10 mill betaler kanskje 50x mer skatt enn en som tjener 220 tusen.

Jeg forstår godt at @butterfly ikke blir glad for å få en ekstraregning på 1400 når hun sliter sånn med økonomien.  Før kunne hun velge det bort. Det er litt rart å se hvor sjokkerte folk blir av at noen ikke ser på NRK. I Kina er det nok uhørt å ikke se statskanalen, men vi bor tross alt i Norge.😛

Ja det er penger kastet ut vinduet for meg. :) . Jeg har andre alternativer hvor jeg kan få med meg nyheter uten å betale. Dersom man kan velge mellom å spare penger i en vanskelig økonomisk situasjon eller å bruke dem på NRK så er det opplagt hva som er det beste for helsen og velbehaget :) . En tannlegetime er viktigere for meg enn NRK. Behandling pga dårlig syn (øyne) er også viktigere, vil jeg tro. Dette dekker ikke staten. Og det er jo ikke bare NRK som dekker nyheter for Norge og hele verden eller dekker NRK nyheter som man ikke får med seg på andre kanaler? 😂😀

Ja du er inne på det gargamel. Det er sant. Forstår ikke hvorfor det er så krise at jeg ikke ser på NRK liksom. Ja vi lever i Norge :)

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Ja det er penger kastet ut vinduet for meg. :) . Jeg har andre alternativer hvor jeg kan få med meg nyheter uten å betale. Dersom man kan velge mellom å spare penger i en vanskelig økonomisk situasjon eller å bruke dem på NRK så er det opplagt hva som er det beste for helsen og velbehaget :) . En tannlegetime er viktigere for meg enn NRK. Og det er jo ikke bare NRK som dekker nyheter for Norge og hele verden eller dekker NRK nyheter som man ikke får med seg på andre kanaler? 😂😀

Ja du er inne på det gargamel. Det er sant. Forstår ikke hvorfor det er så krise at jeg ikke ser på NRK :)

Jeg forstår argumentet med at du verdsetter en tannlegetime høyere enn NRK når du har så knapt med penger. Men at du som voksen ikke anerkjenner verdien av de dokumentarprogrammene, debattprogrammene og den nyhetsformidlingen NRK har, det forstår jeg ikke. 

Selv synes jeg også at det er mange gode dramaserier der, både selvproduserte og innkjøpte, men det er underordnet punktene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
13 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg forstår argumentet med at du verdsetter en tannlegetime høyere enn NRK når du har så knapt med penger. Men at du som voksen ikke anerkjenner verdien av de dokumentarprogrammene, debattprogrammene og den nyhetsformidlingen NRK har, det forstår jeg ikke. 

Selv synes jeg også at det er mange gode dramaserier der, både selvproduserte og innkjøpte, men det er underordnet punktene over.

Jeg har ingen interesse av NRK. Har mer enn nok andre ting å tenke på enn NRK. Og det er langt viktigere for livet mitt. Så om jeg kan velge: NRK eller å se gratis nyheter på andre steder? Ja da velger jeg det rimeligste alternativet. 

For å sette det litt på spissen. Dersom en person som er fattig og sliter med å få mat / skaffe penger/ jobb osv i Afrika. Hadde det vært sprøtt om vedkommende ville bruke de usle pengene hun / han fikk på NRK fremfor å ha et helsebra levesett med mat på bordet og de viktige behovene? Er NRK viktigere enn mat / og viktige helsebehov? Nå satt jeg det på spissen men jeg sliter med å betale viktige ting også. Greit at mange i Norge har det lettere økonomisk sånn sett, men mener at fokuset bør gå mer på hele folkets beste fremfor å påtvinge noen en slik NRK skatt når de har annet å sette fokus på. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Etter min mening burde NRK tatt hensyn til hele folket og heller kjørt på med betalings-TV for de som ønsker å se på NRK / eller ønsker å bruke penger på NRK. Dette beviser bare at de ikke tenker på at noen har annet langt viktigere å bruke penger på. Men det er desverre slik at NRK har makten. Og jeg må bare føye meg etter kravene deres. 

Til dere som ikke forstår meg: ville dere brukt penger på NRK om dere slet økonomisk og snudde hver krone? Altså dersom dere fikk valg om å betale for NRK eller se på nyheter gratis andre steder? Jeg har bare helt imot måten NRK presser seg inn på, derfor interesserer ikke kanalen meg. Blir imot den. Er nok av de som tar til tårene når lisensen kom i posten også. Ikke rart. Det er mye penger. 

Men jeg vet jeg må betale for en kanal som jeg ikke liker politikken til  og jeg har ikke valget. Men jeg kunne ønske NRK løste dette på annen måte fremfor å kreve penger inn av alle. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endelig en utgift som ikke slår uheldig ut for single. Som regel må de jo betale det dobbelte av hva par gjør. 

Anonymkode: 4dec6...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thebutterfly skrev:

 

Til dere som ikke forstår meg: ville dere brukt penger på NRK om dere slet økonomisk og snudde hver krone? Altså dersom dere fikk valg om å betale for NRK eller se på nyheter gratis andre steder? Jeg har bare helt imot måten NRK presser seg inn på, derfor interesserer ikke kanalen meg. Blir imot den. Er nok av de som tar til tårene når lisensen kom i posten også. Ikke rart. Det er mye penger. 

 

Med fare for å gjenta: Jeg har full forståelse for at du av økonomiske grunner ikke ønsker å prioritere tilgang til NRK. Det jeg ikke forstår er det du sier om at NRK er dårlig og unødvendig, og at andre kanaler er bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
1 time siden, Xtra skrev:

Med fare for å gjenta: Jeg har full forståelse for at du av økonomiske grunner ikke ønsker å prioritere tilgang til NRK. Det jeg ikke forstår er det du sier om at NRK er dårlig og unødvendig, og at andre kanaler er bedre. 

Jeg er også imot måten NRK opererer på. Har aldri likt programmene på kanalen. Men mest av alt er det en kanal som jeg synes dårlig om pga måten de presser seg på folk. Nå skal ikke jeg gjenta mine meninger og forklaringer om det mer. Men tror dere forstår hva jeg mener. Og spesiellt pga økonomi så er jeg enda mer skuffet over NRK sin måte å kreve inn penger på av alle. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Jeg er også imot måten NRK opererer på. Har aldri likt programmene på kanalen. Men mest av alt er det en kanal som jeg synes dårlig om pga måten de presser seg på folk. Nå skal ikke jeg gjenta mine meninger og forklaringer om det mer. Men tror dere forstår hva jeg mener. Og spesiellt pga økonomi så er jeg enda mer skuffet over NRK sin måte å kreve inn penger på av alle. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener, nei, men det er greit, vi er vel bare uenige her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...