Gå til innhold

Hva synes du om den nye NRK skatten? Her kan du se hvor mye du må betale.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med skatt som går til kirken, muslimske menigheter, operaen, symfoniorkeste, teatre, kunstnere og norsk film?

I en TMS-gallupundersøkelse gjort for et par år siden svarte hele 84 prosent at de mener at NRK er viktig for samfunnet. Du tenker noe kort, og klarer ikke se helten.

 

Anonymkode: b0baf...bd1

Jeg mener at trossamfunn kan stå for sin egen økonomi, operaen kunne vi klart oss fint uten, teatre, kunstnere og norsk film kan få seg sponsorer som alle andre som trenger penger til et prosjekt.  Men om vi så har en post på budsjettet til kultur og religion, noe som er helt greit for meg, så får NRK gå inn i den posten og dele de kronene som er der, også kan de 84% som tydeligvis mener NRK er viktig for samfunnet, betale for å ha NRK. Så kan vi som ikke har TV, og som klarer oss fint uten NRK, få slippe å betale. Det er jo ingen som tvinger meg til å kjøpe billett til et teaterstykke jeg ikke skal se. Men jeg skal tvinges til å bidra like mye som de 84% som har glede av NRK, uten at jeg engang benytter meg av tilbudet.

Du tenker ikke så altfor langt du heller, merker jeg ;) Er det noe vi trenger, er det frihet til å velge selv hvilken nyhetskilde vi vil benytte oss av. Vi trenger ikke en statlig styrt kanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thebutterfly
22 minutter siden, Trine skrev:

Jeg mener at trossamfunn kan stå for sin egen økonomi, operaen kunne vi klart oss fint uten, teatre, kunstnere og norsk film kan få seg sponsorer som alle andre som trenger penger til et prosjekt.  Men om vi så har en post på budsjettet til kultur og religion, noe som er helt greit for meg, så får NRK gå inn i den posten og dele de kronene som er der, også kan de 84% som tydeligvis mener NRK er viktig for samfunnet, betale for å ha NRK. Så kan vi som ikke har TV, og som klarer oss fint uten NRK, få slippe å betale. Det er jo ingen som tvinger meg til å kjøpe billett til et teaterstykke jeg ikke skal se. Men jeg skal tvinges til å bidra like mye som de 84% som har glede av NRK, uten at jeg engang benytter meg av tilbudet.

Du tenker ikke så altfor langt du heller, merker jeg ;) Er det noe vi trenger, er det frihet til å velge selv hvilken nyhetskilde vi vil benytte oss av. Vi trenger ikke en statlig styrt kanal.

Jeg er helt enig i det du skriver her Trine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Det er jo ingen som tvinger meg til å kjøpe billett til et teaterstykke jeg ikke skal se.

Operaen og mange teatre subsidieres av staten for at billettprisene skal være på et nivå som gjør at ikke bare de aller rikeste kan gå dit.

Anonymkode: 2da8f...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trine skrev:

Jeg mener at trossamfunn kan stå for sin egen økonomi, operaen kunne vi klart oss fint uten, teatre, kunstnere og norsk film kan få seg sponsorer som alle andre som trenger penger til et prosjekt.  Men om vi så har en post på budsjettet til kultur og religion, noe som er helt greit for meg, så får NRK gå inn i den posten og dele de kronene som er der, også kan de 84% som tydeligvis mener NRK er viktig for samfunnet, betale for å ha NRK. Så kan vi som ikke har TV, og som klarer oss fint uten NRK, få slippe å betale. Det er jo ingen som tvinger meg til å kjøpe billett til et teaterstykke jeg ikke skal se. Men jeg skal tvinges til å bidra like mye som de 84% som har glede av NRK, uten at jeg engang benytter meg av tilbudet.

Du tenker ikke så altfor langt du heller, merker jeg ;) Er det noe vi trenger, er det frihet til å velge selv hvilken nyhetskilde vi vil benytte oss av. Vi trenger ikke en statlig styrt kanal.

NRK er ikke statlig styrt, men statlig finansiert, det er en viktig forskjell. De lager radio, TV, og nyheter på nett. De må levere værmelding (laget bl.a. Yr-appen sammen med Meteorologisk Institutt), norskspråklig drama og ikke minst barne-TV (ikke bare amerikansk tegnefilm med dubbing), tegnspråk-nyheter, samisk, nynorsk. De har finansiering av staten og går ikke konkurs, slik at vi kan få viktig nyheter i en evt. krisesituasjon. I tillegg lager de generell underholdning, debatter osv., og har svært høye seertall på dette. Alt dette er det mange nok som syns er viktig, til at det er slik det er -i et demokrati.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Thebutterfly skrev:

Jeg er helt enig i det du skriver her Trine. 

Vi betaler da alle skatt til en masse vi selv ikke er interessert i/tjenester vi selv ikke benytter, enten det nå går til Kirken eller andre religiøse formål, operaen, teater, biblioteker, pressestøtte, overføringer til kollektivtrafikken eller for den saks skyld foreldrepermisjon, bostøtte og uføretrygd. 

Du ignorerer det samfunnsansvaret som NRK har. Det samfunnsansvaret kunne ikke blitt ivaretatt om de skulle vært fullfinansiert via reklame eller bare de som "vil se". Det er faktisk et poeng å ha en kanal som er demokratisk styrt, slik at vi ikke blir avhengige av kanaler eid av milliardærer. NRK er som BBC i Storbritannia, SVT i Sverige, DR i Danmark, osv. Og NRK er langt mer enn bare TV, vi har en mengde radiokanaler (bare P2 er verdt lisensen/skatten), masse gode podcaster, og også nett-tjenester som yr.no som er delvis finansiert av NRK. 

Media-eierskap rundt om kring i verden konsentreres stadig om færre og færre eiere. Det er viktig med et uavhengig ikke kommersielt kringkastingsselskap. Du er merkelig lite opplyst om hvilken funksjon NRK faktisk har i det samfunnet du lever i.
 

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Trine skrev:

Jeg mener at trossamfunn kan stå for sin egen økonomi, operaen kunne vi klart oss fint uten, teatre, kunstnere og norsk film kan få seg sponsorer som alle andre som trenger penger til et prosjekt.  Men om vi så har en post på budsjettet til kultur og religion, noe som er helt greit for meg, så får NRK gå inn i den posten og dele de kronene som er der, også kan de 84% som tydeligvis mener NRK er viktig for samfunnet, betale for å ha NRK. Så kan vi som ikke har TV, og som klarer oss fint uten NRK, få slippe å betale. Det er jo ingen som tvinger meg til å kjøpe billett til et teaterstykke jeg ikke skal se. Men jeg skal tvinges til å bidra like mye som de 84% som har glede av NRK, uten at jeg engang benytter meg av tilbudet.

Du tenker ikke så altfor langt du heller, merker jeg ;) Er det noe vi trenger, er det frihet til å velge selv hvilken nyhetskilde vi vil benytte oss av. Vi trenger ikke en statlig styrt kanal.

Vi betaler da alle skatt til en masse vi selv ikke er interessert i/tjenester vi selv ikke benytter, enten det nå går til Kirken eller andre religiøse formål, operaen, teater, biblioteker, pressestøtte, overføringer til kollektivtrafikken eller for den saks skyld foreldrepermisjon, bostøtte og uføretrygd. 

Du ignorerer det samfunnsansvaret som NRK har. Det samfunnsansvaret kunne ikke blitt ivaretatt om de skulle vært fullfinansiert via reklame eller bare de som "vil se". Det er faktisk et poeng å ha en kanal som er demokratisk styrt, slik at vi ikke blir avhengige av kanaler eid av milliardærer. NRK er som BBC i Storbritannia, SVT i Sverige, DR i Danmark, osv. Og NRK er langt mer enn bare TV, vi har en mengde radiokanaler (bare P2 er verdt lisensen/skatten), masse gode podcaster, og også nettjenester som yr.no som er delvis finansiert av NRK. 

Media-eierskap rundt om kring i verden konsentreres stadig om færre og færre eiere. Det er viktig med et uavhengig ikke kommersielt kringkastingsselskap. Du er merkelig lite opplyst om hvilken funksjon NRK faktisk har i det samfunnet du lever i.
 

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 4/1/2019 at 8:29 AM, Thebutterfly said:

Jeg har ingen interesse av NRK. Har mer enn nok andre ting å tenke på enn NRK. Og det er langt viktigere for livet mitt. Så om jeg kan velge: NRK eller å se gratis nyheter på andre steder? Ja da velger jeg det rimeligste alternativet. 

For å sette det litt på spissen. Dersom en person som er fattig og sliter med å få mat / skaffe penger/ jobb osv i Afrika. Hadde det vært sprøtt om vedkommende ville bruke de usle pengene hun / han fikk på NRK fremfor å ha et helsebra levesett med mat på bordet og de viktige behovene? Er NRK viktigere enn mat / og viktige helsebehov? Nå satt jeg det på spissen men jeg sliter med å betale viktige ting også. Greit at mange i Norge har det lettere økonomisk sånn sett, men mener at fokuset bør gå mer på hele folkets beste fremfor å påtvinge noen en slik NRK skatt når de har annet å sette fokus på. 

Vi kommer til å betale litt mer enn vi gjør i dag, tror jeg.

Det gjør jeg gladelig, for å slippe å få en kanal full med reklameavbrudd for hvert kvarter med film og som ellers fylles opp med programmer om bloggere, åndenes makt, paradise hotel og eviglange repetisjoner av serier som de tror at de fleste vil se på. Jeg ser nesten bare på NRK og DR når jeg skal se på TV fordi de lager bra programmer

Anonymkode: ec47b...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer til å betale litt mer enn vi gjør i dag, tror jeg.

Det gjør jeg gladelig, for å slippe å få en kanal full med reklameavbrudd for hvert kvarter med film og som ellers fylles opp med programmer om bloggere, åndenes makt, paradise hotel og eviglange repetisjoner av serier som de tror at de fleste vil se på. Jeg ser nesten bare på NRK og DR når jeg skal se på TV fordi de lager bra programmer

Anonymkode: ec47b...829

Kos dere. Jeg er ihvertfall helt uinteressert i det. Fint for dere som er interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig rart og påfallende at man ønsker å bruke offentlige ressurser på sånt som folk kan ordne opp i selv om de har lyst. Bare underlig. Hva kan stå bak. Man bare grøsser.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig rart og påfallende at man ønsker å bruke offentlige ressurser på sånt som folk kan ordne opp i selv om de har lyst. Bare underlig. Hva kan stå bak. Man bare grøsser.

For eksempel hva da kan folk ordne opp i selv?

Anonymkode: 2da8f...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva man vil eie eller leie av media.Man bruker offentlige ressurser på så mye rart i dag synes jeg. Enkelte mennesker står ikke tilbake for noe virker det som for å tvinge sine budskap på andre sjanseløse individer.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte av oss står kan skje for valg av musikken i vårt bosted selv eller utøver selv hva vi trenger av musikk. Gjelder mange tror jeg.

Bare ett eksempel.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva man vil eie eller leie av media.Man bruker offentlige ressurser på så mye rart i dag synes jeg.

1700 kr i året er ikke mye for alt fra NRK. Trodde du likte radioen deres. I land der alt er privat er det bare musikk og reklame i radio.

Anonymkode: 2da8f...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For ikke å snakke om all den utbedte reklamen og politisk ren svada.

Jeg tolerere all musikk men ønsker ikke å høre på og  betale for alt. Slik er det.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For ikke å snakke om all den utbedte reklamen og politisk ren svada. 

Jeg tolerere all musikk men ønsker ikke å høre på og  betale for alt. Slik er det

Har du vært i land uten statsfinansiert radio og hørt hvor mye reklame det er der.

Anonymkode: 2da8f...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt synes jeg ikke man skal bruke svært knappe offentlige ressurser på nei. Understøtte de utvalgtes arbeidsplasser og liv.Håper det finnes politikere som vil det annerledes.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎01‎.‎04‎.‎2019 den 17.26, laban skrev:

 

Jeg skrev jo at jeg aksepterer systemet, selv om det har forandret seg mange ganger både til fordel og ulempe for meg og alle de andre, i årenes løp. Jeg tok euendomsskatten som eksempel på at det ikke bare er NRK som er ond og påfører folk en uventet regning.

Alle typer endringer vil slå ut urettferdig for noen. Min inngangsbillett til boligmarkedet var lavere enn den ville vært i dag, samtidig betalte jeg over 4000 kr pr mnd for barnehageplass til den eldste (og 4000 kr for nesten 30 år siden var atskillig mer enn det er i dag). Vår yngste fikk ett år med makspris, så doblet de prisen på SFO da han begynte der, fordi maksprisen førte til så reduserte inntekter. Ingen vinner i alle slike runder med endringer.

Noen begeistring for utviklingen i boligprisene i byene tror jeg det er et fåtall vanlige folk som føler.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de ikke kunne økt skattesatsene på inntekt og formue, fremfor å innføre en helt egen skatt.

NRK-skatten gjør bare systemet mer komplisert og mindre rettferdig. I motsetning til barnehage og SFO er den også uunngåelig. Man bør tenke seg om før man legger en uunngåelig utgift på de med dårligst råd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1700 kr i året er ikke mye for alt fra NRK. Trodde du likte radioen deres. I land der alt er privat er det bare musikk og reklame i radio.

Anonymkode: 2da8f...227

I hvilke land er det bare musikk og reklame i radio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Gargamel skrev:

I hvilke land er det bare musikk og reklame i radio?

Sikkert noen raske nyheter også. Men mye reklame, musikk og skvalder i land der alt er privat. Italia foreks.

Anonymkode: 2da8f...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...