Gå til innhold

Hva synes du om den nye NRK skatten? Her kan du se hvor mye du må betale.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

NRK er i grunn ganske dårlig tv. Særlig dette kraftpatriotiske langrenns  hysteriet kan jeg spare meg for.

 

Hadde jeg kunne velge å ikke betale noe og da ikke fått tilgang til NRK så hadde jeg valgt å ikke betale. Så jeg skjønner the Butterfly veldig godt.

 

Men jeg er i allefall glad for at det nå bare blir halv pris.

 

Og jeg synes ikke nyhetene er balansert nok heller. Som under flykningekrisen. Det var stor manko på kritisk journalistikk, eller i det minste noe som kunne minne om balansert dekning.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
1 time siden, laban skrev:

Det er ikke i måneden, men i året. 1700, ikke 1600. Det blir 142 kr i måneden. Det har vært mange skatteendringer i årenes løp som har gjort langt større utslag enn det.

Det blir litt feil å påstå at det er NRK som opererer slik eller sånn. Det er en statlig virksomhet som finansieres gjennom skatt, men av historiske årsaker er den nå gjort ekstra synlig - og mange vil mene at det nye systemet er mer rettferdig enn lisensen var.

Vi har fått en annen "nyvinning" som heter eiendomsskatt på 8000 i året etter at vi omsider var ferdige med boliglånet, altså 4000 på hver inntekt, hvis man skal regne på tilsvarende måte som "lisensskatten". Det utgjør 334 kr pr person med inntekt pr måned. Jeg skal love deg at jeg ikke er så begeistret for den regningen, og jeg kunne sikkert finne noe de pengene går til, som jeg personlig liker langt mindre enn NRKs virksomhet. (Og nei, vi bor ikke formidabelt, men i en nesten 60 år gammel rekkehusleilighet.) Likedan med all annen skatt - det er mye annet jeg kunne tenkt meg å bruke de pengene på, enn mange av de formålene som får penger fra stat og kommune. Men jeg aksepterer systemet.  

Kommersielle TV-kanaler er gratis fordi de får lov til å pepre seerne med reklame. Så kan man jo tenke litt over hvor de som  kjøper TV-reklame, får pengene sine fra.

Formue (inkludert eiendom) og inntekt sier til sammen det meste om evnen til å betale skatt. Skatten på inntekt er sterkt progressiv, og formueskatt er i det minste proporsjonalt med formuen.

Jeg synes det er usosialt å innføre en obligatorisk skatt med flatt kronebeløp fra 350 000 og oppover. Altså at det du tjener over 350 000 er skattefritt. I tillegg blir skattesystemet mer komplisert. Er det veien å gå når man innfører nye skatter, eller er det et skritt i feil retning?

For meg personlig kunne de gjerne overført denne modellen til alle fellesgoder, så jeg burde kanskje vært lur og holdt kjeft. 

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Vi har fått en annen "nyvinning" som heter eiendomsskatt på 8000 i året etter at vi omsider var ferdige med boliglånet

1 time siden, laban skrev:

Jeg skal love deg at jeg ikke er så begeistret for den regningen

Hvor mye fikk du i fradrag på skatten hvert år da tidligere for renteutgifter og slikt (evt om du er i storby, hvor mye av prisveksten i din bolig er som følge av boligpolitikken i området ditt også.....), som boligeier tipper jeg du er ganske begeistret for systemet, selv med eiendomsskatten, du kom nok godt i pluss totalt sett på boligpolitikken (på bekostning av andre...) så akuratt på den fronten får ikke boligeiere mye sympati fra meg altså :) 

Men on topic ish, jeg tror det er et problem at så mange jobber i eller er avhengig av staten,i et flertallstyranni system, hvor de fleste er avhengig av staten, fører til at en bruker stemmeretten sin på større stat og den eser ut og det blir Venezuela til slutt, imho. Men sånn er vel demokratiene, er vel ikke mye å få gjort med det er bare å bli med på turen i dass og håpe på at en får en tidlig naturlig avgang :P 

 

Lykke til, Norge 

Anonymkode: 56143...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gargamel skrev:

Formue (inkludert eiendom) og inntekt sier til sammen det meste om evnen til å betale skatt

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

som boligeier tipper jeg du er ganske begeistret for systemet, selv med eiendomsskatten

Jeg skrev jo at jeg aksepterer systemet, selv om det har forandret seg mange ganger både til fordel og ulempe for meg og alle de andre, i årenes løp. Jeg tok euendomsskatten som eksempel på at det ikke bare er NRK som er ond og påfører folk en uventet regning.

Alle typer endringer vil slå ut urettferdig for noen. Min inngangsbillett til boligmarkedet var lavere enn den ville vært i dag, samtidig betalte jeg over 4000 kr pr mnd for barnehageplass til den eldste (og 4000 kr for nesten 30 år siden var atskillig mer enn det er i dag). Vår yngste fikk ett år med makspris, så doblet de prisen på SFO da han begynte der, fordi maksprisen førte til så reduserte inntekter. Ingen vinner i alle slike runder med endringer.

Noen begeistring for utviklingen i boligprisene i byene tror jeg det er et fåtall vanlige folk som føler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen liker å betale for noe de ikke trenger ,men kanskje vanskelig å gjøre det annerledes for så mange ville valgt det bort av flere årsaker.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen liker å betale for noe de ikke trenger ,men kanskje vanskelig å gjøre det annerledes for så mange ville valgt det bort av flere årsaker.

Anonymkode: 24d09...803

Det skjer ofte i varehandelen på detaljistledd at man må betale for noe man kanskje ikke akkurat da trenger. Såsom skaft til en feiekost for eksempel. Man betaler full pris selv om man bare trenger kosten og har skaft hjemme.

Men dette er økonomiske tenkemåter som ikke har vært vanlige i statlig regi. For eksempel alderspensjon. Man kan ikke betale inn større beløp enn det til åtte for å oppnå høyere pensjon selv om man har lavere lønn som aktiv i arbeidslivet for eksempel.

Det er økonomisk tenkemåte som er tilpasset hyllevareprodukter av datasystemer tror jeg. De er bygget opp som et supermarked.

Kanskje  fordi noen ( de som tjener på det eller er ledende flinle menneser eller politikere eller " de som bestemmer" ellrr myndighetene)ønsker at datasystemer over hele verden skal kunne " snakke sammen". om globale problemer?????

 

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det skjer ofte i varehandelen på detaljistledd at man må betale for noe man kanskje ikke akkurat da trenger. Såsom skaft til en feiekost for eksempel. Man betaler full pris selv om man bare trenger kosten og har skaft hjemme.

Men dette er økonomiske tenkemåter som ikke har vært vanlige i statlig regi. For eksempel alderspensjon. Man kan ikke betale inn større beløp enn det til åtte for å oppnå høyere pensjon selv om man har lavere lønn som aktiv i arbeidslivet for eksempel.

Det er økonomisk tenkemåte som er tilpasset hyllevareprodukter av datasystemer tror jeg. De er bygget opp som et supermarked.

Kanskje  fordi noen ( de som tjener på det eller er ledende flinle menneser eller politikere eller " de som bestemmer" ellrr myndighetene)ønsker at datasystemer over hele verden skal kunne " snakke sammen". om globale problemer?????

 

Anonymkode: 24d09...803

Man tar selvsagt med seg skaftet.

Anonymkode: 24d09...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Tror alle er enige om at skole, barnehager og sykehus er viktigere enn NRK. Meningen var ikke å stille disse tjenestene opp mot hverandre, men å illustrere at det er mange tjenester fra staten man som skattebetaler er med på å dekke uten at man benytter seg av dem.  Vi har et gedigent spleiselag, der alle i utgangspunktet betaler etter evne og får etter behov (om dette gjøres helt rettferdig er et helt annet politisk spørsmål). 


Men da kan man heller sammenligne det med andre unyttige skatter. Når man forsvarer skatt til NRK med at man skatter for skole selv om man ikke bruker den, mener jeg man ikke har noe argument for NRK-skatt. Jeg skriver ikke dette fordi du dro den sammenligningen, men fordi det var det Grande klarte å gulpe opp da hun forsvarte det nye systemet. At man skatter for skole og bruker norsk. Vi hadde nok fint klart å snakke norsk uten NRK. Jeg klarer ikke finne et eneste godt argument for å ha NRK.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
9 timer siden, Gargamel skrev:

Ja, man kan virkelig lure på hvorfor staten støtter religion. Det må gå an å på Gud uten å få betalt for det.

Man kan også lure på hvorfor staten støtter papiraviser, men ikke nettbaserte aviser. Det burde vært motsatt for miljøet sin del.

Det er faktisk sant. Det må gå ann å nå gud uten betaling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
7 timer siden, Worrysome plenty skrev:

NRK er i grunn ganske dårlig tv. Særlig dette kraftpatriotiske langrenns  hysteriet kan jeg spare meg for.

 

Hadde jeg kunne velge å ikke betale noe og da ikke fått tilgang til NRK så hadde jeg valgt å ikke betale. Så jeg skjønner the Butterfly veldig godt.

 

Men jeg er i allefall glad for at det nå bare blir halv pris.

 

Og jeg synes ikke nyhetene er balansert nok heller. Som under flykningekrisen. Det var stor manko på kritisk journalistikk, eller i det minste noe som kunne minne om balansert dekning.

Fint å høre at du forstår mine tanker om NRK. 

Jeg husker da jeg flyttet sammen med min eks. Jeg var bare i slutten av tenårene den gangen og hadde ikke lagt meg opp en såpass klar og sterk mening om NRK den gangen. Men min eks var like irritert på NRK som jeg er nå  Jeg forsto den gang ikke hvorfor han irriterte seg over NRK. Men nå ser jeg det selv. Og NRK er ganske dårlig TV også. Helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt noen traumatiske barndomsopplevelser med NRK (Pomel og Plit kanskje) som gjør at det hater dem sånn?

Anonymkode: b0baf...bd1

Hahaha den var morsom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Trine skrev:


Men da kan man heller sammenligne det med andre unyttige skatter. Når man forsvarer skatt til NRK med at man skatter for skole selv om man ikke bruker den, mener jeg man ikke har noe argument for NRK-skatt. Jeg skriver ikke dette fordi du dro den sammenligningen, men fordi det var det Grande klarte å gulpe opp da hun forsvarte det nye systemet. At man skatter for skole og bruker norsk. Vi hadde nok fint klart å snakke norsk uten NRK. Jeg klarer ikke finne et eneste godt argument for å ha NRK.

 

Hva med skatt som går til kirken, muslimske menigheter, operaen, symfoniorkeste, teatre, kunstnere og norsk film?

I en TMS-gallupundersøkelse gjort for et par år siden svarte hele 84 prosent at de mener at NRK er viktig for samfunnet. Du tenker noe kort, og klarer ikke se helten.

 

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Fint å høre at du forstår mine tanker om NRK. 

Jeg husker da jeg flyttet sammen med min eks. Jeg var bare i slutten av tenårene den gangen og hadde ikke lagt meg opp en såpass klar og sterk mening om NRK den gangen. Men min eks var like irritert på NRK som jeg er nå  Jeg forsto den gang ikke hvorfor han irriterte seg over NRK. Men nå ser jeg det selv. Og NRK er ganske dårlig TV også. Helt enig med deg. 

Hvordan vet du at NRK er dårlig TV når du ikke ser på det, ikke engang har TV selv? Høres veldig rart ut. 

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med skatt som går til kirken, muslimske menigheter, operaen, symfoniorkeste, teatre, kunstnere og norsk film?

I en TMS-gallupundersøkelse gjort for et par år siden svarte hele 84 prosent at de mener at NRK er viktig for samfunnet. Du tenker noe kort, og klarer ikke se helten.

 

Anonymkode: b0baf...bd1

NRK er ikke viktig for alle i samfunnet. Overhodet ikke. Vi er de som lever fint og bra uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at NRK er dårlig TV når du ikke ser på det, ikke engang har TV selv? Høres veldig rart ut. 

Anonymkode: b0baf...bd1

Har sett innom programmene og det var gørr kjedelig så jeg valgte istedet TV2 sumo for en periode. Da kunne jeg melde meg inn og ut når jeg ville. Ingen tvang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Thebutterfly skrev:

NRK er ikke viktig for alle i samfunnet. Overhodet ikke. Vi er de som lever fint og bra uten. 

Deg som person er ikke det samme som samfunnet. Du ser ikke lenger enn din egen nesetipp og klarer overhodet ikke se helheten.

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Thebutterfly skrev:

NRK er ikke viktig for alle i samfunnet. Overhodet ikke. Vi er de som lever fint og bra uten. 

Du svarte ikke på hva du mener om skatten som går til kirken, muslimske menigheter, operaen, symfoniorkeste, teatre, kunstnere og norsk film.

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Har sett innom programmene og det var gørr kjedelig så jeg valgte istedet TV2 sumo for en periode. 

Javel, du er sikkert en av dem som ikke leser bøker heller.

Anonymkode: b0baf...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg som person er ikke det samme som samfunnet. Du ser ikke lenger enn din egen nesetipp og klarer overhodet ikke se helheten.

Anonymkode: b0baf...bd1

Jeg kjenner ganske mange personer som ikke liker NRK sine programmer pluss måten de presser på folk kanalen på. Dette er ganske mange. Ikke få personer.

Synes det er skummelt når folk skriver slik som deg til meg pga jeg ikke liker NRK. Jeg må jo få lov å ikke like kanalen.  Det betyr ikke at det er noe galt og det betyr heller ikke at jeg ikke klarer å se helheten. 

Jeg respekterer at du og flere her inne elsker NRK. Men jeg skriver bare min personlige mening om NRK. Den må jeg få ha. Noen liker daim sjokolade og noen liker snickers.  Og noen liker ikke sjokolade i det hele tatt. Blir man presset på å betale for en sjokolade man ikke liker så blir man litt skuffet. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å akseptere at slik er systemet bygget. Altså angående NRK. 

Da jeg sa opp TV lisensen fordi jeg ikke hadde tilgang til verken TV eller TV kanaler lenger så tok det 4 år før jeg fikk det igjennom. Jeg betalte i 4 år for NRK uten å ha tilgang. Cirka 3000 kr i året. Det var en kamp om å få si de opp. Men tilslutt var det en som aksepterte oppsigelsen. Og da ble jeg glad. For det er kjipt å betale for noe en ikke benytter seg av/ og ikke har tilgang til. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Så jeg har betalt ca 12 000 kroner til NRK over 4 år uten å ha verken TV eller kanaltilgang.  Det er mye penger. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...