Gå til innhold

Amerikanske tilstander i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vil faktisk si det så sterkt at jeg tror bare man kan avskrive den helsehjelpen man snakker så varmt om her i landet. Den er ikke fungerende for store grupper mennesker. Spesielt uføre, kronisk syke og psykisk lidelelser og store grupper eldre.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har svart tidligere men jeg kan uttrykke det kort. Alt trenger man ikke av ødelagte liv.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svart tidligere

Ja, du har skrevet en tredjedel av innleggene i tråden.

På ‎28‎.‎04‎.‎2019 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Jeg vil faktisk si det så sterkt at jeg tror bare man kan avskrive den helsehjelpen man snakker så varmt om her i landet.

Snakkes varmt om? Jeg for min det tror mange blir unødig skeptiske til helsevesenet, fordi det klages konstant i alle "kanaler" og fordi kravene våre er skyhøye. Selvfølgelig er det mye som kan forbedres, men det er også svært mange som får nesten gratis helsehjelp her i landet. Det er manglene det fokuseres på i media, ikke alt det som går (omtrent) som det skal.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt trenger man ikke av ødelagte liv.

Nei, det vil nok de fleste være enige i. Men vi har også et visst ansvar for livene våre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎04‎.‎2019 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Jeg vil faktisk si det så sterkt at jeg tror bare man kan avskrive den helsehjelpen man snakker så varmt om her i landet. Den er ikke fungerende for store grupper mennesker. Spesielt uføre, kronisk syke og psykisk lidelelser og store grupper eldre.

Anonymkode: 2b328...af2

For å si det rett ut: Dette er bare tull og syting. Med alle objektive mål har vi en bedre helsetjeneste i dag enn vi noe gang har hatt. Flere får hjelp, de får det raskere, og det koster svært lite for den enkelte syke. Også sammenlignet med andre rike land har vi en førsteklasses helsetjeneste.

Dette til tross, kan en stadig arbeide for å gjøre tjenesten bedre og mer effektiv. Her kan ikke minst de syke bidra ved å møte til oppsatte timer. Utrolig store beløp sløses bort pga "ikke varslet, ikke møtt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Her kan ikke minst de syke bidra ved å møte til oppsatte timer. Utrolig store beløp sløses bort pga "ikke varslet, ikke møtt".

Uten å avsløre for mye, har jeg jobbmessig svært mye å gjøre med dette. Men jeg reagerer på at gebyret for å ikke møte i psykiatrien er halvparten av for somatiske timer, til tross for at det kanskje er her utfordringen er størst med dårlig oppmøte. Dette synes jeg er meget spesiell helsepolitikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette synes jeg er meget spesiell helsepolitikk. 

Dette er vel folk som er "nedsatt" i topplokket, tviler på at det er gebyret som er problemet, heller at folk er psykisk syke av type som ikke er "praktisk" for de rundt dem

At vanlige folk som er friske i hodet ikke møter til en avtalt legetime og ikke gir beskjed er noe litt annet, imho, og der er nok gebyr av høy sats et fornuftig tiltak for å redusere belastningen for samfunnet

Anonymkode: f7e6f...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men jeg reagerer på at gebyret for å ikke møte i psykiatrien er halvparten av for somatiske timer

Dette er stigma av pasienter i psykiatrien. De er så stakkarslige og vi må være varsomme i behandlingen av dem.

De pasientene jeg kjenner er like godt i stand til å slå nummeret og melde avbud som alle andre. Den bittelille andelen som ikke er det, får uansett ikke noe ekstra krav.

https://www.rbnett.no/ntb/innenriks/2017/12/17/Nesten-27.000-pasienter-har-ikke-m%C3%B8tt-opp-til-time-p%C3%A5-Ahus-i-%C3%A5r-15766460.ece

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Dette er stigma av pasienter i psykiatrien. De er så stakkarslige og vi må være varsomme i behandlingen av dem.

 

Hva med forskjellsbehandlingen av psykisk syke som er innlagt?

Personer som er innlagte ved statlige psykiatriske behandlingsinstitusjoner, får redusert uføretrygd. Det får ikke en pasient innlagt ved et somatisk sykehus.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/03/06/raser-mot-forskjellsbehandling-av-psykisk-syke/

 

Anonymkode: d3e18...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med forskjellsbehandlingen av psykisk syke som er innlagt?

Personer som er innlagte ved statlige psykiatriske behandlingsinstitusjoner, får redusert uføretrygd. Det får ikke en pasient innlagt ved et somatisk sykehus.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2019/03/06/raser-mot-forskjellsbehandling-av-psykisk-syke/

 

Anonymkode: d3e18...edc

Er det sant? Jeg har aldri fått mindre tygd når jeg har vært innlagt, er dette noe nytt?

Oi, så det var etter fire måneder...

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, kupton skrev:

For å si det rett ut: Dette er bare tull og syting. Med alle objektive mål har vi en bedre helsetjeneste i dag enn vi noe gang har hatt. Flere får hjelp, de får det raskere, og det koster svært lite for den enkelte syke. Også sammenlignet med andre rike land har vi en førsteklasses helsetjeneste.

Dette til tross, kan en stadig arbeide for å gjøre tjenesten bedre og mer effektiv. Her kan ikke minst de syke bidra ved å møte til oppsatte timer. Utrolig store beløp sløses bort pga "ikke varslet, ikke møtt".

Jeg jobber der du jobbet. Og jeg spurte en sekretær om oppmøtet har forbedret seg etter at SMS-varslingen kom. Dessverre var det sgs ingen forbedring.. så jeg lurer på om det er manglende motivasjon som er årsaken. Blir pasienten presset til behandling av nav for å få ytelser? Dette er spørsmål jeg stiller meg..

Anonymkode: a0ffe...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vel folk som er "nedsatt" i topplokket, tviler på at det er gebyret som er problemet, heller at folk er psykisk syke av type som ikke er "praktisk" for de rundt dem

At vanlige folk som er friske i hodet ikke møter til en avtalt legetime og ikke gir beskjed er noe litt annet, imho, og der er nok gebyr av høy sats et fornuftig tiltak for å redusere belastningen for samfunnet

Anonymkode: f7e6f...cdb

Det hender man forsover seg. Når man sier unnskyld og rydder opp etter seg er vel ikke det jorden går under.

Alle har så nok med seg selv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir pasienten presset til behandling av nav for å få ytelser?

Ja, noen få. Men jeg tror ikke det forklarer det store "frafallet". Det er nok heller personlighetsfaktorer som er årsaken. I tillegg etterspurte jeg stadig statistikk på frafall fordelt på behandler. Det turte ingen å se på. Det var like vanskelig som når Sylvi etterspør innvandrerregnskap. Jeg har en teori om at det er en sammenheng mellom oppmøte og hvor meningsfull pasienten opplever timene som igjen har sammenheng med behandlerkvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender man forsover seg. Når man sier unnskyld og rydder opp etter seg er vel ikke det jorden går under.

Alle har så nok med seg selv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: 2b328...af2

"De fleste har nok med andres" 

Nils-Fredrik Nielsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

 Det er nok heller personlighetsfaktorer som er årsaken. 

For å kunne snakke om personlighetsfaktorer som årsak til det store "frafallet", så må det vel strengt tatt være de samme som over tid viser et mønster ved å ikke møte? Eller har hver 5. person de samme personlighetsfaktorer? 

Anonymkode: ae84c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å kunne snakke om personlighetsfaktorer som årsak til det store "frafallet", så må det vel strengt tatt være de samme som over tid viser et mønster ved å ikke møte? Eller har hver 5. person de samme personlighetsfaktorer? 

Anonymkode: ae84c...a19

Det er nok en stor del gjengangere som med en del andre lignende saker som: alltid komme for sent, ikke ta med posen etter hunden, ikke møte på dugnad osv osv

Men som ellers tror jeg vi må se etter årsakene på tre områder: Behandlers ferdigheter, tydelighet i avtaler/relasjonen (har også med behandlerferdighet å gjøre) og faktorer hos pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, kupton skrev:

Ja, noen få. Men jeg tror ikke det forklarer det store "frafallet". Det er nok heller personlighetsfaktorer som er årsaken. I tillegg etterspurte jeg stadig statistikk på frafall fordelt på behandler. Det turte ingen å se på. Det var like vanskelig som når Sylvi etterspør innvandrerregnskap. Jeg har en teori om at det er en sammenheng mellom oppmøte og hvor meningsfull pasienten opplever timene som igjen har sammenheng med behandlerkvalitet. 

Det burde etter min mening blitt ført statistikk på det og prøvd å finne årsaken inkl tiltak. 

Anonymkode: a0ffe...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde lite kjemi med min behandler. Hadde svært vanskelig for å betro meg til han, men jeg presset meg selv til å gjøre det og åpne opp fordi jeg selv hadde søkt hjelp og fått den. Jeg visste hvor vanskelig det var å faktisk få hjelp, og da ville jeg ikke kaste bort muligheten. 

Anonymkode: a0ffe...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår at jeg har hatt flere dels krasse og satt på spissen kommentarer, men alt trenger man ikke av mennesker som ikke har tid til jobben føler bare jeg. Ansvaret ligger på overordnet nivå føler jeg uten at jeg vet hvem instans. Pasienten blir altfor ofte taperen i et grusomt spill kan man si. Men nå vil jo myndighetene ta tak i problematikken hørte jeg på radio. Men jeg tror ikke på julenissen.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...