Gå til innhold

Amerikanske tilstander i helsevesenet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.dagensmedisin.no/blogger/torgeir-bruun-wyller/2019/04/18/amerikanske-tilstander

Mange er bekymret for at vi får et todelt helsevesen i Norge. Bekymringen bunner i at det offentlige i økende grad avslår å betale for behandlingsmetoder som er effektive og oppleves meningsfulle for dem det gjelder. De rikeste kjøper seg behandlingen privat i stedet. Slik er det som kjent i USA (og mange andre land), derav uttrykket «amerikanske tilstander».

Jeg deler denne bekymringen. Men for meg er den andre bekymringen større. Den skyldes at også den offentligehelsetjenesten – den som (nesten) alle i Norge er helt enige om at stat eller kommune skal ivareta på våre alles felles vegne – i økende grad blir preget av verdier lånt fra et privatkapitalistisk system.

Trolig kan vi ta i bruk så store ord som å si at det norske sosialdemokratiets sjel på 1900-tallet bestod av idéer om likeverdighet, tillit og samarbeid til beste for dem som hadde bruk for samfunnets tjenester. Økonomi var viktig den gangen også, men økonomiens formål var å bidra til at folk skulle få de tjenestene de trengte. Nå er økonomien blitt alle tings mål. Vi bruker profittens språk selv i den helsetjenesten som staten – folket – vi – eier. Tilliten krymper, helsepersonellets autonomi forvitrer, de står i fare for å bli preget av desillusjoner kynisme, styringssystemene eser ut og blir dysfunksjonelle og dyre.

Anonymkode: d3e18...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faen ta mørkeblå politikk. Faen i svarteste helvete!

Anonymkode: cf8d0...04f

Det var da voldsomt!

Anonymkode: c57e9...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med artikkelforfatteren i at det er grunn til bekymring over at den offentlige helsetjenesten i økende grad blir preget av verdier lånt fra et privatkapitalistisk system. Innsatsstyrt finansiering tror jeg er lite gunstig innenfor psykisk helsevern. Til forskjell fra rammefinansiering, kan innsatsstyrt finansiering gi en del negative vridninger for prioriteringsbeslutningene i helseforetakene. ISF kan fremme kostnadseffektivitet, men ordningen bør i såfall utformes på en måte som sikrer prioriteringsnøytralitet mellom ulike alternativer. 

Jeg mener derimot at private helseforetak er positivt. Helsetjenester fra private aktører øker valgfriheten til pasientene og reduserer helsekøer. For eksempel er private aktører helt essensielt for ordningen med fritt behandlingsvalg. Statistikk fra SSB viser at kjøp av spesialisthelsetjenester fra private utgjorde om lag 10 prosent av de offentlige helseforetakenes driftsbudsjett i 2015. Innenfor psykisk helsevern utgjorde kjøp fra private 20 prosent av offentlige driftsutgifter til kjøp av tjenester fra private tilbydere (20 prosent av de overnevnte 10 prosentene). Det ble samlet utført 11,5 millioner polikliniske konsultasjoner, hvorav en tredjedel av disse var i privat regi (privatpraktiserende spesialister/avtalespesialister). Ved at helseforetakene kan tilby spesialisthelsetjenester både ved egenproduksjon og ved kjøp av tjenester fra private aktører reduseres altså ventetidene betydelig, og helseforetakene kan hjelpe flere pasienter uten å måtte øke egen tjenesteproduksjon (noe som gir helseforetakene fleksibilitet). De private aktørene skal levere tjenester til en pris fastsatt av staten. For at ordningen med fritt behandlingsvalg skal være mulig, MÅ man ha private helseforetak. For at man skal ha private helseforetak, MÅ disse ha muligheten til å gå med overskudd. 

Jeg syns denne kronikken fra Kristin Clemet er svært god: https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/offentlig-bedre-enn-privat-1.715307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er at de private ofte henviser til de offentlige... Og da er du like langt, da. 

Hadde vi enda hatt private som var mye bedre, og flinkere, enn de offentlige så hadde det jo bare vært positivt. Ser ikke noe amerikansk ved det norske helsevesenet. Ikke noen konkurranse om å være hyggeligst, flinkest, mest belært, mest effektiv.

Ikke noen konkurranse i det hele tatt, det er derfor det ikke FUNGERER!! :( 

Anonymkode: efb02...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle problemene vi ser i økende grad ikke bare i helseapparatet har sammenheng med at så mange ikke kommer inn i arbeidslivet tror jeg og ikke får faste jobber som gir mulighet for bolig og familie osv. Den faktiske tiden folk er inne i arbeidslivet er heller ikke hva som vil trengs i fremtiden i skatt tror jeg mange politikere tenker. En annen ting er jo at sosiale problemer og sykdomstilstander forverres av utviklingen . Det virker ikke særlig motiverende å oppleve et arbeidsliv som ikke er for alle. Enkelte yrker er jo ikke for alle allerede tror jeg. Mye forskning og doktorgradsarbeid er praktisk umulig for mange som ville ønsket tror jeg. Slik har det alltid vært og kanskje mye verre ,men det har ikke vært så synlig i tidligere tider eller at folk har ikke hatt de mulighetene de har i dag til å snakke sammen om problemene mer på tvers av voksende klassemotsetninger og annet. Vanskelig å si hva som kan gjøres men jeg også tror utviklingen ikke er god. Det gir også grobunn for økt stigmatisering og jeg vil si så sterkt som menneskerettbrudd og maktmisbruk. Alt er ikke helsehjelp. De som kan flykter nok til private løsninger som før men ikke lett å si om det er bedre.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er omtrent ubegrenset hvor mye penger man kan bruke på medisinsk behandling og medisiner, og det offentlige må sette et tak et sted for hva som dekkes. Dette er vanskelige avgjørelser, og det vil gjerne være enkelte ting som synes urettferdig. Jeg har ikke store problemer med at noen kan betale for behandling som ikke dekkes fra egen lomme, selv om det nok er en del som skor seg på betalingsviljen. Kan likevel forstå at noen oppfatter det som urettferdig at noen har råd til dette, andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Mye av dette skyldes New public management innført av Stoltenbergregjeringen tidlig på 2000-tallet.

Helsevesenet i Norge er ikke så bra som mange skal ha det til og vi bruker heller ikke så vanvittig mye penger på helse sammenlignet med andre europeiske land. Framveksten av private helsetjenester er et symptom på at taket er satt for lavt.

F.eks. har det blitt vanlig med helseforsikring i mange jobber, jeg hadde det selv da jeg jobba som konsulent i det private. Det er en grunn til dette, det lønner seg å få folk raskt tilbake i jobb. Det offentlige kan dessverre ofte ikke innfri her. Folk kan gå lenge med smerter og plager og være sykemeldt i påvente av rutineoperasjoner pga. lange ventelister i det offentlige. Det samme gjelder utredning hos spesialist, det kan ta et halvt år å få time hos f.eks. en ØNH-lege. Sier seg selv at det er alt for lenge.

Legevakttilbudet i Norge er helt rævva, det veit alle som har vært nødt til å dra dit. I Trondheim kan det være så lite som to leger på vakt, og da skal de også dekke noen nabokommuner utenfor Trondheim. Hadde det vært privat legevakt i Trondheim hadde jeg definitivt benytta meg av den, men det fins dessverre ikke lenger.

Jeg veit jeg klager nå, men det er ikke helsearbeiderne jeg klager på. Jeg tror det fins få grupper med så høy arbeidsmoral som dem. Problemet er hvordan ting er organisert og uansvarlige/løgnaktige politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler alle å lese psykiater Fred Heggen sitt innlegg i Nettavisen " Den særnorske narsissismen "  det handler om Norge sitt syn på seg selv og sin rolle i verden .Men det gir også en god forståelse for hvorfor vi tenker så bra om oss selv at vi tror / blir fortalt at vi har verdens beste helsevesen. 

Anonymkode: 7fcd2...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er tøft å være nordmann. Vi har langt mer å klage over enn vi gjør. Det hadde vi kanskje orket om vi ikke jobbet 20 timers dager alle sammen. 

Anonymkode: b03dd...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Selv om man bor i et av verdens rikeste og tryggeste land relativt sett, betyr ikke det at man ikke skal engasjere seg, peke på svakhetene og jobbe for å gjøre ting bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøft å være nordmann. Vi har langt mer å klage over enn vi gjør. Det hadde vi kanskje orket om vi ikke jobbet 20 timers dager alle sammen. 

Anonymkode: b03dd...af1

Jobber 20 timer om dagen du liksom.

Anonymkode: d3e18...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Norge er på en godt veg men det holder ikke i det hele tatt. Man skulle benytte penger for de det virkelig trengs. Fattige, svake  og syke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Drømmeautomat skrev:

Selv om man bor i et av verdens rikeste og tryggeste land relativt sett, betyr ikke det at man ikke skal engasjere seg, peke på svakhetene og jobbe for å gjøre ting bedre.

Selvfølgelig. Men det er lov å ha litt perspektiver. Det er ganske mange mennesker på denne jorden som hadde ofret alt for å høre til det helsevesenet vi klager om kapp over. 

Anonymkode: b03dd...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Uenig i premisset ditt. Opplever det ikke som perspektivløst å peke på svakheter ved systemet vi har. Det er fullt mulig å gjøre det med en bevissthet om at ting er dårligere mange andre steder. Så kan man også jobbe for å utjevne disse transnasjonale forskjellene. Men det er en annen (og mye større) sak.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 26.4.2019 den 14.47, Xtra skrev:

Det er omtrent ubegrenset hvor mye penger man kan bruke på medisinsk behandling og medisiner, og det offentlige må sette et tak et sted for hva som dekkes. Dette er vanskelige avgjørelser, og det vil gjerne være enkelte ting som synes urettferdig. Jeg har ikke store problemer med at noen kan betale for behandling som ikke dekkes fra egen lomme, selv om det nok er en del som skor seg på betalingsviljen. Kan likevel forstå at noen oppfatter det som urettferdig at noen har råd til dette, andre ikke.

Ja, folk dør fordi de ikke har råd til å betale for medisin av egen lomme.

https://www.tv2.no/nyheter/10564805/

Fattige har ikke råd til kreftmedisin

Da lungekreftlege ved Radiumhospitalet Åslaug Helland først startet i jobben sin, visste hun at offentlige sykehus i Norge kunne tilby den aller beste behandlingen til pasientene sine.

Helland har behandlet mange tusen pasienter, men forklarer at mye har endret seg på de 18 årene hun har jobbet som kreftlege.

– Da jeg begynte så var det klart at jeg kunne si at her i Norge får alle tilgang på den behandlingen som vi vet er den beste. I dag er det ikke sånn. Det er mange grupper av lungekreftpasienter som ikke får tilgang på den behandlingen som vi vet er best, sier Helland til TV 2.

Helland sier hun synes det er vanskelig å måtte forklare dette til pasientene sine.

– Det vanskelig og det føles helst umulig å forklare det på en fornuftig måte, fordi dette er jo pasienter som har jobbet og betalt skatt, sier hun.

I går fortalte TV 2 historien om Ole-Einar Christensen som ikke hadde penger til den kostbare kreftmedisinen, som kunne ha reddet livet hans.

 

Anonymkode: d3e18...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag plukker folk fritt fra øverste hylle  i alt tror jeg bare. En utvikling det er umulig å snu tror jeg. 

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at folk flest justerer behovene sine så godt de kan også hva gjelder helsetjenester.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen har noen helgardering mot å bli ordentlig og mer omfattende syk og hjelpetrengende i livet. Uansett stilling eller stand eller status og alder og kjønn og  andre ytre karakteristika. Det burde derfor være i våres alles interesse å til enhver tid ha et godt fungerende helsevesen for alle i hele landet. Også for kronikere etter mitt syn. Enda større gevinst å få dem vell fungerende.

Men vi har i dag alle ssammen så mer enn nok med oss selv tror jeg. Vi deler da heller ikke samme tro og verdisyn.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange har også problemer med å leve videre etter mislykket helsehjelp fra helsetjeneste både offentlig og private. Dette er grupper det samtales velig lite om. Klager blir ikke tatt til behandling engang virker det som. Myndighetene bare trekker ut klagesaker i år etter år. Lover svar som aldri kommer. Dette er offentlig myndighet som skal være der før oss alle og ingen tilfeldig privatperson. Er ikke det menneskerettighetsbrudd så vet ikke jeg.

Anonymkode: 2b328...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...