Gå til innhold

Oppstramming - både av kropp og sjel


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Ok - nå har jeg vært helt ekstremt slapp og lat etter at skisesongen var slutt :huh: Og det er temmelig lenge siden...

Trener ikke noe, spiser omtrent det jeg vil, og ser kiloene ramle på, og valkene tyte ut.

Overarmene mine er faktisk de jeg ser det mest på + ryggen - og jeg kom ikke inn i en sommerkjole som har passet så vidt tidligere :-(

Så nå er det nok. Veide meg i går og i dag, og vekta er hinsides høy....Vet at jeg har sagt det mange ganger før, og vet at jeg er veldig glad i både øl og vin og lakris, men nå SKAL jeg gjøre noe.

For å gjøre ting litt på en annen måte enn tidligere, tenkte jeg å trene styrke. Kanskje vil det gi litt kjappe synlige resultater på strammere muskler, sånn at jeg får motivasjon til løping etter hvert og magrere mat? Er det en god plan?

  • Knebøy/squats for oppstramming av rompe og lår
  • Armhevinger for armer og bryst
  • Sit-ups for slapp mage
  • Manualer for slappe og altfor feite overarmer

Dette er min plan. Starter i ettermiddag etter jobb.

Flere som blir med? Dette er lavterskel altså :rolleyes::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til helgen er jeg forhåpentligvis ferdig med flyttestyret så da håper jeg å finne tid og overskudd til å bli med på dette... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, påskelilje skrev:

For å gjøre ting litt på en annen måte enn tidligere, tenkte jeg å trene styrke. Kanskje vil det gi litt kjappe synlige resultater på strammere muskler, sånn at jeg får motivasjon til løping etter hvert og magrere mat? Er det en god plan?

Som jeg har sagt m a n g e ganger før - trening er alltid bra, men det er kostholdsendringer som gir de kjappe - og varige - resultatene.... Dessverre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
49 minutter siden, Kayia skrev:

Som jeg har sagt m a n g e ganger før - trening er alltid bra, men det er kostholdsendringer som gir de kjappe - og varige - resultatene.... Dessverre :P 

Jodajodajoda - jeg vet det. Og jeg klarer nok å knipe inn en kilo eller to med litt skjerpings i matveien.

Men burde både bli sterkere, strammere, få bedre kondis og litt lettere kropp. Så da starter jeg med styrketrening, og innstramming i utskeielsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Her er en liten motivasjon for å trene, og ikke bare sulte. Det er ikke bare utseendet som er viktig:

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-ntnu-studie-konkluderer-hvis-du-vil-forebygge-hjerteinfarkt-sa-holder-det-ikke-med-en-rolig-sondagstur/3423691980.html

"En 2018-studie fra NTNU viste at god kondisjon kan halverer risikoen for hjerteinfarkt og angina pectoris(brystsmerter som skyldes redusert blodforsyning til hjertemusklene, journ. anm).

Det som imidlertid er nytt i denne studien, er at det er spesielt viktig for kvinner å ha god kondisjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
17 timer siden, Gargamel skrev:

Her er en liten motivasjon for å trene, og ikke bare sulte. Det er ikke bare utseendet som er viktig:

https://www.nettavisen.no/livsstil/ny-ntnu-studie-konkluderer-hvis-du-vil-forebygge-hjerteinfarkt-sa-holder-det-ikke-med-en-rolig-sondagstur/3423691980.html

"En 2018-studie fra NTNU viste at god kondisjon kan halverer risikoen for hjerteinfarkt og angina pectoris(brystsmerter som skyldes redusert blodforsyning til hjertemusklene, journ. anm).

Det som imidlertid er nytt i denne studien, er at det er spesielt viktig for kvinner å ha god kondisjon."

Takk for interessant artikkel!

Det høres jo logisk ut det med at pulsen må opp litt for å få effekt ift hjerte og lunger.

Hadde en styrkeøkt i går, i tillegg til at jeg motstod alle fristelser (sjokolade/lakris da jeg handlet i butikken, en åpnet chipspose i skapet hjemme, rester av kake fra bursdagen på søndag, øl/vin om kvelden) + så på en BBC-dokumentar om vektreduksjon, der de bl.a. testet hvor mye lenger tid det tar å fordøye mat som spises om kvelden vs samme måltid om morgenen + mye annet interessant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Gargamel skrev:

Det som imidlertid er nytt i denne studien, er at det er spesielt viktig for kvinner å ha god kondisjon."

Kjipt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kfr. overskriften - jeg kunne trenge noen tips til oppstramming av sjelen :P.

 

Ellers har jeg trent styrketrening i hele vinter, 1-3 ganger i uken - uten at det egentlig synes. Eller kanskje jeg ville sett mye verre ut uten? :o . Det var kanskje ikke nettopp motiverende, men jeg tror man bør trene bra med kondisjon i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 minutt siden, Xtra skrev:

Kfr. overskriften - jeg kunne trenge noen tips til oppstramming av sjelen :P.

 

Ellers har jeg trent styrketrening i hele vinter, 1-3 ganger i uken - uten at det egentlig synes. Eller kanskje jeg ville sett mye verre ut uten? :o . Det var kanskje ikke nettopp motiverende, men jeg tror man bør trene bra med kondisjon i tillegg.

Du hadde sikkert sett mye dvaskere ut uten den treningen - sånn omtrent sånn som jeg ser ut nå :P

Ble så sabla irritert altså, da glidelåsen på den fine sommerkjolen sprikte så himla at jeg ikke klarte å få den på :-(

Når det gjelder oppstramming av sjelen, så er det i hovedsak viljestyrken min det skorter på, ellers er jeg egentlig ganske fornøyd med mitt indre liv :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 minutter siden, Lillemus skrev:

Kjipt...

Jepp - var det....

Så når jeg bare får strammet opp litt muskler, er det vel "bare" å få begynt med løpingen igjen.... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
26 minutter siden, Xtra skrev:

Kfr. overskriften - jeg kunne trenge noen tips til oppstramming av sjelen :P.

 

Ellers har jeg trent styrketrening i hele vinter, 1-3 ganger i uken - uten at det egentlig synes. Eller kanskje jeg ville sett mye verre ut uten? :o . Det var kanskje ikke nettopp motiverende, men jeg tror man bør trene bra med kondisjon i tillegg.

Hvis man blir eldre uten å forfalle så er det egentlig ganske bra, er det ikke? Det kommer ikke av seg selv det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Hvis man blir eldre uten å forfalle så er det egentlig ganske bra, er det ikke? Det kommer ikke av seg selv det heller.

Det har du rett i, man får ta med seg det man kan :) 

 

Må innrømme at jeg gjerne himler litt med øynene når venninner og kolleger i 40-50-årene skylder på tidligere graviditeter mhp at de ikke lenger har flat mage 🙄.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 18.6.2019 den 10.13, påskelilje skrev:

Ok - nå har jeg vært helt ekstremt slapp og lat etter at skisesongen var slutt :huh: Og det er temmelig lenge siden...

Trener ikke noe, spiser omtrent det jeg vil, og ser kiloene ramle på, og valkene tyte ut.

Overarmene mine er faktisk de jeg ser det mest på + ryggen - og jeg kom ikke inn i en sommerkjole som har passet så vidt tidligere 😞

Så nå er det nok. Veide meg i går og i dag, og vekta er hinsides høy....Vet at jeg har sagt det mange ganger før, og vet at jeg er veldig glad i både øl og vin og lakris, men nå SKAL jeg gjøre noe.

For å gjøre ting litt på en annen måte enn tidligere, tenkte jeg å trene styrke. Kanskje vil det gi litt kjappe synlige resultater på strammere muskler, sånn at jeg får motivasjon til løping etter hvert og magrere mat? Er det en god plan?

  • Knebøy/squats for oppstramming av rompe og lår
  • Armhevinger for armer og bryst
  • Sit-ups for slapp mage
  • Manualer for slappe og altfor feite overarmer

Dette er min plan. Starter i ettermiddag etter jobb.

Flere som blir med? Dette er lavterskel altså :rolleyes::lol:

Det er en god plan, men for at musklene skal bli synlige, nå man også gå ned i vekt. 

Ser Kayia nevner kosthold og hun har rett, men du får jo en penere kropp som ser sunnere ut med muskeltrening da.

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
5 minutter siden, Xtra skrev:

Det har du rett i, man får ta med seg det man kan :) 

 

Må innrømme at jeg gjerne himler litt med øynene når venninner og kolleger i 40-50-årene skylder på tidligere graviditeter mhp at de ikke lenger har flat mage 🙄.

Ok. Kan ikke gi barna skylden for den altså😛

Nå ble det mye negativt her. Jeg nærmer meg 50, men merker ikke at det går mye ut over evnen til å trene opp styrke i alle fall. Jeg trente i perioder som 20- og 30 åring, men det var lett å nå opp til samme nivå og forbi.

Det tar tid, men jeg ser mye bedre ut enn da jeg var på det tjukkeste og mest utrente for 7-8 år siden. Det er sjokk å se bilder av meg selv fra den tiden. Jeg har trent jevnt hver uke også, og blitt avhengig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, Gargamel skrev:

Ok. Kan ikke gi barna skylden for den altså😛

Nå ble det mye negativt her. Jeg nærmer meg 50, men merker ikke at det går mye ut over evnen til å trene opp styrke i alle fall. Jeg trente i perioder som 20- og 30 åring, men det var lett å nå opp til samme nivå og forbi.

Det tar tid, men jeg ser mye bedre ut enn da jeg var på det tjukkeste og mest utrente for 7-8 år siden. Det er sjokk å se bilder av meg selv fra den tiden. Jeg har trent jevnt hver uke også, og blitt avhengig. 

Og når man har trent styrke i noen år, så tar det kortere tid å trene den opp igjen etter en slapp periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
29 minutter siden, Gargamel skrev:

Hvis man blir eldre uten å forfalle så er det egentlig ganske bra, er det ikke? Det kommer ikke av seg selv det heller.

Man blir ikke eldre uten å forfalle. Det er ikke fysisk mulig. Jeg er straks 53. Ok, jeg har samme vekt og samme fasong som da jeg var yngre, men alderen gjør jo sitt likevel selv om jeg trener både styrke og kondisjon. Kroppen min er ikke like ung og fresh. Det har skjedd noe med huden og jeg ser ikke ut som mine unge døtre.

Heldigvis for dem :)

For meg er det heller ikke viktig å se ung ut, men heller se best mulig ut for alderen. Akkurat nå er brøddeigen over knærne som irriterer meg mest og som jeg jobber iherdig med , men jeg får ikke gjort noe mrd tyngdekraften. Hos meg har det ingenting med vekt å gjøre. Det er normalt forfall 🤔😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

 Akkurat nå er brøddeigen over knærne som irriterer meg mest og som jeg jobber iherdig med , men jeg får ikke gjort noe mrd tyngdekraften. Hos meg har det ingenting med vekt å gjøre. Det er normalt forfall 🤔😀

Brøddeigen over knærne ??? :D:D Det var et nytt uttrykk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det er en god plan, men for at musklene skal bli synlige, nå man også gå ned i vekt. 

Ser Kayia nevner kosthold og hun har rett, men du får jo en penere kropp som ser sunnere ut med muskeltrening da.

 

Jepp. Jeg har tildligere trent armene litt intensivt, og har (hvis jeg husker rett) fått ganske raskt synlige muskler der. Og det er som sagt armene som irriterer meg mest (+ at min mors grevinneheng er digre, og siden jeg likner på henne, er det sannsynlig at jeg også vil få sånne armer, men det vil jeg utsette så lenge som mulig :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Brøddeigen over knærne ??? :D:D Det var et nytt uttrykk :blink:

He he, jeg har faktisk muskler der også, men de er bare synlige når jeg strammer de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 9.13, påskelilje skrev:

Ok - nå har jeg vært helt ekstremt slapp og lat etter at skisesongen var slutt :huh: Og det er temmelig lenge siden...

Trener ikke noe, spiser omtrent det jeg vil, og ser kiloene ramle på, og valkene tyte ut.

Overarmene mine er faktisk de jeg ser det mest på + ryggen - og jeg kom ikke inn i en sommerkjole som har passet så vidt tidligere 😞

Så nå er det nok. Veide meg i går og i dag, og vekta er hinsides høy....Vet at jeg har sagt det mange ganger før, og vet at jeg er veldig glad i både øl og vin og lakris, men nå SKAL jeg gjøre noe.

For å gjøre ting litt på en annen måte enn tidligere, tenkte jeg å trene styrke. Kanskje vil det gi litt kjappe synlige resultater på strammere muskler, sånn at jeg får motivasjon til løping etter hvert og magrere mat? Er det en god plan?

  • Knebøy/squats for oppstramming av rompe og lår
  • Armhevinger for armer og bryst
  • Sit-ups for slapp mage
  • Manualer for slappe og altfor feite overarmer

Dette er min plan. Starter i ettermiddag etter jobb.

Flere som blir med? Dette er lavterskel altså :rolleyes::lol:

Det klarer du!!

Jeg er ganske flink om dagen, men har vært altfor lite flink totalt siden i høst, så har mest lyst til å bli hjemme fra ferien som jeg straks drar på. Dette kombinert med altfor mye endringer i jobbsituasjonen på sikt, gjør at jeg kjenner pulsen dunke i ryggen... Akkurat nå hadde det vært bedre og pakket seg inn og dratt til kulda, enn å skulle blottlegge meg selv i hete....

Håper jo likevel at jeg er et slankere og mer harmonisk menneske etter ferien...😬 Så når jeg er tilbake og fortsatt har ferie, skal jeg stå på!

Bli med på ukas trening👌

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...