Gå til innhold

Sommerferie = vektøkning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.7.2019 den 9.25, Nicklusheletida skrev:

Jeg har fått helt dilla på fersk ananas for tiden. Søtt, friskt og godt. Hvis du har lyst på noe søtt, prøv ananas og Kiwi. Tenk så mye mer vitaminer du fyller i deg. 

Før pleide jeg alltid tørke ananas og mango for å ha med på telttur. Blir ikke så friskt, men det er godt og enkelt å ha med seg, istedenfor sjokolade på tur :) Nå fikk jeg lyst på ananas 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
På 2.7.2019 den 9.25, Nicklusheletida skrev:

Jeg har fått helt dilla på fersk ananas for tiden. Søtt, friskt og godt. Hvis du har lyst på noe søtt, prøv ananas og Kiwi. Tenk så mye mer vitaminer du fyller i deg. 

Ananas er godt 🙂 Jeg har spist mye vannmelon siste uka - det er det få kalorier i, og smaker nydelig, synes jeg. Men takk for tips om ananas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 minutter siden, Trine skrev:

Før pleide jeg alltid tørke ananas og mango for å ha med på telttur. Blir ikke så friskt, men det er godt og enkelt å ha med seg, istedenfor sjokolade på tur :) Nå fikk jeg lyst på ananas 😅

Tørket mango er knallgodt, men de posene er veldig dyre.... Har ikke prøvd å tørke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 1.7.2019 den 23.39, AnonymBruker skrev:

Så flink du er, lykke til videre! Sikkert lurt å registrere matinntaket, tror jeg også skal begynne med det. 

Anonymkode: 4c3e8...60a

Jeg gikk ned en kilo den første uka, men nå har vekta stått bom stille en hel uke 😞 😞 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, påskelilje skrev:

Tørket mango er knallgodt, men de posene er veldig dyre.... Har ikke prøvd å tørke selv.

Det er kjempelett :) Bare å skjære opp i passe strimler/biter og slenge det i ovnen på 50 grader (mener jeg det var, er lenge siden jeg har tørket frukt nå) varmluft og sette noe i døra slik at fuktigheten kommer ut. Så er det bare å la det stå der noen timer. Det er lov å prøvesmake underveis, men da må man ta ut en bil og la den bli kald før man smaker. Tror egentlig det kan stå over natta, men det kommer jo litt an på hvor tykke biter du har og hvor tørt du vil ha det. Jeg har en tørkemaskin også, men fant ut at det var like lett å slenge det i ovnen. Da kan jeg legge det på bakepapir også, så blir det mindre størkna, seig fruktsaftguffe å vaske bort. Men hvis du vil ha en tørkemaskin, har jeg en i kjelleren som du kan få. Det eneste jeg har prøvd, som jeg syns jeg ikke helt fikk til, var å tørke bananer. De i butikken smaker mye bedre, men jeg tror kanskje de er smurt med noe søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 2.7.2019 den 8.36, påskelilje skrev:

Sprakk med et digert sjokoladekakestykke i går på jobben....Trolig rundt 400 kalorier bare på det... 😮

Og så fant jeg ut at den frokostblandingen jeg av og til kjøper, er himla kaloririk.... Har egentlig aldri tenkt på det!

Har som sagt aldri logget matinntak før. Jeg varierer veldig - ligger på mellom 1300 og 2600, med flesteparten av dagene 1500-1800 kalorier. Den appen sier at dersom jeg skal nå målet mitt, må jeg spise kun 1290 kcal per dag, med et lavt nivå på treningen.... Så her må jeg både tenke på unødvendige kalorier, og litt høyere innsats på treningsfronten! 

Apropo kaker på jobben. Det er en styggedom. Hos oss er det kaker i ett sett. Folk tar med seg når de har bursdag og setter frem. De tar med seg goddis før jul og etter jul tar de jammen med seg julerestene sine for å bli kvitt dem også. Det irriterer meg. Jeg tok ikke med meg kake da jeg hadde bursdag i protest. 

På jobben hos oss snakkes det mye om å redusere sykefraværet, men kaker blir det ikke slutt på. Det henger ikke på greip. 

Hvis du skal gå ned i vekt, må du styre unna kakene og dessverre være streng med deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 2.7.2019 den 8.36, påskelilje skrev:

Sprakk med et digert sjokoladekakestykke i går på jobben....Trolig rundt 400 kalorier bare på det... 😮

Og så fant jeg ut at den frokostblandingen jeg av og til kjøper, er himla kaloririk.... Har egentlig aldri tenkt på det!

Har som sagt aldri logget matinntak før. Jeg varierer veldig - ligger på mellom 1300 og 2600, med flesteparten av dagene 1500-1800 kalorier. Den appen sier at dersom jeg skal nå målet mitt, må jeg spise kun 1290 kcal per dag, med et lavt nivå på treningen.... Så her må jeg både tenke på unødvendige kalorier, og litt høyere innsats på treningsfronten! 

Det gir ekstra motivasjon til å holde seg unna kaker og slikt, når en ser hvor stort innhogg det gjør i kaloribudsjettet... Jeg må også ligge på rundt 1300 kcal ifølge fitbit. Da er det ikke rom for mye utskeielser!😑 Jeg har lagd mange gode salater i det siste, og kost meg med frukt og bær. Ananas, melon, jordbær og bringebær er jo egentlig mye bedre enn sjokolade og kaker, i og med at det ikke gir bismak av dårlig samvittighet. Gått ned 1 kg så langt, så er positiv😊 Men er blitt forkjølet, så treningen har ikke gått helt etter planen. 

Anonymkode: 4c3e8...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.7.2019 den 10.20, Trine skrev:

Forrige uke hadde jeg i snitt 14123 skritt hver dag, i følge mobilen. Vet det ihvertfall var en tur den ikke ville være med på, så da kan jeg egentlig legge på minst 1000 skritt pr dag. Med skadet kne og ødelagt støtdemping i hælene 🙈 Satser på at kneet har godt av terreng og fettputene er bare ille når jeg går på hardt og jevnt underlag. Men å gå tur er effektivt for å bli kvitt noen kg. Jeg skulle ikke slanke meg da, for jeg gidder ikke sånt, men jeg gikk ned 7 kg på 2-3 mnd da jeg fikk min første hund. Det til tross for at jeg var elektriker og brukte kroppen hele dagen. Men jobben ga nok bare muskler som la seg under fettet 😅 Det var sinnsykt bratt der jeg bodde, så jeg fikk jo bakketrening for å komme opp i skogen, men tror uansett at tur er effektivt. Hvis du går en time hver dag, tror jeg det hjelper masse. Og det er ikke lenge man skal gå før man merker at man er i bedre form :)

Wow, imponert over aktivitetsnivået ditt!! Det som er greit med gåturer, synes jeg, er at det kan gjennomføres omtrent hvor som helst, en trenger ikke spesielt utstyr og det er (oftest) ikke nødvendig med dusjing eller klesskift. Jeg går minst en time til dagen, men deler det iblant opp litt(f.eks. 2 x 30-45 min). Tenkte også å jogge og gå på timer på treningssenteret, men en irriterende forkjølelse har satt en foreløpig stopper for det. Holder meg til gåturer så lenge. Har gått ned 1 kg, så det ser ut til å ha effekt😊

Anonymkode: 4c3e8...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 2.7.2019 den 9.25, Nicklusheletida skrev:

Jeg har fått helt dilla på fersk ananas for tiden. Søtt, friskt og godt. Hvis du har lyst på noe søtt, prøv ananas og Kiwi. Tenk så mye mer vitaminer du fyller i deg. 

Elsker ananas!! 

Anonymkode: 4c3e8...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

På jobben hos oss snakkes det mye om å redusere sykefraværet, men kaker blir det ikke slutt på. Det henger ikke på greip. 

Hva mente du egentlig nå? Det er vel begrenset hvor mye sykdom og sykelig overvekt det kan bli av at folk tar med seg noen kakerester etter at de har hatt selskap? Det har jeg selv gjort, men jeg prakker ikke restene på folk, det er et tilbud som det er helt frivillig å benytte seg av. Jeg tar selv bare en ørliten smakebit når kollegene har med seg noe eller når vi en sjelden gang har kake i avdelingens regi fordi noe helt spesielt skal feires - jeg er ikke sylslank (men heller ikke feit) og spiser aldri mye sånt.

Det blir jo fort for mye rester for en liten familie etter en sammenkomst med noe til kaffen, og jeg synes det er synd å kaste en påbegynt kake når jeg vet at noen av kollegene er henrykt når noen har med seg litt ekstra til møtene. Vi har ikke spesielt høyt sykefravær på min avdeling, heller ingen med påfallende høy BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 timer siden, laban skrev:

Hva mente du egentlig nå? Det er vel begrenset hvor mye sykdom og sykelig overvekt det kan bli av at folk tar med seg noen kakerester etter at de har hatt selskap? Det har jeg selv gjort, men jeg prakker ikke restene på folk, det er et tilbud som det er helt frivillig å benytte seg av. Jeg tar selv bare en ørliten smakebit når kollegene har med seg noe eller når vi en sjelden gang har kake i avdelingens regi fordi noe helt spesielt skal feires - jeg er ikke sylslank (men heller ikke feit) og spiser aldri mye sånt.

Det blir jo fort for mye rester for en liten familie etter en sammenkomst med noe til kaffen, og jeg synes det er synd å kaste en påbegynt kake når jeg vet at noen av kollegene er henrykt når noen har med seg litt ekstra til møtene. Vi har ikke spesielt høyt sykefravær på min avdeling, heller ingen med påfallende høy BMI.

Jeg har tenkt på hvordan jeg kan formulere et svar uten å røpe for mye om mine kolleger og fant ut at det var så vanskelig at jeg heller fikk la være å svare.

Men skal prøve kort. En er slankeoperert hvor det igjen har utviklet seg til ME hvor det går mot uføretrygd samt at vekta også er på vei opp igjen.

En annen har også sykelig overvekt hvor vedkommende har problemer med knær. Det er den kollegaen som står meg nærmest og som jeg liker best. Der ser jeg hvor vanskelig dette med kaker er. 

Jeg ser jeg virker noe bitchy i innlegget mitt og jeg vet at jeg nok er over gjennomsnittlig opptatt av kosthold, men jeg er ganske sikker på at dette med fysisk og psykisk form og sykefravær henger litt sammen i mange tilfeller. Det er unge mennesker dette som er 10 og nesten 20 år yngre enn meg selv. 

Det generelle sykefraværet hos oss er over snittet. Min nærmeste kollega er ikke av de enda, men hennes mor ( som bare er få år eldre enn meg ) er uføretrygdet . Det er vekta.

Det er lett å tenke at et kakestykke i ny og ned ikke kan skade, men alle klarer ikke å begrense seg og kontorlandskapet er stort og kakene settes frem hyppig.

Nå er jeg av den mening at folk har ansvar for seg selv. Jeg får det bare ikke til å passe sammen med det tilbakevendende temaet som er : Hvordan redusere sykefraværet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg ser jeg virker noe bitchy i innlegget mitt og jeg vet at jeg nok er over gjennomsnittlig opptatt av kosthold, men jeg er ganske sikker på at dette med fysisk og psykisk form og sykefravær henger litt sammen i mange tilfeller. Det er unge mennesker dette som er 10 og nesten 20 år yngre enn meg selv.  

Det generelle sykefraværet hos oss er over snittet. Min nærmeste kollega er ikke av de enda, men hennes mor ( som bare er få år eldre enn meg ) er uføretrygdet. Det er vekta. 

Det er lett å tenke at et kakestykke i ny og ned ikke kan skade, men alle klarer ikke å begrense seg og kontorlandskapet er stort og kakene settes frem hyppig.

Nå er jeg av den mening at folk har ansvar for seg selv. Jeg får det bare ikke til å passe sammen med det tilbakevendende temaet som er : Hvordan redusere sykefraværet ? 

Jeg skjønner at det blir litt spesielt når det er flere slike tilfeller blant de nærmeste kollegene.

Jeg tviler heller ikke på at det er en sammenheng mellom fysisk og psykisk form og sykefravær, men på mange arbeidsplasser (som min egen avdeling) er det ikke slik at noen kakerester annenhver måned eller så, fører til noe annet enn litt ekstra hygge på møtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2019 den 13.31, AnonymBruker skrev:

Wow, imponert over aktivitetsnivået ditt!! Det som er greit med gåturer, synes jeg, er at det kan gjennomføres omtrent hvor som helst, en trenger ikke spesielt utstyr og det er (oftest) ikke nødvendig med dusjing eller klesskift. Jeg går minst en time til dagen, men deler det iblant opp litt(f.eks. 2 x 30-45 min). Tenkte også å jogge og gå på timer på treningssenteret, men en irriterende forkjølelse har satt en foreløpig stopper for det. Holder meg til gåturer så lenge. Har gått ned 1 kg, så det ser ut til å ha effekt😊

Anonymkode: 4c3e8...60a

Takk, men det er bare fordi jeg har adhd og asperger, og derfor trenger å gå av meg litt og komme meg litt bort og inn i naturen. Også har jeg to hunder, så jeg må gå et par turer uansett 😊 Det er mindre tiltak å bare gå en tur ja, enn å skulle jogge eller trene skikkelig. Du går garantert ned endel bare ved å gå, men det går jo an å bytte på litt, når du blir frisk. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.7.2019 den 8.59, Nicklusheletida skrev:

Nå er jeg av den mening at folk har ansvar for seg selv. Jeg får det bare ikke til å passe sammen med det tilbakevendende temaet som er : Hvordan redusere sykefraværet ? 

Men jeg har også fått inntrykk av at det er ekstremt stressende og mye å gjøre på arbeidsplassen din? Det er i alle fall ikke sunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2019 den 10.29, påskelilje skrev:

Tørket mango er knallgodt, men de posene er veldig dyre.... Har ikke prøvd å tørke selv.

Og veldig kaloririke dessverre. De blir fulle av konsentrert energi når de tørkes. Mye bedre med utørket mango i så måte.

Jeg har begynt å kjøpe poser med frossen mango i biter, og spiser det som snacks. Som en slags is.  Det er nydelig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 6.7.2019 den 11.06, Lillemus skrev:

Men jeg har også fått inntrykk av at det er ekstremt stressende og mye å gjøre på arbeidsplassen din? Det er i alle fall ikke sunt...

Som den.nye kollegaen sa til meg. -Det er et vanvittig høyt tempo her. - Bare vent til våren, svarte jeg 🙂

Det er våren og forsommeren som er verst. Jeg alltid veldig sliten før hver sommerferie. Men det har vært bedre i år enn i fjor, tross alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gargamel
På 1.7.2019 den 9.18, Gargamel skrev:

Jeg er fornøyd om jeg går i null. Jeg spiser mer, men beveger meg ofte litt mer også. Som regel veier jeg det samme etter ferien som før ferien. Jeg BURDE gått ned litt. Nå ligger det endelig an til halvmaraton til høsten, og da skulle jeg gått ned et par kilo.

Den planen sprakk visst, og nå er jeg litt stresset. Spisingen vant over aktiviteten. så jeg har gått opp og ikke ned. Ikke mye, men feil vei. 

Har ikke lyst til å stille på halvmaraton som "Tjukke-Bernt", og det er bare en måned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Gargamel skrev:

Den planen sprakk visst, og nå er jeg litt stresset. Spisingen vant over aktiviteten. så jeg har gått opp og ikke ned. Ikke mye, men feil vei. 

Har ikke lyst til å stille på halvmaraton som "Tjukke-Bernt", og det er bare en måned igjen. 

Du må vel intensivere treningen fram mot løpet, så de ekstrakiloene renner nok av igjen, skal du se. Lykke til!😊

Anonymkode: 4c3e8...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her: resultatet ble 2 kg lettere etter 4 uker med ferie😊 Jeg har spist god mat, og ikke følt meg sulten, men vært veldig bevisst på hva jeg har puttet i meg (og registrert inntaket i en app).  

Anonymkode: 4c3e8...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her: resultatet ble 2 kg lettere etter 4 uker med ferie😊 Jeg har spist god mat, og ikke følt meg sulten, men vært veldig bevisst på hva jeg har puttet i meg (og registrert inntaket i en app).  

Anonymkode: 4c3e8...60a

Heldiggris. 

Jeg orket ikke logge maten i ferien, men begynte igjen i dag.

Har gått opp en halv kilo de siste to ukene 😞

Så totalt har jeg vel gått ned en halv kilo....

 

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...