Gå til innhold

Provosert av folk som sier at noen tok selvmord av egen vilje.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som i andre sammenhenger er det ikke slik at dette er likt for alle. For noen alvorlig psykotiske vil det nok være feil å kalle det et valg. Men for størsteparten av de som begår selvmord er det et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For noen kan det være et uhell også,min bror tok overdose men regnet nok med å leve siden han hadde tatt overdose ørten ganger før. Men den siste overdosen tålte ikke hjertet hans, noe han hadde fått beskjed om...at han ikke måtte gjøre det igjen. Så han døde med et uhell tror jeg, han trodde han var supermann og tålte alt. Men det er grenser for hva kroppen tåler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
31 minutter siden, stjernestøv skrev:

For noen kan det være et uhell også,min bror tok overdose men regnet nok med å leve siden han hadde tatt overdose ørten ganger før. Men den siste overdosen tålte ikke hjertet hans, noe han hadde fått beskjed om...at han ikke måtte gjøre det igjen. Så han døde med et uhell tror jeg, han trodde han var supermann og tålte alt. Men det er grenser for hva kroppen tåler. 

Beklager tapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faller og slår deg kraftig vil mange gi fra seg et brøl et kraftig utrykk. Er dette alltid et valg eller noe som skjer automatisk på grunn av at smerten er så intens?

Det er nok ikke bare ts som reagerer på utrykket. 

Anonymkode: 17965...266

Det brølet er en reflekshandling. Suicid er ikke en refleks, og man vil ikke klare å utføre det på den brøkdelen av det sekundet det tar fra man slår seg til man brøler. Så den sammenligningen der synes jeg er irrelevant. 

 

Anonymkode: f4398...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Som i andre sammenhenger er det ikke slik at dette er likt for alle. For noen alvorlig psykotiske vil det nok være feil å kalle det et valg. Men for størsteparten av de som begår selvmord er det et valg.

Oja... Så størsteparten av de som har begått selvmord har kommet til deg i etterkant fra det hinsidige og fortalt deg at det er et valg?

Anonymkode: 81013...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Glitter skrev:

Det var nå en heller dårlig sammenligning. 

Jeg sammenligner her intens smerte og reaksjon. Psykisk smerte trenger ikke alltid være enklere å håndtere enn fysisk smerte.

Anonymkode: 17965...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sammenligner her intens smerte og reaksjon. Psykisk smerte trenger ikke alltid være enklere å håndtere enn fysisk smerte.

Anonymkode: 17965...266

At man brøler ved fysisk smerte er ikke det samme som at man tar livet sitt ved psykisk smerte. At man gråter eller hyler ved psykisk smerte derimot blir en korrekt sammenligning.  

En person med kreft kan velge å ikke motta behandling som vil føre til hans død. En med alvorlig depresjon kan velge å ta livet som fører til hans død. Begge deler er valg gjort i sykdom som fører til død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Glitter skrev:

At man brøler ved fysisk smerte er ikke det samme som at man tar livet sitt ved psykisk smerte. At man gråter eller hyler ved psykisk smerte derimot blir en korrekt sammenligning.  

En person med kreft kan velge å ikke motta behandling som vil føre til hans død. En med alvorlig depresjon kan velge å ta livet som fører til hans død. Begge deler er valg gjort i sykdom som fører til død. 

Det er jo svært mange kronisk somatiske lidelser, de fleste overlever man om en slutter å ta medisiner. Lidelsen vil bare bli enda større. Det er slik jeg ser det,dumt at det ikke debatteres mer rundt aktiv dødshjelp. Man kan være psykisk frisk,men ha en kronisk lidelse som gjør at man har strekt redusert livskvalitet,da kan døden være befriende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2019 den 18.48, kupton skrev:

Her er jeg uenig med deg. Uten at jeg kan angi andelen eksakt, vil jeg i hvert fall tro at å kalle det et valg er korrekt i de fleste tilfeller.

Vil nokk si meg enig når jeg har vært der selv. 

 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i det. Jeg vil si at det heter ikke å velge. Men jeg forstår egentlig hvorfor familiene bruker de ordene. Det er ikke så lett å sette seg inn i det / eller å forstå dersom man ikke har vært i en slik episode selv der man slet så sterkt at man ble sucidal.  Men uansett så er selvmord ingen bra løsning. Familiene sliter i etterkant. Men jeg tror nok at de som begår selvmord gjør det uten fri vilje på en måte. De er syk. 

Anonymkode: 29ff3...4bf

Har vært tungt suicidal så og si hele livet, men vil fortsatt si at det e et valg du tar, den eneste grunn t at æ leve idag e på grunn av de valgan æ har tatt, å et av de valgan e å ikke ta selvmord. Når du står der på linja å e klar for å ta skrittet, like væll om det føles som du ikke har et valg, så har du et valg, æ vil og si når det føles som andre tar valget for dæ, så e det å ditt valg at du lar dæm ta valget for dæ. Men æ står på at det e korrekt at det e ditt valg, men vi kan vær enig i at det e på grunn av konsekvensa av andre faktora inni bildet. 

Anonymkode: 17c27...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2019 den 19.00, kupton skrev:

På den ene side: Død er de gjenlevendes problem/utfordring.

På den annen side: Hvor mye smerte og lidelse kan vi andre forvente/forlange at den lidende/syke skal utholde? Har vi noen rett til det?

Livet er ikke en dans på roser, det er lidelse. 

Anonymkode: 69e73...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, kupton skrev:

Som i andre sammenhenger er det ikke slik at dette er likt for alle. For noen alvorlig psykotiske vil det nok være feil å kalle det et valg. Men for størsteparten av de som begår selvmord er det et valg.

Hva baserer du påstanden på egentlig?

Anonymkode: 69e73...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 30.9.2019 den 19.20, laban skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan det å bruke  verbet velge / valgte, underforstått uttrykker at valget var reflektert og veloverveid eller at personen var frisk? 

Man bruker det uttrykket i f.eks. dødsannonser for å meddele det til omverdenen og unngå spekulasjoner. Hva synes du man burde si / skrive i stedet?

 

Jeg syns "valgte å forlate oss" er bra ordbruk. Ellers så kunne det jo risikert at det stod "... tok selvmord fra oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

De gangene jeg har tenkt på selvmord, har det vært for å skru av tankekjøret. En intens psykisk smerte og bare kvalme impulser. Jeg har jo valgt å ikke gjøre det, men skjønner att enkelte kan ha det så jævlig att døden fremstår bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du nå TS? Etter å ha lest alle svarene? Kan ikke se at du har bidratt noe i diskusjonen etter hovedinnlegget ditt. Så er litt spent på hva du tenker og mener nå etter alle innspillene.

Anonymkode: 81013...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 17.15, AnonymBruker skrev:

Jeg sammenligner her intens smerte og reaksjon. Psykisk smerte trenger ikke alltid være enklere å håndtere enn fysisk smerte.

Anonymkode: 17965...266

Er til en viss grad enig. Der jeg var innlagt etter suicidforsøk, sa psykiateren at de fleste han hadde snakket med hadde forsøkt å ta livet sitt impulsivt og i affekt. 

Anonymkode: 9c342...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du nå TS? Etter å ha lest alle svarene? Kan ikke se at du har bidratt noe i diskusjonen etter hovedinnlegget ditt. Så er litt spent på hva du tenker og mener nå etter alle innspillene.

Anonymkode: 81013...b4e

Hei. Jeg tenker følgende:

Jeg ser at det blir litt feil å ikke kalle det et valg i mange situasjoner.

Samtidig liker jeg ikke når noen snakker om det som et veloverveid valg personen tar i sitt normale «jeg», hvis du skjønner. At en ikke skal sammenligne det med andre hverdagslige valg, eller forenkle det ved å se bort fra psykisk belastning/sykdom, og bare kalle det et valg. «Han bare valgte det, liksom». Det synes jeg blir urettferdig.

Anonymkode: 9c342...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Livet er ikke en dans på roser, det er lidelse. 

Anonymkode: 69e73...e83

Jeg pleier å tenke at livet er litt som en dans på roser. Torner over alt. Au, au, au. 

Anonymkode: 9c342...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg tenker følgende:

Jeg ser at det blir litt feil å ikke kalle det et valg i mange situasjoner.

Samtidig liker jeg ikke når noen snakker om det som et veloverveid valg personen tar i sitt normale «jeg», hvis du skjønner. At en ikke skal sammenligne det med andre hverdagslige valg, eller forenkle det ved å se bort fra psykisk belastning/sykdom, og bare kalle det et valg. «Han bare valgte det, liksom». Det synes jeg blir urettferdig.

Anonymkode: 9c342...3ec

Men er det noen som mener det da? Alle er vel enig om at det som oftest ligger alvorlig psykisk sykdom bak. Evt. En akutt livskrise eller hendelse som får personen til å føle at døden er eneste alternativ. Er jo uansett et valg som blir tatt. Ikke et rolig, fornuftig valg tatt i sinnsro, men et valg okke som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

En akutt livskrise eller hendelse som får personen til å føle at døden er eneste alternativ.

Men er vedkommende "syk" da? Syk i gjerningsøyeblikket kanskje. Er det mer forståelig med selvmord hvis noen i bunnen har en psykisk lidelse? Men slike plutselige selvmord ut av det blå på grunn av livskriser, må vel også innebære at de er sinnsykt i gjerningsøyeblikket, eller? 🤔

Anonymkode: 81013...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...