Gå til innhold

Provosert av folk som sier at noen tok selvmord av egen vilje.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så provosert. "Han eller hun VALGTE å avslutte livet". Hvor er evnen til empati og forståelse her? Mangel på kunnskap, kanskje? Jeg synes det blir alt for enkelt å bare si at personen VALGTE det. Som om det var et reflektert og veloverveid valg, gjort av en frisk og fin person. Hadde noen i helsevesenet visst akkurat hva personen tenkte eller planla, hadde personen blitt tvangsinnlagt på psykehus. Jeg blir skikkelig provosert når etterlatte sier noe sånt som at deres kjære VALGTE å avslutte livet, og prøver å takle sorgen ved å prøve å akseptere dette valget. Ahh!😤

 

Anonymkode: 9c342...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir så provosert. "Han eller hun VALGTE å avslutte livet". Hvor er evnen til empati og forståelse her? Mangel på kunnskap, kanskje? Jeg synes det blir alt for enkelt å bare si at personen VALGTE det. Som om det var et reflektert og veloverveid valg, gjort av en frisk og fin person. Hadde noen i helsevesenet visst akkurat hva personen tenkte eller planla, hadde personen blitt tvangsinnlagt på psykehus. Jeg blir skikkelig provosert når etterlatte sier noe sånt som at deres kjære VALGTE å avslutte livet, og prøver å takle sorgen ved å prøve å akseptere dette valget. Ahh!😤

 

Anonymkode: 9c342...3ec

Har selv opplevd at en i nær familie tok sitt eget liv. Jeg blir ikke provosert av de ordene,  for det er et valg vedkommende har tatt, oppi det syke. Det som provoserer meg er heller når enkelte sier at hvis en ønsker å ta sitt eget liv, så må de få lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene side: Død er de gjenlevendes problem/utfordring.

På den annen side: Hvor mye smerte og lidelse kan vi andre forvente/forlange at den lidende/syke skal utholde? Har vi noen rett til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at det er egoistisk å ta sitt eget liv? 

Anonymkode: 9c342...3ec

Jeg synes ikke det er egoistisk.  De fleste jeg har møtt som har prøvd, er syke. En gjorde det for å hevne seg på foreldrene (vedkommende var nok syk)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er ment så overfladisk som du gir utrykke for når det gjelder ordet valgt . Hvilket annet ord syns du stemmer med noen som tar selvmord ? En ulykke, somatisk sykdom eller drap ville fått andre ord foran seg selvsagt,men om jeg skulle forklart at noen hadde tatt selvmord kunne jeg brukt ordet valgt uten at det ligger noe "enkelt" i det. 

Ang egisisktisk om man begår selvmord er jeg uenig. Det kan virke sånn i noen tilfeller for de etterlatte,men svært mange har følt at de er i veien,til bru og faktisk tro på at verden blir bedre uten dem tilstede. Dessverre. Jeg tenker ikke at det er egoistisk, men veldig veldig trist at mange ikke får den støtten og hjelpen de trenger for å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir alt for enkelt å bare si at personen VALGTE det. Som om det var et reflektert og veloverveid valg, gjort av en frisk og fin person.

Jeg skjønner ikke hvordan det å bruke  verbet velge / valgte, underforstått uttrykker at valget var reflektert og veloverveid eller at personen var frisk? 

Man bruker det uttrykket i f.eks. dødsannonser for å meddele det til omverdenen og unngå spekulasjoner. Hva synes du man burde si / skrive i stedet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sologskiftendeskydekke

Klart selvmord er et valg en aktivt må ta. Hvorvidt en er syk eller ikke synes jeg er underordnet. Uansett taes det et valg.

Endret av Sologskiftendeskydekke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et valg er det jo, selv om en kan mene det var uklokt, dårlig eller impulsivt. Ikke alle valg er veloverveide. Og så må jeg få lov til å pirke bittelitt på uttrykket. Det heter ikke å ta selvmord, like lite som det heter å ta et mord. Man begår selvmord eller tar livet sitt. Eller helst lar man det være! Sorry, måtte bare 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et valg i den grad de kunne valgt å la det være eller heller valgt å oppsøke akutthjelp. Det er klart man er syk når man ønsker å ta livet sitt, men det er jo like fullt et aktivt valg og en aktiv handling. Å ta selvmord skjer ikke ved et uhell. Jeg har valgt det selv de gangene jeg har forsøkt å ta livet mitt. Nå velger jeg å ikke gjøre det selv om tankene er der omtrent hver dag. Det føles ikke som et reelt valg når jeg står i det fordi jeg føler at det gjør for vondt til at jeg makter det. Derfor ser jeg ingen annen løsning enn å ta livet mitt. Men et valg er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faller og slår deg kraftig vil mange gi fra seg et brøl et kraftig utrykk. Er dette alltid et valg eller noe som skjer automatisk på grunn av at smerten er så intens?

Det er nok ikke bare ts som reagerer på utrykket. 

Anonymkode: 17965...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo et valg man tar,årsaken kan jo være så mangt. Et ikke fullbyrdet selvmord vil jeg tro at ofte er utrykk for et ønske om hjelp i en håpløs situasjon. Om man virkelig vil ta livet sitt,så er det jo lett. De ferreste går nok all in og da er det somsagt nok et skrik om hjelp. Uansett så er det noe man velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelte kan det nok være et bevisst valg. For andre kan det kun være en handling for å komme ut av en intens smerte som ender slik.

For å ta et eksempel.. Hvis jeg velger å ta selvmord ville jeg samlet nok tabletter og bevisst valg sort  slik at jeg var sikker på hvordan det endet. Hvis jeg kun handlet i desperasjon for å komme bort fra smerten er muligheten større for at jeg bare hadde tatt noe av det jeg hadde uten å tenke hva og hvor mye. Jeg kunne havnet på sykehus for pumping og alt gikk bra. Jeg kunne blitt en grønnsak. Og jeg kunne dødt av det. 

Det sies at vi har en fri vilje. Og jeg er enig i det. Samtidig må  vi innse at viljen vår blir overstyrt av mye som skjer i kroppen. Spesielt når vi blir utsatt for intense smerter. Enten det er fysiske eller psykiske smerter. 

 

Anonymkode: 17965...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faller og slår deg kraftig vil mange gi fra seg et brøl et kraftig utrykk. Er dette alltid et valg eller noe som skjer automatisk på grunn av at smerten er så intens?

Det er nok ikke bare ts som reagerer på utrykket. 

Anonymkode: 17965...266

Det var nå en heller dårlig sammenligning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at det er egoistisk å ta sitt eget liv? 

Anonymkode: 9c342...3ec

Fra utsiden kan et suicid fremstå som svært egoistisk og hensynsløst. Virkeligheten er imidlertid ofte en helt annen.

Det er viktig å forstå at depresjonen fører til grunnleggende forandringer i ens generelle tenkning, selvvurderinger, attribusjonsmønster og virkelighetsforståelse. Evnen til å gjøre korrekte, selvbeskyttende og oppbyggende tolkninger av verden går tapt og erstattes av et mørkt filter som ikke lar deg se annet enn håpløshet.

Et menneske med depresjon blir verdensmester i å ta på seg skylden for all slags elendighet, man føler seg bare til bry for sine kjære og tenker at ens egen eksistens er til direkte hinder for deres lykke og livsutfoldelse. Dette leder deretter til tanker om suicidet som noe godt og genuint uselvisk. Man tar sitt eget liv for å fjerne den imaginære byrden man er for andre. Når det er ens egen eksistens som utgjør selve byrden som andre urettmessig må bære, blir løsningen opphør av eksistens. Suicidet blir dermed et utslag av godhet, offervilje og omtanke for andre - ikke av egoisme og egeninteresser. Det er meningen at andre skal få det bedre av å bli borte for alltid.

De som sitter igjen ser det selvfølgelig ikke på denne måten. Jeg tror likevel at det er mulig som etterlatt å finne en slags trøst i at den avdødes valg om å avslutte livet ikke nødvendigvis var motivert av egoisme og likegyldighet til de som sitter igjen med sorgen og tapet, men av kjærlighet og omtanke.

Jeg har en venninne som mistet en bror i suicid som ser det på nettopp denne måten. I følge henne selv har dette ført til at minnet av broren ikke besudles av sinne og bitterhet. Bildet hennes av broren som død er det samme som bildet av broren som levende: En god, ærlig og omsorgsfull gutt som elsket sine nærmeste så høyt at han var villig til å dø for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pragmatikeren skrev:

Et valg er det jo, selv om en kan mene det var uklokt, dårlig eller impulsivt. Ikke alle valg er veloverveide. Og så må jeg få lov til å pirke bittelitt på uttrykket. Det heter ikke å ta selvmord, like lite som det heter å ta et mord. Man begår selvmord eller tar livet sitt. Eller helst lar man det være! Sorry, måtte bare 😜

Min venninne som mistet sin bror i suicid, har sagt følgende helt siden begravelsen for 12 år siden:

"Min bror døde ikke av selvmord, han døde av depresjon."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Cesium skrev:

Alle valg man tar mens man er syk, er fremdeles valg. 

Også hvis man har psykose?

Anonymkode: fc8e1...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så provosert. "Han eller hun VALGTE å avslutte livet". Hvor er evnen til empati og forståelse her? Mangel på kunnskap, kanskje? Jeg synes det blir alt for enkelt å bare si at personen VALGTE det. Som om det var et reflektert og veloverveid valg, gjort av en frisk og fin person. Hadde noen i helsevesenet visst akkurat hva personen tenkte eller planla, hadde personen blitt tvangsinnlagt på psykehus. Jeg blir skikkelig provosert når etterlatte sier noe sånt som at deres kjære VALGTE å avslutte livet, og prøver å takle sorgen ved å prøve å akseptere dette valget. Ahh!😤

 

Anonymkode: 9c342...3ec

Jeg er enig i det. Jeg vil si at det heter ikke å velge. Men jeg forstår egentlig hvorfor familiene bruker de ordene. Det er ikke så lett å sette seg inn i det / eller å forstå dersom man ikke har vært i en slik episode selv der man slet så sterkt at man ble sucidal.  Men uansett så er selvmord ingen bra løsning. Familiene sliter i etterkant. Men jeg tror nok at de som begår selvmord gjør det uten fri vilje på en måte. De er syk. 

Anonymkode: 29ff3...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...