Gå til innhold

Å gi gaver til folk. Jeg sitter ofte med en rar følelse! Du og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler ofte at gavene må være balanserte på én eller annen måte, er det en form for tvangstanke eller er jeg bare perfeksjonist, eller hva? Er det rettferdighetssansen min som går over styr her?

Vel, saken er:

Nå er det jul snart. Vi feirer julekvelden sammen, mange i min familie, og når det kommer til gaver så planlegger jeg innkjøp flere uker om ikke måneder i forveien. Skriver liste, redigerer listen, legger til og fjerner, går gjennom hundrevis av ganger og hvis noen ytrer ønsker så kan det hende jeg erstatter noe på listen med disse ønskene. 

Å gi gode gaver er noe som er viktig for meg. Jeg liker å gi gaver, og vil at det skal være gaver jeg er føler er riktige å gi. Gaver jeg gleder meg til at mottakerne åpner.

Alle sitter og ser på når folk åpner gavene, føler med, de fleste husker hvem som fikk hva av hvem og jeg føler at jeg må gi gaver som er like verdifulle til alle. Jeg har to søsken, og selv om jeg ikke gir like ting føler jeg tingene må føles like, hvis noen forstår hva jeg mener? De må være like i verdi, og oppfattes som likeverdige så ikke noen tror jeg liker den ene mer enn den andre. Ofte ender jeg opp med å gi mye mer enn jeg hadde tenkt sånn i tilfelle gavene ikke var gode nok.

Å gi én gave gjør jeg sjelden. Hva tenker du om det?

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres sært ut . At gavene bør ha lik verdi til f.eks søsken forstår jeg men jeg synes du virker litt vel besatt .Gaver er ikke det viktigste med jula tross alt .

Anonymkode: bc0d2...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ofte at gavene må være balanserte på én eller annen måte, er det en form for tvangstanke eller er jeg bare perfeksjonist, eller hva? Er det rettferdighetssansen min som går over styr her?

Vel, saken er:

Nå er det jul snart. Vi feirer julekvelden sammen, mange i min familie, og når det kommer til gaver så planlegger jeg innkjøp flere uker om ikke måneder i forveien. Skriver liste, redigerer listen, legger til og fjerner, går gjennom hundrevis av ganger og hvis noen ytrer ønsker så kan det hende jeg erstatter noe på listen med disse ønskene. 

Å gi gode gaver er noe som er viktig for meg. Jeg liker å gi gaver, og vil at det skal være gaver jeg er føler er riktige å gi. Gaver jeg gleder meg til at mottakerne åpner.

Alle sitter og ser på når folk åpner gavene, føler med, de fleste husker hvem som fikk hva av hvem og jeg føler at jeg må gi gaver som er like verdifulle til alle. Jeg har to søsken, og selv om jeg ikke gir like ting føler jeg tingene må føles like, hvis noen forstår hva jeg mener? De må være like i verdi, og oppfattes som likeverdige så ikke noen tror jeg liker den ene mer enn den andre. Ofte ender jeg opp med å gi mye mer enn jeg hadde tenkt sånn i tilfelle gavene ikke var gode nok.

Å gi én gave gjør jeg sjelden. Hva tenker du om det?

Anonymkode: c91fa...18b

Har på lignende måte. Jeg tenker at vi legger nok for mye mening i det. Likevel er det vanskelig å la være. 

Hvordan er ditt forhold til å få gaver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det høres sært ut . At gavene bør ha lik verdi til f.eks søsken forstår jeg men jeg synes du virker litt vel besatt .Gaver er ikke det viktigste med jula tross alt .

Anonymkode: bc0d2...ef3

Hvordan mener du jeg skal forberede meg på jula, sånn ellers, da?
Å finne klær tar ca 1 time.
Å pynte til jul gjør jeg jo ikke før jula faktisk er her. 

Det handler mer om at jeg vil gi gaver folk blir glade for, og siden jeg ikke har alt for mye å rutte med må jeg planlegge for å få mest mulig ut av pengene/budsjettet.

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cathlin skrev:

Har på lignende måte. Jeg tenker at vi legger nok for mye mening i det. Likevel er det vanskelig å la være. 

Hvordan er ditt forhold til å få gaver? 

Jeg liker faktisk å gjøre det også, da, det er nesten en hobby. Jeg er sånn når det kommer til bursdager også :)

Mitt forhold til å få gaver? Jeg er fornøyd så lenge jeg ikke får noe spiselig (har allergier) eller støtende :P Jeg blir stort sett glad for alt jeg får.

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette med gaver tar helt overhånd hos mange mennesker. Det er slik at det virker som om mange forventer å få for en viss sum / eller forventer å få en gave som er av deres egen smak.  Men etter min mening så er det helt feil innstilling. 

Jeg bruker minst mulig penger på gaver i år. Bruker ca 50 kr per person. Har nesten 20 personer å kjøpe til. Årsaken til at jeg gir er mer tradisjonen / forventningene enn gleden med å gi. Ønsker folk det beste men min økonomi er såpass dårlig at jeg mener at det å være glad i mennesker kan ikke vises i gaver. Det kan vises på andre måter. Det er også de som jeg leser om som ikke har råd til å kjøpe gaver til noen. 

Jeg mener at å bruke tid sammen er langt viktigere enn gaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke om gaver, verken å få eller gi. Har alt for mye ting. Liker å kjøpe det jeg vil ha selv. Bryr meg ikke om verdien når jeg får noe, men prøver å finne noe av passende verdi til de jeg kjøper til og helst at det faller i smak. Ofte kjøper man ting man har lyst på selv og det er gjerne i en annen smak enn den andre har. Lett å bomme. I min familie har vi valgt å slutte å gi gaver til de voksne, vi gir til barna. Jeg liker heller å gi mine foreldre ting når jeg besøker dem ellers i året. Feks ha med kake, blomster, honning. Min søster får arve alt hun vil etter mine barn og det jeg vil bli kvitt. Her om dagen tok hun i mot en lampe som jeg tidligere har fått av henne. Den var ikke min stil lengre. Har tenkt å pakke inn pent brukte leker fra min datter til hennes små. Etter mitt skjønn kan vi pent gi mer f. i pakker. Det blir fort et overflod og mas. Fins mange viktigere ting enn pakker!

Dame, 40.

Anonymkode: b7e66...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jul snart. Vi feirer julekvelden sammen, mange i min familie, og når det kommer til gaver så planlegger jeg innkjøp flere uker om ikke måneder i forveien. Skriver liste, redigerer listen, legger til og fjerner, går gjennom hundrevis av ganger og hvis noen ytrer ønsker så kan det hende jeg erstatter noe på listen med disse ønskene. 

Å gi én gave gjør jeg sjelden. Hva tenker du om det?

Anonymkode: c91fa...18b

Jeg synes kanskje du legger vel mye i det, men om du synes det er greit selv og koser deg med det så er det jo greit. :) Jeg prøver også å legge merke til om noen sier at de ønsker seg noe i løpet av året og har en liste på pc'n hvor jeg noterer. Til søsken, eksen og barnas bonusmor så ligger jeg på omtrent samme prisnivå og antall gaver, gjerne en hovedgave og en liten ting i tillegg. Ungene får gaver for omtrent samme verdi og samme antall gaver. :) Men det er ikke noe jeg bruker halve høsten på nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke mange gaver og jeg bruker ikke hele året på julegaver.  Jeg er begynt å tenke på hva jeg skal kjøpe, men ikke noe mer enn det.

Jeg kjøper kun til de aller nærmeste og får ikke mange gaver selv.  Gavehysteriet til jul er ikke sunt.  Mange barn svømmer i dyre gaver, mens andre får nesten ingenting.  Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å stoppe dette.

Anonymkode: 1d878...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ofte at gavene må være balanserte på én eller annen måte, er det en form for tvangstanke eller er jeg bare perfeksjonist, eller hva? Er det rettferdighetssansen min som går over styr her?

Vel, saken er:

Nå er det jul snart. Vi feirer julekvelden sammen, mange i min familie, og når det kommer til gaver så planlegger jeg innkjøp flere uker om ikke måneder i forveien. Skriver liste, redigerer listen, legger til og fjerner, går gjennom hundrevis av ganger og hvis noen ytrer ønsker så kan det hende jeg erstatter noe på listen med disse ønskene. 

Å gi gode gaver er noe som er viktig for meg. Jeg liker å gi gaver, og vil at det skal være gaver jeg er føler er riktige å gi. Gaver jeg gleder meg til at mottakerne åpner.

Alle sitter og ser på når folk åpner gavene, føler med, de fleste husker hvem som fikk hva av hvem og jeg føler at jeg må gi gaver som er like verdifulle til alle. Jeg har to søsken, og selv om jeg ikke gir like ting føler jeg tingene må føles like, hvis noen forstår hva jeg mener? De må være like i verdi, og oppfattes som likeverdige så ikke noen tror jeg liker den ene mer enn den andre. Ofte ender jeg opp med å gi mye mer enn jeg hadde tenkt sånn i tilfelle gavene ikke var gode nok.

Å gi én gave gjør jeg sjelden. Hva tenker du om det?

Anonymkode: c91fa...18b

Høres nesten ut som en diagnose.

Anonymkode: e9c49...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er veldig opphengt i dette med gaver, og det kan nok være lurt å minne deg  selv på at de fleste andre ikke legger så mye i det - hverken i hva de gir eller hva de får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Xtra skrev:

Høres ut som du er veldig opphengt i dette med gaver, og det kan nok være lurt å minne deg  selv på at de fleste andre ikke legger så mye i det - hverken i hva de gir eller hva de får.

Man kan nesten lure på hva som er poenget med alle disse gavene. Til barn kan man forstå, men vil voksne?

Anonymkode: e9c49...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan nesten lure på hva som er poenget med alle disse gavene. Til barn kan man forstå, men vil voksne?

Anonymkode: e9c49...07c

Ja, det kan en lure på. De fleste synes det er en hyggelig tradisjon. Men tullete å gi så dyre gaver at det går utover økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, det kan en lure på. De fleste synes det er en hyggelig tradisjon. Men tullete å gi så dyre gaver at det går utover økonomien.

De færreste gjør vel dét, man tilpasser gavene sin egen økonomi og det er svært mange som gjennom hele året kjøper på salg for da kan de gi gaver de er stolte av å gi, samtidig for en billig penge. Noen, som meg, elsker å gi gaver til andre.

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan nesten lure på hva som er poenget med alle disse gavene. Til barn kan man forstå, men vil voksne?

Anonymkode: e9c49...07c

Hva poenget er? Å hylle St. Nicholas blant annet. 

Men det er heldigvis valgfritt.

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Xtra skrev:

Høres ut som du er veldig opphengt i dette med gaver, og det kan nok være lurt å minne deg  selv på at de fleste andre ikke legger så mye i det - hverken i hva de gir eller hva de får.

Jeg er ikke opptatt av at andre skal legge noe som helst i det, det handler utelukkende om hva jeg føler og har lyst til å gi. F.eks. så har jeg familie som driver med innflytting, oppussing, og boligkjøp, og det er for meg en glede å kunne bidra til det hvis det er noe de trenger. Jula er en god mulighet til å gjøre nettopp det.

Misforstå meg rett: Jeg ordner gaver nå, jeg, så jeg i desember kan nyte førjulstiden. Jeg slipper å gå rundt i butikker, jeg slipper å stresse med å forte meg og finne gaver, for jeg er ferdig med det og har allerede brukt tid på det! :)

Det er også endel av stressmestringen min, det å føle at jeg har vært flink, gjort en innsats og det eneste som gjenstår er bare noe småtteri. 

Jeg kan love deg at jeg hadde hatt en uhyggelig førjulstid, og desember, dersom jeg bare skulle tenkt på gaver, typ "ånei, nå må jeg forte meg og kjøpe "noe" til den og den til jul :(!". 

Jeg stresser ikke, ordner alt i god tid og tar meg tid til det. Så får jeg en stressfri jul. Sånn fungerer jeg og det tar jeg hensyn til. 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres nesten ut som en diagnose.

Anonymkode: e9c49...07c

Ja, da har du misforstått hele innlegget. 

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir ikke mange gaver og jeg bruker ikke hele året på julegaver.  Jeg er begynt å tenke på hva jeg skal kjøpe, men ikke noe mer enn det.

Jeg kjøper kun til de aller nærmeste og får ikke mange gaver selv.  Gavehysteriet til jul er ikke sunt.  Mange barn svømmer i dyre gaver, mens andre får nesten ingenting.  Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe for å stoppe dette.

Anonymkode: 1d878...6aa

Bare for å ha sagt det så gir jeg til krisesenteret også jeg, altså. Hadde jeg hatt helse til det skulle jeg bidratt mer på andre måter også med f.eks. å dele ut mat til andre. Jeg gir også bort mye til veldedighet, og bruktbutikker, så folk kan kjøpe gaver der til en veldig billig penge (5 kr istedet for 200 kroner). Nå skal jeg snart ta en sjau igjen og mange av lekene barna mine har, som de ikke bryr seg om, som de har fått av andre mennesker - de skal vi gi bort til bruktbutikken så folk som har veldig lite får muligheten til å kjøpe gave til jul. 

Jeg er helt enig med deg i at det å gi 10 gaver til barn og sånn bare er tull. Derfor gir jeg og mannen min en opplevelse til barna i år :D Så får de noen små ting ved siden av som f.eks. bok og sokker med morsomme bilder på.

TS

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg synes kanskje du legger vel mye i det, men om du synes det er greit selv og koser deg med det så er det jo greit. :) Jeg prøver også å legge merke til om noen sier at de ønsker seg noe i løpet av året og har en liste på pc'n hvor jeg noterer. Til søsken, eksen og barnas bonusmor så ligger jeg på omtrent samme prisnivå og antall gaver, gjerne en hovedgave og en liten ting i tillegg. Ungene får gaver for omtrent samme verdi og samme antall gaver. :) Men det er ikke noe jeg bruker halve høsten på nei.

Det er nettopp det jeg gjør, jeg koser meg med planleggingen, og jeg koser meg med å pakke inn gavene. Jeg synes det bare alt i alt er gørrkoselig! :)

Jeg prøver også å legge merke til sånne ting :) Det blir da ofte midt i blinken også!

Det er noen som er utstyrt med "mer" enn andre, det er noen som takler stress bedre enn andre, jeg er en av dem som man på en måte kan si har blitt allergisk mot stress. Jeg hovner opp i kroppen, klør i hele kroppen og kan t.o.m. tetne til i pusten. Bare av stress! Det er forsåvidt ikke uvanlig, men det er ukjent hos endel mennesker at stress kan gi slike symptomer.

Mitt remedie mot det er å gjøre alt i god tid - og å la kroppen og hodet mitt få bruke akkurat den tiden det tar å bruke det. Jeg har en tilstand som gjør at jeg glemmer lett, og surrer (det kalles "brain fog" på engelsk, hjernetåke altså. Du kan jo tenke deg det), så jeg trenger god tid på ting om det skal være gjennomført.

Jeg er ikke en av dem som 23. desember går inn på "Tilbords" og kjøper den første vasen jeg ser "for syns skyld". Fra min side skal alle gaver jeg gi være gaver med mening. Gaver med omtanke, kjærlighet og godhet bak.

Det klarer ikke jeg å få til om jeg skal raide butikker i desember, da tar stresset overhånd og jeg ender enten opp med å kjøpe mye mer enn jeg hadde behøvd å kjøpe, eller så ender jeg opp med å kjøpe noe som ikke er gjennomtenkt og som jeg egentlig føler at jeg ikke har veldig lyst til å gi. Det blir mer å gi for syns skyld, og da blir gavene verdiløse.

Jeg er vant til å starte med gaver tidlig, mye fordi jeg er glad i håndarbeid og gaver som er hjemmelagde ofte tar tid, men i år gir jeg ikke særlig hjemmelagde ting fordi helsa har vært for dårlig og jeg har vært veldig deprimert en stund. Men jeg vet at jeg trenger den tiden det tar, jeg er kanskje rar og unormal, men jeg tar hensyn til min egen kropp og psyke så det å bruke "halve høsten" er ikke noe jeg har noen problem med dersom det er det som skal til for at jeg får en fin advents- og førjulstid altså :)

Anonymkode: c91fa...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 21 å gi til i år, og det tar nesten knekken på min økonomi.   Prøver å gi så likt som mulig i kroner, men noen får mer enn andre. Selv pleier jeg å begynne og kjøpe inn julegaver i august. Siden flere får div alkoholholdige gaver, så kjøper jeg da litt og litt inn når jeg er på harrytur. På den måten må jeg ikke betale alle julegavene i desember. Dessverre er jeg litt sent ute i år og det merkes på økonomien.  Jeg prøver også å gi noe som kan falle i smak.

Synes det er lettere å gi enn å få. Har lett for å føle at jeg ikke fortjener så fin gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...