Gå til innhold

Hvordan er dagene dine på jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun er 65 år. Hun går snart av med pensjon. Kanskje hun førtidspensjonerer seg før tiden som mange gjør. Kan du ikke bare være litt sint innvendig og drite litt i henne. Bare holde ut til hun slutter samtidig som du setter tydelige grenser. Men ha møte med sjefen over der hvis du har behov for det, eller gjør endringer på når din vakt er eller andre avtaler for hva som er ditt ansvar og andres.  

Anonymkode: 0039f...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Er det andre som også er misfornøyd med denne sjefen og som støtter deg? Jeg ser ikke noe problem i at du går sammen med noen andre når du snakker med sjefen på høyere nivå. Det gir mye mer troverdighet hvis det ikke bare handler om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke verneombud eller tillitsvalgt. 

Anonymkode: 224ad...ff1

På tide å gjøre noe med situasjonen? Veldig mange (gjentakende) tips i disse trådene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Er det andre som også er misfornøyd med denne sjefen og som støtter deg? Jeg ser ikke noe problem i at du går sammen med noen andre når du snakker med sjefen på høyere nivå. Det gir mye mer troverdighet hvis det ikke bare handler om deg.

Det handler desverre mest om meg. Jeg har hatt tidligere kollegaer som slet med samme person. Men de er sluttet. Men hun har alltid vært mest ute etter meg. Andre kollegaer sier at de ser at hun er ustabil i humøret. De ser at hun er vanskelig mot meg. Men de ønsker ikke å bli involvert i det for de orker det ikke. Så de har bedt meg om å unngå å nevne dem. 

De sier at de ser at hun går rundt og leter etter små pirke-saker. Hun flytter både boss-spann og ser på lister på hyllene om hun ser noen små prikker av noe skit.  Dersom hun finner så er det meg som får skylden for å ikke gjøre jobben min skikkelig. 

Jeg føler en redsel. En redsel for å miste jobben. En redsel for at ledelsen kan ta henne side og gi meg sparken.  Jeg blir derfor redd og i villrede om hvordan jeg skal få slutt på dette. Men vet at om hun går av med pensjon så får jeg det bra på jobb. Har ikke problemer med de andre. Men de andre er konfliktsky og redd for å bli innblandet. Og ber meg ikke si hva de har sagt om henne og situasjonen til sjefen. En av sjefene er venner med henne. Så der er det håpløst å si noe mer. Men hovedsjefen er eneste håp men jeg vet ikke helt hvor jeg har han heller. Jeg har forsøkt å formidle det til han. Han skulle snakke med henne. Men vet ikke hvordan han sa det. Og vet heller ikke hva han tenker om problemet. En kollega har sagt at hovedsjefen forstår at hun er vanskelig. Men jeg vet ikke.  Jeg blir som de andre kollegaene konfliktsky. Jeg har tatt opp problemet et utall antall ganger med henne og noen ganger med de andre sjefene. Ikke lett når man står midt oppi det alene samt redd for å bli sparket. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Er det andre som også er misfornøyd med denne sjefen og som støtter deg? Jeg ser ikke noe problem i at du går sammen med noen andre når du snakker med sjefen på høyere nivå. Det gir mye mer troverdighet hvis det ikke bare handler om deg.

Altså andre kollegaer sier at de ser at hun behandler meg meget dårlig men de ønsker ikke å bli trukket inn i det for de har nok med seg selv sier de. Det gjør det ekstra vanskelig. Men det handler om meg spesiellt. Det er derfor jeg forsøker å bare holde ut slik at jeg ihvertfall tjener penger til livets opphold. Jeg er redd for at de kan tro det er noe galt med meg og ikke henne. Og blir redd for å ta det videre opp pga redsel for å miste arbeid. Men det går på helsa løs. Jeg kjenner meg sliten og oppgitt. Men jeg håper bare på at hun pensjonerer seg snart slik at hverdagen min blir lettere. Og bra. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså andre kollegaer sier at de ser at hun behandler meg meget dårlig men de ønsker ikke å bli trukket inn i det for de har nok med seg selv sier de. Det gjør det ekstra vanskelig. Men det handler om meg spesiellt. Det er derfor jeg forsøker å bare holde ut slik at jeg ihvertfall tjener penger til livets opphold. Jeg er redd for at de kan tro det er noe galt med meg og ikke henne. Og blir redd for å ta det videre opp pga redsel for å miste arbeid. Men det går på helsa løs. Jeg kjenner meg sliten og oppgitt. Men jeg håper bare på at hun pensjonerer seg snart slik at hverdagen min blir lettere. Og bra. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Har du tatt det opp med fagforeningen?

Anonymkode: 9fff0...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine starter alltid med kritikk fra en sjef. Jeg har det hele tiden travelt i jobben. Mye å gjøre. Løper i ett. Får mye kritikk av ene sjefen. Blir så sliten når arbeidsdag er over.  Føler at jobben går meg litt på helsa løs. Men jobber for pengene som jeg behøver.  

Hvordan er din jobbdag? Trives du? 

Anonymkode: 224ad...ff1

 

1 time siden, Xtra skrev:

På tide å gjøre noe med situasjonen? Veldig mange (gjentakende) tips i disse trådene.

Jeg må si meg enig med Xtra, er det virkelig MULIG å lage enda en FIRESIDERS tråd om samme tema all den tid du ikke ser ut til å ta til deg et eneste råd? Dette temaet har du jo snakket om i ÅREVIS!

Nå skal jeg være brutalt ærlig med deg. Dette er ikke for å være slem, frekk eller «skarp», det er konstruktivt ment. 

Men altså:

Du er veldig gjentagende. Ikke bare lager du hundrevis av tråder om samme tema selv du fikk fire sider svar i forrige tråd også, du gjentar og gjentar samme formulering i svarene dine i en og samme tråd også, akkurat som du ikke tror at vi leser det du skriver. I denne tråden vet jeg ikke hvor mange ganger du har gjentatt dette med å fylle på hyller. Hvorfor gjentar du det hele tiden? Tror du ikke vi har fått det med oss? Hvorfor leser du ikke rådene istedenfor å gjenta premisset (fylle hyller) istedenfor? Man kommer jo ingen vei etter fire siders dialog når du svarer på dette viset? Sånn er det i trådene om privatlivet ditt også, du bare gjentar og gjentar det samme istedenfor å lytte og reflektere på hva du kan gjøre annerledes.  

Om du er like gjentagende og like lite lyttende på jobb som du er her på dol ville jeg nok også blitt møkk lei om jeg var din kollega eller leder. Det som skjer når man blir oppfattet som en «maser» eller «syter» som ikke gjør noe for å endre på situasjonen, er at man lett blir hoggestabbe. Man får skylden for ALT, og små feil blir omsnakket som store. Dette blir en ond sirkel ingen egentlig liker å være i, men som det likevel krever ganske mye å snu.

Jeg tror dette handler om det. Jeg tror ikke du blir mobbet, men jeg tror folk rundt deg bare er lei, og behandler deg deretter. Du har blitt hoggestabben i det som har blitt en ond spiral.  

DU er den eneste som kan endre situasjonen din på jobb (og hjemme). DU må ta tak, alene - eller i allianse med noen utenfor. Ingen har fått flere råd enn deg, les dem og gjør valg for så å handle. Gjør noe, hva som helst! Nye svar på dol eller sykemelding vil ikke hjelpe deg det spøtt- det må handles om livet ditt skal bli annerledes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de andre er konfliktsky og redd for å bli innblandet. Og ber meg ikke si hva de har sagt om henne og situasjonen til sjefen. En av sjefene er venner med henne. Så der er det håpløst å si noe mer. Men hovedsjefen er eneste håp men jeg vet ikke helt hvor jeg har han heller. Jeg har forsøkt å formidle det til han. Han skulle snakke med henne. Men vet ikke hvordan han sa det.

I denne tråden har vi forsøkt å få saken til å handle om et konkret problem som det er i alles interesse å få løst, nemlig at det er for lite varer i hyllene om morgenen, og at ansatte som ikke har sistevakt, blir bebreidet for det. Dette problemet kan løses ved at det enten settes inn noen om morgenen som har dette som oppgave (og som ikke samtidig skal ekspedere kunder, rulle inn alt som har vært på kjøling om natta, steke bakverk eller andre ting som typisk må gjøres på førstevakt) eller at det gjøres av sistevakta (som da ikke kan ha ansvaret for all utrulling og stengning samtidig). Det kan ikke løses ved å kritisere de som slutter mange timer før problemet oppstår.

Dette er så logisk og lite diskutabelt at du burde kunne få med deg én medarbeider til (som også har varierende vakter) på å ta opp saken. Men da må dere holde alt dette personlige surret utenfor og fokusere på at butikken har et problem som er relativt enkelt å løse - og hvis man ikke ønsker å løse det, må kritikken opphøre.

Hvis det er slik at både denne vanskelige mellomsjefen og du bytter på å gå til hovedsjefen og klage over hverandres oppførsel og væremåte, er han trolig dritt lei og har sluttet å bry seg om hvem som er vanskeligst. Hvis han til slutt får nok, risikerer du at han går for den enkleste løsningen - og den er ikke å kvitte seg med en mellomleder som snart blir pensjonist.

Du skrev at han ("hovedsjefen") kom til deg og sa at du skulle gjøre oppgaver som hun hadde bedt deg la være, og omvendt.  Hver gang du får slike beskjeder, må du svare at det er greit, men at han må informere henne tydelig også, slik at det ikke ser ut som om du trosser din nærmeste sjefs ordre.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tatt det opp med fagforeningen?

Anonymkode: 9fff0...ec4

Jeg tar det opp med fagforeningen om problemet fortsetter nå. Orker det ikke mer. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det opp med fagforeningen om problemet fortsetter nå. Orker det ikke mer. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Hvorfor ikke ta det opp med en gang? Det er da ingenting som tyder på at det skal endre seg nå, ut fra det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det opp med fagforeningen om problemet fortsetter nå. Orker det ikke mer. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Da bør du finne en tillitsvalgt som er så lokal som mulig, i kjeden du jobber i. Ellers får du trolig bare generelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar det opp med fagforeningen om problemet fortsetter nå. Orker det ikke mer. 

Anonymkode: 224ad...ff1

Om problemer fortsetter? Er det noen grunn til å tro det ikke gjør det? Nei, virker ikke sånn. 

Anonymkode: 9fff0...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...