Gå til innhold

Døgnavdeling dps


Fionys

Anbefalte innlegg

Ser ut til at jeg kanskje må legges inn for å få bukt på depresjon. Justere medisiner og søvn. 

Det jeg egentlig lurer på er hvordan det er på slike døgnavdelinger og hva som skjer der. Ser for meg at det kan bli mange lange dager der og hvis det blir det så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i så mange dager. Får man permisjon for å reise hjem en tur når det er snakk om flere ukers lang innleggelse? Må jeg være veldig sosial med alle andre som er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er program for hele dagen fra 09-15 (kan kanskje variere fra sykehus til sykehus). Dagen er lagt opp med ulike aktiviteter, nesten som en timeplan man hadde på skolen. Det er turer, gymnastikk, formingsaktiviteter, spill, samtalegrupper, musikkgruppe, avisgruppe, matlagingsgruppe og ekskursjoner. I tillegg er det undervisning, men ikke så ofte.

Det er med andre ord noe for en hver smak, men tanken er den at en skal delta på alle aktiviteter og ikke ligge passivt på rommet. Selvom man er sammen på disse gruppene så kreves det ikke at en snakker mye og er veldig sosial. Det viktigste er å dilte med. Mange er stille mens andre prater og er utadvendte, like forskjellig som ellers i samfunnet. Selv om det er bra med aktiviteter så er det mye ro der man kan lese aviser, strikke eller se på tv.

Jeg har aldri opplevd at det har vært spesielt «lange dager». Ikke kjedelig for å si det sånn. Jeg tenker vel at noe av behandlingen for ulike diagnoser, da også depresjon, er å skape en overkommelig aktiv dag så man kommer inn i en fornuftig rytme og fokuserer litt ut og frem.

Håper du får et fint opphold😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er felles måltider, samtaler med behandler og felles aktiviteter. Der jeg har vært er det gruppesamtale/terapi en gang i uken, tid i gymsalen, tur ute, undervisning og slike ting. Og quiz hver fredag etter lunsj da. Det er ulike ting på timeplanen fra morgen til type 14-15. Etter det kan man velge litt selv hva man gjør, men man oppfordres til å ikke isolere seg på rommet. 

De fleste drar hjem i helgene, men noen blir værende da også. 

Det er friere på åpen døgnavdeling enn på akuttpost. 

På mitt DPS er det to døgnavdelingen. Den ene er slik jeg har beskrevet. Den andre er for de som er hakket friskere tror jeg for der har de tettere program pluss avdelingen stenges ned hver helg. 

Så generelt sett varierer det fra avd. Til avd. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fionys skrev:

Ser ut til at jeg kanskje må legges inn for å få bukt på depresjon. Justere medisiner og søvn. 

Det jeg egentlig lurer på er hvordan det er på slike døgnavdelinger og hva som skjer der. Ser for meg at det kan bli mange lange dager der og hvis det blir det så vet jeg ikke hvordan jeg skal klare å holde ut i så mange dager. Får man permisjon for å reise hjem en tur når det er snakk om flere ukers lang innleggelse? Må jeg være veldig sosial med alle andre som er der?

Dette varierer svært fra sted til sted. Et konkret eksempel: Felles frokost hver dag etterfulgt av kort morgenmøte. To ganger i uken gruppeterapi for de som deltar i det, en dag i uken pasientundervisning, en ettermiddag tilbud om fysisk aktivitet og felles middag to dager i uken. For øvrig måtte folk kjøpe og tilberede egen mat. En gang i uken samtale med behandler og omtrent en gang i uken samtale med hele behandlingsteamet. Alle pasientene hadde egen ukeplan, det ble oppfordret til å fortsette med vanlige aktiviteter utenfor avdelingen. Ingen krav til å være sosial i avdelingen, og så lenge man fulgte opp konkrete avtaler kunne man ha permisjoner så ofte man ønsket. Avdelingen stengte hver fredag og åpnet igjen mandag morgen. 

Anonymkode: 9d3c8...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var innlagt over lengre tid (dvs. 11 måneder som innlagt og 4 måneder som dagpasient) på en åpen avdeling for unge voksne under 30 år var det samtalegrupper, tegne- og malegruppe, musikklyttegruppe, autogen trening/avslapningsøvelser, pasientundervisning i et fast ukeprogram. Hver dag startet kl. 9.30 med et morgenmøte hvor det ble gitt informasjon og beskjeder og vi fikk tildelt kontakt for dagen før dagens program startet. Hver fredag husker jeg at det var felles lunsj hvor også personalet deltok. Da hadde alltid to av pasientene ansvaret for lunsjen. Når en pasient skulle utskrives, ble dette alltid markert litt spesielt under disse lunsjene fordi de fleste var innlagt i minst tre-fire uker. Utover dette foregikk det individuelle samtaler. Selv hadde jeg daglige samtaler med min psykiater, men det mest vanlige var to samtaler i uken med sin behandler. Jeg gikk i tillegg til ukentlig psykomotorisk fysioterapi, men dette skjedde på et fysioterapiinstitutt utenfor sykehuset. På kveldstid skjedde det ikke så mye, men det gikk mye i kortspill, strikking og skravling. Det varierte veldig om folk var der i helgene eller ikke. Noen helger var det nesten ingen pasienter mens andre helger var det relativt mange pasienter på avdelingen. Det er nå lenge siden denne innleggelsen, men prinsippet er det samme. Det som nå er forskjellen, er at det ikke er vanlig å ha pasienter innlagt i 11 måneder. Gjennomsnitlig liggetid på den avdelingen var ca. 4 måneder tror jeg.

Det jeg har erfart i nyere tid, men det er på lukket avdeling og da med fastvakt over en periode på 6 uker og kan ikke si noe om det gjelder på DPS, er at de er flinke til å tilpasse hverdagen individuelt når rammene er stramme. Jeg som trives på kjøkkenet fikk f.eks. lov til å gjøre ting på kjøkkenet sammen med fastvakten min rett og slett for å fylle dagene med innhold (ikke med kniv). Jeg var da innlagt i 4 måneder. Jeg ble også tatt med ut på tur som avdelingen finansierte med fastvakten for å få meg ut av passiviteten og depresjonen. Jeg har også gått på restaurant med samboer hvor fastvakten satt to bord unna og observerte meg hele tiden :) Har også opplevd å få hjelp til å vaske håret spesielt når jeg har vært så langt nede at jeg ikke har maktet å ta meg en dusj og møtt forståelse på dette.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Da jeg var innlagt over lengre tid (dvs. 11 måneder som innlagt og 4 måneder som dagpasient) på en åpen avdeling for unge voksne under 30 år var det samtalegrupper, tegne- og malegruppe, musikklyttegruppe, autogen trening/avslapningsøvelser, pasientundervisning i et fast ukeprogram. Hver dag startet kl. 9.30 med et morgenmøte hvor det ble gitt informasjon og beskjeder og vi fikk tildelt kontakt for dagen før dagens program startet. Hver fredag husker jeg at det var felles lunsj hvor også personalet deltok. Da hadde alltid to av pasientene ansvaret for lunsjen. Når en pasient skulle utskrives, ble dette alltid markert litt spesielt under disse lunsjene fordi de fleste var innlagt i minst tre-fire uker. Utover dette foregikk det individuelle samtaler. Selv hadde jeg daglige samtaler med min psykiater, men det mest vanlige var to samtaler i uken med sin behandler. Jeg gikk i tillegg til ukentlig psykomotorisk fysioterapi, men dette skjedde på et fysioterapiinstitutt utenfor sykehuset. På kveldstid skjedde det ikke så mye, men det gikk mye i kortspill, strikking og skravling. Det varierte veldig om folk var der i helgene eller ikke. Noen helger var det nesten ingen pasienter mens andre helger var det relativt mange pasienter på avdelingen. Det er nå lenge siden denne innleggelsen, men prinsippet er det samme. Det som nå er forskjellen, er at det ikke er vanlig å ha pasienter innlagt i 11 måneder. Gjennomsnitlig liggetid på den avdelingen var ca. 4 måneder tror jeg.

Det jeg har erfart i nyere tid, men det er på lukket avdeling og da med fastvakt over en periode på 6 uker og kan ikke si noe om det gjelder på DPS, er at de er flinke til å tilpasse hverdagen individuelt når rammene er stramme. Jeg som trives på kjøkkenet fikk f.eks. lov til å gjøre ting på kjøkkenet sammen med fastvakten min rett og slett for å fylle dagene med innhold (ikke med kniv). Jeg var da innlagt i 4 måneder. Jeg ble også tatt med ut på tur som avdelingen finansierte med fastvakten for å få meg ut av passiviteten og depresjonen. Jeg har også gått på restaurant med samboer hvor fastvakten satt to bord unna og observerte meg hele tiden :) Har også opplevd å få hjelp til å vaske håret spesielt når jeg har vært så langt nede at jeg ikke har maktet å ta meg en dusj og møtt forståelse på dette.

Hvorfor fastvakt?

Anonymkode: 3e722...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Glitter skrev:

Det er felles måltider, samtaler med behandler og felles aktiviteter. Der jeg har vært er det gruppesamtale/terapi en gang i uken, tid i gymsalen, tur ute, undervisning og slike ting. Og quiz hver fredag etter lunsj da. Det er ulike ting på timeplanen fra morgen til type 14-15. Etter det kan man velge litt selv hva man gjør, men man oppfordres til å ikke isolere seg på rommet. 

De fleste drar hjem i helgene, men noen blir værende da også. 

Det er friere på åpen døgnavdeling enn på akuttpost. 

På mitt DPS er det to døgnavdelingen. Den ene er slik jeg har beskrevet. Den andre er for de som er hakket friskere tror jeg for der har de tettere program pluss avdelingen stenges ned hver helg. 

Så generelt sett varierer det fra avd. Til avd. 

Hva mener du med tettere program på den andre avdelingen? Her jeg bor er dpset også inndelt i 2, der den ene avdelingen er stengt i helgen. Lurer på hvem det er som kommer dit?hva er forskjellen?

Anonymkode: 719c3...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Nå vet jeg litt om hva det kan gå ut på. Det høres veldig slitsomt ut, men hvis døgnavdeling blir løsningen så skal jeg gå "all in" for å få det til. Det som kommer til å bli største utfordring i så fall blir den sosialiseringen 24/7, ikke for at jeg ikke liker å være sosial, men fordi jeg trives i mitt eget selskap og fordi jeg liker stillhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fionys skrev:

Tusen takk for mange svar! Nå vet jeg litt om hva det kan gå ut på. Det høres veldig slitsomt ut, men hvis døgnavdeling blir løsningen så skal jeg gå "all in" for å få det til. Det som kommer til å bli største utfordring i så fall blir den sosialiseringen 24/7, ikke for at jeg ikke liker å være sosial, men fordi jeg trives i mitt eget selskap og fordi jeg liker stillhet.

Jeg var mye på rommet når jeg var innlagt,du gjør det du klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med tettere program på den andre avdelingen? Her jeg bor er dpset også inndelt i 2, der den ene avdelingen er stengt i helgen. Lurer på hvem det er som kommer dit?hva er forskjellen?

Anonymkode: 719c3...96e

Jeg er ikke helt sikker. Jeg bare fikk vite når det skulle avklares hvor jeg skulle at det var tettere program og at jeg ikke hadde mulighet til å være der i helgene på den andre avdelingen. Derfor ble det bestemt at jeg skulle på den hvor de var åpen i helgene. Jeg skulle direkte fra akuttpost og til DPS. Men det kunne man gjøre ved innleggelse på den andre avdelingen også. 

39 minutter siden, Fionys skrev:

Tusen takk for mange svar! Nå vet jeg litt om hva det kan gå ut på. Det høres veldig slitsomt ut, men hvis døgnavdeling blir løsningen så skal jeg gå "all in" for å få det til. Det som kommer til å bli største utfordring i så fall blir den sosialiseringen 24/7, ikke for at jeg ikke liker å være sosial, men fordi jeg trives i mitt eget selskap og fordi jeg liker stillhet.

Jeg har alltid vært veldig mye på rommet på ettermiddagene. Det er lov. Men etter hvert ble jeg kjent med et par stk da de begynte å snakke med meg når jeg i korte perioder var ute i stua. 

Jeg blir alltid oppfordret til å være mer på stua siden jeg er så stille og tilbaketrukket, men de tvinger ingen. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...