Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

Den pågående pandemien genererer et stort informasjonsbehov. Dette er en alvorlig hendelse, og alle som kan bør delta på en saklig og korrekt måte. Vi har allerede noen tråder på dette forum som startet saklig.

Da jeg har en god del mer kompetanse på medisinske spørsmål enn folk flest, var jeg innstilt på å bruke en god del tid på å svare i slike tråder.

Nå ser jeg at de aktuelle trådene har utviklet deg i negativ retning med krangling, personangrep og med en svært ukultivert debattform. Jeg oppfordrer brukerne til å la coronatrådene handle om nettopp corona. Så får de som ikke kan motstå trangen til simpel krangling og drittkasting starte egne tråder for dette.

Jeg håper @Admin kan følge med og slette straks det kommer usaklige og utrivelige avsporinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor er det så mye viktigere med god oppførsel i Corona-trådene enn i andre innlegg?

Anonymkode: 5965f...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi denne situasjonen har et enormt skadepotensiale både på individ- befolknings- og samfunnsnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mye viktigere med god oppførsel i Corona-trådene enn i andre innlegg?

Anonymkode: 5965f...8d7

Kverulering i første - første - innlegg. Gratulerer. 

Anonymkode: e9854...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Den pågående pandemien genererer et stort informasjonsbehov. Dette er en alvorlig hendelse, og alle som kan bør delta på en saklig og korrekt måte. Vi har allerede noen tråder på dette forum som startet saklig.

Da jeg har en god del mer kompetanse på medisinske spørsmål enn folk flest, var jeg innstilt på å bruke en god del tid på å svare i slike tråder.

Nå ser jeg at de aktuelle trådene har utviklet deg i negativ retning med krangling, personangrep og med en svært ukultivert debattform. Jeg oppfordrer brukerne til å la coronatrådene handle om nettopp corona. Så får de som ikke kan motstå trangen til simpel krangling og drittkasting starte egne tråder for dette.

Jeg håper @Admin kan følge med og slette straks det kommer usaklige og utrivelige avsporinger.

Jeg lurte på en ting om corona-situasjonen, er det lurt å avbestille legetime (Fastlege) på ting som bare er viktig, men ikke haster?  Tenker på om vi som kan vente noen uker burde stille timene våre til disposisjon? Eller er det andre instanser enn fastlegen som er mer presset? Sikkert ikke rett sted å spørre, men prøver å unngå å ringe fastlegen og bidra til økt telefonkø.

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker dine tanker. Nå bør alle som kan og der det er forsvarlig, stille sine timer til disposisjon for de syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person ringer legevakten å forteller at han har litt feber (38 celsius f.eks) og hoster, men at han selv tror det er forkjølelse. Sender legevakten noen for å teste denne personen for corona, eller vil det kunne finne ut i en telefonsamtale at det mest sannsynlegvis er en forkjølelse, og ikke corona? Jeg tenker at de må være mange som ringer legevakten nå om de opplever litt hoste eller feber, så må vel være en eller annen prosedyre her?

Endret av J.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, kupton skrev:

Den pågående pandemien genererer et stort informasjonsbehov. Dette er en alvorlig hendelse, og alle som kan bør delta på en saklig og korrekt måte. Vi har allerede noen tråder på dette forum som startet saklig.

Da jeg har en god del mer kompetanse på medisinske spørsmål enn folk flest, var jeg innstilt på å bruke en god del tid på å svare i slike tråder.

Nå ser jeg at de aktuelle trådene har utviklet deg i negativ retning med krangling, personangrep og med en svært ukultivert debattform. Jeg oppfordrer brukerne til å la coronatrådene handle om nettopp corona. Så får de som ikke kan motstå trangen til simpel krangling og drittkasting starte egne tråder for dette.

Jeg håper @Admin kan følge med og slette straks det kommer usaklige og utrivelige avsporinger.

All respekt til deg og dine kunnskaper på medisinske spørsmål. 🙂

Bare lurte på : Hvor har du tilegnet deg kunnskap på Corona ? Spør av nysgjerrighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hvor har du tilegnet deg kunnskap på Corona ?

Når en skal tilegne seg kunnskap, er det en særdeles stor fordel å ha gode basiskunnskaper. Både i medisin generelt, i mikrobiologi og ikke minst i hvor en finner og hvordan en skal forstå vitenskapelige publikasjoner. Det kommer hver dag gode publikasjoner fra anerkjente institusjoner og tidsskrift. Om en bruker en del timer på det hver eneste dag, får en rimelig god innsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, kupton skrev:

Når en skal tilegne seg kunnskap, er det en særdeles stor fordel å ha gode basiskunnskaper. Både i medisin generelt, i mikrobiologi og ikke minst i hvor en finner og hvordan en skal forstå vitenskapelige publikasjoner. Det kommer hver dag gode publikasjoner fra anerkjente institusjoner og tidsskrift. Om en bruker en del timer på det hver eneste dag, får en rimelig god innsikt.

Så bra, håper at du vil dele litt med oss, utover det vi kan lese i nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, J.R. skrev:

Om en person ringer legevakten å forteller at han har litt feber (38 celsius f.eks) og hoster, men at han selv tror det er forkjølelse. Sender legevakten noen for å teste denne personen for corona, eller vil det kunne finne ut i en telefonsamtale at det mest sannsynlegvis er en forkjølelse, og ikke corona? Jeg tenker at de må være mange som ringer legevakten nå om de opplever litt hoste eller feber, så må vel være en eller annen prosedyre her?

Hvordan de vurderer hvem som skal testes, vet jeg ikke, men selve testingen foregår fra og med i går, i telt på parkeringsplassen utenfor legesenteret i vår kommune. Kan kjøre inn og ut. Det er blitt sagt at du kan få helsepersonell hjem om nødvendig, men finner lite info om det på kommunen sine sider.

Er i tillegg lite akuttrom i teltet.

 

Apropo å kontakte helsevesen nå om dagen,  i går opplevde noen jeg kjenner å ikke komme gjennom på 113 ved akutt alvorlig sykdom. Kom heller ikke igjennom på legevakt. Måtte ty til andre kontakter (kjente noen som kunne gå få tak i akutthjelp uten å ringe slik som vanlige folk). Det gikk bra, ambulansen kom, men det var fryktelig for dem som ikke fikk tak i hjelp ved alvorlig akutt sykdom.

 

Jeg får ikke møte fysisk opp på sykehustimen min i morgen, jeg er i risikogruppe og skulle ikke utsette meg for verken reisen eller selve sykehuset, så vi tar konsultasjonen på telefon, heldigvis hadde jeg ikke fysiske undersøkelser på planen denne gangen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte på en ting om corona-situasjonen, er det lurt å avbestille legetime (Fastlege) på ting som bare er viktig, men ikke haster?  Tenker på om vi som kan vente noen uker burde stille timene våre til disposisjon? Eller er det andre instanser enn fastlegen som er mer presset? Sikkert ikke rett sted å spørre, men prøver å unngå å ringe fastlegen og bidra til økt telefonkø.

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Jeg var på vei til å bestille time til celleprøve (skulle tatt for et halvt år siden og tenkte å få gjort det nå). Men det utsetter jeg, samt et par andre ting som burde følges opp. Men det kan vente. Tar det når det roer seg. Intet akutt. 

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En skal ikke ringe 113 kun for å spørre om testing. En ringer 113 dersom en er alvorlig syk og mener behandling på sykehus må vurderes.

Det gir ingenting å teste en person med litt feber og hoste. Er det forkjølelse, går det over av seg selv. Det kan det også gjøre om det er corona. Først hvis en blir virkelig dårlig, er det behov for å kontakte helsepersonell. Uansett skal en holde seg i hjemme karantene.

Unntaket er folk i nødetater og lignende der en test som er negativ kan bringe vedkommende raskere tilbake i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Folkehelseinstituttet anslår at en full coronaepidemi vil sette i gang i mai og vare gjennom sommeren."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRbqmR/fhi-anslaar-full-epidemi-fra-mai-helsekonsekvensene-blir-store

 

Dette er tiltakene:

  • Barnehager, barneskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, universiteter, høyskoler og andre utdanningsinstitusjoner stenges. Unntak gjelder for 15 definerte kritiske samfunnsfunksjoner, som personer i helsesektoren
  • Skoler og barnehager må sørge for tilbud til barn med foreldre i disse funksjonene, og for barn med særlige behov
  • Kulturarrangementer, idrettsarrangementer, treningssentre, svømmehaller og virksomheter som tilbyr frisør, hudpleie, massasje, kroppspleie og tatovering forbys
  • Alle virksomheter i serveringsbransjen stenges, det omfatter restaurant, bar, pub og uteliv. Unntak gjelder kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst én meters avstand. Buffet forbys
  • Detalj- og varehandel driftes som normalt. Helseministeren fraråder folk å hamstre mat. Følg nasjonale sikkerhetsmyndigheters råd om hva du skal ha hjemme
  • Transportsektoren driftes som normalt, men folk oppfordres til å unngå fritidsreiser. Ikke gå på jobb eller skole, unngå reiser som ikke er helt nødvendige
  • Unngå offentlig transport, eller andre steder der du lett kan komme nær andre, og nærkontakt med andre
  • Det innføres også restriksjoner for besøkende til alle landets helseinstitusjoner. Helsepersonell som jobber med pasientbehandling, får heller ikke reise utenlands for å sikre at Norge har helsepersonell tilgjengelig
  • Alle som kommer tilbake fra reiser utenfor Norden, skal i hjemmekarantene – uavhengig av om de har symptomer eller ikke. Dette gjelder alle som er kommet til landet siden 27. februar
  • Kollektivtransporttilbudet opprettholdes. Folk med kritiske samfunnsfunksjoner skal kunne komme seg til jobb, og holde avstand til hverandre
  • Ikke besøk personer ved institusjoner som tilhører sårbare grupper, for eksempel eldre eller syke
  • Helsepersonell som jobber med pasientbehandling forbys å reise til utlandet – både tjenestereiser og privatreiser. De vil få kostnadene kompensert. Gjelder foreløpig ut april 2020

Tiltakene gjelder fra 12. mars klokken 18.00 til og med 26. mars 2020, med unntak av sistnevnte punkt om reiser for helsepersonell som foreløpig gjelder ut april.

Anonymkode: e628f...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper folk tar tiltakene nå på alvor, men med fatning.

Håper at folk som kan få informasjon andre steder, får det, slik at ikke all kapasitet på telefonlinjer blir sprengt. 
Min kommune har informert lite i sine kanaler om hvor vi kan finne informasjon på nett osv., det synes jeg er trist. Det er egentlig lokalavisa som har informert mest og best.

Og at vi kan bidra der vi kan, vi må informere eldre familiemedlemmer at de nå er i karantene grunnet utenlandsreise (nå etter nye tiltak), for det er ikke automatikk i at disse skjønner det selv. Slike ting kan jeg bidra med, lite, men viktig allikevel. Jeg skulle ønske jeg kunne stille som barnevakt for familiemedlemmer som trenger det, men det kan jeg dessverre ikke.

At vi ikke går bananas på butikken, hørte på pressekonferansen nå at en hadde handlet hermetikk for 10 tusen kroner.

Venner forteller at de ser folk komme fra butikken med enorm haug på handlekorga.

Vi må være solidariske. Jeg skjønner jo at folk blir redde, jeg kjente på lysten til å hamstre antibac siden jeg må passe på, men jeg kjøpte bare reellt for mitt behov. Synes det er bra at finn.no har forbudt annonser om slag av smittevern.

https://e24.no/naeringsliv/i/AdMx6r/finnno-stanser-salg-av-coronaprodukter-kan-spre-frykt

 

Det er kommet restriksjoner på paracetamol også, det er vel for at ikke noen skal hamstre. De med blåresep er det ikke restriksjon på.

https://legemiddelverket.no/nyheter/rasjonering-av-paracetamol

 

 

Jeg skal på planlagt opphold i institusjon om noen uker, spent på om det blir avlyst. Må ta en samtale med aktuell behandler om jeg uansett bør utsette det, mtp på at jeg er i risikogruppen.

Har også planlagt et lite inngrep på sykehus, regner med at det kan bli avlyst. Det vil skape endel ubehag for meg, men det er ikke farlig. Mitt lokalsykehus har kapasitetsproblemer i utgangspunktet, så er spent på hvordan det vil gå dersom en av de verre prognosene slår til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Jeg liker dine tanker. Nå bør alle som kan og der det er forsvarlig, stille sine timer til disposisjon for de syke. 

Takk for svar, da gjør jeg det 😊
 

Jeg er bekymret for om psykiateren må stenge etterhvert. Hun har avtalepraksis og har kontor på et større offentlig bygg. Ingen andre med helsetjenester i lokalet, eget venterom og eget kontor. Er dette noe å bekymre seg for, eller er sannsynligheten liten? 

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, kupton skrev:

En skal ikke ringe 113 kun for å spørre om testing. En ringer 113 dersom en er alvorlig syk og mener behandling på sykehus må vurderes.

Det gir ingenting å teste en person med litt feber og hoste. Er det forkjølelse, går det over av seg selv. Det kan det også gjøre om det er corona. Først hvis en blir virkelig dårlig, er det behov for å kontakte helsepersonell. Uansett skal en holde seg i hjemme karantene.

Unntaket er folk i nødetater og lignende der en test som er negativ kan bringe vedkommende raskere tilbake i jobb.

Jeg forstår at det mangler kapasitet til å teste alle, men hva med alle som lander med fly fra utlandet ? 

Vet om en som lander i dag etter å ha vært i Beligia. Vedkommende bor sammen med en lege som jobber på sykehus. Liker det ikke i det hele tatt. Det kan jo få store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Folkehelseinstituttet anslår at en full coronaepidemi vil sette i gang i mai og vare gjennom sommeren."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MRbqmR/fhi-anslaar-full-epidemi-fra-mai-helsekonsekvensene-blir-store

 

Dette er tiltakene:

  • Barnehager, barneskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, universiteter, høyskoler og andre utdanningsinstitusjoner stenges. Unntak gjelder for 15 definerte kritiske samfunnsfunksjoner, som personer i helsesektoren
  • Skoler og barnehager må sørge for tilbud til barn med foreldre i disse funksjonene, og for barn med særlige behov
  • Kulturarrangementer, idrettsarrangementer, treningssentre, svømmehaller og virksomheter som tilbyr frisør, hudpleie, massasje, kroppspleie og tatovering forbys
  • Alle virksomheter i serveringsbransjen stenges, det omfatter restaurant, bar, pub og uteliv. Unntak gjelder kantiner og spisesteder som kan legge til rette for at besøkende kan holde minst én meters avstand. Buffet forbys
  • Detalj- og varehandel driftes som normalt. Helseministeren fraråder folk å hamstre mat. Følg nasjonale sikkerhetsmyndigheters råd om hva du skal ha hjemme
  • Transportsektoren driftes som normalt, men folk oppfordres til å unngå fritidsreiser. Ikke gå på jobb eller skole, unngå reiser som ikke er helt nødvendige
  • Unngå offentlig transport, eller andre steder der du lett kan komme nær andre, og nærkontakt med andre
  • Det innføres også restriksjoner for besøkende til alle landets helseinstitusjoner. Helsepersonell som jobber med pasientbehandling, får heller ikke reise utenlands for å sikre at Norge har helsepersonell tilgjengelig
  • Alle som kommer tilbake fra reiser utenfor Norden, skal i hjemmekarantene – uavhengig av om de har symptomer eller ikke. Dette gjelder alle som er kommet til landet siden 27. februar
  • Kollektivtransporttilbudet opprettholdes. Folk med kritiske samfunnsfunksjoner skal kunne komme seg til jobb, og holde avstand til hverandre
  • Ikke besøk personer ved institusjoner som tilhører sårbare grupper, for eksempel eldre eller syke
  • Helsepersonell som jobber med pasientbehandling forbys å reise til utlandet – både tjenestereiser og privatreiser. De vil få kostnadene kompensert. Gjelder foreløpig ut april 2020

Tiltakene gjelder fra 12. mars klokken 18.00 til og med 26. mars 2020, med unntak av sistnevnte punkt om reiser for helsepersonell som foreløpig gjelder ut april.

Anonymkode: e628f...f0d

 Følg nasjonale sikkerhetsmyndigheters råd om hva du skal ha hjemme

Hvor finner jeg dem??

Anonymkode: 9f19e...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...