Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Når det gjelder hyttefolk i Hemsedal, så tenker jeg det er mange Oslofolk ? Begynner de å bli syke, så får de sette seg i bilen og kjøre hjem. 

Nå er det vel ikke slik at de blir momentant kritisk syke. Det tar litt tid. 🙂

Tviler meget sterkt på at de setter seg i bilen til Oslo når de kjenner seg verre. Å nei, de forventer nok å få hjelp der hytta er. Noen blir faktisk akutt veldig mye sykere. 

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Når det gjelder hyttefolk i Hemsedal, så tenker jeg det er mange Oslofolk ? Begynner de å bli syke, så får de sette seg i bilen og kjøre hjem. 

Nå er det vel ikke slik at de blir momentant kritisk syke. Det tar litt tid. 🙂

Det handler også om å redusere smittefare. Hyttefolk som tar en svipp innom nærbutikken, fyller drivstoff etc. kan forårsake nye smittetilfeller om de bærer viruset uten at det har slått ut. Nettopp Oslofolk er jo høyrisiko mtp. smitte om dagen. 

Anonymkode: 805a2...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler også om å redusere smittefare. Hyttefolk som tar en svipp innom nærbutikken, fyller drivstoff etc. kan forårsake nye smittetilfeller om de bærer viruset uten at det har slått ut. Nettopp Oslofolk er jo høyrisiko mtp. smitte om dagen. 

Anonymkode: 805a2...257

Ja, man er seg selv nærmest, ser du 🙂

Vi er noen egoister alle sammen når det kommer til stykket. 

Vi som bor i Oslo synes selvfølgelig bare det er fint at flest mulig forlater byen og at ikke alle samles her 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, man er seg selv nærmest, ser du 🙂

Vi er noen egoister alle sammen når det kommer til stykket. 

Vi som bor i Oslo synes selvfølgelig bare det er fint at flest mulig forlater byen og at ikke alle samles her 😂

Noen utvilsomt mer enn andre.  Dette er uansett tiden for å la egoismen vike og holde seg hjemme!

Anonymkode: 805a2...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen utvilsomt mer enn andre.  Dette er uansett tiden for å la egoismen vike og holde seg hjemme!

Anonymkode: 805a2...257

Jeg er hjemme hele dagen jeg :) Jobber hjemme. Er kun ute på en liten kveldstur. Stille og rolig her nå. 

Tenker de som oppholder seg på hyttene er akkurat like bekymret seg deg og meg og holder seg på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette fremdeles en info-tråd om Corona -Covid-19? Ser ikke slik ut. 

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, frosken skrev:

Enig. Folk oppfordres både til å sørge for å unngå kontakt med andre, ta vare på sine nærmeste - og særlig eldre - og så skal man unngå hamstring. Er det å kjøpe 8 ruller dopapir til sin gamle mor i stedet for å kjøpe 4 å hamstre? 

Nei, det er ikke hamstring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette fremdeles en info-tråd om Corona -Covid-19? Ser ikke slik ut. 

Anonymkode: 33053...4e6

Ja, stort sett. Vår adferd knyttet til Corona er absolutt relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, frosken said:

Enig. Folk oppfordres både til å sørge for å unngå kontakt med andre, ta vare på sine nærmeste - og særlig eldre - og så skal man unngå hamstring. Er det å kjøpe 8 ruller dopapir til sin gamle mor i stedet for å kjøpe 4 å hamstre? 

Nei, det er jo normal handling. I forgårs så jeg en mann på nærbutikken handle hermetikk for 8000,- ! Han tømte butikken for alt de hadde. DET er hamstring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Jeg hadde blitt flau om jeg hadde dratt.
 

Det er ikke bare »overklasse» vel å merke som drar. 

Vi vurderte å dra på hytta i helga, det er ingen påvist smittede her i kommunen og hytta ligger i samme kommune. Vi hadde ikke kommet til å treffe noen annet enn på avstand på parkeringsplassen, hytta ligger langt unna det meste. :) Men værmeldinga er dritt så vi blir hjemme i stedet. Hadde tatt med alt av mat hjemmefra om vi hadde dratt også så vi hadde ikke truffet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Hvorfor er dødsraten 0,77 prosent i Sør-Korea, mens den er 6 prosent i Italia? Er det en kvalifisert gjetning att de har mye større mørketall i Italia, mens de har god oversikt i Sør-Korea? Eller kan dette komme av andre ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi vurderte å dra på hytta i helga, det er ingen påvist smittede her i kommunen og hytta ligger i samme kommune. Vi hadde ikke kommet til å treffe noen annet enn på avstand på parkeringsplassen, hytta ligger langt unna det meste. :) Men værmeldinga er dritt så vi blir hjemme i stedet. Hadde tatt med alt av mat hjemmefra om vi hadde dratt også så vi hadde ikke truffet noen.

Det blir litt annerledes da. Det går vel mye på totalberedskap i kommunen. 
 

Jeg har bekjente som har dratt til Hemsedal- i mot alle anbefalinger. Jeg fikk SMS i kveld fra Hemsedal kommune med anmodning om å ikke dra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, tonie skrev:

Nei, det er jo normal handling. I forgårs så jeg en mann på nærbutikken handle hermetikk for 8000,- ! Han tømte butikken for alt de hadde. DET er hamstring. 

Så han skal spise spaghetti a la capri ut året? 😁

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
2 timer siden, tonie skrev:

Nei, det er jo normal handling. I forgårs så jeg en mann på nærbutikken handle hermetikk for 8000,- ! Han tømte butikken for alt de hadde. DET er hamstring. 

Skulle ikke vært lov! Håper det settes inn begrensninger på max 3 stk av hver matvare det ser ut til er populært å hamstre, slik de har gjort noen steder allerede, -hvis det viser seg at slik hamstring blir et problem.

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Lillemus skrev:

Vi vurderte å dra på hytta i helga, det er ingen påvist smittede her i kommunen og hytta ligger i samme kommune. Vi hadde ikke kommet til å treffe noen annet enn på avstand på parkeringsplassen, hytta ligger langt unna det meste. :) Men værmeldinga er dritt så vi blir hjemme i stedet. Hadde tatt med alt av mat hjemmefra om vi hadde dratt også så vi hadde ikke truffet noen.

Min svoger og svigerinne drar på hytta hver eneste helg. Det skulle i dag også, men fikk plutselig melding om at det fikk de ikke lov til å dra på sin egen hytte. 

Hytta ligger for seg selv uten naboer. Den ligger bare en time fra Oslo. 

Der hadde de ikke smittet noen og skulle de blitt syke, er det kort vei til Oslo. 

Nå blir det til at de tar en sykkeltur i et tettbygd strøk hvor det mye større sjans for både å bli smittet og smitte andre 😑

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Min svoger og svigerinne drar på hytta hver eneste helg. Det skulle i dag også, men fikk plutselig melding om at det fikk de ikke lov til å dra på sin egen hytte. 

Hytta ligger for seg selv uten naboer. Den ligger bare en time fra Oslo. 

Der hadde de ikke smittet noen og skulle de blitt syke, er det kort vei til Oslo. 

Nå blir det til at de tar en sykkeltur i et tettbygd strøk hvor det mye større sjans for både å bli smittet og smitte andre 😑

 

Hvis de holder seg innendørs, så er det enda mindre sjans for smitte. 

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de holder seg innendørs, så er det enda mindre sjans for smitte. 

Anonymkode: 3ab0f...707

Det er jeg helt enig i, men på hytta kunne de gått på ski uten å møte andre. 

De kommer ikke til å holde seg inne uansett og det er ikke noe jeg rår over. 

Hytta ligger på et øde sted og de kan ikke smitte andre der. 

Bygdefolket er sikkert redd for å få Oslofolk inn i butikken sin.

De kunne ha handlet fra seg i Oslo før de dro, men her i Oslo er det flere folk i butikkene som kan smittes og som kan smitte dem. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Det blir litt annerledes da. Det går vel mye på totalberedskap i kommunen. 
 

Jeg har bekjente som har dratt til Hemsedal- i mot alle anbefalinger. Jeg fikk SMS i kveld fra Hemsedal kommune med anmodning om å ikke dra. 

Jeg har en jeg kjenner som vurderer å dra på fjellet. Vedkommende fikk også melding fra den kommunen med anmodning om og ikke dra. Vedkommende skulle ta med alt av mat hjemmefra og regnet med å kjøre hjem hvis noen av de ble syke.  Men hva hvis en eller flere blir så akutt syke at det ikke går?   Jeg ville ikke gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har hatt coronaviruset én gang, har man da blitt immun mot viruset og kan ikke få det flere ganger?

Jeg er opptatt av språk :) Navnet coronaviruset, kommer det fra latin "corona" som etter hva jeg vet betyr krone? Hva er den videre koblingen til navnet? Oppbygningen av molekylene til viruset?

PS: Dette er en av de mer fornuftige trådene her på DOL nå om dagen og jeg er en interessert følger ;)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...