Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

Gjest Fastnick

For seint å endre dessverre, men du kan se bort fra det med handicap-utstyr. Det har jo ingen relevans for hvor fort det går å få hjemmesykepleie. Hovedpoenget mitt var at det beste stedet å begynne er hos fastlegen hans. Og så ta det derfra. For jeg tror ikke at det er mulig å bare ta kontakt med hjemmesykepleien og bestille hjelp selv hvis ikke han allerede er i systemet deres. De må nok ha godkjenning fra lege først og en klar bestilling fra han på hva de skal gjøre. Det er i alle fall min erfaring. 

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Bør vi ikke alle holde oss unna de eldre i livet vårt nå? Vet om flere som ikke besøker foreldrene sine nå, hva med dem som ikke respekterer dette? De kan jo smitte de eldre og det kan få fatale følger. Hva gjør man når det ikke hjelper å si ifra? Bør jeg be foreldrene mine å låse døren og ikke slippe inn noen? Og bør vi gå å handle til dem så de slipper å gå på butikken?

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble veldig redd når jeg så Raymond Johansen be om alle som hadde erfaring fra helsevesenet om å melde seg da det allerede er ganske kritisk med så få syke. Hva gjør vi da hvis Oslo passerer 200.000 syke?.

Burde det ikke være en god ide å starte en eller annen form for elementær opplæring på nett slik att flere av oss kan hjelpe etterhvert?. Er jo så mange som er permiterte at burde ikke være mangel på arbeidskraft.

Anonymkode: 85645...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei

det som er leit er at leger som har helt sentrale posisjoner nå, og som innstendig ber om å bli testet,  ikke blir testet, selv ikke når kollegaer sitter i karantene....

Det syns jeg er sjokkerende, og vanskelig å begripe.

og slik er det i dag 16 mars!

 

 

Blir de ikke testet ? Helsepersonell blir vel testet.

Har akkurat snakket med datteren som nå har blitt dårlig. Hun har tenkt å teste seg på jobb i morgen tidlig og sier at hun får svar etter 5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søsteren min er helsepersonell og ble testet i dag. Hun fikk beskjed om 1- 3 dager, men en venninne av henne som også ble testet for noen dager siden sa at for henne hadde det tatt lengre tid og hun hadde enda ikke fått svar. Dette er helse sør. 

Anonymkode: 5edde...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Blir de ikke testet ? Helsepersonell blir vel testet.

Har akkurat snakket med datteren som nå har blitt dårlig. Hun har tenkt å teste seg på jobb i morgen tidlig og sier at hun får svar etter 5 timer. 

Hei

nei og jeg snakker nå Om en overlege med stort ansvar. Fordi overlegen selv ingen symptomer hat blir ikke testet, selv om flere ansatte er i karantene.

norge sparer på testutstyr dessverre, eneste forklaring 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og det er ikke så lett for helsepersonell å bli testet heller. Den andre søsteren min er også sykepleier men hun hadde de ikke tid til å teste før om to dager. Og svogeren min som hadde vondt i halsen fikk beskjed om at det ikke var grunnlag nok for å bli testet siden han ikke hadde tørrhoste. Så jeg vet ikke jeg. Ressursene er tydeligvis ikke store.

Anonymkode: 5edde...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg presiserte ikke at også min svoger var helsepersonell, men det er han altså. Jeg synes det er skremmende at det så tidlig er så lite ressurser.

Anonymkode: 5edde...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

nei og jeg snakker nå Om en overlege med stort ansvar. Fordi overlegen selv ingen symptomer hat blir ikke testet, selv om flere ansatte er i karantene.

norge sparer på testutstyr dessverre, eneste forklaring 

 

Grunnen til denne regelen er vel at en negativ prøve er egnet til å gi falsk trygghet. Så lenge vedkommende ikke har symptomer, så er ikke testing anbefalt. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testing-og-diagnostikk-for-nytt-koronavirus-coronavirus/

 

Anonymkode: 73abb...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Blir de ikke testet ? Helsepersonell blir vel testet.

Der er ingen automatikk i det dessverre. Men en blir testet hvis en har symptomer på corona. 

Anonymkode: 9f19e...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om alle i risikogruppene heller gikk i karantene fremfor oss andre som ikke er i risikosonen? De beskytter seg mot oss og ikke omvendt. Hadde blitt mye mindre styr da.

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
28 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

nei og jeg snakker nå Om en overlege med stort ansvar. Fordi overlegen selv ingen symptomer hat blir ikke testet, selv om flere ansatte er i karantene.

norge sparer på testutstyr dessverre, eneste forklaring 

 

Ok, jeg dobbeltsjekket med henne. 

Hun sier det kan hende hun våkner frisk i morgen, da hun tidligere også har fått sykdomsfølelse i kroppen hvis hun er veldig sliten. 

Hvis ikke ringer hun og da blir symptomene vurdert. Sannsynligheten for at hun blir testet er stor fordi hun allerede bor sammen med en som sitter i karantene, samt at det er sannsynlig at hun etter hvert skal over til lungeavdelingen, da det er det hun kan best. Hun har jobbet på lungeavdeling tidligere.

Håper hun våkner frisk i morgen 🙂

Det tar 5 timer å få svar.

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg dobbeltsjekket med henne. 

Hun sier det kan hende hun våkner frisk i morgen, da hun tidligere også har fått sykdomsfølelse i kroppen hvis hun er veldig sliten. 

Hvis ikke ringer hun og da blir symptomene vurdert. Sannsynligheten for at hun blir testet er stor fordi hun allerede bor sammen med en som sitter i karantene, samt at det er sannsynlig at hun etter hvert skal over til lungeavdelingen, da det er det hun kan best. Hun har jobbet på lungeavdeling tidligere.

Håper hun våkner frisk i morgen 🙂

Det tar 5 timer å få svar.

Ansatte ved OUS har egen testløsning som ser ut til å fungere greit, de slipper å ringe koronatelefonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er årsaken til att så mange har dødd av corona i Italia?

Anonymkode: 9f19e...3c8

De fleste av de som har dødd i Italia er eldre og har hatt underliggende sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er årsaken til att så mange har dødd av corona i Italia?

Anonymkode: 9f19e...3c8

Jeg tror det er store mørketall. I Sør-Korea er dødeligheten 0,77 %. Der har de testet veldig mange. Det kan tenkes att Italia har en mye større epidemi med store mørketall og testet få av de som har viruset. Kanskje flerdobbelt av de offisielle tallene har hatt smitte. De fleste får milde symptomer og dermed så blir de ikke testet. Hvis mange ikke blir testet og epidemien er stor, så vil dødstallene virke dramatisk. Men det er ikke noe måte å få svar på dette på. Jeg har prøvd i ukesvis. Til og med spurt FHI, ingen vil si noe. Smittetrykket må jo være stort når så mange nordmenn kom hjem med smitte derfra. 

 

 

Dette er min ukvalifiserte gjetning.

 

Det ville være bra hvis Norge lagde en statistikk når det har gått noen uker, om hvordan det gikk med de første 1000 smittede. Når forløpet har gått sin gang. For Norge testet mange, men nå tester de færre. Så kun de første 1000 vil gi klare svar. så langt har 3 dødd, og 11 får intensivbehandling (respirator). 49 ligger på sykehus.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Blir de ikke testet ? Helsepersonell blir vel testet.

Har akkurat snakket med datteren som nå har blitt dårlig. Hun har tenkt å teste seg på jobb i morgen tidlig og sier at hun får svar etter 5 timer. 

Helsepersonell blir testet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 19.01, kupton skrev:

Å kjøpe en del ekstra for å få ned handleturene til en gang i uka, er ikke hamstring.

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

Hvorfor kommer du med råd som er stikk I strid med hva myndighetene ønsker,de ber folk innstendig om å ikke dra på hytta. Er du Google spesialist smitvernslege? Ja jeg er krass,men det er kun forde du tar på deg en rekke kapper som du åpenbart ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hugo skrev:

Hvorfor kommer du med råd som er stikk I strid med hva myndighetene ønsker,de ber folk innstendig om å ikke dra på hytta. Er du Google spesialist smitvernslege? Ja jeg er krass,men det er kun forde du tar på deg en rekke kapper som du åpenbart ikke har. 

Fikk du med deg denne på forrige side?

Vær oppmerksom på at råd om isolasjon, karantene, testing osv endres fra dag til dag. Når du leser innlegg i denne tråden og ellers på DOL, må du huske å se på datoen for innlegget.

Alltid oppdaterte råd og bestemmelser finner du her:

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...