Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
37 minutter siden, Kayia skrev:

Det eneste alle må forholde seg til er at riktig info er den som foreligger NÅ, gitt av riktig instans.

Dette er grunnen til at man skal overlate til de med myndighet til å informere om oppdatert info å informere, slik at man ikke står i fare for å spre ukorrekt info. 

Generelt er det sånn: Rutiner for testing kan variere fra dag til dag, fra region til region. Dette avhenger av pågang og ressurser. I min region testet de omtrent alle med symptom i starten, faktisk også mange som hadde vært i risikoområdene uten  å ha symptom.

Etterhvert ble imidlertid folk ikke testet, men satt i karantene uten å testes dersom de ikke hadde symptom. Årsaken var at det ble nødvendig å prioritere helsepersonell som hadde vært i kontakt med potensielt smittede eller smittede, slik at flest mulig kunne være på jobb i helsesektoren.

Sånn vil det bli framover også, det vil variere hvordan man praktiserer og prioriterer, og datteren din kan derfor ikke si annen enn det som gjaldt da hun var i kontakt med sine overordnede sist.Det trenger ikke å bety at beskjeder og rutiner er utydelige eller uklare, bare at man har justert i hht behov. 

   

Ok, hun.har i hvert fall gjort alt hun kan nå. 

Hun er syk . Generell sykdomsfølelse. Føles som influensa. Men hun hoster ikke.  . Både hun og flere på avdelinga forstår at de er smittet.

Likevel blir de bedt om å komme på jobb. 

Hun sier det er fordi de ikke tør å teste dem, da det blir mangel på folk. I steden lukker ledelse øynene og later som de ikke vet. 

Ser for meg overskriftene i VG om noen dager. 

« Syke ansatte ble bedt om å jobbe » Ble nektet testing . Mange pasienter smittet »

K*l*e*.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madelenemie
30 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Imperial College London kom nettopp med en artikkel der de modellerer effekten av henholdsvis begrensning (mitigation) og forsøk på å stoppe (suppression) pandemien i USA og UK. De finner at hvis epidemien hadde fått spredt seg fritt, ville 81% av befolkningen i UK og USA blitt smitta. 510 000 ville omkommet i UK og 2,2 millioner i USA. Da har de imidlertid ikke medregna dødsfall forårsaka for folk med andre sykdommer som ville lidd av et overbelasta helsesystem.

De finner at en begrensningsstrategi (mitigation) over 3 måneder, altså det Sverige og UK har gjort til nå, kan halvere antall dødsfall. Da vil altså ca. 250 000 dø i UK og ca. 1,2 millioner dø i USA.

De konkluderer med å anbefale suppression som strategi fordi også mitigation vil føre til så mange dødsfall.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

 

Umiddelbare konsekvenser for folkehelsa må veies opp mot økonomiske konsekvenser, ja, og økonomisk resesjon/depresjon vil også ha negative konsekvenser for folkehelsa. Men jeg tror det må være grenser for hvor mange man skal la dø av bekymring for økonomien. Dessuten tror jeg heller ikke strategien til Sverige ville fungert når befolkningen innså hvor mange som ble syke og døde. Dette ville vokst eksplosivt, og store deler av arbeidslivet ville brutt sammen pga. sykdom i befolkningen. Sannsynligvis ville folket i stor grad mista tillit til myndighetene og begynt å lage sine egne regler i frykt for å bli smitta. Antagelig ville også de økonomiske konsekvensene blitt verre i dette scenariet.

Noen bedrifter kommer sannsynligvis til å gå konkurs. Det er naturlig når man står overfor ei krise som vi gjør nå. Og at børsen faller er sunt nå, den var uansett ikke i kontakt med de reelle verdiene. Innen et par år, seinest, er vi nok på vei oppover igjen også økonomisk.

 

Hei

takk for interessant link.

Tenkt en del på dette den siste tiden pga spesielt Sveriges tilnærming til coronaepidemien og deres flokkimmunitetsatsing.

har tenkt en del, lest lite nyttig informasjon om temaet, og tenkt at det mest fremgår som et stort sjangsespill. Nå som Kina har lykkes slik det ser ut... så kom Sveriges og Storbritannias valg av håndtering overraskende på meg.
 

igjen takk for link

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Imperial College London

 

Ok da forstår jeg hva som (trolig) er norske myndigheters plan (vente på vaksine), var egentlig det jeg mistenkte pga regnestykket gikk liksom ikke helt opp,,,, men siden ingen sa noe var jeg usikker

men synes de bør gi folket beskjed om dette, hvilke scenarioer de ser for seg og hvilken retning de mener er best og derfor grunnlaget for beslutningene de tar, som folket må leve med 

 

Er en faktor som disse forskerne glemte(?) å ta med i regnestykket da, og det er risikoen for at vaksinen/andre medisiner som avhjelper de syke ikke virker/har får dårlige bivirkninger til å kunne brukes etc. Da får du de verste aspektene fra begge alternativene, først en ødelagt økonomi, så en pandemi landet ikke lenger har råd til å håndtere. Jeg håper forskerne også tar med den risikoen når de avgjør det beste valget. 

Vi får se hva som skjer

Anonymkode: c42a3...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg blir helt dårlig av å se på nyhetene som viser hvordan en ALS-syk ikke får respirator nå pga Corona. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Din mening betyr mye for svært mange her inne, husk det :) Håper tilslutt at dere er friske og raske også i norddelen av fylket!

Endret 1 time siden av Kayia

Hvorfor mener du at hans meninger betyr mye for svært mange her inne? Er det fordi han er en av dem som har kunnskap om mye? Men da synes jeg at du forsøker å sette han i en slags bås. Og det er det faen meg INGEN som liker her inne! Det trodde jeg du hadde fått med deg nå!

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok da forstår jeg hva som (trolig) er norske myndigheters plan (vente på vaksine), var egentlig det jeg mistenkte pga regnestykket gikk liksom ikke helt opp,,,, men siden ingen sa noe var jeg usikker

men synes de bør gi folket beskjed om dette, hvilke scenarioer de ser for seg og hvilken retning de mener er best og derfor grunnlaget for beslutningene de tar, som folket må leve med 

 

Er en faktor som disse forskerne glemte(?) å ta med i regnestykket da, og det er risikoen for at vaksinen/andre medisiner som avhjelper de syke ikke virker/har får dårlige bivirkninger til å kunne brukes etc. Da får du de verste aspektene fra begge alternativene, først en ødelagt økonomi, så en pandemi landet ikke lenger har råd til å håndtere. Jeg håper forskerne også tar med den risikoen når de avgjør det beste valget. 

Vi får se hva som skjer

Anonymkode: c42a3...c55

Vaksine? Der påstås jo at det dævva flere av svineinfluensavaksina enn av selve svine influensaen .

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaksine? Der påstås jo at det dævva flere av svineinfluensavaksina enn av selve svine influensaen .

Anonymkode: 33053...4e6

Du skal ikke høre på alt som påstås. Se hva offisielle helsemyndigheter sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, hun.har i hvert fall gjort alt hun kan nå. 

Hun er syk . Generell sykdomsfølelse. Føles som influensa. Men hun hoster ikke.  . Både hun og flere på avdelinga forstår at de er smittet.

Likevel blir de bedt om å komme på jobb. 

Hun sier det er fordi de ikke tør å teste dem, da det blir mangel på folk. I steden lukker ledelse øynene og later som de ikke vet. 

Ser for meg overskriftene i VG om noen dager. 

« Syke ansatte ble bedt om å jobbe » Ble nektet testing . Mange pasienter smittet »

K*l*e*.

 

 

 

Mtp smitte og helsepersonell:

https://www.nrk.no/vestland/overlege-i-forde-var-smittsam-med-koronaviruset-i-to-dagar-pa-jobb-1.14948651

Denne legen har på åpen FB-profil skrevet mer detaljert om forløpet om du vil lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
10 minutter siden, Shira! skrev:

Mtp smitte og helsepersonell:

https://www.nrk.no/vestland/overlege-i-forde-var-smittsam-med-koronaviruset-i-to-dagar-pa-jobb-1.14948651

Denne legen har på åpen FB-profil skrevet mer detaljert om forløpet om du vil lese mer.

Hodeverk og reduset allmenntilstand ja. 

Ja ja, kanskje er jeg ferdig med det jeg også da for alt jeg vet 🙂 Han beskriver mine symptomer forrige uke. 

Jeg reiste til Tromsø og på Gardermoen sto en gjeng med italienere forran oss i køen. Da rygget vi i køen, holdt oss unna og håpet på at vi ikke ble sittende ved dem på flyet. 

Så skjer nettopp det at de blir sittende på setet både forran og bak. 

Håper på at jeg har hatt  det og er ferdig med det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Det var jo rart. Hun er både helsearbeider og jobber sammen med en som er smittet, da burde hun falle inn under kriteriene for testing?

Min hoste er verre i dag. Vondt når jeg hoster, knitring på utpust, særlig når jeg ligger, ingen feber. 

Gode nyheter er at sønnen nå skal reise hjem. Han har en del praktiske ting å ordne først, for han drar jo da ikke tilbake før i september. Han har kontaktet både UD og ANSA. Så jeg håper at vi har ham her i løpet av en ukes tid.

 

God bedring :)

Sønnen min er på vei hjem også i skrivende stund. Vi skulle egentlig hente han for et par dager siden, men han utsatte det pga et eller annet. 

Alt for oss handler om å beskytte han nå. Vi vet ikke hva han vil tåle. Vi tror alle vi andre vil tåle det.

Vi må gjøre vanskelige prioriteringer og sende den yngste hjem til den eldste som sannsynligvis er Coronasyk. 

For en gal gal verden det har blitt 😱

Det ble akkurat slik jeg så for meg at det i verste fall kunne bli, da jeg første gang hørte om smitten i Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hodeverk og reduset allmenntilstand ja. 

Ja ja, kanskje er jeg ferdig med det jeg også da for alt jeg vet 🙂 Han beskriver mine symptomer forrige uke. 

Jeg reiste til Tromsø og på Gardermoen sto en gjeng med italienere forran oss i køen. Da rygget vi i køen, holdt oss unna og håpet på at vi ikke ble sittende ved dem på flyet. 

Så skjer nettopp det at de blir sittende på setet både forran og bak. 

Håper på at jeg har hatt  det og er ferdig med det 🙂 

Det kommer jo frem nå at symptomene vi flest tok utgangspunkt i, ikke nødvendigvis er rett, slik legen her beskrev. Bra han selv tydeligvis ordnet seg test.

 

Godt å høre du er bra nå! Det smitter jo utrolig lett dette her. 
Jeg var en tur på butikken i dag, jeg er ikke i karantene, sønnen er siden vår kommune kom med karanteneregler, han kom hjem fra studieplass. Så jeg skulle handle litt til oss, observerte at mange ikke helt har skjønt dette med avstand i køen.

Jeg stoppet opp slik at folk skulle ha avstand til meg, men ikke alle skjønte det. Jeg ventet også til køen var ferdig før jeg betalte, for der stod flere tett. 
Jeg hører rundt meg at det snakkes om hysteri. Det er ikke hysteri den dagen du har en av dine nære som blir alvorlig syke. Tenk å vite i etterkant at en ikke tok det på alvor? Det må være grusomt.

Så jeg synes det er trist å lese det datteren din opplever nå. Test heller en eller hundre ganger for mye (innenfor rimelighetens grenser, jeg skjønner dette med kapasitet, men helsepersonell er en egen gruppe som er borti svake grupper) tenker jeg, selv om jeg bare er legfolk. Jeg har tiltro til eksperter, samtidig så vet jeg at pressede situasjoner kanskje ikke alltid gir de beste avgjørelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, Shira! skrev:

Det kommer jo frem nå at symptomene vi flest tok utgangspunkt i, ikke nødvendigvis er rett, slik legen her beskrev. Bra han selv tydeligvis ordnet seg test.

 

Godt å høre du er bra nå! Det smitter jo utrolig lett dette her. 
Jeg var en tur på butikken i dag, jeg er ikke i karantene, sønnen er siden vår kommune kom med karanteneregler, han kom hjem fra studieplass. Så jeg skulle handle litt til oss, observerte at mange ikke helt har skjønt dette med avstand i køen.

Jeg stoppet opp slik at folk skulle ha avstand til meg, men ikke alle skjønte det. Jeg ventet også til køen var ferdig før jeg betalte, for der stod flere tett. 
Jeg hører rundt meg at det snakkes om hysteri. Det er ikke hysteri den dagen du har en av dine nære som blir alvorlig syke. Tenk å vite i etterkant at en ikke tok det på alvor? Det må være grusomt.

Så jeg synes det er trist å lese det datteren din opplever nå. Test heller en eller hundre ganger for mye (innenfor rimelighetens grenser, jeg skjønner dette med kapasitet, men helsepersonell er en egen gruppe som er borti svake grupper) tenker jeg, selv om jeg bare er legfolk. Jeg har tiltro til eksperter, samtidig så vet jeg at pressede situasjoner kanskje ikke alltid gir de beste avgjørelsene.

Ja, selv om de fleste har milde symptomer og mange en gang ikke merker noe, kan det bli skikkelig ille for noen. 

En som samboeren trener sammen med er nå alvorlig syk, ligger på sykehus med pustehjelp. Har vært i Østerike. Bare 54 år. Står om han i media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, selv om de fleste har milde symptomer og mange en gang ikke merker noe, kan det bli skikkelig ille for noen. 

En som samboeren trener sammen med er nå alvorlig syk, ligger på sykehus med pustehjelp. Har vært i Østerike. Bare 54 år. Står om han i media. 

Huff. Da har dere det nærmere enn oss som bare får det gjennom media.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
35 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

God bedring :)

Sønnen min er på vei hjem også i skrivende stund. Vi skulle egentlig hente han for et par dager siden, men han utsatte det pga et eller annet. 

Alt for oss handler om å beskytte han nå. Vi vet ikke hva han vil tåle. Vi tror alle vi andre vil tåle det.

Vi må gjøre vanskelige prioriteringer og sende den yngste hjem til den eldste som sannsynligvis er Coronasyk. 

For en gal gal verden det har blitt 😱

Det ble akkurat slik jeg så for meg at det i verste fall kunne bli, da jeg første gang hørte om smitten i Spania.

Ikke Spania, men Kina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ok, hun.har i hvert fall gjort alt hun kan nå. 

Hun er syk . Generell sykdomsfølelse. Føles som influensa. Men hun hoster ikke.  . Både hun og flere på avdelinga forstår at de er smittet.

Likevel blir de bedt om å komme på jobb. 

Hun sier det er fordi de ikke tør å teste dem, da det blir mangel på folk. I steden lukker ledelse øynene og later som de ikke vet. 

Ser for meg overskriftene i VG om noen dager. 

« Syke ansatte ble bedt om å jobbe » Ble nektet testing . Mange pasienter smittet »

K*l*e*.

 

 

 

Står på blant andre OUS sine nettsider at alle ansatte med feber, kortpustethet og hoste skal testes, og det oppgis eget telefonnummer for de ansatte. Er det fordi hun ikke har feber de ikke vil teste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
18 minutter siden, frosken skrev:

Står på blant andre OUS sine nettsider at alle ansatte med feber, kortpustethet og hoste skal testes, og det oppgis eget telefonnummer for de ansatte. Er det fordi hun ikke har feber de ikke vil teste?

Hun jobber ikke der. Hun har ikke feber eller hoste nei. 

Hun synes symptomene er vanskelig å forklare. Bare en generell sykdomsfølelse. 

Syk i går kveld, Føler seg bra igjen i dag tidlig, føler seg syk på nytt i løpet av arbeidsdagen. Får beskjed ut på dagen at en kollega er bekreftet smittet. 

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Hun jobber ikke der. Hun har ikke feber eller hoste nei. 

Hun synes symptomene er vanskelig å forklare. Bare en generell sykdomsfølelse. 

Syk i går kveld, Føler seg bra igjen i dag tidlig, føler seg syk på nytt i løpet av arbeidsdagen. Får beskjed ut på dagen at en kollega er bekreftet smittet. 

 

 

Kan De ikke heller opprette en egen tråd hvor Deres datter diskuteres? 

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan De ikke heller opprette en egen tråd hvor Deres datter diskuteres? 

Anonymkode: 33053...4e6

Sorry, tanken var å avslutte, men så dukket det opp spørsmål. 

Men jada, det er ok 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎03‎.‎2020 den 23.40, kupton skrev:

Har denne unge, ufaglærte en offentlig arbeidsgiver? I så fall ville jeg kontaktet denne. 

Da han omsider kom gjennom på koronatelefonen etter å ha prøvd jevnlig i 5 dager, så fikk han ja til testing. De var enige i at han burde likestilles med helsepersonell:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok da forstår jeg hva som (trolig) er norske myndigheters plan (vente på vaksine), var egentlig det jeg mistenkte pga regnestykket gikk liksom ikke helt opp,,,,

Anonymkode: c42a3...c55

Hmm virker som jeg tok feil visst, på debatten på NRK virket de ihvertfall ikke særlig interessert i å stenge landet i 2 år ihvertfall ..

Men er jo et dilemma uten noen god løsning virker det som, så blir vel opp til folket til syvende og sist hva en vil

I England virker det som at "herd immunity (ved å få alle smittet)" strategien ikke ble godt mottatt når den ble delt til folket og politikerne virket snu, men populariteten til strategien vil vel øke jo lengre tid som går og folk går lei av å sitte inne...

Vi får se hva som skjer

Anonymkode: c42a3...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...