Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kayia skrev:

Les svar til Kupton, oppklart dette nå :) 

No hard feelings 😉

1 minutt siden, Kayia skrev:

..jeg trodde det var samtidig som diskusjonen gikk for fullt.

Det var nettopp det som var så ulogisk - det foregikk ikke samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes Sverige har (hatt) en mer fornuftig tilnærming til dette.

I stedet for å isolere hele landet og folk som oftest får denne sykdommen som en forkjølelse, er det etter mitt syn langt mer fornuftig å:

1. Isolere de som faktisk kan bli syke av sykdommen (eldre og risikogrupper)

2. Isolere de som faktisk har symptomer.

I stedet rammes landet nokså blindt, av en sykdom som for de aller fleste er ufarlig. Konsekvensene er også på et økonomisk og samfunnsmessig plan meget alvorlige.

Svineinfluensaen og spanskesyken rammet mer vilkårlig, der mange yngre ble sykere. For Covid er det ganske klart hvilke grupper som oftest blir alvorlig syke

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes Sverige har (hatt) en mer fornuftig tilnærming til dette.

I stedet for å isolere hele landet og folk som oftest får denne sykdommen som en forkjølelse, er det etter mitt syn langt mer fornuftig å:

1. Isolere de som faktisk kan bli syke av sykdommen (eldre og risikogrupper)

2. Isolere de som faktisk har symptomer.

I stedet rammes landet nokså blindt, av en sykdom som for de aller fleste er ufarlig. Konsekvensene er også på et økonomisk og samfunnsmessig plan meget alvorlige.

Svineinfluensaen og spanskesyken rammet mer vilkårlig, der mange yngre ble sykere. For Covid er det ganske klart hvilke grupper som oftest blir alvorlig syke

Hva med de som bor sammen med risikogruppene, skulle en isolert dem også? 

Anonymkode: 9f19e...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med de som bor sammen med risikogruppene, skulle en isolert dem også? 

Anonymkode: 9f19e...3c8

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Nå skjer det mye her. Fikk meldig fra datteren. En på hennes avdeling er bekreftet smittet. 

Hun selv og flere andre har milde symptomer ( Hun mistenkte jo i går kveld at hun var smittet, men slo det fra seg i dag.) 

Nå blir ikke de andre testet , sier hun. 

Forstår ingenting av dette. 

Det eneste alle må forholde seg til er at riktig info er den som foreligger NÅ, gitt av riktig instans.

Dette er grunnen til at man skal overlate til de med myndighet til å informere om oppdatert info å informere, slik at man ikke står i fare for å spre ukorrekt info. 

Generelt er det sånn: Rutiner for testing kan variere fra dag til dag, fra region til region. Dette avhenger av pågang og ressurser. I min region testet de omtrent alle med symptom i starten, faktisk også mange som hadde vært i risikoområdene uten  å ha symptom.

Etterhvert ble imidlertid folk ikke testet, men satt i karantene uten å testes dersom de ikke hadde symptom. Årsaken var at det ble nødvendig å prioritere helsepersonell som hadde vært i kontakt med potensielt smittede eller smittede, slik at flest mulig kunne være på jobb i helsesektoren.

Sånn vil det bli framover også, det vil variere hvordan man praktiserer og prioriterer, og datteren din kan derfor ikke si annen enn det som gjaldt da hun var i kontakt med sine overordnede sist.Det trenger ikke å bety at beskjeder og rutiner er utydelige eller uklare, bare at man har justert i hht behov. 

   

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
55 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Bruker teams til mye vi også 🙂

Nå skjer det mye her. Fikk meldig fra datteren. En på hennes avdeling er bekreftet smittet. 

Hun selv og flere andre har milde symptomer ( Hun mistenkte jo i går kveld at hun var smittet, men slo det fra seg i dag.) 

Nå blir ikke de andre testet , sier hun. 

Forstår ingenting av dette. 

Det var jo rart. Hun er både helsearbeider og jobber sammen med en som er smittet, da burde hun falle inn under kriteriene for testing?

Min hoste er verre i dag. Vondt når jeg hoster, knitring på utpust, særlig når jeg ligger, ingen feber. 

Gode nyheter er at sønnen nå skal reise hjem. Han har en del praktiske ting å ordne først, for han drar jo da ikke tilbake før i september. Han har kontaktet både UD og ANSA. Så jeg håper at vi har ham her i løpet av en ukes tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
24 minutter siden, Kayia skrev:

Les svar til Kupton, oppklart dette nå :) 

Hei

er det du som skrev under nicket Hugo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
9 minutter siden, påskelilje skrev:

Det var jo rart. Hun er både helsearbeider og jobber sammen med en som er smittet, da burde hun falle inn under kriteriene for testing?

Min hoste er verre i dag. Vondt når jeg hoster, knitring på utpust, særlig når jeg ligger, ingen feber. 

Gode nyheter er at sønnen nå skal reise hjem. Han har en del praktiske ting å ordne først, for han drar jo da ikke tilbake før i september. Han har kontaktet både UD og ANSA. Så jeg håper at vi har ham her i løpet av en ukes tid.

 

Hei

det er rart, men som jeg skrev selv leger med ansvar for sårbare pasienter blir ikke testet , om de er friske og ikke har symptomer.

håper du blir frisk snart da:-)

det går nok bra selv om du har corona:-) så ung og vakker som du er 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
1 minutt siden, kupton skrev:

@Madelenemie: Jeg er 100% sikker på at Kayia og Hugo ikke er samme person 🙂

Ok takk, 

skjønner ikke da tråden helt og ant timer Huk skrev mellom innlegg , men men, sånn er det å være autist :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

er det du som skrev under nicket Hugo ?

Nei. Jeg skriver aldri under annet nick enn Kayia, faktisk aldri anonymt engang. 

:) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kupton skrev:

@Madelenemie: Jeg er 100% sikker på at Kayia og Hugo ikke er samme person :-)

Det har du 100% rett i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
9 minutter siden, Madelenemie skrev:

 

håper du blir frisk snart da:-)

det går nok bra selv om du har corona:-) så ung og vakker som du er 🙂

Å, haha 🙂

Min mormor var svensk, og hun pleide å si: "För var jag ung och vacker. Nu är jag bara och" 😄😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie
27 minutter siden, ISW skrev:

Jeg synes Sverige har (hatt) en mer fornuftig tilnærming til dette.

I stedet for å isolere hele landet og folk som oftest får denne sykdommen som en forkjølelse, er det etter mitt syn langt mer fornuftig å:

1. Isolere de som faktisk kan bli syke av sykdommen (eldre og risikogrupper)

2. Isolere de som faktisk har symptomer.

I stedet rammes landet nokså blindt, av en sykdom som for de aller fleste er ufarlig. Konsekvensene er også på et økonomisk og samfunnsmessig plan meget alvorlige.

Svineinfluensaen og spanskesyken rammet mer vilkårlig, der mange yngre ble sykere. For Covid er det ganske klart hvilke grupper som oftest blir alvorlig syke

Hei

jeg vet ikke om Sverige og Storbritannia har den beste tilnærming.

det vet Ikke jeg, og dets tror jeg ingen andre vet heller.

personlig syns jeg det minner om for mye sjansespill, men hvem vet...Som leder av et land og med den erfaring Kina har fått nå med epidemien,  og så langt gode håndtert epidemien, ville jeg nok følt meg tryggere på å lytte til deres erfaring.

men det er jo spennende være vitne til to så ulike tilnærminger, så får vi håpe vi lærer noe fra det, og at vi husker det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Å, haha 🙂

Min mormor var svensk, og hun pleide å si: "För var jag ung och vacker. Nu är jag bara och" 😄😄😄

🙂

du måtte ha en svensk mormor:-) 

da er du bare ung vakker:-) Og «och» tok din mormor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Imperial College London kom nettopp med en artikkel der de modellerer effekten av henholdsvis begrensning (mitigation) og forsøk på å stoppe (suppression) pandemien i USA og UK. De finner at hvis epidemien hadde fått spredt seg fritt, ville 81% av befolkningen i UK og USA blitt smitta. 510 000 ville omkommet i UK og 2,2 millioner i USA. Da har de imidlertid ikke medregna dødsfall forårsaka for folk med andre sykdommer som ville lidd av et overbelasta helsesystem.

De finner at en begrensningsstrategi (mitigation) over 3 måneder, altså det Sverige og UK har gjort til nå, kan halvere antall dødsfall. Da vil altså ca. 250 000 dø i UK og ca. 1,2 millioner dø i USA.

De konkluderer med å anbefale suppression som strategi fordi også mitigation vil føre til så mange dødsfall.

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

 

Umiddelbare konsekvenser for folkehelsa må veies opp mot økonomiske konsekvenser, ja, og økonomisk resesjon/depresjon vil også ha negative konsekvenser for folkehelsa. Men jeg tror det må være grenser for hvor mange man skal la dø av bekymring for økonomien. Dessuten tror jeg heller ikke strategien til Sverige ville fungert når befolkningen innså hvor mange som ble syke og døde. Dette ville vokst eksplosivt, og store deler av arbeidslivet ville brutt sammen pga. sykdom i befolkningen. Sannsynligvis ville folket i stor grad mista tillit til myndighetene og begynt å lage sine egne regler i frykt for å bli smitta. Antagelig ville også de økonomiske konsekvensene blitt verre i dette scenariet.

Noen bedrifter kommer sannsynligvis til å gå konkurs. Det er naturlig når man står overfor ei krise som vi gjør nå. Og at børsen faller er sunt nå, den var uansett ikke i kontakt med de reelle verdiene. Innen et par år, seinest, er vi nok på vei oppover igjen også økonomisk.

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Akkurat det kjenner jeg ikke til, men jeg tror vel ikke det er tilfeldig at "etternølerne" (UK, Sverige og USA) nå endrer strategi i rask rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forskere har kommet frem til at vanlig influensa- og forkjølelsesfeber er helt ulik feberen som skyldes Covid-19 infeksjon. 

Der hvor vanlig forkjølelsesfeber får flertallet til å ville holde seg hjemme i egen seng i flere dager, ser vi tydelig at Covid-19 i stedet gir en umiddelbar reisefeber."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...