Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 minutter siden, cilie skrev:

Fins det noe sted det er mulig å kjøpe antibac nå? Feks på nett med kjapp levering? 

Jeg tror ikke det. Jeg var på apoteket i går. De fortalte at antibac var forventet inn i månedsskiftet april/mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tror ikke det. Jeg var på apoteket i går. De fortalte at antibac var forventet inn i månedsskiftet april/mai.

Takk - har inntrykk av det samme selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 timer siden, cilie skrev:

Helsepersonell blir testet her.

Der vle ropt ulv ulv i går, men faren er over. Hun er frisk i dag 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, cilie skrev:

Fins det noe sted det er mulig å kjøpe antibac nå? Feks på nett med kjapp levering? 

Spørs jo helt hva du skal bruke det til, men ser flere er tomme for klor. Men mange butikker har wipes for andre ting som har antibakteriell effekt. Fattern har ett verksted, wipesene han kjøper på bilbutikker fjerner 99,9% av alle bakterier. Såklart ikke anbefalt å bruke på henda uten håndkrem etterpå for antibac tørker ut.

Anonymkode: 71c43...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, kupton skrev:

Fikk du med deg denne på forrige side?

Vær oppmerksom på at råd om isolasjon, karantene, testing osv endres fra dag til dag. Når du leser innlegg i denne tråden og ellers på DOL, må du huske å se på datoen for innlegget.

Alltid oppdaterte råd og bestemmelser finner du her:

https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

Du må gi balla å gi noen råd om dette,det er det kvalifiserte innstanser som skal gjøre. Du tar på deg en rekke kapper du ikke har,og det er generelt. En hvilken som helst kan gå inn på feks pubmed og lese seg opp på den nyeste forskning,det betyr ikke at du er kvalifisert til å gi medisinske råd. Jeg var også svært kritisk den tiden nhd var her,han ga også medisinske råd i hytt og pine. Ja du kan seponeres det medikamentet eller øke dosen på det osv, det spiller liten rolle at han vær psykiater. Man gir ikke medisinske råd over nett til pasienter man ikke kjenner eller om man vet at de har en behandler de kan drøfte rådene med.noen er nok også så irrasjonelle at de tar rådet for god fisk uten og rådføre seg med legen sin,som igjen kan gi kjipe konsekvenser. Enda værre er det da en Google lege tar på seg denne rollen. Forum som dette bør være til for å dele hvordan man har det og gjerne også personlige erfaringer med medikamenter,men uten å gi direkte medisinske råd. 

Endret av Hugo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hugo skrev:

Du må gi balla å gi noen råd om dette,det er det kvalifiserte innstanser som skal gjøre. Du tar på deg en rekke kapper du ikke har,og det er generelt. En hvilken som helst kan gå inn på feks pubmed og lese seg opp på den nyeste forskning,det betyr ikke at du er kvalifisert til å gi medisinske råd. Jeg var også svært kritisk den tiden nhd var her,han ga også medisinske råd i hytt og pine. Ja du kan seponeres det medikamentet eller øke dosen på det osv, det spiller liten rolle at han vær psykiater. Man gir ikke medisinske råd over nett til pasienter man ikke kjenner eller om de har en behandler de kan drøfte rådene med.noen er nok også så irrasjonelle at de tar rådet for god fisk uten og rådføre seg med legen sin,som igjen kan gi kjipe konsekvenser. Enda værre er det da en Google lege tar på seg denne rollen. Forum som dette bør være til for å dele hvordan man har det og gjerne også personlige erfaringer med medikamenter,men uten å gi direkte medisinske råd. 

Nå er det svært mange brukere av doktoronline som ikke er enig med deg i dette, da vi setter pris på kvalifiserte råd fra kupton. Han er også svært nøye med å si at folk ikke skal endre på medisinering uten å ha rådført seg med sin lege, så jeg synes kritikken din treffer langt over mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener han trøkker langt over streken. Ta dette med at joda det er greit å dra på hytta. Folk har hvalfaret til hyttene sine,dradd med seg smitte til grisgrendte steder hvor helsevesenet snaut har kapasitet til å ta seg av sine egne. Slike råd kan ta livet av folk,dette vet man. Får jeg dette så er det en betydelig risiko for at jeg stryker med da jeg har autoimmun lungesykdom og står på cellegift,metrotrexate. Så ja han trør milevis over streken og Admin bør slette den typen svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hugo skrev:

Ta dette med at joda det er greit å dra på hytta.

Det ble skrevet før det sluttet å være greit. Hvis alle hadde fulgt forutsetningene i det samme innlegget (ikke ha kontakt med noen andre verken på hytta eller på veien dit), ville dessuten risikoen for smitte vært redusert. Men nå er det nok best at det er like regler for alle og at man holder seg i egen kommune. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Det ble skrevet før det sluttet å være greit. 

Det er nettopp dette brukeren du svarer ikke klarer å forstå. 

Anonymkode: e9854...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hugo skrev:

Ta dette med at joda det er greit å dra på hytta.

Tror du skal lese det jeg skrev et par ganger til. Jeg og mange flere mener fortsatt at forutsatt at en holder seg til det jeg skrev, og er på en hytte med bilvei helt frem og rimelig kjøretid tilbake til hjemmet, så er dette forsvarlig. Men...

1.) Folk holder seg ikke til dette. Av de 25.000 som dro fra den ene byen til den andre hyttebyen i Hemsedal, er det dessverre alt for mange som "skal bare" en tur innom Vinmonopolet, en liten tur på butikken, bare en liten tur over til naboen der de bare skal drikke litt mens de spiser litt mat før de bare skal ta en liten tur i skiløypa. Derfor må myndighetene kjøre denne meget kontante linja.

2. Uansett hva jeg eller andre mener er mest fornuftig, er rådet klinkende klart: Følg det som er bestemt av myndighetene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må gi søren og gi råd,myndigheten har sagt at dette endrer seg time for time,da sitter man på hendene og avventer. Det er nok også en liten andel her som ikke er rasjonelle og tar til seg det råder,selv om det er skrevet litt tilbake i tid. Forøvrig er det helt greit å være uenig i hva jeg skriver,det bryr jeg meg svært lite om. 

 

Endret av Hugo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hugo skrev:

Man må gi søren og gi råd,myndigheten har sagt at dette endrer seg time for time,da sitter man på hendene og avventer. Det er nok også en liten andel her som ikke er rasjonelle og tar til seg det råder,selv om det er skrevet litt tilbake i tid. Forøvrig er det helt greit å være uenig i hva jeg skriver,det bryr jeg meg svært lite om. 

 

Du kan ta deg en meget stor bolle og jeg bryr meg ikke om du eventuelt har glutenallergi! 
 

Jeg har p.t ikke sett et eneste råd fra Kupton som ikke er faglig fundamentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er snart i behov av å komme meg på apoteket for å hente flere sterke smertestillende jeg trenger for å fungere i det daglige, bør helst i morgen, og det ser ut til å være vanskelig å få det organisert av noen utenfra som kan gjøre det for oss (siden jeg og samboeren min sitter i selvvalgt hjemmekarantene fordi vi begge var i samme rom med en venninne som høyst sannsynlig er smittet av coronaviruset - nevnt det før her i tråden). Jeg har ikke et stort sosialt nettverk her i byen å kunne benytte meg av.

Folkehelseinstittutets nettside ang. råd til de som sitter i hjemmekarantene står det bl.a. etter at den ble oppdatert 16. mars 2020: "Skal som hovedregel ikke oppsøke offentlige steder, slik som butikker og kafeer. Ved mangel på alternativer, kan du gå ut for å gjennomføre nødvendig ærender i butikk eller apotek, men du må sørge for holde tilstrekkelig avstand (det vil si 1-2 meter) til andre og unngå kø."

Hva når man er avhengig av å bli ledsaget og holde i en annens arm f.eks. for samboeren min som ser dårlig? Da er ikke kravet om å holde 1-2 m. avstand mulig å oppfylle. Han blir også nødt til å ta drosje til apoteket og er det tilrådelig å sitte og det er drosjesjåføren som må ledsage ham inn på apoteket. Vil dette si i praksis at synshemmede personer som er i hjemmekarantene ikke kan bevege seg ute fordi de ikke kan oppfylle kravet om å holde 1-2 m. avstand? Det kan også by på utfordringer å holde avstand til andre mennesker ellers i butikk/apotek man ikke ser og har oversikt over når man ser dårlig.

Nå har det imidertid blitt klart at legen til min venninne anser det som liten sannsynlighet for at vi har blitt smittet ettersom hun ikke hadde symptomer da hun besøkte oss forrige onsdag og vi nå etter 6 dager ikke har utviklet noen symptomer. Vi opprettholder likevel hjemmekarantenen, for som det står på FHI sine nettsider jeg lenket til: "Hovedpoenget med karantene er å sikre at du ikke smitter andre før du selv utvikler symptomer, men det må også være praktisk gjennomførbart."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, stjernestøv skrev:

Bør vi ikke alle holde oss unna de eldre i livet vårt nå? Vet om flere som ikke besøker foreldrene sine nå, hva med dem som ikke respekterer dette? De kan jo smitte de eldre og det kan få fatale følger. Hva gjør man når det ikke hjelper å si ifra? Bør jeg be foreldrene mine å låse døren og ikke slippe inn noen? Og bør vi gå å handle til dem så de slipper å gå på butikken?

Jeg har ikke fysisk kontakt med moren min nå, og det har ikke andre heller. Jeg råder dere til å kjøre samme linje.

Vi ringes flere ganger daglig, og jeg har ordnet med handlehjelp for henne. Handlehjelpen har vært der en gang og satt varer på trappen, og jeg har vippset vedkommende. Mamma har nylig vært forkjølet og jeg er forkjølet nå, så det er helt uaktuelt å besøke henne nå. Jeg har bedt henne holde seg inne uten besøk fra andre også, siden hun er i risikogruppen og ikke bør bli syk. Heldigvis er hun en glad og positiv person, og er pt fremdeles ved svært godt mot :D 

Selv har jeg kun fysisk kontakt med noen få, og da de samme som jeg har hatt kontakt med siden vi i gruppen ble satt i karantene. Jeg kommer ikke til å utvide gruppen med det første. På jobb kontakter vi hverandre vhja teknologi, og fra i morgen innfører vi felles kaffepause via Skype 13-1320 :) Det blir en annerledes vår, det skal sannelig være sikkert, men vi skal stå han av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har ikke fysisk kontakt med moren min nå, og det har ikke andre heller. Jeg råder dere til å kjøre samme linje.

Vi ringes flere ganger daglig, og jeg har ordnet med handlehjelp for henne. Handlehjelpen har vært der en gang og satt varer på trappen, og jeg har vippset vedkommende. Mamma har nylig vært forkjølet og jeg er forkjølet nå, så det er helt uaktuelt å besøke henne nå. Jeg har bedt henne holde seg inne uten besøk fra andre også, siden hun er i risikogruppen og ikke bør bli syk. Heldigvis er hun en glad og positiv person, og er pt fremdeles ved svært godt mot :D 

Selv har jeg kun fysisk kontakt med noen få, og da de samme som jeg har hatt kontakt med siden vi i gruppen ble satt i karantene. Jeg kommer ikke til å utvide gruppen med det første. På jobb kontakter vi hverandre vhja teknologi, og fra i morgen innfører vi felles kaffepause via Skype 13-1320 :) Det blir en annerledes vår, det skal sannelig være sikkert, men vi skal stå han av! 

Høres veldig fornuftig ut i disse tider. Nå har noen butikker det sånn at de kan komme hjem med varer til folk, men man må muligens ha vipps da og det har ikke mine foreldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

På jobb kontakter vi hverandre vhja teknologi, og fra i morgen innfører vi felles kaffepause via Skype 13-1320 :) Det blir en annerledes vår, det skal sannelig være sikkert, men vi skal stå han av! 

Ja, det handler ikke bare om hvordan man har det, men også om hvordan man tar det i denne situasjonen. Kaffepause over Skype likte jeg! - Den var kreativ. Alle møter som før var fysiske foregår nå over Skype eller Teams for min del og psykologen min bruker Whereby.

Selv ville jeg også være restriktiv med å ha kontakt med eldre personer i denne tiden og mødre og deres nyfødte babyer. Jeg blir oppgitt over min svoger som har hyppig kontakt med sin 83 år gamle far og tar selv kun kollektivtransport, er ute på butikker og på byen i helgene i den grad det er mulig.

Mange har sikkert lest denne fra Dagbladet som har blitt delt i sosiale medier etter hva jeg hører: "Mange forstår fortsatt ikke alvoret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Høres veldig fornuftig ut i disse tider. Nå har noen butikker det sånn at de kan komme hjem med varer til folk, men man må muligens ha vipps da og det har ikke mine foreldre. 

Jeg vippser for mamma, og du kan vippse for dem. Vipps går fra konto til konto på 1-2-3, mottaker bryr seg ikke om hvilken konto pengene kommer fra, og er ganske enkelt genialt i sånne tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg vippser for mamma, og du kan vippse for dem. Vipps går fra konto til konto på 1-2-3, mottaker bryr seg ikke om hvilken konto pengene kommer fra, og er ganske enkelt genialt i sånne tilfeller. 

Har ikke vipps jeg heller og vet ikke om jeg hadde klart det, men hvor vanskelig kan det være. Vet ikke jeg. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Ja, det handler ikke bare om hvordan man har det, men også om hvordan man tar det i denne situasjonen. Kaffepause over Skype likte jeg! - Den var kreativ. Alle møter som før var fysiske foregår nå over Skype eller Teams for min del og psykologen min bruker Whereby.

Selv ville jeg også være restriktiv med å ha kontakt med eldre personer i denne tiden og mødre og deres nyfødte babyer. Jeg blir oppgitt over min svoger som har hyppig kontakt med sin 83 år gamle far og tar selv kun kollektivtransport, er ute på butikker og på byen i helgene i den grad det er mulig.

Mange har sikkert lest denne fra Dagbladet som har blitt delt i sosiale medier etter hva jeg hører: "Mange forstår fortsatt ikke alvoret

Masse latter og som vanlig et par kjappe jobbspørsmål på tampen av Skypepausen i dag også :)

Ellers syns jeg det er mange som virker å ha blitt litt unødvendig tungnem/ dumdristig/ egenrådig de siste ukene, "dette gjelder for andre men ikke meg, fordi" høres litt for ofte. Jeg fatter ikke at det skal være så innmari vanskelig å forholde seg til råd og påbud i en periode med de fasiliteter og muligheter vi har i form av velfylte lagre i butikk og teknologiske hjelpemidler - vi er jo ikke isolert på ordentlig her til lands! Mulig det er noen få som avhjelpes om de drar på hytta (om noen i husstanden er smittet/ er i katantene mens andre ikke er det feks), men resten trenger ikke drive og tøye strikken for tolkning i egen favør spør du meg. 

Som deg syns jeg det er helt selvfølgelig å la være å fysisk oppsøke eldre eller andre i risikogrupper, eller utvide kretsen med de jeg møter fysisk på en lang stund framover. Det er ikke lett og jeg er rastløs som fy innimellom, men hjelpes - det er mitt lille bidrag til fellesskapet og de som er mer utsatt enn meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...