Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Nå når det ikke testes i like stor grad lenger og Coronatelefonen er sprengt.

Finnes det en webside hvor man kan registrere seg med med navn, adresse symptomer osv, slik at helsevesenet får en oversikt over hvilke sykehus som kan komme til å trenge størst kapasitet i nærmeste fremtid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig uansvarlig og dumt å reise til USA i en så usikker tid. 

Anonymkode: 33053...4e6

Vel, det var ingen reiseråd til USA da jeg dro. Og i USA er det (i alle fall offisielt) langt færre smittede pr 100.000 enn i Norge. Jeg ser derfor ikke uansvarligheten. 
 

Imidlertid tror jeg grovt sett du kan (hvis du regner med alle de milde og asymptomatiske tilfellene) regne antallet smittede som antall døde x 750. Det skulle tilsi at det er ca 30.000 smittede i USA. Fortsatt lavere enn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2020 den 6.05, kupton skrev:

Vil ikke flyselskapenes nettsider si noen om dette? Flightradar24 viser en rekke fly på vei mellom USA og Europa begge veier.

Etter ganske mye rot løste det seg. Kommer meg hjem i løpet av helgen med mellomlandinger. 
 

Er frisk og i god form, heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå begynner jeg å bli skikkelig stresset, usikker og utrygg av dette her. Hele verden i lock down. Hva faen skjer? Hvordan kommer vi oss ut av dette marerittet? 

Men betyr det at vi hver 14. dag får nye krefter inn igjen i helsevesenet? Når de som har vært syke eller i karantene i to uker kan dra på jobb igjen, så kan jo de avløse de stadig nysyke. Og sånn vil det vel fortsette? Blir vel ingen krise da så sant ikke det skulle bli en eksplosjon av nysmittede. Gruppe A blir syk eller må i karantene. I mellomtiden blir gruppe B syk, og må i karantene, men da er vel gruppe A klare for ny innsats igjen? 

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett. Det er slik det tenkes. Klarer vi å dra ut epidemien over lang nok tid, vil det sannsynligvis være nok sykehusplasser og helsepersonell til å ta seg av de fleste syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Dette er et sjokk til og med for meg, og jeg begynte å forberede meg på dette i slutten av januar. Det er likevel spesielt når det blir konkret og farten det har utvikla seg med i Norge de siste dagene har overraska meg litt. Eksponential vekst er rett og slett vanskelig å resonnere rundt før du får det i fleisen.

Tror det er mange som sliter med uvirkelighetsfølelse, det er nok ganske naturlig. Normalt å være engstelig nå. Wilhelmsen, hypokonderlegen, sa vel at de som ikke var engstelige nå trengte å gå i terapi. Vi bør nok ikke late som alt er som før nå, det er ikke det.

Men for det første vil vi litt etter litt venne oss til dette. Og for det andre vil det veldig sikkert bli bedre. Vi vil få medisiner som hjelper og til slutt en vaksine. Imens jobber tida for oss og vi må gjøre det beste ut av det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan løse følgende dilemma når det har vist seg umulig på tredje dagen å komme igjennom på koronatelefonen for å diskutere muligheten for testing? Det gjelder en ung ufaglært som jobber som assistent i hjemmet til et barn med sterkt nedsatt immunforsvar og alvorlig funksjonshemming. Vedkommende begynte brått å hoste og har en lett forkjølelse som nå ser ut til å gå mot slutten. Er formelt sett sykemeldt i 14 dager, men vil det være forsvarlig å gå tilbake til jobb etter ett døgns symptomfrihet (dvs. etter for eksempel 7 dager)? Vedkommende er redd for å smitte barnet og ønsker selv å bli testet, men når det ikke engang er mulig å komme gjennom på telefonen, så ser det umulig ut å få til. Arbeidsgiver legger ansvaret på de ansatte, ber de bare følge myndighetenes råd. 

@kupton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne personen må følge retningslinjene for helsepersonell. Jeg har ikke søkt det opp, men jeg er sikker på at det finnes retningslinjer for helsepersonell med slike symptomer på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Men for det første vil vi litt etter litt venne oss til dette. Og for det andre vil det veldig sikkert bli bedre. Vi vil få medisiner som hjelper og til slutt en vaksine. Imens jobber tida for oss og vi må gjøre det beste ut av det. 

Og når vi har fått eller er i ferd med å få vaksine, har viruset utviklet seg til å bli en ny type det ikke finnes behandling for, eller så vil det komme et helt annet og nytt virus som er enda farligere. Så går hele verden i dass og de overlevende etter 50 års sykdom havner tilbake i steinalderen. 

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Denne personen må følge retningslinjene for helsepersonell. Jeg har ikke søkt det opp, men jeg er sikker på at det finnes retningslinjer for helsepersonell med slike symptomer på nettet.

Jeg har kun funnet retningslinjer gitt av for eksempel OUS, og de har egne testmuligheter for sine ansatte. Det logiske er jo bruk av testing, men for de som ikke får dette gjennom arbeidsgiver, virker det akkurat nå umulig å bli testet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Jeg har hørt av leger at det er prekær mangel på testkit nå, i hvert fall i Oslo. Jeg tror denne personen må bruke skjønn. Burde nok ikke dra på jobb med den minste rest av symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, kupton skrev:

Har denne unge, ufaglærte en offentlig arbeidsgiver? I så fall ville jeg kontaktet denne. 

Nei, privat firma som leverer helse- og omsorgstjenester for kommuner. Familiene får vedtak på tjenester fra kommunen, men kan velge private leverandører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick

Hva med anti-bac? Synes alle har en liten flaske med seg med anti-bac som de gnir seg inn med i eniga. Men er ikke det en falsk trygghet mot viruset? Anti-bac tar vel bare bakterier?

En jeg snakket med mente at virus har en fetthinne rundt seg sånn at å vaske hendene med såpe og varmt vann i minst 30 sek er det som hjelper for å bli kvitt virus, ikke anti-bac.

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Det stemmer at såpe og vann er bedre enn antibac, men antibac har nok også en effekt. Men hvis personen er smittsom er jo problemet at han vil puste ut viruset og spre det i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Det stemmer at såpe og vann er bedre enn antibac, men antibac har nok også en effekt. Men hvis personen er smittsom er jo problemet at han vil puste ut viruset og spre det i lufta.

Ja. Og myndighetene stresser jo dette med håndvask og avstand for en grunn. Har ikke hørt så mye om at de har sagt noe om at det er lurt å bruke antibac.. likevel tror mange at de er trygge så lenge de bruker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Fastnick skrev:

En jeg snakket med mente at virus har en fetthinne rundt seg sånn at å vaske hendene med såpe og varmt vann i minst 30 sek er det som hjelper for å bli kvitt virus, ikke anti-bac.

ja dette viruset har et fetthinne rundt seg, alkohol 70% og sterkere ødelegger dette laget og viruset dør og er derfor effektivt for de uten tilgang til såpe og vann for å skylle det bort*

*leste jeg på nettet et sted, om du får korona ikke skyld på meg, tar ikke noe ansvar for noe jeg sier, står sikkert noe på offisielle sider :) 

Anonymkode: c42a3...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Antibac er desinfiserende. Det dreper da virus, sopp og bakterier.

Endret av Worrisome Plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Testkriterier per i dag:

• Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon med behov for innleggelse i sykehus
• Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon
• Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid som får akutt innsettende luftveisinfeksjon
• Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. Hvem som er nærkontakt avgjøres av lokale helsemyndigheter.
• Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer

Med andre ord: Forvent en viss nedgang i antall nye tilfeller. Men det vil skyldes strengere testkriterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
1 minutt siden, Worrisome Plenty skrev:

Antibac er desinfiserende. Det dreper da virus, sopp og bakterier.

Ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...