Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forstår at det mangler kapasitet til å teste alle, men hva med alle som lander med fly fra utlandet ? 

Vet om en som lander i dag etter å ha vært i Beligia. Vedkommende bor sammen med en lege som jobber på sykehus. Liker det ikke i det hele tatt. Det kan jo få store konsekvenser.

Denne situasjonen gjør at jeg tror de utfører testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, kupton skrev:

Denne situasjonen gjør at jeg tror de utfører testing.

Vet du hvor "tidlig" testen vil gi utslag? Dvs. vil man kunne friskemelde folk som tester negativt med en gang de ankommer Norge eller utelukker ikke negativ test at man to dager senere kan teste positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er veldig fornøyd med att de har stengt for ølservering eller begrenset det, fordi min ene forelder er ofte på slike steder, og blir det noen øll er det vrient å stoppe smitte. Da er det bedre att hen tar seg noen pinner hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
4 minutter siden, frosken skrev:

Vet du hvor "tidlig" testen vil gi utslag? Dvs. vil man kunne friskemelde folk som tester negativt med en gang de ankommer Norge eller utelukker ikke negativ test at man to dager senere kan teste positivt?

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Sånn jeg forstår det så utelukker ikke negativ test at en er smittet siden inkubasjonstiden vanligvis er 5-6 dager. Det kan også være 0-14 dager i følge det som står her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg er veldig fornøyd med att de har stengt for ølservering eller begrenset det, fordi min ene forelder er ofte på slike steder, og blir det noen øll er det vrient å stoppe smitte. Da er det bedre att hen tar seg noen pinner hjemme.

Folketomme utesteder og puber, avlyste russefester, én meters avstand til andre mennesker og hjemmeværende foreldre på grunn av stengte skoler og barnehager. 

KrF fikk drømmesamfunnet sitt i løpet av en liten formiddag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir det stopp på behandling og innleggelse i psykiatrien nå? Skal snart til behandler og antageligvis lege da jeg har depresjon med selvmordstanker på toppen av schizofreni. 

Anonymkode: d5885...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fastnick
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, da gjør jeg det 😊
 

Jeg er bekymret for om psykiateren må stenge etterhvert. Hun har avtalepraksis og har kontor på et større offentlig bygg. Ingen andre med helsetjenester i lokalet, eget venterom og eget kontor. Er dette noe å bekymre seg for, eller er sannsynligheten liten? 

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Det kan jo hende at de går over til telefonkonsultasjoner og e-korrespondanse i stedet en stund. Jeg skulle egentlig til samtale i morgen, men fikk en sms om at det blir telefonkontakt i stedet. Helt greit for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir det stopp på behandling og innleggelse i psykiatrien nå? Skal snart til behandler og antageligvis lege da jeg har depresjon med selvmordstanker på toppen av schizofreni. 

Anonymkode: d5885...288

Det kan bli en endring i hvordan man driver behandlingen. Polikliniske samtaler kan bli gjort på telefon eller Skype. Innleggelser kan bli endret til polikliniske samtaler.

I alle beredskapsplaner jeg har vært med å arbeide under, har det langt ute i planen blitt åpnet for å bruke en del av psykiatrisengene til somatisk syke. Det andre er at en kan måtte ta helsepersonell fra psykiatrien og overføre dem til somatikken.

Det er uansett ikke aktuelt å bruke plasser i akuttpsykiatrien til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

En ting som er verd å huske er at selv om vi ikke har en vaksine ennå, så fins det medisiner som ser ut til å ha en viss effekt mot covid-19. Remdesivir ble egentlig utvikla for Ebola, men har vært brukt mot covid. I hvert fall en HIV-medisin har vært anbefalt av kinesiske helsemyndigheter. Og Plaquenil som er en ganske vanlig malariamedisin har også vist effekt. Det er ikke så mange studier ennå, men det forskes på det. Jeg hørte fra en lege at Plaquenil allerede brukes på de dårligste pasientene her i Norge.

Så tida jobber for oss. Mange smarte mennesker jobber på spreng for å finne ting som hjelper til vi får en vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er aktuelt å hente inn tidlig pensjonerte helsepersonell. Kan det også bli aktuelt å hente inn studenter som er i siste semester av studiet sitt? F.eks sykepleiere som har bestått 150 av 180 studiepoeng til nå? Eller blir det helt uaktuelt siden dem ikke er formelt kvalifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, J.R. skrev:

Jeg ser at det er aktuelt å hente inn tidlig pensjonerte helsepersonell. Kan det også bli aktuelt å hente inn studenter som er i siste semester av studiet sitt? F.eks sykepleiere som har bestått 150 av 180 studiepoeng til nå? Eller blir det helt uaktuelt siden dem ikke er formelt kvalifisert?

Det er nevnt at også studenter vil kunne trekkes inn i ordinært arbeid, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret. P.t er jeg i USA, men er noe i tvil om hvordan jeg skal komme meg hjem igjen, all den tid det ikke blir mulig å fly til USA fra Europa og en forutsetning for å fly hjem igjen jo er at flyene kommer hit.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Mari- skrev:

Det er nevnt at også studenter vil kunne trekkes inn i ordinært arbeid, ja. 

 

36 minutter siden, kupton skrev:

Det kan også bli aktuelt. 

Hadde jeg trengt hjelp av helsepersonell (for somatiske årsaker), så ville jeg heller hatt en som nesten er ferdig utdannet, isteden for ingen helsepersonell. Så det synes jeg høres fornuftig ut.

Endret av J.R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
2 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er litt bekymret. P.t er jeg i USA, men er noe i tvil om hvordan jeg skal komme meg hjem igjen, all den tid det ikke blir mulig å fly til USA fra Europa og en forutsetning for å fly hjem igjen jo er at flyene kommer hit.. 

Skulle egentlig til USA førstkommende tirsdag. Hvor i USA er du? Er jo mange amerikanere i Europa som vil komme seg tilbake til USA, så det er vel ennå mulig å finne fly. Men jeg ville hevet meg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er litt bekymret. P.t er jeg i USA, men er noe i tvil om hvordan jeg skal komme meg hjem igjen, all den tid det ikke blir mulig å fly til USA fra Europa og en forutsetning for å fly hjem igjen jo er at flyene kommer hit.. 

Kanskje fly via Canada eller Sør-Amerika kan være en løsning? 

Ellers ligger Statsraad Lehmkuhl i Norfolk, Virginia, med avreise en av de nærmeste dagene! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Skulle egentlig til USA førstkommende tirsdag. Hvor i USA er du? Er jo mange amerikanere i Europa som vil komme seg tilbake til USA, så det er vel ennå mulig å finne fly. Men jeg ville hevet meg rundt.

Er i NY. Skal hjem om to dager, koster ekstremt mye å reise i morgen, og jeg kan jo ikke endre det og kreve refusjon med mindre avgangen faktisk blir kansellert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ville kontakta flyselskapet og undersøkt sannsynligheten for at avgangen går som planlagt. Hvis den gjør det er det jo ikke så lenge å vente. I mellomtida ville jeg unngått folk, på samme måte som vi gjør i Norge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, frosken skrev:

Vet du hvor "tidlig" testen vil gi utslag? Dvs. vil man kunne friskemelde folk som tester negativt med en gang de ankommer Norge eller utelukker ikke negativ test at man to dager senere kan teste positivt?

Han ble ikke testet på flyplassen, men har karantene. Hun har ikke karantene. Det står på sykehusets hjemmesider at de skal møte jobb selv om de er forkjølet, hvis de ikke har vært i et land utenfor Norden.

Hun har ikke vært utenfor Norden og har ikke lov til å reise noe sted, men han hun bor sammen med har vært utenfor Norden. 

Alle pasienter blir testet nå, men ikke de ansatte.

Dette er jo ikke bra 😞

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva om en med Corona virus trenger en akutt innleggelse på psykiatrisk avdeling? Hvordan blir det da? 

Setter de vedkommende på skjermingsrom da eller havne personen på isolat? 

Anonymkode: f3512...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...