Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

1 time siden, frosken skrev:

Hvordan løse følgende dilemma når det har vist seg umulig på tredje dagen å komme igjennom på koronatelefonen for å diskutere muligheten for testing? Det gjelder en ung ufaglært som jobber som assistent i hjemmet til et barn med sterkt nedsatt immunforsvar og alvorlig funksjonshemming. Vedkommende begynte brått å hoste og har en lett forkjølelse som nå ser ut til å gå mot slutten. Er formelt sett sykemeldt i 14 dager, men vil det være forsvarlig å gå tilbake til jobb etter ett døgns symptomfrihet (dvs. etter for eksempel 7 dager)? Vedkommende er redd for å smitte barnet og ønsker selv å bli testet, men når det ikke engang er mulig å komme gjennom på telefonen, så ser det umulig ut å få til. Arbeidsgiver legger ansvaret på de ansatte, ber de bare følge myndighetenes råd. 

@kupton

Man har mulighet til å permittere personlige assistenter dersom det er helsemessig uforsvarlig å la de arbeide hos den de er assistent for. Hos mitt firma (Uloba, som er privat, og jeg har offentlig vedtak gjennom kommunen) har assistent rett på lønnet permisjon i denne tiden, men dette kommer nok an på hver enkelts assistent tariffavtale som firmaet har forhandlet frem for sine assistenter. Jeg foreslår at fungerende arbeidsleder for dette barnet det gjelder tar en telefon til sitt firma som administrerer assistanseordningen og forhører seg om rettigheter til både bruker og assistent i dette tilfellet. Det står trolig også mye informasjon på firmaets nettside eller intranettside. Det gjør det i hvert fall på Uloba :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Man har mulighet til å permittere personlige assistenter dersom det er helsemessig uforsvarlig å la de arbeide hos den de er assistent for. Hos mitt firma (Uloba, som er privat, og jeg har offentlig vedtak gjennom kommunen) har assistent rett på lønnet permisjon i denne tiden, men dette kommer nok an på hver enkelts assistent tariffavtale som firmaet har forhandlet frem for sine assistenter. Jeg foreslår at fungerende arbeidsleder for dette barnet det gjelder tar en telefon til sitt firma som administrerer assistanseordningen og forhører seg om rettigheter til både bruker og assistent i dette tilfellet. Det står trolig også mye informasjon på firmaets nettside eller intranettside. Det gjør det i hvert fall på Uloba :)

Dette gjelder en litt annen situasjon enn den du er i. Det er ikke snakk om BPA. Problemet er for øvrig ikke at han ikke vet han har rett til å være borte og få sykepenger, problemet er når det er forsvarlig at han går tilbake på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Dette gjelder en litt annen situasjon enn den du er i. Det er ikke snakk om BPA. Problemet er for øvrig ikke at han ikke vet han har rett til å være borte og få sykepenger, problemet er når det er forsvarlig at han går tilbake på jobb. 

OK, da misforstod jeg litt. Jeg tolket det som om det var en familie med et barn som hadde BPA, men mulig jeg leste litt fot. Beklager! :) Men jeg synes jeg har lest på FHI sine nettsider at det skal gå 7 dager fra siste sykdomstegn til man kan erklæres som frisk? I hvert fall gjelder dette personer som er syke og som er i karantene. Tror ganske sikkert jeg har lest det.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frosken skrev:

Dette gjelder en litt annen situasjon enn den du er i. Det er ikke snakk om BPA. Problemet er for øvrig ikke at han ikke vet han har rett til å være borte og få sykepenger, problemet er når det er forsvarlig at han går tilbake på jobb. 

"Du skal være i karantene frem til isolasjonen av den syke oppheves og minimum 14 dager etter karantenen startet. Du bør ikke gå på jobb eller skole."
Jeg fant det under "Råd til pasienter som isoleres i hjemmet på Folkehelseinstituttets nettsider hvor det for øvrig ligger mye nyttig informasjon. Dette er råd til pasienter som selv er smittet eller har vært utsatt for smitte skal jeg tro tittelen ut fra lenken.
Som du godt vet, er jeg ingen helsepersonell, men dette er bare min fortolkning av helsemyndighetenes råd til befolkningen ut fra hva som står. Jeg regner med at de her tenker at vedkommende er en smittebærer i 14 dager etter at vedkommende har frisknet til.  Det er synd at det skal være så vanskelig å komme igjennom på telefon når man har så viktige spørsmål. Kan du ev. kontakte fastlegen? Det blir sikkert lite populært, men begrunne det med at det er umulig å komme igjennom på Corona-rådgivningstelefonen. Dette er jo et viktig spørsmål å få avklart.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ISW skrev:

Etter ganske mye rot løste det seg. Kommer meg hjem i løpet av helgen med mellomlandinger. 
 

Er frisk og i god form, heldigvis

Velkommen hjem🇳🇴😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

Denne personen må følge retningslinjene for helsepersonell. Jeg har ikke søkt det opp, men jeg er sikker på at det finnes retningslinjer for helsepersonell med slike symptomer på nettet.

Min søster er psykolog på bup, har ligget med vanlig influensa en drøy uke og fikk ikke komme tilbake på jobb før hun hadde blitt testet for corona og fått negativt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne siden sammenfatter er del av det vi vet så langt. Legg merke til datagrunnlaget som er redegjort for ved de fleste enkeltkurver. Understreker at dette er viten så langt. For hver uke som går, vil vi få sikrere data.

https://informationisbeautiful.net/visualizations/covid-19-coronavirus-infographic-datapack/?fbclid=IwAR0mm2OnlelQOYe2JZWyZDjpEJmlLTQxQVcIY89IT3AZGOz43d4kKdbU_aE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, kupton skrev:

Denne siden sammenfatter er del av det vi vet så langt. Legg merke til datagrunnlaget som er redegjort for ved de fleste enkeltkurver. Understreker at dette er viten så langt. For hver uke som går, vil vi få sikrere data.

https://informationisbeautiful.net/visualizations/covid-19-coronavirus-infographic-datapack/?fbclid=IwAR0mm2OnlelQOYe2JZWyZDjpEJmlLTQxQVcIY89IT3AZGOz43d4kKdbU_aE

Men her er det jo kun tatt med de som har testet positivt på viruset. Mørketallene kan være enorme.

Eksempelvis for Italia. Når man opplever at en stor andel av de som har reist til Italia har blitt smittet, er det naturlig å tenke at en betydelig større del av landets 60 millioner mennesker enn de 20.000 som står i media er bærer av viruset. Var det kun 20.000 smittede (hvorav flesteparten i karantene) ville det nærmest vært et mirakel å greie å bli smittet under en tur til Italia. Ut fra litt ukvalifisert synsing og regning, kan jeg godt tro at 2-3 millioner italienere er smittet og dødeligheten godt under 0,1%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ISW: Jeg mener at jeg tok høyde for usikkerhetene. I en situasjon med enorm usikkerhet, kan vi i prinsippet velge to tilnærminger: 1. La være å informere pga stor usikkerhet. 2. Informere med de begrensede data vi har, og samtidig opplyse om usikkerhetene.

Legg merke til at det knapt finnes tall fra Afrika i tabellene. Det betyr nok ikke at Afrika har sluppet unna epidemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Man skiller jo mellom infection fatality rate (IFR) og case fatality rate (CFR). Det første er dødsraten for alle som får en sykdom, og det kan også inkludere folk med veldig mildt eller asymptomatisk forløp. CFR er dødsraten for de som blir registrert som syke i helsevesenet, og da har de jo ofte oppsøkte helsevesenet selv. Sør-Korea har drevet utstrakt testing, også av asymptomatiske såvidt jeg veit, og de har en dødsrate på 0,9%. De er nok mye nærmere reell IFR enn f.eks. tallene i Italia. 

Jeg vil tro at IFR for covid-19 er under 1%, men det er likevel alvorlig sida denne sykdommen er så smittsom og så mange vil få den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ISW skrev:

Etter ganske mye rot løste det seg. Kommer meg hjem i løpet av helgen med mellomlandinger. 
 

Er frisk og i god form, heldigvis

Har du kommet deg hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frosken skrev:

Har du kommet deg hjem igjen?

Ja, kommet meg hjem og i karantene 😊

Synes for øvrig det var lite informasjon på Gardermoen. Ingen som spurte om jeg hadde symptomer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan skiller man egentlig corona fra vanlig forkjølelse? Jeg har plutselig fått vondt i halsen og er litt tungpustet. Vanligvis ville jeg ikke tenkt noe over det, men nå vet jeg ikke helt. Har ikke vært ute av huset på 2 dager og skal selvsagt ikke oppsøke folk. Jeg bor alene. Siden de har sluttet å teste folk, og jeg ikke ønsker å belaste helsevesenet mer enn nødvendig er jeg usikker på hvor lenge jeg skal holde meg hjemme. Leste på helsenorge at ved lettere luftveissymptomer kunne du gå ut etter å ha vært symptomfri 1 dag. Om det var mistanke om corona var det mye lenger tid. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skiller man egentlig corona fra vanlig forkjølelse? Jeg har plutselig fått vondt i halsen og er litt tungpustet. Vanligvis ville jeg ikke tenkt noe over det, men nå vet jeg ikke helt. Har ikke vært ute av huset på 2 dager og skal selvsagt ikke oppsøke folk. Jeg bor alene. Siden de har sluttet å teste folk, og jeg ikke ønsker å belaste helsevesenet mer enn nødvendig er jeg usikker på hvor lenge jeg skal holde meg hjemme. Leste på helsenorge at ved lettere luftveissymptomer kunne du gå ut etter å ha vært symptomfri 1 dag. Om det var mistanke om corona var det mye lenger tid. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Tungpusthet kan indikere Covid-19, så du burde følge dertil hørende retningslinjer. 

Anonymkode: e9854...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skiller man egentlig corona fra vanlig forkjølelse? Jeg har plutselig fått vondt i halsen og er litt tungpustet. Vanligvis ville jeg ikke tenkt noe over det, men nå vet jeg ikke helt. Har ikke vært ute av huset på 2 dager og skal selvsagt ikke oppsøke folk. Jeg bor alene. Siden de har sluttet å teste folk, og jeg ikke ønsker å belaste helsevesenet mer enn nødvendig er jeg usikker på hvor lenge jeg skal holde meg hjemme. Leste på helsenorge at ved lettere luftveissymptomer kunne du gå ut etter å ha vært symptomfri 1 dag. Om det var mistanke om corona var det mye lenger tid. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 7c3f7...9f0

Hold deg i karantene 14 dager, mener jeg. Kontakt lege dersom du blir akutt alvorlig syk. Du blir ikke testet uansett, så det eneste du oppnår med å gå til lege nå er å risikere og smitte andre. 
 

Kan noen handle mat for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

@ISW: Jeg mener at jeg tok høyde for usikkerhetene. I en situasjon med enorm usikkerhet, kan vi i prinsippet velge to tilnærminger: 1. La være å informere pga stor usikkerhet. 2. Informere med de begrensede data vi har, og samtidig opplyse om usikkerhetene.

Legg merke til at det knapt finnes tall fra Afrika i tabellene. Det betyr nok ikke at Afrika har sluppet unna epidemien.

Afrika begynner å få smittede nå. Kanskje det går litt tregere der akkurat nå pga mindre reisevirksomhet ditt enn til Europa og Asia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Det hjelper kun mot skjørbuk. 

Og det vil man jo unngå på toppen av en Covid-19 infeksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan c.vitaminer hjelpe? Men da tenker jeg de hadde sikkert opplyst om det?

Jeg har mer tro på at normale serumkonsentrasjon av D-vitamin hjelper mot infeksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...