Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om en med Corona virus trenger en akutt innleggelse på psykiatrisk avdeling? Hvordan blir det da? 

Setter de vedkommende på skjermingsrom da eller havne personen på isolat? 

Anonymkode: f3512...31e

Hen havner på isolat. Om nødvendig med reimer. Selv veldig psykotiske mennesker kan bli somatisk syke, og da har de mulighet til å sikre slik som i psykiatrien.

Anonymkode: eb0a9...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
11 timer siden, ISW skrev:

Jeg er litt bekymret. P.t er jeg i USA, men er noe i tvil om hvordan jeg skal komme meg hjem igjen, all den tid det ikke blir mulig å fly til USA fra Europa og en forutsetning for å fly hjem igjen jo er at flyene kommer hit.. 

Er alle flyavganger stengt?

Husk at du må rett i 14 dagers hjemmekarantene når (når enn det blir...) du kommer hjem, jfr de nye retningslinjene fra helsedepartementet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ISW skrev:

Jeg er litt bekymret. P.t er jeg i USA, men er noe i tvil om hvordan jeg skal komme meg hjem igjen, all den tid det ikke blir mulig å fly til USA fra Europa og en forutsetning for å fly hjem igjen jo er at flyene kommer hit.. 

Vil ikke flyselskapenes nettsider si noen om dette? Flightradar24 viser en rekke fly på vei mellom USA og Europa begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Er det sant at de som tar syrenøytraliserende får nedsatt immunforsvar? Det er jo lege som har skrevet det ut, nexium tror jeg de heter. Bør man slutte å ta dette nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Er det sant at de som tar syrenøytraliserende får nedsatt immunforsvar? Det er jo lege som har skrevet det ut, nexium tror jeg de heter. Bør man slutte å ta dette nå?

Felleskatalogen nevner ingen slik bivirkning. Da kan vi med sikkerhet gå ut fra at det ikke er en slik påvirkning på immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, kupton skrev:

Felleskatalogen nevner ingen slik bivirkning. Da kan vi med sikkerhet gå ut fra at det ikke er en slik påvirkning på immunforsvaret.

Ok, takk for det :) Var min mann som sa det og jeg ble redd, vi går på det begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
16 timer siden, ISW skrev:

Er i NY. Skal hjem om to dager, koster ekstremt mye å reise i morgen, og jeg kan jo ikke endre det og kreve refusjon med mindre avgangen faktisk blir kansellert.

Du må fortelle oss hvordan det går/gikk da. Tror det er flere som tenker på deg i denne (potensielt) vanskelige situasjonen! Håper det ordner seg og at du kommer deg trygt hjem til riktig tid ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Sør - Korea har klart å nesten snu det. De har testet veldig mange, for å være i forkant. Dødeligheten ligger på 0,77% så da ser man kanskje hvor dødeligheten ligger der man fanger opp de fleste smittede. I motsettning til Italia der de kanskje ikke har klart å fange opp så mange smittede.

 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAevb/mirakelet-i-soer-korea-hvordan-klarte-de-aa-bremse-virusspredningen-saa-raskt-biljana-stangeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Janus30 skrev:

Det er direkte vemmelig å bevitne denne oppvisningen i sykelig egoisme fra overklassen. 

https://www.nrk.no/osloogviken/full-alarm-i-hemsedal_-venter-25.000-hytteturister-i-helgen-1.14942371

Ei rasende dame la ut bilde av hytta si i går på fb og kjeftet over at hun ikke fikk lov av kommunen den ligger i til å dra på hytta. Er det virkelig så vanskelig å forstå forskjellen på ferie og karantene, og at små kommuner ikke kan behandle tusenvis av hyttegjester?! 

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Janus30 skrev:

Det er direkte vemmelig å bevitne denne oppvisningen i sykelig egoisme fra overklassen. 

https://www.nrk.no/osloogviken/full-alarm-i-hemsedal_-venter-25.000-hytteturister-i-helgen-1.14942371

Er du så sikker på at det er egoisme ? Denne situasjonen er ny for alle. Vi har aldri opplevd den før. En god del av disse har nok bare tenkt at de skal rømme unna folk og ikke tenkt noe lenger enn det. Ikke sikkert de har tenkt så langt at mange andre vil gjøre det samme. 

Det samme med hamstring. Mange blir sittende i karantene nå inkl min stesønn. Han ble nødt til å hamstre fordi han ble sittende alene igjen på en liten hybel. Studievenner reiser hjem. Det er vel ikke noen fordel at han flyr mange ganger på butikken i steden for å prøve å gjøre fra seg alt på en gang ? 

Min sønn med immunsvikt har også hamstret litt for å unngå hyppige turer på butikken. Han sitter også alene igjen. Alle andre studenter har forlatt stedet. Han har vurdert det slik at det er tryggere for han å være der han er. 

Jeg tror ikke han så for seg at det skulle bli tomt av dopapir på butikken altså. Han er vanligvis ingen egoist. 

Merkelig å se all aggresjonen rundt forbi nå. Den kommer tydelig frem på facebook. 

Alle andre er så egoistiske. Det er bare jeg som tenker på andre. 

Slik er tankegangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjøpe en del ekstra for å få ned handleturene til en gang i uka, er ikke hamstring.

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er du så sikker på at det er egoisme ? Denne situasjonen er ny for alle. Vi har aldri opplevd den før. En god del av disse har nok bare tenkt at de skal rømme unna folk og ikke tenkt noe lenger enn det. Ikke sikkert de har tenkt så langt at mange andre vil gjøre det samme. 

Det samme med hamstring. Mange blir sittende i karantene nå inkl min stesønn. Han ble nødt til å hamstre fordi han ble sittende alene igjen på en liten hybel. Studievenner reiser hjem. Det er vel ikke noen fordel at han flyr mange ganger på butikken i steden for å prøve å gjøre fra seg alt på en gang ? 

Min sønn med immunsvikt har også hamstret litt for å unngå hyppige turer på butikken. Han sitter også alene igjen. Alle andre studenter har forlatt stedet. Han har vurdert det slik at det er tryggere for han å være der han er. 

Jeg tror ikke han så for seg at det skulle bli tomt av dopapir på butikken altså. Han er vanligvis ingen egoist. 

Merkelig å se all aggresjonen rundt forbi nå. Den kommer tydelig frem på facebook. 

Alle andre er så egoistiske. Det er bare jeg som tenker på andre. 

Slik er tankegangen. 

 

Enig. Folk oppfordres både til å sørge for å unngå kontakt med andre, ta vare på sine nærmeste - og særlig eldre - og så skal man unngå hamstring. Er det å kjøpe 8 ruller dopapir til sin gamle mor i stedet for å kjøpe 4 å hamstre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Å kjøpe en del ekstra for å få ned handleturene til en gang i uka, er ikke hamstring.

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

De kommunene som har stor hytteturisme ber folk om å holde seg hjemme, de påpeker at de har ikke ressurser til å håndtere mange syke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, kupton skrev:

Å kjøpe en del ekstra for å få ned handleturene til en gang i uka, er ikke hamstring.

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

De kommunene som har stor hytteturisme ber folk om å holde seg hjemme, de påpeker at de har ikke ressurser til å håndtere mange syke. 

Vi fikk SMS fra kommunen vi har hytte i. Det er en liten kommune med lite lokalsamfunn til vanlig, dersom det skulle bli stort smitteutbrudd så vil lokalsamfunnet potensielt få store problemer grunnet lite kapasitet i utgangspunktet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, kupton skrev:

Å kjøpe en del ekstra for å få ned handleturene til en gang i uka, er ikke hamstring.

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

Legene i området her er ikke helt enig med deg i punkt to. De vil ikke ha noen i dette store hytteområdet. 

Anonymkode: 3ab0f...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, frosken skrev:

De kommunene som har stor hytteturisme ber folk om å holde seg hjemme, de påpeker at de har ikke ressurser til å håndtere mange syke. 

Når det gjelder hyttefolk i Hemsedal, så tenker jeg det er mange Oslofolk ? Begynner de å bli syke, så får de sette seg i bilen og kjøre hjem. 

Nå er det vel ikke slik at de blir momentant kritisk syke. Det tar litt tid. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...