Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

stjernestøv
48 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har mer tro på at normale serumkonsentrasjon av D-vitamin hjelper mot infeksjoner. 

Tar vit.D og jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På onsdag hadde jeg og samboeren min et par timers besøk av en god venninne av meg. Nå viser det seg at legen hennes mener at hun kan regne med at hun er smittet av coronaviruset. Hun har ikke feber, men føler seg sliten, det svir i brystkassen og det er tidvis tungt å puste. Det hun selv sier er at hun ikke kan skille dette fra andre luftveisinfeksjoner hun har hatt tidligere (har astma). Legen har bedt henne om å følge med på puls, hjertefrekvens og feber inntil hun blir kontaktet i morgen ettermiddag.

Det jeg lurer på er: Skal jeg og samboeren min regne oss for smittede/smittebærere og innføre hjemmekarantene for oss selv allerede nå siden legen har så sterk mistanke om at min venninne er smittet? Om vi innfører hjemmekarantene, hvordan blir det da med å motta assistanse i det daglige som ikke absolutt er livsnnødvendig? Kan man motta besøk utenfra når man er i karantene eller skal dørene være "lukket og låst" for de som er utenfor husstanden?

Og hvor omfattende skal vi gå til verks i varslingen av hvem vi har vært i kontakt med? En jeg stod på 2 m. avstand fra i 5 minutter her hjemme? Jeg vet at jeg selvsagt må varsle en jeg ga undervisning til og var under en halv meter unna ham da jeg viste ham noe i kortere stunder - og det var kanskje dumt gjort i disse tider. Vi tenkte at én person gikk bra siden vi begge hadde begrenset sosial kontakt og det er sikkert det flere rundt om tenker.

Takk for svar :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppfattet det som at dere nå skal i karantene. Dere skal ikke ta mot andre enn det som er helt livsnødvendig. Du skal i hvert fall varsle en, sannsynligvis to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har oppfattet det som at dere nå skal i karantene. Dere skal ikke ta mot andre enn det som er helt livsnødvendig. Du skal i hvert fall varsle en, sannsynligvis to.

Hvordan er det da med en assistent som jeg hadde her hos meg på torsdag? Er det mulig at hun fortsatt kan komme til meg og jobbe som normalt siden hun trolig mest sannsynlig er smittet allerede eller bør det også stoppes? Hun kan jo være smittet, men utsettes for ytterligere smitte jo mer hun oppholder seg med oss.

Jeg klarer meg uten hjelp, men hverdagen blir ekstremt tungvint med mine funksjonshemninger. Den andre assistenten permitteres med lønn (heldigvis). Jeg er i risikogruppen i den forstand at jeg har lav vekt (jeg veide kun 40,5 kg i dag :( ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Hvordan er det da med en assistent som jeg hadde her hos meg på torsdag? Er det mulig at hun fortsatt kan komme til meg og jobbe som normalt siden hun trolig mest sannsynlig er smittet allerede eller bør det også stoppes? Hun kan jo være smittet, men utsettes for ytterligere smitte jo mer hun oppholder seg med oss.

Jeg klarer meg uten hjelp, men hverdagen blir ekstremt tungvint med mine funksjonshemninger. Den andre assistenten permitteres med lønn (heldigvis). Jeg er i risikogruppen i den forstand at jeg har lav vekt (jeg veide kun 40,5 kg i dag :( ).

På torsdag var det kun ett døgn siden du hadde hatt besøk av venninnen din, så da er det en god sjanse for at du ikke var smittsom. Assistenten bør ikke komme, da enhver smittet person igjen kan komme til å smitte flere andre. 

Anonymkode: 73abb...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På torsdag var det kun ett døgn siden du hadde hatt besøk av venninnen din, så da er det en god sjanse for at du ikke var smittsom. Assistenten bør ikke komme, da enhver smittet person igjen kan komme til å smitte flere andre. 

Anonymkode: 73abb...547

Og særlig viktig er det at min assistent ikke bærer med seg smitte videre siden hun har en annen jobb som renholder på sykehuset her i byen og er da i samme rom med mange som kan være i sårbare grupper. Det er viktig at vi alle i dette landet følger de anbefalinger og retningslinjer som faktisk gis og ikke tillater oss å gjøre for mange unntak. Vi er ikke i karantene for vår egen skyld, men av hensyn til alle de som er rundt oss som vi ikke ønsker å smitte. Det kan få så enorme konsekvenser, sirkler på sirkler som blir større og større, fordi dette er så enormt smittsomt.

Jeg selv angrer nå bittert på at jeg ga ham ene undervisning på fredag, for han har en poliklinisk undersøkelse på sykehuset i morgen formiddag. Han er generelt frisk, men er i risikogruppen siden han er over 65 år. Jeg sa at han måtte kontakte sykehuset i morgen tidlig og forhøre seg hvordan han og sykehuset skulle forholde seg. Oppfordrer alle til å tenke seg om i disse dager og ikke ta for store sjanser slik jeg tydeligvis gjorde på fredag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Eva Sofie skrev:

Og særlig viktig er det at min assistent ikke bærer med seg smitte videre siden hun har en annen jobb som renholder på sykehuset her i byen og er da i samme rom med mange som kan være i sårbare grupper. Det er viktig at vi alle i dette landet følger de anbefalinger og retningslinjer som faktisk gis og ikke tillater oss å gjøre for mange unntak. Vi er ikke i karantene for vår egen skyld, men av hensyn til alle de som er rundt oss som vi ikke ønsker å smitte. Det kan få så enorme konsekvenser, sirkler på sirkler som blir større og større, fordi dette er så enormt smittsomt.

Jeg selv angrer nå bittert på at jeg ga ham ene undervisning på fredag, for han har en poliklinisk undersøkelse på sykehuset i morgen formiddag. Han er generelt frisk, men er i risikogruppen siden han er over 65 år. Jeg sa at han måtte kontakte sykehuset i morgen tidlig og forhøre seg hvordan han og sykehuset skulle forholde seg. Oppfordrer alle til å tenke seg om i disse dager og ikke ta for store sjanser slik jeg tydeligvis gjorde på fredag :(

OBS denne personen burde ikke vaske på sykehuset men gå i karantene. En skal ikke risikere å smitte andre pasienter på sykehuset. Hen må kontakte sykehuset å fortelle om situasjonen. Det som er med dette viruset er at personer er smittsomme tidligere enn ved mange andre virus også.

Det er en viktig problemstilling du tar opp her i forhold til personlige assistenter, og hva de da gjør hvis en bruker er mulig smitta. Det burde være rettningslinjer. Viktig at ikke personlig assistenter drar med seg smitte.

Anonymkode: 84d41...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør myndighetene teste allergikere, ved behov? F.eks. 1-2 ganger i måneden. Da snakk om de som er de mest allergiske av oss, som får sterke symptomer på allergi.

De vil potensielt gå rundt og smitte andre, og avfeie det med at det er allergi.

Jeg tar mine forholdsregler (vasker hender ofte, drar ikke noe sted om jeg hoster, holder 1-2 meters avstand til folk i butikken etc.). Men jeg kan kun snakke for MEG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hodestups skrev:

Bør myndighetene teste allergikere, ved behov?

Nei. Det er det ingen grunn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kupton skrev:

Nei. Det er det ingen grunn til.

Det er mye bedre at man går rundt og smitter folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hodestups skrev:

Det er mye bedre at man går rundt og smitter folk?

I retningslinjene for dette må en ta i betraktning kostnadene ved prøvetaking, fordelene, ulempene og hvor en får mest nytte av analysene. Analysekapasiteten er ikke uendelig.

De som får symptomer tilsvarende en øvre luftveisinfeksjon, skal holde seg hjemme til dagen etter at de er blitt friske. Alt dette finner du i linken to innlegg opp for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 12.3.2020 den 15.39, kupton skrev:

En skal ikke ringe 113 kun for å spørre om testing. En ringer 113 dersom en er alvorlig syk og mener behandling på sykehus må vurderes.

Det gir ingenting å teste en person med litt feber og hoste. Er det forkjølelse, går det over av seg selv. Det kan det også gjøre om det er corona. Først hvis en blir virkelig dårlig, er det behov for å kontakte helsepersonell. Uansett skal en holde seg i hjemme karantene.

Unntaket er folk i nødetater og lignende der en test som er negativ kan bringe vedkommende raskere tilbake i jobb.

Hei

det som er leit er at leger som har helt sentrale posisjoner nå, og som innstendig ber om å bli testet,  ikke blir testet, selv ikke når kollegaer sitter i karantene....

Det syns jeg er sjokkerende, og vanskelig å begripe.

og slik er det i dag 16 mars!

 

 

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er et dilemma:

Jeg sitter selv i karantene. Jeg har lette symptomer, det kan være korona men det kan også være ingenting (småtett i nesen, har vært litt tyngre enn vanlig å gå opp mange trapper, følt meg litt småforkjølet, tidvis litt slapp men jobber fullt hjemmefra). 
 

Min mor er midt i 70-årene og ellers frisk. Hun har de siste dagene blitt forkjølet, i dag med tiltakende kortpustet. Ingen feber. Hun har vært i kontakt med en som har vært i Nord-Italia 10 dager før dette. Hun er nå i karantene.

Min far er frisk fysisk, men dement og psykotisk. 
 

Hvis min mor blir verre og må på sykehus, hva i alle dager gjør vi med faren min? Han klarer seg objektivt sett kanskje 4 timer alene (selv om han mener noe helt annet selv). 

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ISW skrev:

Hvis min mor blir verre og må på sykehus, hva i alle dager gjør vi med faren min?

Da ringer du hjemmesykepleien. De vil finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick

@ISW Om ikke hjemmesykepleien allerede er koblet på, så må nok fastlegen hans henvise ham dit og så bestille den hjelpen han trenger. Dere må nok ta en prat med fastlegen hans først og redegjøre for hva han/dere trenger hjelp til. Dette går fort, og hjelpen fra hjemmesykepleien kan komme på plass allerede dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fastnick skrev:

@ISW Om ikke hjemmesykepleien allerede er koblet på, så må nok fastlegen hans henvise ham dit og så bestille den hjelpen han trenger. Dere må nok ta en prat med fastlegen hans først og redegjøre for hva han/dere trenger hjelp til. Dette går fort, og hjelpen fra hjemmesykepleien kan komme på plass allerede dagen etter. 

Det går så fort ja. Jeg håper mamma ikke blir dårligere, men er litt bekymret for henne nå. Hun er tross alt et stykke opp i årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ISW skrev:

Her er et dilemma:

Jeg sitter selv i karantene. Jeg har lette symptomer, det kan være korona men det kan også være ingenting (småtett i nesen, har vært litt tyngre enn vanlig å gå opp mange trapper, følt meg litt småforkjølet, tidvis litt slapp men jobber fullt hjemmefra). 
 

Min mor er midt i 70-årene og ellers frisk. Hun har de siste dagene blitt forkjølet, i dag med tiltakende kortpustet. Ingen feber. Hun har vært i kontakt med en som har vært i Nord-Italia 10 dager før dette. Hun er nå i karantene.

Min far er frisk fysisk, men dement og psykotisk. 
 

Hvis min mor blir verre og må på sykehus, hva i alle dager gjør vi med faren min? Han klarer seg objektivt sett kanskje 4 timer alene (selv om han mener noe helt annet selv). 

På kort sikt så kan kanskje du være hos faren din? Faren er jo allerede blitt eksponert for smitte, så for ham spiller det liten rolle om du er eller ikke smittet. Forutsetningen er selvfølgelig at du har mulighet til transport til dine foreldres leilighet uten nærkontakt med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fastnick
16 minutter siden, ISW skrev:

Det går så fort ja. Jeg håper mamma ikke blir dårligere, men er litt bekymret for henne nå. Hun er tross alt et stykke opp i årene..

Det kan i alle fall gå så fort. Jeg vet jo ikke hvor fort det vil gå i deres tilfelle, men det er mulig. Og så spørs det jo også hvilken hjelp som trengs. Er det handicap-utstyr så må det en ergoterapeut inn i bildet også for å gjøre en vurdering av type hjelpemidler. Så må det søkes på og da kan det ta tid. Da det gjaldt utlevering av medisiner for meg, ble det ordnet fra den ene dagen til den andre.  I og med at faren din ikke er fysisk funksjonshemmet, så vil jeg tro at det vil gå raskere enn hvis det gjelder utstyr. Men det spørs jo som sagt på hvilken type hjelp han trenger. Den beste måten å finne det ut på er nok ved en prat med fastlegen hans. 

Ønsker dere god bedring, og krysser fingrene for at det ikke vil bli noe alvorlig med moren din. (Eller deg)

Endret av Fastnick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...