Gå til innhold

Corona - covid-19. Infotråd. Folkeskikk på nett.


kupton

Anbefalte innlegg

På 16.3.2020 den 20.06, Nicklusheletida skrev:

Ok, jeg dobbeltsjekket med henne. 

Hun sier det kan hende hun våkner frisk i morgen, da hun tidligere også har fått sykdomsfølelse i kroppen hvis hun er veldig sliten. 

Hvis ikke ringer hun og da blir symptomene vurdert. Sannsynligheten for at hun blir testet er stor fordi hun allerede bor sammen med en som sitter i karantene, samt at det er sannsynlig at hun etter hvert skal over til lungeavdelingen, da det er det hun kan best. Hun har jobbet på lungeavdeling tidligere.

Håper hun våkner frisk i morgen 🙂

Det tar 5 timer å få svar.

Bor hun sammen med en i karantene, men går inn og ut av hjemmet og på jobb på sykehus? Og skal over på lungeavdeling? Er hennes overordnede klar over at hun bor med en i karantene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Kayia skrev:

Bor hun sammen med en i karantene, men går inn og ut av hjemmet og på jobb på sykehus? Og skal over på lungeavdeling? Er hennes overordnede klar over at hun bor med en i karantene? 

Husstandsmedlemmer til de som er i karantene, er ikke pålagt restriksjoner ut over det som gjelder alle i befolkningen. Retningslinjene skiller for øvrig også skarpt mellom de som har påvist covid-19 og de som er forkjølet uten å være testet; i det første tilfellet skal resten av husstanden i karantene og den syke i hjemmeisolering - men i det andre tilfellet pålegges ikke de man bor sammen med karantene. Det er en merkelig inkonsistens i reglene gitt at folk flest ikke testes om de blir forkjølet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Kayia skrev:

Bor hun sammen med en i karantene, men går inn og ut av hjemmet og på jobb på sykehus? Og skal over på lungeavdeling? Er hennes overordnede klar over at hun bor med en i karantene? 

Det blir litt for mye om meg og mitt, som jeg er skyld i selv, men må svare. 

Man får karantene når man har vært ute og reist. Han som sitter i karantene er frisk, men har vært på reise. 

Reglene er slik Frosken sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hensiktsmessig at vi starter en ny tråd - f.eks.  Corona (2) - når nåværende tråd passerer 10-12 sider? Eller skal vi beholde den samme tråden så lenge vi har denne situasjonen i landet?

...

Håper alle kjenner til denne siden:

https://koronasjekk.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
18 minutter siden, kupton skrev:

Er det hensiktsmessig at vi starter en ny tråd - f.eks.  Corona (2) - når nåværende tråd passerer 10-12 sider? Eller skal vi beholde den samme tråden så lenge vi har denne situasjonen i landet?

...

Håper alle kjenner til denne siden:

https://koronasjekk.no/

 

Ja, og kanskje ha flere tråder så det blir mer lesbart. Separate tråder for egne historier, politikk/tiltak, og informasjon.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, kupton skrev:

Er det hensiktsmessig at vi starter en ny tråd - f.eks.  Corona (2) - når nåværende tråd passerer 10-12 sider? Eller skal vi beholde den samme tråden så lenge vi har denne situasjonen i landet?

 

Jeg synes at denne tråden var svært nyttig, men nå gled den kanskje litt ut. Mulig hensiktsmessig å starte en ny informasjonstråd og håpe at småpratet fortsetter i denne, men jeg tror ikke det er mulig å opprettholde en ro og orden i trådene slik Gargamel ønsker seg all den tid vi brukerne ikke klarer å la være å spore av. Ingen pekefinger til noen her. Da er det i så fall en like stor pekeifinger til meg selv, for jeg kan like lett spore av selv ;)

Det korte svaret er: Ja, takk, en slik informasjonstråd er nyttig i disse tider når folk har mange spørsmål.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2020 den 17.32, Janus30 skrev:

Det er direkte vemmelig å bevitne denne oppvisningen i sykelig egoisme fra overklassen. 

https://www.nrk.no/osloogviken/full-alarm-i-hemsedal_-venter-25.000-hytteturister-i-helgen-1.14942371

 

Enig! Og de gir seg ikke. Forhåpentligvis begynner de forstå nå, som de kan få 15000 kr i bot for å dra på hytta.

Dessverre (jeg ga meg riktignok på side 8 i denne tråden) virker det som at folk stadig ikke har forstått hvorfor man ikke skal dra på hytta dersom den ikke ligger i den kommunen man bor i.

 

På 13.3.2020 den 19.01, kupton skrev:

Å dra på hytta er greit forutsatt: 1. En drar ikke innom lokale butikker for å kjøpe det en trenger til hytteturen. 2. Hele familien holder seg på hytta eller i umiddelbar nærhet uten å ha kontakt med andre.

 

På det tidspunkt du skrev dette innlegget, var det allerede gjort meget tydelig fra bygdekommunene at folk ikke skulle dra på hytta. Likevel satte folk kursen mot hytta. Jeg velger å kommentere fordi kommentarer videre i denne tråden tyder på at endel fortsatt ikke har forstått hvorfor man ikke skal på hytta, med mindre den ligger i hjemkommunen og man kan kjøre bil helt fram.

Jeg bor der alle på vei til hytta, stopper for å handle mat. Var i butikken på torsdag. Det pleier ikke være en sjel der. Nå var det som om påskeaften var rett rundt hjørnet. Det var ikke hamstrere, men hytteturister, eller, folk med hyttekontor. For hvorfor ikke dra til skiløypene når man likevel har koronaferie og sola skinner? For å si det pent, de var ikke redde for smitte. For i denne kommunen var det jo tross alt ingen smittede. Og selv var de jo friske og raske. Kan ikke spre smitte da! Eller? Da jeg gikk grunnkurs helse- og sosialfag, lærte vi: De fleste smittsomme sykdommer er mest smittsomme rett før og når man nettopp har fått symptomer. Plutselig hadde Nesbyen 5 tilfeller av korona. Nesbyen er ikke en kommune full av ressurser. 5 personer ble satt i hytteisolat. 5 stykker dro med seg korona til Nesbyen, i god tro om at de var friske. Vi får håpe de ikke blir alvorlig syke.

Bygdenorge har ikke ressurser til å ta seg av alle de som fortsatt blir syke av alle mulige andre årsaker, eller sklir på isen og brekker lårhalsen, i tillegg til korona-tilfeller, dersom alle skal oppholde seg på hytta. Det betyr at når folketallet i Hallingdal nesten dobles, midt i en pandemi, vil folk få dårligere behandling. Må man hentes i ambulanse, og én ambulanse må desinfiserer, har kommunen plutselig kanskje halvert, om ikke mistet, sin ambulerende kapasitet i minst 3 timer (som er tiden det ca tar å desinfisere ambulansen). Så er det plutselig en på en annen hytte, en som ligger skikkelig for seg selv. Man må gå en km for å komme fram. Der får man ikke smittet noen. Men far i huset (hytta) får hjerteinfarkt. Sorry mister, alle bestemte seg for å belaste et annet helsevesen midt under en pandemi. Vi kommer når ambulansehelekopteret er ferdig desinfisert etter hytteturisten som dro med seg korona på ferie, helt uten å vite det selv, og plutselig måtte på sykehus.

Men når det ikke er så langt til hytta. Kanksje bare én time å kjøre, da går det jo fint. Har du prøvd å kjøre bil med over 40 i feber? Det har jeg og det er ikke å anbefale. Og etter tilbakemeldinger jeg har fått etter at jeg sto der, langt inne i Jotunheimen, med harepest, feber og kroppsværk, og en sekk på 20 kg, har jeg konkludert med at folk er raske med å ringe luftambulansen. Det var det folk sa "hvorfor i alle dager ringte du ikke luftambulansen?" Det er visst ikke meningen at man skal komme seg hjem på egenhånd når man er så syk. Jeg hadde ikke noe valg. Jeg hadde ikke tilgang til mer mat enn det jeg hadde i sekken. Jeg kunne ikke bare sende noen i butikken for meg, for det var ingen butikk å sende noent til. Det er lite sannsynlig at hyttefolk som hadde våknet en morgen med press over lungene og høy feber, hadde pakket sakene sine og reist hjem. Selv hadde jeg ihvertfall parkert i soveposen til det hadde gått over av seg selv, dersom jeg hadde hatt tilgang til mat. Hyttefolk hadde krøpet under dyna på hytta og ventet til det gikk over. Eller ventet til ambulansen hadde hentet dem. De som ble syke på hytta i helga som var, reiste ikke hjem.

Det handler ikke bare om å spre smitte, men å være der man bør være når man blir syk. Hallingdal har hatt mange syke hytteturister. Det var neppe noen sin hensikt å bli syke på hytta. Men de ble det. Og det går ut over helsetibudet til alle som oppholder seg der, inkludert hyttefolket.

Det er ille at man må true med sivilforsvaret for å få folk til å dra hjem. Det er ille at folk fortsatt ikke ser alvoret, slik at riksadvokaten må innføre bot på 15000 kr for å oppholde seg på hytta.

 

På 13.3.2020 den 19.03, frosken skrev:

Enig. Folk oppfordres både til å sørge for å unngå kontakt med andre, ta vare på sine nærmeste - og særlig eldre - og så skal man unngå hamstring. Er det å kjøpe 8 ruller dopapir til sin gamle mor i stedet for å kjøpe 4 å hamstre? 

 

Selvfølgelig ikke. Men å handle hermetikk for 10000 kr er å hamstre. Når butikken er skrapa for matvarer, da har folk hamstret.

 

På 13.3.2020 den 21.54, Lillemus skrev:

Vi vurderte å dra på hytta i helga, det er ingen påvist smittede her i kommunen og hytta ligger i samme kommune. Vi hadde ikke kommet til å treffe noen annet enn på avstand på parkeringsplassen, hytta ligger langt unna det meste. :) Men værmeldinga er dritt så vi blir hjemme i stedet. Hadde tatt med alt av mat hjemmefra om vi hadde dratt også så vi hadde ikke truffet noen.

 

Når hytta ligger i samme kommune, er det ikke noe problem å dra på hytta, gitt at den ligger slik til at du faktisk kommer deg til lege dersom du blir syk og ikke må hentes med f.eks luftambulanse.

 

21 timer siden, laban skrev:

Det ble skrevet før det sluttet å være greit. Hvis alle hadde fulgt forutsetningene i det samme innlegget (ikke ha kontakt med noen andre verken på hytta eller på veien dit), ville dessuten risikoen for smitte vært redusert. Men nå er det nok best at det er like regler for alle og at man holder seg i egen kommune. 

Nei, desverre. Det ble skrevet etter at det var gjort tydelig at det ikke var greit. Problemet er heller ikke kun smittespredning, men kapasiteten i helsevesenet dersom mange blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Når hytta ligger i samme kommune, er det ikke noe problem å dra på hytta, gitt at den ligger slik til at du faktisk kommer deg til lege dersom du blir syk og ikke må hentes med f.eks luftambulanse.

Vi kommer ikke til å dra på hytta. Hadde vi kunnet kjøre helt frem så hadde vi vurdert det nå til helgen, men ettersom det er en halvtimes tid med snøscooter fra parkeringsplassen er det ikke aktuelt. Om gubben skulle bli brått syk så er ikke jeg i stand til å kjøre scooteren tilbake, har kjørt den noe, men den er stor og tung og jeg har ikke sjanse til å rette den opp f.eks. om den havner på skrå. Og nå er det neppe veldig gode oppkjørte spor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Trine skrev:

 

Nei, desverre. Det ble skrevet etter at det var gjort tydelig at det ikke var greit. Problemet er heller ikke kun smittespredning, men kapasiteten i helsevesenet dersom mange blir syke.

Jeg synes tiden er overmoden for å ikke forfølge dette videre. Det har for langst blitt tydeliggjort en enighet om at man skal følge de retningslinjene som myndighetene gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Trine skrev:

Nei, desverre. Det ble skrevet etter at det var gjort tydelig at det ikke var greit.

Det ble skrevet fredag 13., og ting utviklet seg veldig i løpet av torsdag / fredag. Jeg har tatt forbehold et eller annet sted ovenfor om at jeg ikke husker klokkeslettene. Det viktigste er vel at absolutt ingen mente det var greit på det tidspunktet Hugo dro det fram igjen.

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor det ikke er greit.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, laban skrev:

Det ble skrevet fredag 13., og ting utviklet seg veldig i løpet av torsdag / fredag. Jeg har tatt forbehold et eller annet sted ovenfor om at jeg ikke husker klokkeslettene. Det viktigste er vel at absolutt ingen mente det var greit på det tidspunktet Hugo dro det fram igjen.

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor det ikke er greit.

Lurer på hva som skjer når kapasiteten i Oslo er sprengt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2020 den 12.14, kupton skrev:

I retningslinjene for dette må en ta i betraktning kostnadene ved prøvetaking, fordelene, ulempene og hvor en får mest nytte av analysene. Analysekapasiteten er ikke uendelig.

De som får symptomer tilsvarende en øvre luftveisinfeksjon, skal holde seg hjemme til dagen etter at de er blitt friske. Alt dette finner du i linken to innlegg opp for denne.

Nei, de skal ikke det dersom de kan regne med at det er allergi. Det er mange, mange tusen nordmenn som kan regne med at det er allergi (særlig når mange blir frarådet f.eks. kortison, og derfor vil ha flere symptomer enn i fjor).

Problemet er at de kan ta feil. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Trine skrev:

 

Enig! Og de gir seg ikke. Forhåpentligvis begynner de forstå nå, som de kan få 15000 kr i bot for å dra på hytta.

Dessverre (jeg ga meg riktignok på side 8 i denne tråden) virker det som at folk stadig ikke har forstått hvorfor man ikke skal dra på hytta dersom den ikke ligger i den kommunen man bor i.

 

 

På det tidspunkt du skrev dette innlegget, var det allerede gjort meget tydelig fra bygdekommunene at folk ikke skulle dra på hytta. Likevel satte folk kursen mot hytta. Jeg velger å kommentere fordi kommentarer videre i denne tråden tyder på at endel fortsatt ikke har forstått hvorfor man ikke skal på hytta, med mindre den ligger i hjemkommunen og man kan kjøre bil helt fram.

Jeg bor der alle på vei til hytta, stopper for å handle mat. Var i butikken på torsdag. Det pleier ikke være en sjel der. Nå var det som om påskeaften var rett rundt hjørnet. Det var ikke hamstrere, men hytteturister, eller, folk med hyttekontor. For hvorfor ikke dra til skiløypene når man likevel har koronaferie og sola skinner? For å si det pent, de var ikke redde for smitte. For i denne kommunen var det jo tross alt ingen smittede. Og selv var de jo friske og raske. Kan ikke spre smitte da! Eller? Da jeg gikk grunnkurs helse- og sosialfag, lærte vi: De fleste smittsomme sykdommer er mest smittsomme rett før og når man nettopp har fått symptomer. Plutselig hadde Nesbyen 5 tilfeller av korona. Nesbyen er ikke en kommune full av ressurser. 5 personer ble satt i hytteisolat. 5 stykker dro med seg korona til Nesbyen, i god tro om at de var friske. Vi får håpe de ikke blir alvorlig syke.

Bygdenorge har ikke ressurser til å ta seg av alle de som fortsatt blir syke av alle mulige andre årsaker, eller sklir på isen og brekker lårhalsen, i tillegg til korona-tilfeller, dersom alle skal oppholde seg på hytta. Det betyr at når folketallet i Hallingdal nesten dobles, midt i en pandemi, vil folk få dårligere behandling. Må man hentes i ambulanse, og én ambulanse må desinfiserer, har kommunen plutselig kanskje halvert, om ikke mistet, sin ambulerende kapasitet i minst 3 timer (som er tiden det ca tar å desinfisere ambulansen). Så er det plutselig en på en annen hytte, en som ligger skikkelig for seg selv. Man må gå en km for å komme fram. Der får man ikke smittet noen. Men far i huset (hytta) får hjerteinfarkt. Sorry mister, alle bestemte seg for å belaste et annet helsevesen midt under en pandemi. Vi kommer når ambulansehelekopteret er ferdig desinfisert etter hytteturisten som dro med seg korona på ferie, helt uten å vite det selv, og plutselig måtte på sykehus.

Men når det ikke er så langt til hytta. Kanksje bare én time å kjøre, da går det jo fint. Har du prøvd å kjøre bil med over 40 i feber? Det har jeg og det er ikke å anbefale. Og etter tilbakemeldinger jeg har fått etter at jeg sto der, langt inne i Jotunheimen, med harepest, feber og kroppsværk, og en sekk på 20 kg, har jeg konkludert med at folk er raske med å ringe luftambulansen. Det var det folk sa "hvorfor i alle dager ringte du ikke luftambulansen?" Det er visst ikke meningen at man skal komme seg hjem på egenhånd når man er så syk. Jeg hadde ikke noe valg. Jeg hadde ikke tilgang til mer mat enn det jeg hadde i sekken. Jeg kunne ikke bare sende noen i butikken for meg, for det var ingen butikk å sende noent til. Det er lite sannsynlig at hyttefolk som hadde våknet en morgen med press over lungene og høy feber, hadde pakket sakene sine og reist hjem. Selv hadde jeg ihvertfall parkert i soveposen til det hadde gått over av seg selv, dersom jeg hadde hatt tilgang til mat. Hyttefolk hadde krøpet under dyna på hytta og ventet til det gikk over. Eller ventet til ambulansen hadde hentet dem. De som ble syke på hytta i helga som var, reiste ikke hjem.

Det handler ikke bare om å spre smitte, men å være der man bør være når man blir syk. Hallingdal har hatt mange syke hytteturister. Det var neppe noen sin hensikt å bli syke på hytta. Men de ble det. Og det går ut over helsetibudet til alle som oppholder seg der, inkludert hyttefolket.

Det er ille at man må true med sivilforsvaret for å få folk til å dra hjem. Det er ille at folk fortsatt ikke ser alvoret, slik at riksadvokaten må innføre bot på 15000 kr for å oppholde seg på hytta.

 

 

Selvfølgelig ikke. Men å handle hermetikk for 10000 kr er å hamstre. Når butikken er skrapa for matvarer, da har folk hamstret.

 

 

Når hytta ligger i samme kommune, er det ikke noe problem å dra på hytta, gitt at den ligger slik til at du faktisk kommer deg til lege dersom du blir syk og ikke må hentes med f.eks luftambulanse.

 

Nei, desverre. Det ble skrevet etter at det var gjort tydelig at det ikke var greit. Problemet er heller ikke kun smittespredning, men kapasiteten i helsevesenet dersom mange blir syke.

Kansje alle de som var på nærbutikken din er de som forsvant fra nærbutikken min ? 😀

Her jeg bor, bor det vanligvis mange studenter. De har nå dratt hjem og det er stille og rolig på butikken og i gatene 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, laban skrev:

Det ble skrevet fredag 13., og ting utviklet seg veldig i løpet av torsdag / fredag. Jeg har tatt forbehold et eller annet sted ovenfor om at jeg ikke husker klokkeslettene. Det viktigste er vel at absolutt ingen mente det var greit på det tidspunktet Hugo dro det fram igjen.

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor det ikke er greit.

Det er riktig. Noen hyttekommuner sa det var greit å komme så seint den 13, men snudde i løpet av dagen. Det blir motstridende beskjeder i et sånt kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det er riktig. Noen hyttekommuner sa det var greit å komme så seint den 13, men snudde i løpet av dagen. Det blir motstridende beskjeder i et sånt kaos. 

Ja det skal være sikkert og visst. Jeg og kona kom midt oppi det uten at jeg vil utbrodere noe mer om det!

Anonymkode: 33053...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, frosken skrev:

Jeg synes tiden er overmoden for å ikke forfølge dette videre. Det har for langst blitt tydeliggjort en enighet om at man skal følge de retningslinjene som myndighetene gir. 

Og likevel drar folk på hytta! Jeg håper jo folk her inne følger retningslinjene, men når folk ikke forstår hvorfor, syns jeg det er greit å prøve å forklare. Og det er folk her inne som ikke forstår hvorfor man ikke skal dra på hytta. Hadde det ikke vært for at man nå får bot for å være på hytta (som jeg regner med har fått folk til å dra hjem), hadde folk fortsatt å dratt på hytta. Du skal selvfølgelig få mene hva du vil. Jeg er ikke enig. Ingenting er overmodent før alle har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Trine skrev:

Og likevel drar folk på hytta! Jeg håper jo folk her inne følger retningslinjene, men når folk ikke forstår hvorfor, syns jeg det er greit å prøve å forklare. Og det er folk her inne som ikke forstår hvorfor man ikke skal dra på hytta. Hadde det ikke vært for at man nå får bot for å være på hytta (som jeg regner med har fått folk til å dra hjem), hadde folk fortsatt å dratt på hytta. Du skal selvfølgelig få mene hva du vil. Jeg er ikke enig. Ingenting er overmodent før alle har forstått.

Alle har forstått, Trine. Man får foreløpig ikke bot, btw. Lovforslaget er ikke vedtatt. 

Anonymkode: 805a2...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

Det ble skrevet fredag 13., og ting utviklet seg veldig i løpet av torsdag / fredag. Jeg har tatt forbehold et eller annet sted ovenfor om at jeg ikke husker klokkeslettene. Det viktigste er vel at absolutt ingen mente det var greit på det tidspunktet Hugo dro det fram igjen.

Jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor det ikke er greit.

ABCnyhetene klarte ihvertfall få det ut rundt kl 15.30. En god stund før Kupton mente det var greit. Men det er ikke poenget. Han har senere skrevet at man skal følge rådene til helsemyndighetene. Men han har ikke forstått hvorfor folk ikke skal dra på hytta. Nå blir man bøtelagt, så jeg regner med at folk holder seg hjemme nå. Men det eneste jeg ville var å få fram grunnen til at man ikke skal dra på hytta, slik at folk kanskje lettere kunne akseptere forbudet.

Jeg har aldri trodd at du ikke har forstått, jeg bare påpekte at ikke alle har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Kansje alle de som var på nærbutikken din er de som forsvant fra nærbutikken min ? 😀

Her jeg bor, bor det vanligvis mange studenter. De har nå dratt hjem og det er stille og rolig på butikken og i gatene 🙂

 

Ikke usannsynlig 😅 Men mye har tydeligvis synket inn i løpet av helga for i går skulle man tro vi alle var spedalske. Sånn var det ikke på torsdag. På fredag gikk folk oppå hverandre inne på apoteket. I går fikk maks fem være inne av gangen, man måtte sprite hendene før man gikk inn og man fikk ikke krysse sperrelinja foran kassene. Jeg foretrekker det framfor folk som puster meg i nakken, selv om det føltes litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle har forstått, Trine. Man får foreløpig ikke bot, btw. Lovforslaget er ikke vedtatt. 

Anonymkode: 805a2...257

Alle har forstått at de ikke får dra på hytta, men alle har opplagt ikke forstått hvorfor.

Det ble lovfestet på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...